AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #21 Skrevet 12. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Alle sier tydeligvis noe som ikke er sant her, kanskje noen kan lenke til hva som faktisk er sant? 🤷♀️ Anonymkode: 2a628...db9 OG DERFOR spør man ikke slike spørsmål på kvinneguiden................. Anonymkode: a9861...336 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #22 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er heller ikke sant, nei. TS skal forholde seg til hva legen sier, og det gjør nav også. Nav hadde aldri underkjent en sykemelding fordi en leder mener den ansatte skal på jobb. Noe mer latterlig skremselspropaganda har jeg ikke hørt på lang tid. Anonymkode: d8a42...ab3 Og det er tydelig det er mange som ikke vet hva både ansatt og firma har til krav og rettigheter. Det heter seg det at man er sykemeldt fra arbeidsoppgaver og ikke arbeidstid (noen spesielle situasjoner kan gi sykemelding fra arbeidstid, men ikke en vond skulder). I mitt firma blir det gjennomgått en funksjonstest når man blir sykemeld. Ser på hva den ansatte gjør i hverdagen og hva den ansatte kan gjøre i sykemeldingsperioden. De aller fleste er i jobb under en sykemeldingsperiode med tilrettelegging på ett eller annet nivå. Anonymkode: 493a0...14b 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #23 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men det er ikke mye annet jeg kan gjøre der, i i hvert fall ikke kontorarbeid. Alt er jo pasientrelatert. Anonymkode: 897be...bd8 Kanskje du kan spør om å få tilrettelagt det slik at du kun har kontakt med pasientene på dem medmenneskelige viset? Vet jo at helsearbeidere går fra pasient til pasient. Kanskje de får noen å snakke med nå? Betennelse i en skulder skulle vel tåle det? Anonymkode: cb822...430 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #24 Skrevet 12. desember 2022 Du plikter å medvirke til tilrettelegging, sjefen kan finne noe helt annet enn pleiearbei til deg, f.eks merkantilt arbeid, varebestiling, utarbeiding av rutiner o.l. Siterer herfra https://juristen.no/jobbekspertene/2018/09/sykefravær-du-har-krav-på-tilrettelegging-på-jobben Du som arbeidstaker har nemlig også en lovfestet medvirkningsplikt ved sykefravær. - Samarbeid og dialog er en forutsetning for å lykkes, og arbeidstakers bidrag er en forutsetning for at arbeidsgivers tilretteleggingsarbeid skal ha reell effekt. Det stilles derfor store krav til arbeidstakers medvirkning i tilretteleggingsprosessen, sier Dorans. En slik plikt innebærer blant annet at du er pålagt å delta i dialogmøte etter innkalling fra arbeidsgiver. Du må også må også opplyse om din arbeidsevne og aktivt medvirke til å lage oppfølgingsplaner og utarbeide hensiktsmessige tiltak for å tilrettelegge arbeidet. Som arbeidstaker er du forpliktet til, ut fra muligheter og behov, å samarbeide om tilrettelegging av egen arbeidssituasjon fra første dag av en sykemelding. Du må ta imot eventuelle tilbud om behandling eller rehabilitering. [...] Hvis du som sykemeldt ikke oppfyller denne plikten kan NAV stanse eller holde tilbake sykepengeutbetalingen ved sykemelding utover åtte uker. Anonymkode: 2ad77...b40 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #25 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje du kan spør om å få tilrettelagt det slik at du kun har kontakt med pasientene på dem medmenneskelige viset? Vet jo at helsearbeidere går fra pasient til pasient. Kanskje de får noen å snakke med nå? Betennelse i en skulder skulle vel tåle det? Anonymkode: cb822...430 Så er det virkelig sånn at man skal tvinges på jobb selv om man opplever så sterke smerter at man knapt får sove? Anonymkode: 897be...bd8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #26 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så er det virkelig sånn at man skal tvinges på jobb selv om man opplever så sterke smerter at man knapt får sove? Anonymkode: 897be...bd8 Da må du snakke med legen din om bedre smertelindring og ta noen timer hos fysioterapeut. Anonymkode: 493a0...14b 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #27 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjønner jeg, men trodde det var først når 8 uker hadde gått. Nå er jeg bare meget stresset av å føle meg tvunget til å komme tilbake. Anonymkode: 897be...bd8 Tror nok du har helt rett i det. Legen skal jo alltid vurdere om du kan ha gradert sykemelding, så hvis du har blitt 100% sykemeldt og det står på sykemeldingen at du ikke er i stand til å jobbe i løpet av