Gå til innhold

Stoler du på alt tannlegen din sier til deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man om tannlegen faktisk gjør det beste for deg eller om h*n gjør det beste for lommeboka si? Stoler du 100% på tannlegen hvis h*n sier du trenger behandling / rotfylling / operasjon eller går du til en annen tannlege for "second opinion"? 

Anonymkode: dff88...22c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Har blitt lurt før av en norsk tannlege. 7000 kroner på totalt unødvendige inngrep.

Trur ikke man kan stole på noen som driver helsefag for profitt, dessverre. Selv passer jeg på å dra til tannlegen bare når jeg er i utlandet. Kan bli lurt der også, men det svir ikke like mye.

Anonymkode: 3cc97...91a

• Liker 2
Skrevet

Jeg stoler høvelig greit på tannlegen min, men det skal jo sies at man ofte opplever å få ulike beskjeder hos ulike tannleger.

Anonymkode: 98227...c37

• Liker 2
Skrevet

Nei. Som 18-åring ble jeg fortalt at jeg trengte regulering pga. lite plass i underkjeven. Fair enough tenkte jeg, helt til kjeveortopeden sa jeg måtte ha regulering oppe også. Da jeg spurte hvorfor, fikk jeg ikke noe svar, annet enn at det var sånn det var. Dro derifra uten regulering, og angrer ikke på det den dag i dag.

Anonymkode: 91da9...940

• Liker 2
Skrevet

Nei, det spørs litt.

Noen tenner har blitt bemerket av flere tannleger som å kunne trenge X eller Y i fremtiden.

Men nå for eksempel ønsker min nåværende tannlege å trekke 3 visdomstenner samt litt attåt.

Jeg synes det høres i overkant ut når jeg ikke plages enda. 

Anonymkode: d287f...8b2

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg stoler på min tannlege. Jeg har brukt samme tannlegen i over 20 år nå, må det vel bli. Hun er kjempeflink og gjør ingenting unødvendig eller kostbart - ikke uten god grunn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Som 18-åring ble jeg fortalt at jeg trengte regulering pga. lite plass i underkjeven. Fair enough tenkte jeg, helt til kjeveortopeden sa jeg måtte ha regulering oppe også. Da jeg spurte hvorfor, fikk jeg ikke noe svar, annet enn at det var sånn det var. Dro derifra uten regulering, og angrer ikke på det den dag i dag.

Anonymkode: 91da9...940

Akkurat det er riktig da.

Du får bittfeil om du ikke retter dem i proporsjon. 

Skrevet

Jeg stoler på den jeg har hatt de siste årene ja. Han sier ifra hvis noe er unødig eller kan vente og har god oversikt over hva Helfo dekker, når jeg må videre til oralkirurg osv.

Anonymkode: 09fbd...f0d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det spørs litt.

Noen tenner har blitt bemerket av flere tannleger som å kunne trenge X eller Y i fremtiden.

Men nå for eksempel ønsker min nåværende tannlege å trekke 3 visdomstenner samt litt attåt.

Visdomstenner anbefales ofte å trekkes fordi de kan  i mange tilfeller skyve dine andre tenner ut av stilling og gjøre at alt flytter på seg. Særlig når de er på vei opp (visdomstennene). 

I tillegg er ofte visdomstenner av dårligere kvalitet enn de vanlige tennene, får lettere hull og kan dukke opp av tannkjøttet med hull allerede.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Hvis det blir veldig dyrt om omfattende ber jeg om "second opinion"

Har opplevd en tannlege som ville trekke alle visdomstennene mine for sikkerhets skyld. De tennene har kommet rett opp, jeg har plass nok i munnen og ingen plager fra dem. Så jeg sa "nei takk" til trekking. Jeg har vært hos flere andre tannleger siden og ingen har nevnt at de tennene burde trekkes.

Skrevet

Denne problemstillingen ble jo tatt opp på Folkeopplysningen, tidligere i år. At man ikke alltid skal stole på det tannlegen sier. Drar man til 10 ulike tannleger, kan man få ti ulike svar på hva som bør gjøres med dine tenner. Lurt å være litt kritisk.

Anonymkode: 4ce04...79c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Har blitt lurt før av en norsk tannlege. 7000 kroner på totalt unødvendige inngrep.

Trur ikke man kan stole på noen som driver helsefag for profitt, dessverre. Selv passer jeg på å dra til tannlegen bare når jeg er i utlandet. Kan bli lurt der også, men det svir ikke like mye.

Anonymkode: 3cc97...91a

Det er også min erfaring. Ble anbefalt å rotfylle en helt frisk tann. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne problemstillingen ble jo tatt opp på Folkeopplysningen, tidligere i år. At man ikke alltid skal stole på det tannlegen sier. Drar man til 10 ulike tannleger, kan man få ti ulike svar på hva som bør gjøres med dine tenner. Lurt å være litt kritisk.

Anonymkode: 4ce04...79c

Men da må man betale 10 × konsultasjon = 7000 kroner 

Skrevet

Ja. Tannlegen min er nokså nyutdannet, og  spør erfaren kollega på samme kontor om han er i tvil. Jeg hadde omfattende behov etter mange år med tannlegeskrekk. Dessverre spesialiserer han seg nå i noe jeg ikke trenger, så jeg er tannlegeløs igjen. Jeg opplever at tannlegen var nøktern i behandlingsråd og viste alt som var nødvendig å ta med speil, og undersøkte godt alle forandringer som ikke er modne for å tas enda. 

Anonymkode: ffda7...418

Skrevet

NEI, den feilen har jeg dessverre gjort. Sitter igjen med tannlegeskrekk å må sikkert betale 50.000++ for å fikse opp div tannlegen jeg brukte ødela. Det har jeg kanskje råd til om 20 år

Anonymkode: 687fd...8c5

Skrevet

Ja. Jeg har hatt min tannlege i flere år, og hun er den som har kurert meg for min tannlegeskrekk. De gangene hun rotfyller så har jeg hatt vondt på forhånd så jeg vet noe er galt - det er grunnen til at jeg har oppsøkt henne i utgangspunktet.

Anonymkode: 69687...d87

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det spørs litt.

Når det gjelder visdomstenner kan det gjerne være greit å fjerne dem før man kjenner noe selv. Men du kan jo spørre hvorfor tannlegen mener de bør fjernes. Hvis de er retinerte (ikke kommer helt ut), vokser skjevt eller du ikke har plass til dem i kjeven, kan det bli mye trøbbel i munnen før du begynner å plages. De færreste har egentlig bruk for visdomstennene sine, og mange har dem plassert på en sånn måte at de ikke er brukanes til å tygge med heller. De er liksom bare der til pynt.

Jeg beholdt mine visdomstenner til jeg var i slutten av 20-årene fordi tannlegen jeg hadde da mente alt så fint ut, og at så lenge jeg ikke hadde vondt så var alt i orden. Jeg spurte til og med en gang om visdomstennene så greie ut, da vi har en del trøbbel i slekta med visdomstenner som vokser på ville veier. Tannlegen sa alt var i orden. Knapt et år etter, fikk jeg betennelse og tannpine, måtte operere ut ene visdomstanna og endte opp med henvisning til spesialist etterfulgt av valget mellom å reparere tanna foran for 12.000 kr eller trekke den. Hadde tannlegen min tatt bedre røntgenbilder og sjekket visdomstennene nøyere istedet for å bare anta at null smerter = null problemer, hadde jeg nok sluppet masse smerter i kjeften og i pengeboka...

Dersom visdomstennene dine er retinerte, må de opereres ut og da får du dekket en del av kostnadene fra det offentlige. Greit å vite.

Anonymkode: 98227...c37

Skrevet

Stoler og stoler. Ja jeg gjør det med hun jeg har nå. Kjempeflink og gjør ikke noe som vil koste ekstra. Men hadde en tannlege en gang som var bestemt på at jeg måtte trekke en tann som det ikke var infeksjon i. Jeg hadde infeksjon i en men det var ikke den han mente og vi kranglet om det, til slutt bare gikk jeg til en annen og trakk riktig tann. Skjønner ikke hvordan den første fikk lov å jobbe som tannlege. Så han stolte jeg ikke på. 

Anonymkode: cc8b4...818

Skrevet

Jeg stoler på hun jeg går til, men stiller alltid spørsmål hvis jeg føler at noe er uklart. Har noen ganger fått time utenom vanlig årlig kontroll fordi jeg har hatt vondt i en tann eller tannkjøttet. Finner hun ikke noe, så sier hun det slik det er , og gjør ikke noe mer ut av det.

Anonymkode: f5603...62f

Skrevet

Stolte på min forrige tannlege som jeg hadde i mange år, har nå fått ny etter at den gamle flytta. Stoler i utgangspunktet på den nye også. Dvs, jeg stoler på at de kommer med de beste anbefalingene ut fra hvordan de vurderer tennene mine. Det kan jo likevel være at en annen tannlege ville vurdert det annerledes.

Det jeg IKKE stoler på, er at jeg får tilstrekkelig informasjon i forbindelse med behandling. Som for eksempel hva man kan forvente etter trekking, og hva som kan oppstå i noen tilfeller. Slik som at små tann/beinfragmenter kan jobbe seg ut gjennom tannkjøttet, at kjevekanten kan endre seg slik at det blir spisser som i lange perioder gjør det svært ubehagelig å bruke en midlertidig protese man brukte masse penger på. Eller at protesen kan påvirke tannkjøttet til nabotennene negativt når den brukes.

Anonymkode: e18d6...aae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...