AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Jobber som helsefagarbeider og har noen tunge løft. Pga en betennelse i skulderen har jeg vært sykemeldt i 3 uker og hevelsen har ikke gått ned, ikke smertene heller. Nå vil sjefen at jeg skal komme tilbake med tilrettelegging. Føler meg absolutt ikke klar til det. Kan sjefen tvinge meg? Anonymkode: 897be...bd8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber som helsefagarbeider og har noen tunge løft. Pga en betennelse i skulderen har jeg vært sykemeldt i 3 uker og hevelsen har ikke gått ned, ikke smertene heller. Nå vil sjefen at jeg skal komme tilbake med tilrettelegging. Føler meg absolutt ikke klar til det. Kan sjefen tvinge meg? Anonymkode: 897be...bd8 Sjefen kan ikke tvinge deg til det, nei. Du er sykemeldt og det skal sjefen respektere, men virker som at hen ikke gjør det. Du får skrive tilbake at du dessverre ikke kan det, da du må ligge mest mulig i ro for at dette skal kunne gå over innen 8 uker 😊. Er du medlem i en fagforening? Anonymkode: d8a42...ab3 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Du er pliktig å samarbeide med arbeidsplassen. Hvis arbeidsplassen er villig til å tilrettelegge og du nekter, så mister du sykepengene dine. Enkelt og greit. Anonymkode: 2ad77...b40 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er pliktig å samarbeide med arbeidsplassen. Hvis arbeidsplassen er villig til å tilrettelegge og du nekter, så mister du sykepengene dine. Enkelt og greit. Anonymkode: 2ad77...b40 Men det er ikke mye annet jeg kan gjøre der, i i hvert fall ikke kontorarbeid. Alt er jo pasientrelatert. Anonymkode: 897be...bd8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Kan ikke kreve, men dere skal finne frem til en plan sammen. Noe du faktisk må gjøre fordi nav krever oppfølging. Så be om oppfølgingsmøte. Sjefen din skal ha et eget skjema for dette. Anonymkode: 5bf4d...272 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjefen kan ikke tvinge deg til det, nei. Du er sykemeldt og det skal sjefen respektere, men virker som at hen ikke gjør det. Du får skrive tilbake at du dessverre ikke kan det, da du må ligge mest mulig i ro for at dette skal kunne gå over innen 8 uker 😊. Er du medlem i en fagforening? Anonymkode: d8a42...ab3 Nei, han mener at jeg kan sikkert brukes til noe der uansett og at jeg skal avslutte sykemeldingen og komme tilbake på jobb. Anonymkode: 897be...bd8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Er ikke arbeidsgiver pliktig til å tilby tilrettelegging? Anonymkode: 1b110...4e9 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er pliktig å samarbeide med arbeidsplassen. Hvis arbeidsplassen er villig til å tilrettelegge og du nekter, så mister du sykepengene dine. Enkelt og greit. Anonymkode: 2ad77...b40 Det er absolutt ikke sant. Anonymkode: d8a42...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, han mener at jeg kan sikkert brukes til noe der uansett og at jeg skal avslutte sykemeldingen og komme tilbake på jobb. Anonymkode: 897be...bd8 Hva er din dialog med legen, og hva gjør du nå som du er sykemeldt? Jeg vil tro det er best for deg å slappe mest mulig av og holde deg i stillhet, betennelse i skuldrene tar lang tid å bli kvitt og ved mye bevegelse og anstrengelse så blir det fort verre. Kroppen din trenger all hvile den kan få nå, for å ta huk om betennelsen. Anonymkode: d8a42...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 Du er sykemeldt fra arbeidsoppgavene ikke arbeidsplassen, så arbeidsgiver kan tilby tilrettelegging….om du nektet så kan NAV vurdere å underkjenne sykemeldingen din. Anonymkode: 025dd...7ce 12 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 Det er vel både arbeidsgiver og arbeidstaker sin plikt å tilrettelegge, så tror ikke du har mulighet til å nekte med mindre du er 100% arbeidsufør. Anonymkode: be66c...595
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, han mener at jeg kan sikkert brukes til noe der uansett og at jeg skal avslutte sykemeldingen og komme tilbake på jobb. Anonymkode: 897be...bd8 Da ber du om oppfølgingsmøte. Ta kontakt med nav og forhør deg om dine rettigheter 😊 Sjefen kan ikke kreve. Anonymkode: 5bf4d...272 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 Du forholder deg til legen din og hva den har sagt. Er du fullt sykemeldt så skal du ikke tilbake på jobb før det er klarert med legen. Du skal ha en samtale med leder innen 6 el 8 uker for å finne ut hva som må tilrettelegges for at du skal komme tilbake til jobb igjen. Etter det vil vel din lege videre om du skal ha en gradert sykemelding etter at det er vurdert hvilken arbeidskapasitet du har. Å gå tilbake på jobb fordi at leder mener det, med smerter og alt, er jo en klar oppskrift på et langvarig sykdomsforløp! Anonymkode: 91cfa...a22 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel både arbeidsgiver og arbeidstaker sin plikt å tilrettelegge, så tror ikke du har mulighet til å nekte med mindre du er 100% arbeidsufør. Anonymkode: be66c...595 Dette er heller ikke sant. Anonymkode: d8a42...ab3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er sykemeldt fra arbeidsoppgavene ikke arbeidsplassen, så arbeidsgiver kan tilby tilrettelegging….om du nektet så kan NAV vurdere å underkjenne sykemeldingen din. Anonymkode: 025dd...7ce Dette er heller ikke sant, nei. TS skal forholde seg til hva legen sier, og det gjør nav også. Nav hadde aldri underkjent en sykemelding fordi en leder mener den ansatte skal på jobb. Noe mer latterlig skremselspropaganda har jeg ikke hørt på lang tid. Anonymkode: d8a42...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 Dette er det regler for. Ved fastsatte tidspunkt skal det være dialogmøte der du, arbeidsgiver, nav og legen kommer sammen og prater om det evt er noe arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg. Anonymkode: 8789a...c81
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er heller ikke sant, nei. TS skal forholde seg til hva legen sier, og det gjør nav også. Nav hadde aldri underkjent en sykemelding fordi en leder mener den ansatte skal på jobb. Noe mer latterlig skremselspropaganda har jeg ikke hørt på lang tid. Anonymkode: d8a42...ab3 Men om arbeidsplassen mener de kan tilrettelegge og tar kontakt med Nav om dette, så blir det et dialogmøte for å finne ut av hva arbeidsplassen kan tilby og ha legen mener. Anonymkode: 15903...1f6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 Ts her: Jeg har vært sykemeldt pga det samme for noen måneder siden, og da var det ikke mulig å tilrettelegge. Legen ville egentlig sykemelde meg enda lengre, og mener at jeg skal ta det med ro og ikke komme tilbake til arbeidsplassen før jeg er helt frisk. Anonymkode: 897be...bd8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 Alle sier tydeligvis noe som ikke er sant her, kanskje noen kan lenke til hva som faktisk er sant? 🤷♀️ Anonymkode: 2a628...db9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #20 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er det regler for. Ved fastsatte tidspunkt skal det være dialogmøte der du, arbeidsgiver, nav og legen kommer sammen og prater om det evt er noe arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg. Anonymkode: 8789a...c81 Det skjønner jeg, men trodde det var først når 8 uker hadde gått. Nå er jeg bare meget stresset av å føle meg tvunget til å komme tilbake. Anonymkode: 897be...bd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå