Gå til innhold

Gradert sykmelding og ferieavvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forsøkt å lese meg opp (dvs. google), men blir ikke helt klok på hvordan det fungerer med ferie ved gradert sykmelding. Flere steder står det at ferie og gradert sykmelding kan ikke kombineres. Betyr dette at det ikke er mulig å avvikle ferie dersom man f.eks. er 50% sykmeldt? Sykmeldingen min går ut om noen dager, men det er sannsynlig at den blir forlenget ut året. Hadde opprinnelig planlagt å ta ut noen feriedager i forbindelse med jul, hva skjer med disse dersom jeg fortsetter å være sykmeldt? (Er ansatt i staten, om det har noe å si.)   

Anonymkode: 8de3f...cd2

Skrevet

Ved gradert sykemelding skal man avvikle avtalt ferie. 
Ved full sykemelding vil man i de fleste tilfeller kunne be om å få ferien utsatt. Den skal da i utgangspunktet avvikles så snart råd er når man er friskmeldt igjen. 

Anonymkode: 3490d...e12

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ved gradert sykemelding skal man avvikle avtalt ferie. 
Ved full sykemelding vil man i de fleste tilfeller kunne be om å få ferien utsatt. Den skal da i utgangspunktet avvikles så snart råd er når man er friskmeldt igjen. 

Anonymkode: 3490d...e12

Tusen takk for svar! 

Videre lurer jeg på hvordan det blir hvis jeg f.eks. er 50% sykmeldt og skal ha én feriedag neste uke. Blir feriedagen regnet som en del av den tiden jeg er syk eller ikke? Jeg er 100% sykmeldt nå, men har et håp om få komme delvis tilbake til jobb neste uke. Det er derfor ikke avklart hvilke dager/tider jeg evt. skal jobbe dersom jeg skal være der 50%. Ble brått usikker på hvordan det slår ut mtp. den planlagte juleferien...  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar! 

Videre lurer jeg på hvordan det blir hvis jeg f.eks. er 50% sykmeldt og skal ha én feriedag neste uke. Blir feriedagen regnet som en del av den tiden jeg er syk eller ikke? Jeg er 100% sykmeldt nå, men har et håp om få komme delvis tilbake til jobb neste uke. Det er derfor ikke avklart hvilke dager/tider jeg evt. skal jobbe dersom jeg skal være der 50%. Ble brått usikker på hvordan det slår ut mtp. den planlagte juleferien...  

Om du tar ferie, uansett sykmeldingsgrad, vil feriedager regnes som hele dager. Man kan ikke ta ferie f.eks. halve dager - feriedag er feriedag.

Du vil ikke få sykepenger for feriedager, siden man jo får feriepenger for feriedagene sine.

Om du tar ferie, forskyves maks-datoen din på sykepengene tilsvarene antall dager du har tatt ferie.

Anonymkode: c34b7...822

• 10 måneder senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 20.49):

Endret av Skravlekråka
Skrev i feil tråd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...