Gå til innhold

Er "alle" unghester sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en unghest på litt under 2 år. Hun er veldig kontaktsøkende og går etter meg (og andre) omtrent som en hund. Hun pleier å komme bort for å få kos, og møter meg alltid ved porten. Rett og slett en veldig sosial type som er glad i folk. Jeg har ingen erfaring med unghest fra før, så jeg lurer på om dette er noe de fleste unghester gjør til en viss grad? For så å vokse det av seg med alderen? Har nemlig aldri møtt en voksen hest som holder på på samme måten.

Anonymkode: d0333...646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min holdt på sånn i 20 år. Supersosial. 

Anonymkode: 32b0a...2f2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min holdt på sånn i 20 år. Supersosial. 

Anonymkode: 32b0a...2f2

Så herlig! 😊

Skrevet

Dytter!

Skrevet

Sånn har min vært hele sitt liv også (17 år)  Kontaktsøkende og følger etter meg.

Hester er veldig forskjellige, jeg tok over en ponni en gang som brukte lang tid på å søke etter kontakt. Siste årene jeg hadde han ble han også kontaktsøkende og kosete. Godt over 20 år gammel. :) 
At unghester er slik vil jeg si er godt forarbeid og positivt for fremgang når han skal ries inn/kjøres inn. Godt håndtert hest er alltid positivt. 

Sånn er det med alle dyr og mennesker, noen er mer kontaktsøkende enn andre. :) 

Anonymkode: 72239...fed

• Liker 1
Skrevet

Har hatt flere unghester og de har alle vært slik. Det er en positiv ting at den er kontaktsøkende. Hester er flokkdyr og de søker mot en leder😄

Anonymkode: d8ab4...d12

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Har dannet meg en liten hypotese om at de fleste tamme hester er kontaktsøkende og interesserte i mennesker fra naturen av (stort sett), men at de blir det i mindre og mindre grad etter hvert som de blir eldre og brukt feil. Det er jo dessverre ganske vanlig å bruke tvang for å få hesten til å gjøre som en vil, fremfor å finne roten av problemet og jobbe det bort med positiv forsterkning og tålmodighet. En unghest som ikke har de dårlige erfaringene vil jo heller ikke ha negative assosiasjoner til mennesker og det å bli brukt. Tror dere jeg er inne på noe der?

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg opplever unghester slik, spesielt opp til de er to år. Har hatt mange unghester, og det som er moro med de er at de alltid har så lyst til å henge med deg, få kos og være med på ting som skjer. Opplever ikke det samme fra voksne hester i like stor grad. 

Anonymkode: c933d...6e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...