Gå til innhold

Burde man vente med nr 2 til man føler man har overskudd og bra med energi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi bestemte oss for å prøve å få barn hadde vi masse overskudd, tid og energi til overs. Nå er vi ofte slitne og trøtte, og har lite tid til oss som par. Har et barn på 1.5 år. Elsker henne himmelhøyt, og koser oss masse sammen. Men mitt energinivå er i hvert fall ikke som før. Hadde egentlig ønsket å få to ganske tette (2-3 år mellom), men begynner å lure på om det er så lurt. Samtidig lurer jeg på om det noen gang blir sånn at man har masse overskudd, energi og tid til overs etter man har fått barn.. Erfaringer eller tanker?

Anonymkode: 665c1...939

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I samme båt! Veldig usikker. Mannen ønsker ikke for stor aldersforskjell, men jeg føler meg endelig litt mer som meg selv og det er rart å tenke at da bør man hive seg uti en ny graviditet.

Anonymkode: b1366...1aa

• Hjerte 1
Skrevet

Vent litt og se. Jeg begynte å få energien tilbake når førstemann var litt over 1,5. Da begynner de ofte å sove passe greit, ferdig med de verste tannfrembrudd og litt mer selvstendige og sterkere når de blir syke. 

Anonymkode: a0e2d...c2a

Skrevet

Jeg ville ventet . Energi vokser ikke på trær , og man får dobbelt så mye å gjøre, dobbelt med gleder og dobbelt med bekymringer . Ikke akkurat noen energiboost 😅 Hvis man allerede er litt sliten og redusert er det greit å komme litt ovenpå før svangerskap og nytt barn. Man vet ikke hvordan helsen blir i svangerskap og etter fødsel heller . 
jeg synes dessuten det blir snakket for lite om fordelene med å spre barna litt i alder , det er faktisk flere 😊 Er godt å kunne gi barna skikkelig babytid, at man får mer søvn , mindre bleier å skifte i døgnet , de er ganske lett å dra på enkel vogn istede for dobbel vogn , barneseter i bil osv . I tillegg er det fint når de vokser til at det er forskjellige aktiviteter , på forskjellige dager . Man får det beste fra flere verdener 😊😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det i det minste må være lystbetont. Om det føles mest som en plikt, så bør man avvente. 

Folk er forskjellige, småbarn er forskjellige, kvinnekropper er forskjellige etter fødsel og barseltid. Noen kommer seg raskt til hektene, andre er utmattet i flere år. Det er mye man fra utsiden "burde" (f.eks. lage veldig tette søsken), som ikke er riktig for den individuelle familien. I en familie skal alle medlemmer trives, det inkluderer mor og far.

Selv hadde jeg også planer om to tette barn, men livet ville annerledes. Eldste var 5 da søskenet kom. Klart, de vokser jo ikke opp som "tvillinger", men de har glede av hverandre. Og vi voksne har klart å holde på et noenlunde lykkelig parforhold, og i tillegg hatt overskudd til en viss karriere. Som jo faktisk er det som sikrer disse barna trygghet og mat på bordet.

Det er til og med lov å stoppe helt etter nummer én :) 

Anonymkode: dbd9f...f00

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg venter nummer to og det vil bli under to år mellom dem. For vår del var valget lett, ja vi er trøtte og slitne og det kommer nok til å bli intenst med to småbarn, men vi var enige i at det virker mer slitsomt å drøye småbarnsperioden over flere år og starte en ny runde når førstemann er «stor», endelig sover og er selvstendig 😜 nå er vi allerede i småbarnsbobla så da kjører vi på! Så tror jeg det er gøy å ha søsken i tett alder, selv han jeg en bror som er fire år eldre og aldersforskjellen ble altfor stor til at vi hadde felles interesser 😜

Anonymkode: ed796...ecd

• Liker 1
Skrevet

Bi valgte å vente 3,5 år. Da følte vi oss endelig ovenpå. 

Anonymkode: 7c389...7bb

Skrevet

Vi har en 2 åring her. Venter til våren før vi begynner prøvinga på nr. 2. Det er først nå vi begynner å føle at overskuddet kommer tilbake. Må nyte noen måneder før jeg skal henge over doskåla igjen, slite med bekken, søvn og alt mulig rart 😅

Anonymkode: 82687...1f3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg venter nummer to og det vil bli under to år mellom dem. For vår del var valget lett, ja vi er trøtte og slitne og det kommer nok til å bli intenst med to småbarn, men vi var enige i at det virker mer slitsomt å drøye småbarnsperioden over flere år og starte en ny runde når førstemann er «stor», endelig sover og er selvstendig 😜 nå er vi allerede i småbarnsbobla så da kjører vi på! Så tror jeg det er gøy å ha søsken i tett alder, selv han jeg en bror som er fire år eldre og aldersforskjellen ble altfor stor til at vi hadde felles interesser 😜

Anonymkode: ed796...ecd

Tror ikke man kan si at bare fordi det er stor aldersforskjell mellom barna så får de ikke et like tett forhold. Jeg kjenner til både søsken med stor aldersforskjell som har et veldig tett forhold og søsken som er tett i alder som ikke har noe spesielt tett forhold og ikke hadde det i oppveksten heller. Så det i seg selv synes ikke jeg er noe argument. Det er så individuelt fra søskenpar til søskenpar. 

Anonymkode: d8ab1...74f

• Liker 1
Skrevet

Vi ventet til vi hadde overskudd. Blir 4 år mellom dem. Graviditeten er slitsom nok om man ikke skal drive med bleieskift, vekking på natt, følge med 100% hele tiden..