perioden, så anses du som syk nok til at det ikke er forsvarlig å være i jobb, selv med tilrettelegging. Ved gradert sykemelding skal arbeidsgiver være med på å utarbeide en plan for tilrettelegging i samarbeid med arbeidstaker og lege allerede fra starten av perioden. Dersom man er 100% sykemeldt anser legen deg som ikke i stand til å stå i jobb i den aktuelle perioden. Det er lov (og anbefales) å følge opp arbeidstakeren underveis, men da ved å ringe og spørre hvordan det går, ikke begynne å presse tilbake i jobb. Siden arbeidsgiver ikke ser diagnosen på sykemeldingen må vedkommende enten stole på legens vurdering eller bestride sykemeldingen. Du kan snakke med legen sin og ta en telefon til Nav for å høre hvordan du løser dette. Her er det nok arbeidsgiveren din som er desperat etter arbeidskraft og prøver å presse deg til å komme tilbake for tidlig. Det er ikke ok. Les forøvrig mer her: https://www.nav.no/sykmeldt Anonymkode: 24fc7...5f6 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #28 Skrevet 12. desember 2022 Skal være glad for at du får tilrettelegging. Det får vi ikke på min arbeidsplass Anonymkode: 20109...476
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #29 Skrevet 12. desember 2022 Arbeidsgiver pliker til å tilrettelegge så fort som mulig der det er mulig. Og du plikte til å medvirket til å kartlegge din arbeidsevne. Dette betyr at om du har en vondt skulder som gjør at du f.eks ikke kan løfte så skal din arbeidsplass forsøke å tilrettelegge slik du kan jobbe gradert så fort som mulig med oppgaver som skåner din skulder. Om din leder sier han kan tilrettelegge så pliker du til å bidra med en kartlegging av dine arbeidsevne. Dette kan være at du kan være samtalepartner, ta telefoner eller hva nå dere har for oppgaver. Du må sjekke med din leder hva han har tenkt seg dine arbeidsoppgaver skal være under tilretteleggingen og se om dette er forenlig med din arbeidsuførhet. Om ikke du bidra med oppklaring av din arbeidsevne så kan din arbeidsgiver melde til NAV at de kan tilrettelegge men at du ikke er intressert og da kan NAV faktisk stoppe dine sykepenger. Mange er ikke klar over at din arbeidsgiver faktisk kan kreve at du ved en 50% sykmelding er 100% tilstede, men at du kun utfører 50% av arbeidsmengden om du f.eks ikke har en fysisk sykdom, men av forskjellige grunner kun har 50% mental kapasistet eller "hastighet" i forhold til vanlig. Anonymkode: 5b7ba...c8e 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #30 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ts her: Jeg har vært sykemeldt pga det samme for noen måneder siden, og da var det ikke mulig å tilrettelegge. Legen ville egentlig sykemelde meg enda lengre, og mener at jeg skal ta det med ro og ikke komme tilbake til arbeidsplassen før jeg er helt frisk. Anonymkode: 897be...bd8 Da blir du hjemme. Ta kontakt med legen igjen dersom leder ikke viser forståelse. Vi «på gulvet» vet gjerne mer om muligheten for tilrettelegging enn de på kontoret. Ønsker deg god bedring!!! Anonymkode: b8258...930 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #31 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er ikke arbeidsgiver pliktig til å tilby tilrettelegging? Anonymkode: 1b110...4e9 Min forrige jobb var en stor IA bedrift, de nektet å tilrettelegge for noen som helst. Dermed måtte jeg slutte der til slutt. Selv under møte med lege, nav og arbeidsgiver nektet de plent å tilrettelegge og skyldte på dominoeffekt. Om jeg fikk tilrettelegging som var høyst mulig, så ville alle andre kreve det samme. Anonymkode: 5d043...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #32 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du plikter å medvirke til tilrettelegging, sjefen kan finne noe helt annet enn pleiearbei til deg, f.eks merkantilt arbeid, varebestiling, utarbeiding av rutiner o.l. Siterer herfra https://juristen.no/jobbekspertene/2018/09/sykefravær-du-har-krav-på-tilrettelegging-på-jobben Du som arbeidstaker har nemlig også en lovfestet medvirkningsplikt ved sykefravær. - Samarbeid og dialog er en forutsetning for å lykkes, og arbeidstakers bidrag er en forutsetning for at arbeidsgivers tilretteleggingsarbeid skal ha reell effekt. Det stilles derfor store krav til arbeidstakers medvirkning i tilretteleggingsprosessen, sier Dorans. En slik plikt innebærer blant annet at du er pålagt å delta i dialogmøte etter innkalling fra arbeidsgiver. Du må også må også opplyse om din arbeidsevne og aktivt medvirke til å lage oppfølgingsplaner og utarbeide hensiktsmessige tiltak