Gå til innhold

Ung mann drept av kattebitt(!!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/dode-etter-kattebitt/s/5-95-801048

Håper folk får opp øynene for at katter ikke kun er søte kosedyr som er til for å kose med. Å bli skikkelig bitt av dem kan være livsfarlig. 
Vet om sykepleiere på legevakt som sier skader etter kattebitt er mer utbredt enn folk har anelse om. 

Anonymkode: 08a00...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg gjerne på. Har fortsatt merke (innhugg) etter kattebitt ett år senere. Er allergiker og havnet på legevakten den kvelden med en hånd som var tre ganger så stor som normalt. Helt vilt! 

Anonymkode: 15ebb...053

Skrevet

Når man tenker på hvor vanvittig mange huskatter og rasekatter det finnes rundt om i millioner av hjem kloden over, så er dette med dødelig utgang av kattebitt ekstremt, ekstremt sjeldent.

Men ja, kattebitt skal man ikke spøke med. De kan bli stygt infekterte. Det ser man på kattene selv, etter slåsskamper seg i mellom. Sår etter bitt under slåsskamper dem i mellom blir nesten alltid stygt infekterte. De må ha mange fæle bakterier i munnen sin, disse kattene? Og likevel sier vi at kattene "slikker seg RENE" med spyttet sitt? Hm. De sprer disse bakteriene i spyttet sitt utover hele pelsen, må man jo nesten anta.

• Liker 3
Skrevet

Men kjære deg da. Alle bitt fra alle typer dyr skal tas alvorlig. Man kan dø av menneskebitt også. 

Alle dyr kan bite i situasjoner hvor de føler seg truet, og også i harhendt lek. Eller ved skader/store smerter. 

Oppdrar man barna sine skikkelig, så er mye forebygget. 

Anonymkode: 75f4f...870

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Håper folk får opp øynene for at katter ikke kun er søte kosedyr som er til for å kose med. Å bli skikkelig bitt av dem kan være livsfarlig. 
Vet om sykepleiere på legevakt som sier skader etter kattebitt er mer utbredt enn folk har anelse om. 

Familien ringte legevakten, men fikk beskjed om å komme dagen etter. Da hadde bakteriene allerede fått tid til å spre seg.

Det var legevakten som drepte mannen. 

Anonymkode: d4a20...093

• Liker 7
Skrevet

Kattebitt inneholder mange flere farlige bakterier enn hundebitt. Jeg kom inn til legevakten i siste time og holdt på å miste hånden min. Hadde også begynnende stivkrampe. Så skulle man tro det var sjeldent. Ikke mindre enn 2 andre pasienter var også innlagt grunnet kattebitt da jeg kom opp på avd. 

Anonymkode: c386b...f4d

Skrevet

Jeg var sykepleiestudent på en medisinsk sengepost. Nesten daglig kom det folk inn med hunde og kattebitt. Det var veldig stygge saker. Alt av bitt, og generelt punktering av huden, skal tas alvorlig. 

Anonymkode: abffc...375

Skrevet

Det er en kjent sak at dyrebitt er potensielt veldig farlig pga bakteriene i munnen. Det er ikke begrenset til katter.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 19.43):

Ja, for sykepleiere pleier jo virkelig å vite hva de prater om. :ironi:

Anonymkode: 2d6b2...127

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, for sykepleiere pleier jo virkelig å vite hva de prater om. :ironi:

Anonymkode: 2d6b2...127

Ja det gjør vi faktisk.

Anonymkode: 1d2bd...d7d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...