Så når førstemann var ferdig med bleie, sov igjennom natta og var ganske selvstendig med godt språk - da prøvde vi på nr 2 og er veldig glad vi ventet da denne graviditeten er brutal. 

Anonymkode: 95703...1ef

• Liker 2
Skrevet

Vi ventet, ikke bare for vår del men for barnas del også. For oss er det viktig å ikke gå inn i en dårlig sirkel hvor vi føler at livet såvidt henger i hop. Det er også viktig for oss å la baby være baby uten å måtte dele det med et annet søsken som krever like mye oppfølging samtidig. Vi storkoser oss også med småbarnstiden uten å føle at vi må "bli fort ferdig" og derfor er der ikke noe poeng for oss å få tette barn av den grunn.

Blir 4 år mellom mellomste og babyen som nå er i magen, og synes det er en helt topp aldersforskjell 😊 størstemann blir 13, men han er fra tidligere forhold og har naturlig aldersforskjell av den grunn. Synes det er fantastisk å dele graviditeten med 4-åringen. Behovsmessig så sover hun hele natta, det går an å snakke med henne slik at hun forstår og det er lett å involvere henne I det som skjer rundt oss.

Jeg personlig ser ikke behovet og poenget med å stresse sånn med å få tette barn hvis man ikke har et genuint ønske og nok overskudd til det. Er du i tvil så lover jeg deg at skuldrene vil senke seg og du vil kjenne når du er klar 😊 Vi var enige om å ikke få fler da forrige barn var på alder med ditt, men så tippet hun 3 år+ og plutselig føltes det som verdens mest naturlige ting og vi gleder oss til alt som kommer helt uten klump i magen 💕 Ingen er tjent med å henge litt bakpå hele tiden fordi man aldri føler man får hentet seg inn, hverken dere eller barna 😊

Anonymkode: 7e379...505

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

7 år mellom mine. Beste jeg har gjort. De blir aldri lekekamerater, men som familie har vi det veldig bra. 

Anonymkode: ce0a4...30e

• Liker 6
Skrevet

Bare tull å vente om dere ønsker flere barn. Det er kjekkest med søsken man kan leke med og dere får ikke tid for dere selv før barna flytter ut uansett. 

Anonymkode: f8235...718

Skrevet

Våres har 6 år mellom rom...var flott å ha et barn som kunne gå på do selv, lett å legge, gikk på skolen, oh sfo. Han var selvstendig og dermed kunne jeg fokusere mer på meg når jeg var gravid. Han skjønte når jeg sa at jeg var sliten,kvalm eller vondt noe sted. Og letter når søsteren ble født 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi var enige om å ikke få fler da forrige barn var på alder med ditt, men så tippet hun 3 år+ og plutselig føltes det som verdens mest naturlige ting og vi gleder oss til alt som kommer helt uten klump i magen 💕 Ingen er tjent med å henge litt bakpå hele tiden fordi man aldri føler man får hentet seg inn, hverken dere eller barna 😊

Akkurat samme her! Vi skulle bare ha 1 barn. Men da hun ble ca 3 år fikk vi lyst på en til. Overskuddet til å få en til kom. 

Anonymkode: 7c389...7bb

Skrevet

Her blir det 6.5 år mellom våre. Jeg var rett og slett ikke klar før nå😅

Anonymkode: daefc...fdd

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte ikke så mye over det da, men nå som jeg er gravid igjen så ser jeg at jeg hadde gått under om jeg skulle gått gravid mens største fortsatt sov dårlig om nettene. Nå er lange/mange oppvåkninger unntaket heller enn regelen, og jeg klarer hente meg inn. Det blir nesten 4 år mellom de.

Vi hadde også sett for meg «to tette», men etter førstemann så var særlig jeg faktisk i tvil om vi orket en til. Men så fikk man sove litt, og lysten kom snikende tilbake. 

Tror det er en god del fordeler med litt aldersavstand også. Både for foreldre og barn.

Anonymkode: 6556e...1bf

• Liker 2
Skrevet

Vi gikk på en smell da første var 6 måneder.

Nå, etter barnehagestart og masse sykdom, så hadde jeg nok ikke valgt å bli gravid😅 Mulig det er graviditeten som suger all energien ut av kroppen, men tror ikke det hadde vært så himla gøy med all denne sykdommen uansett. Tror jeg da hadde blitt skremt til å vente på "bedre tider", til tross for en enkel babytid.

Terminen er i januar, så vi får stå i det så godt vi kan. Blir nok rimelig hektisk, men i så fall får vi trøste oss med at vi blir ferdig med disse fasene relativt fort.

Anonymkode: 634c5...a39

Skrevet

Å ha små barn er jo ekstremsport. 

Min erfaring (3 barn. 3 år mellom de to første, og 2,5 år ned til yngste. De er 6 år, 3 år og 8 mnd) er at jeg har fått mindre og mindre overskudd og energi. Det hjelper selvsagt jo eldre og med selvhjulpne de blir og jo mer de forstår, og sånn sett gleder jeg meg til yngste blir 3 år. Akkurat nå er jeg helt på felgen. Er dødssliten. Yngste sover dårlig for tiden. Tid til meg selv kan jeg se langt etter. Jeg trenger egentlig en time med rolig voksentid om kvelden før jeg legger meg, men den siste tiden har det blitt maks 15-20 minutter før mini våkner igjen. 🤯

Anonymkode: d66c0...bf9

• Hjerte 1
Skrevet

Vi valgte å ha tette så vi slapp unna med en psykisk dipp og ikke flere

Anonymkode: e1032...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...