for å tilrettelegge arbeidet. Som arbeidstaker er du forpliktet til, ut fra muligheter og behov, å samarbeide om tilrettelegging av egen arbeidssituasjon fra første dag av en sykemelding. Du må ta imot eventuelle tilbud om behandling eller rehabilitering. [...] Hvis du som sykemeldt ikke oppfyller denne plikten kan NAV stanse eller holde tilbake sykepengeutbetalingen ved sykemelding utover åtte uker. Anonymkode: 2ad77...b40 Se understrekede. Ut fra muligheter og behov betyr at om man ikke har mulighet for å stå i jobb enten fordi man er for syk/skadet eller fordi jobben ikke kan tilby tilrettelegging som er forsvarlig, så kan ikke arbeidsgiver kreve at man er med på tilrettelegging. Enten må arbeidsgiver ta arbeidstakeren og vedkommendes lege på ordet når det påstås at tilrettelegging ikke er mulig, eller så må h*n bestride sykemeldingen. Og selvfølgelig tar man imot den hjelpen og behandlingen legen anbefaler og tilbyr for å bli fortest mulig frisk. Siste uthevede viser til sykemelding utover 8 uker. Når man nærmer seg 8 uker skal man uansett ha avklart med lege om perioden skal forlenges eller ikke. Om den skal forlenges, må man ha dialogmøte med arbeidsgiver og Nav for å avklare arbeidsevne og muligheter for tilrettelegging. Dette er obligatorisk uansett diagnose. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mange er ikke klar over at din arbeidsgiver faktisk kan kreve at du ved en 50% sykmelding er 100% tilstede, men at du kun utfører 50% av arbeidsmengden om du f.eks ikke har en fysisk sykdom, men av forskjellige grunner kun har 50% mental kapasistet eller "hastighet" i forhold til vanlig. Anonymkode: 5b7ba...c8e Har du noen kilder på dette? Hvordan skal en arbeidsgiver, som ikke har helsefaglig bakgrunn og heller ikke vet hvilken diagnose arbeidstakeren har, kunne bestemme hva som er forsvarlig for arbeidstakeren? Anonymkode: 24fc7...5f6 1
Tone83 Skrevet 12. desember 2022 #33 Skrevet 12. desember 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det skjønner jeg, men trodde det var først når 8 uker hadde gått. Nå er jeg bare meget stresset av å føle meg tvunget til å komme tilbake. Anonymkode: 897be...bd8 Han har plikt til å tilrettelegge, men det må jo være mulig å jobbe noe med den tilretteleggingen- ellers så blir man jo hjemme. Du må høre hva han forslår og forklare hvorfor det ikke går. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #34 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men det er ikke mye annet jeg kan gjøre der, i i hvert fall ikke kontorarbeid. Alt er jo pasientrelatert. Anonymkode: 897be...bd8 Når nav allerede betaler dine sykepenger har arbeidsgiver ingenting å tape på at du kommer på jobb. Det er mye pasientrelatert du kan gjøre uten å overanstrenge skulderen. Både å være «selskapsdame», lett skylleromsarbeid, matservering etc. det er en selvfølge at alle som KAN jobbe litt i sykemeldingstiden SKAL jobbe. Du plikter å samarbeide, og arbeidsgiver gjør her sin plikt ved å tilrettelegge for at du skal kunne komme på jobb. Anonymkode: 31895...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #35 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ts her: Jeg har vært sykemeldt pga det samme for noen måneder siden, og da var det ikke mulig å tilrettelegge. Legen ville egentlig sykemelde meg enda lengre, og mener at jeg skal ta det med ro og ikke komme tilbake til arbeidsplassen før jeg er helt frisk. Anonymkode: 897be...bd8 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det skjønner jeg, men trodde det var først når 8 uker hadde gått. Nå er jeg bare meget stresset av å føle meg tvunget til å komme tilbake. Anonymkode: 897be...bd8 Her ville jeg bedt om et møte med leder og lege, for å få frem at 100% sykemelding og full hvile er eneste alternativ for at du skal bli helt frisk på kortest mulig tid. Grunnen til at det er ønskelig med tilrettelegging av arbeidsoppgaver er at det er ønskelig med aktivitet under sykdom fordi det er helsebringende, og fordi det ofte kan være vanskelig å komme tilbake i jobb etter lengre sykemelding. Dette stemmer i svært mange tilfeller, likevel vil det være situasjoner eller sykdom/skade der det å stå i arbeid vil forsinke eller hindre tilfriskning og øke sannsynligheten for langvarig plage med gjentagende sykemelding. Dersom din skade faller i siste kategori, vil det være i både din og arbeidsgivers interesse at du ikke jobber i sykemeldingsperioden, og legen vil kunne støtte deg i dette. Anonymkode: 5138d...ffb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå