AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Hei. Er det noen som vet om jeg for eksempel kan ta med Prior grillpølser i bagasjen? Samt laktosefri melk inn til USA? prøvde å lese meg opp til det på nett, men blir ikke helt klok. Er det noen her som har reist til usa og kan noe om dette. Setter stor pris på hjelp. ☺️ Anonymkode: 9a008...bbb
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Det var en av tingene du klarte å tenke ut en mandags kveld? Går du tom, nå? Anonymkode: d8652...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 https://ask.usda.gov/s/article/Can-I-bring-meat-or-poultry-into-the-US Laktosefri melk har de da i USA? Anonymkode: b3571...e47
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://ask.usda.gov/s/article/Can-I-bring-meat-or-poultry-into-the-US Laktosefri melk har de da i USA? Anonymkode: b3571...e47 Ja de har nok både pølser og melk i usa. Men har ett barn som har selektiv spiseforstyrrelse og er derfor stresset anngående maten/måltider der borte. Tenkte da at jeg kan gjøre reisen litt enklere om jeg hvertfall kan ta med norsk melk og disse Prior pølsene😫 Anonymkode: 9a008...bbb
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja de har nok både pølser og melk i usa. Men har ett barn som har selektiv spiseforstyrrelse og er derfor stresset anngående maten/måltider der borte. Tenkte da at jeg kan gjøre reisen litt enklere om jeg hvertfall kan ta med norsk melk og disse Prior pølsene😫 Anonymkode: 9a008...bbb Føler med deg når det gjelder barnet. Når det er sagt: Kortversjonen her er at melka får du med deg i uåpnet originalemballasje ( du sliter kanskje litt med å holde den frisk). Siden november i fjor er det så vidt jeg vet full stopp når det gjelder å ha med seg produkter av fjærkre fra Norge, også prosessert (pga fare for fugleinfluensa). https://www.aphis.usda.gov/animal_health/downloads/import/import-alert-hpai-in-norway.pdf Uansett hva du har med, om det så er et eple, så pass på at du huker av riktig i ankomstdokumentet, og at du går i køen for inspeksjon hos landbruksmyndighetene v tollen, uten unntak. Her spiller du med åpne kort, viser du fram alt av matvarer, og får det forhåpentligvis godkjent kjapt og greit. Skulle det være noe de ikke lar deg ta med inn i landet så tar de det, men det får ingen konsekvenser for deg så lenge du altså har deklarert på forhånd at du har med mat OG at du stiller deg i riktig kø. Har selv stått med 20 kilos koffert kun fylt med norsk mat på amerikanske og canadiske flyplasser flere ganger. Går så fint så, forutsatt at man har gjort hjemmeleksa. God tur! Anonymkode: 0549b...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Ved riktig deklarering, riktig kø, og ubrutt orginal emballasje så bør det gå greit. Men jeg hadde ikke turt ha med melkekartonger i bagasjen. Anonymkode: 8ac44...0d5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 Melken smaker ikke så ulikt så ville tatt med meg skylt tom boks å fylle over på. Pølsene er litt verre med. de smaker veldig ulukt og jeg fikk ikke mine bare normalt kresne unger til å like amerikanske pølser, men det må vel være noe annet enn pølser barnet kan spise? Anonymkode: 70a8a...511
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 Du kan bare ta med 1 stek. Anonymkode: 03e3b...d09
AnonymBruker 42 Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 Så lenge de ikke har solbær smak - så (sikkert ikke gjeldene lengre, bare fjaz)
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 Ikke kjøtt. Deklarer absolutt all mat, pass på å pakke det slik at det er lett tilgjengelig for kontroll på grensa. De hadde et eget sted/skranke for å gå gjennom maten, var ikke noe problem, tok bare noen ekstra minutter. Jeg har også et barn med svært selektivt matinntak (har ikke diagnosen ditt barn har, men mulig han burde hatt det), og jeg vet reising ikke alltid er enkelt. Men mat av animalsk opprinnelse er det verste du kan finne på å reise med (med god grunn). Tenk heller på om det er andre ting barnet liker som du faktisk får lov til å ta med (knekkebrød eller hva det måtte være, godteri om ikke annet!), og gjør litt research på om det er matvarer du klarer å skaffe i USA. Det som reddet oss i starten av et opphold i Australia (hvor maten som hadde holdt ham i gang på reisen måtte kastes på grensa, de er jo superstrenge i Australia), var at vi laget pannekaker. Så fikk han leve på det (og chips) fram til vi fant en type rundstykker kan klarte å spise, og etterhvert annen mat også. Det er ikke så farlig hva du putter i barnet i starten (de første dagene etter reisen) så lenge det får i seg kalorier og beholder humøret. Så blir det lettere etterhvert, når barnet (og voksne!) får akklimatisert seg litt. Anonymkode: 05cd1...c2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå