Gå til innhold

Prevensjon uten vektøkning..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sterilisert men grunnet utidig blødninger, så mener legen jeg bør vurdere spiral el p piller. Har time like etter jul. 

Men da spør jeg her. Finnes det prevensjon som ikke gir vektøkning? Jeg tar det jo ikke for å ikke bli gravid, men grunnet blødninger som jeg ikke orker mer... Jobber med å ned i vekt, veldig overvektig og vil ikke gå opp... 

Tips? Og kan man kjenne at man evt har spiral? Er det lege som fikser det eller gynekolog? Hva med plaster? Har ikke hatt prevensjon på 10 år.... 

Anonymkode: 5cef7...926

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man går opp veldig lite i vekt av hormonprevensjon, slik at de som skylder på at de har gått opp mer enn et par kilo har ikke gått opp det på grunn av prevensjonen. Spiral fungerer mye mer lokalt enn p-piller og er anbefalt. Fastlege kan sette inn spiral. Man skal ikke kjenne den. 

P-plaster har ikke den samme lokale virkningen som spiral, men det kan være bedre enn p-piller fordi da slipper man å huske på det hver dag. 

Så har du også p-ring som er et prevensjonsmiddel som ikke er så veldig vanlig, men som har en ganske lav dose hormoner (men litt mer enn hormonspiral) og man må bytte den hver 3 uke eller ta en ukes pause da. Det fungerer godt for mange som bruker det. 

Man har jo også p-stav som er blitt mer populært fordi det er anbefalt på ca lik linje som spiral, men p-stav er litt elsk/hat. Altså enten elsker man det eller så hater man det.

Anonymkode: 87a20...f26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man går opp veldig lite i vekt av hormonprevensjon, slik at de som skylder på at de har gått opp mer enn et par kilo har ikke gått opp det på grunn av prevensjonen. Spiral fungerer mye mer lokalt enn p-piller og er anbefalt. Fastlege kan sette inn spiral. Man skal ikke kjenne den. 

P-plaster har ikke den samme lokale virkningen som spiral, men det kan være bedre enn p-piller fordi da slipper man å huske på det hver dag. 

Så har du også p-ring som er et prevensjonsmiddel som ikke er så veldig vanlig, men som har en ganske lav dose hormoner (men litt mer enn hormonspiral) og man må bytte den hver 3 uke eller ta en ukes pause da. Det fungerer godt for mange som bruker det. 

Man har jo også p-stav som er blitt mer populært fordi det er anbefalt på ca lik linje som spiral, men p-stav er litt elsk/hat. Altså enten elsker man det eller så hater man det.

Anonymkode: 87a20...f26

Takk for utfyllende svar. Her lærte jeg litt faktisk. 

Er det altså ikke så vanlig med vektøkning pga prevensjon? Flere som har innspill? Og hva syns dere er best/enklest/minst stress? For min del er dette altså kun et behov for å stoppe blødninger iom at jeg er sterilisert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det altså ikke så vanlig med vektøkning pga prevensjon? Flere som har innspill? Og hva syns dere er best/enklest/minst stress? For min del er dette altså kun et behov for å stoppe blødninger iom at jeg er sterilisert. 

Vektøkning er en potensiell bivirkning, det betyr ikke at alle får denne. Vektøkning som bivirkning er som oftest knyttet til økt appetitt så du kan fint følge med på mengden du spiser og dermed unngå å gå opp i vekt. 

Anonymkode: ebd49...ae3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personlig så foretrekker jeg pstav. Har hatt det i to år og eneste som gir meg uregelmessige blødninger er covidvaksinene, ellers har jeg mistet alt av blødninger.

På ppiller måtte jeg ha pillefri uke minst annenhver måned, ellers blødde jeg en måned i strekk. 

Jeg har ikke hatt vektøkning på noen typer prevensjon. Tror du bare må forsøke noe og se hva som fungerer for deg. Pstav er ihvertfall utrolig lettvindt, den holder i tre år. 

Skrevet

Veldig fornøyd med Mirena hormonspiral, merket godt det var lettere å gå ned i vekt med den enn p-piller 😊

Anonymkode: 02ae6...7cd

Skrevet
pia mater skrev (40 minutter siden):

Personlig så foretrekker jeg pstav. Har hatt det i to år og eneste som gir meg uregelmessige blødninger er covidvaksinene, ellers har jeg mistet alt av blødninger.

På ppiller måtte jeg ha pillefri uke minst annenhver måned, ellers blødde jeg en måned i strekk. 

Jeg har ikke hatt vektøkning på noen typer prevensjon. Tror du bare må forsøke noe og se hva som fungerer for deg. Pstav er ihvertfall utrolig lettvindt, den holder i tre år. 

Gjorde det vondt å sette den inn? Og merker du noen bivirkninger eller at den faktisk sitter inni armen? Har hørt noen kan merke den.... 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjorde det vondt å sette den inn? Og merker du noen bivirkninger eller at den faktisk sitter inni armen? Har hørt noen kan merke den.... 😅 

Jeg er skikkelig pingle når det er snakk om nåler, men gikk veldig fint. Fikk bedøvelse først så kjente fint lite når legen satte inn staven. 

Til meg ligger den veldig fint i armen, så kjenner den godt hvis jeg kjenner etter med fingrene. Ikke hatt noe smerter eller ubehag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...