AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Niesen min går i 10. klasse og er jevnt over flink på skolen, men hun bekymrer seg for at hun ikke skal få god nok karakter i gym til å komme inn på førstevalget for vgs. Så vidt jeg forstår så føler hun lite mestring i gym og liker det rett og slett ikke. Jeg tilbød meg at vi kunne se på kompetansemålene sammen og legge en strategi for hvordan hun skal sikre minimum en 5er, eller helst 6 som hun ønsker seg, men etter å ha sett litt på målene sammen så er jeg bare forvirret. Jeg hadde ventet meg at det kanskje kom til å være noen ganske klare mål, f.eks en liste med grunnferdigheter og en liste med idretter som de skal kjenne til, kunne reglene og kunne diverse teknikk innen. Men der tok jeg grundig feil. Etter å ha lest kompetansemålene så har jeg ikke blitt noe klokere og skjønner ikke hva hun bør gjøre for å få en god karakter eller toppkarakter. Er det noen som har tips eller råd for hvordan vi bør gå fram? https://www.udir.no/lk20/kro01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv185?lang=nob Anonymkode: 29902...56a
AnonymousBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Alle kompetansemålene står veldig kronglete og er vanskelige å forstå (noe som er dumt), men den eneste du kan spørre må vel være en gymlærer og da helst hennes. Hvis hun ligger på et snitt som er mellom 4 og 6, som det virker ut i fra det du har skrevet, så tror jeg det er mer enn nok. Det er heller snittet fra videregående og til videre studier man burde være mer "stresset" eller opptatt av.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Niesen min går i 10. klasse og er jevnt over flink på skolen, men hun bekymrer seg for at hun ikke skal få god nok karakter i gym til å komme inn på førstevalget for vgs. Så vidt jeg forstår så føler hun lite mestring i gym og liker det rett og slett ikke. Jeg tilbød meg at vi kunne se på kompetansemålene sammen og legge en strategi for hvordan hun skal sikre minimum en 5er, eller helst 6 som hun ønsker seg, men etter å ha sett litt på målene sammen så er jeg bare forvirret. Jeg hadde ventet meg at det kanskje kom til å være noen ganske klare mål, f.eks en liste med grunnferdigheter og en liste med idretter som de skal kjenne til, kunne reglene og kunne diverse teknikk innen. Men der tok jeg grundig feil. Etter å ha lest kompetansemålene så har jeg ikke blitt noe klokere og skjønner ikke hva hun bør gjøre for å få en god karakter eller toppkarakter. Er det noen som har tips eller råd for hvordan vi bør gå fram? https://www.udir.no/lk20/kro01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv185?lang=nob Anonymkode: 29902...56a Hvilke av punktene behøver du hjelp til, ts? Det er jo enklere å forholde seg til om du nevner et eller to du ikke forstår? For meg fremstår alle meget konkrete, håndfaste og realistiske. Men har ikke din niese foreldre som evner fortelle henne at karakterer er en metode til egenforbedring, at ingen verken er eller skal være flinke i alt, og (ikke minst) at gode karakterer i gym kun er viktig om man tenker bli gymlærer. Og da bare for å skryte av det på julebordet. Det virker for meg som om din niese har lagt seg til vrangforestillingen at en må mestre npe for å like det. Og den er det viktig at dere voksne avlærer henne. Man må utfordres av noe, for å like det. Utfordring er nøkkelen til moro. Anonymkode: 55da1...068
solsolsol Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 I enkelte byer kreves det høyt snitt for å komme inn på den skolen man vil, og gym er et av de vanskeligste fagene å «forstå seg på». Den ene ungen min fikk 5 i standpunkt i 10ende, hun er på krets/landsnivå i to idretter og generelt veldig atletisk og flink. Fikk alltid topp tilbakemelding på innsats og iver og alt sånt, men allikevel bare fem. En av de andre fikk 6, han er ikke spesielt god i sport, og veldig negativt innstilt til alt som har med lag og samarbeid å gjøre. Helt uforståelig for begge to. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Gym er håpløst. Man får kun toppkarakter om man er god i ballsport. Man kan være i god form, både mtp kondis og styrke, men kan man ikke fotball er man screwed Anonymkode: 28fb9...443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå