AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Synes det er helt forferdelig. Først ble barnet kjempesyk med virus , øyekatarr og vet ikke hva. Første uken tok jeg dager hjemme og bestemor tok noen. Neste uke skulle far på banen med bestemor ( for barnet var syk i 1,5 uke), men begge de ble kjempesyke og jeg måtte ta dager hjemme den uka også. Så gikk jeg en uke på jobb, forrige uke som var, og i helgen ble jeg skikkelig syk og har vært hjemme fra jobb i dag og føler meg elendig. Nå er det tredje uka på kort tid jeg må ringe inn sykdomsfravær og jeg er helt fortvilet. Alt er jo reelt, alle har vært syke og nå er jeg syk. Føler dårlig samvittighet for kollegaer på jobben, de vi jobber for som mister viktige dager pga mitt fravær og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er jo syk. noen som kjenner seg igjen i de vonde følelsene? Skal man presse seg på jobb? Tenker på at dette er veldig smittsomt også. Virkelig ikke lett dette her, føles som at alle valg blir gale. Hva gjør man? Anonymkode: 0648e...255 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Du er ikke den eneste som føler på det om dagen… Anonymkode: 39d17...525
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Be legen om en sykemelding på 4 uker for å komme ovenpå igjen. Gull verdt. Ingen takker deg for at du snart flyr på veggen. Anonymkode: d6fba...150 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Har du en jobb der du kan ta litt unna på telefon og mail? Jeg har et lite øye på alt, og sørger for at ingenting stopper helt opp. Utover det - du er ikke den eneste nå i desember. Føler "alle" har fått ett eller annet som virkelig slår en ut, og aldri tar slutt. Jeg har aldri tatt så mange egenmeldingsdager før, på 15 år i arbeidslivet. Og de gangene jeg har en god time og deltar på et videomøte synes jeg alle hoster i vei. Anonymkode: 483eb...c70 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Be legen om en sykemelding på 4 uker for å komme ovenpå igjen. Gull verdt. Ingen takker deg for at du snart flyr på veggen. Anonymkode: d6fba...150 Jeg er nærme veggen nå ja Anonymkode: 0648e...255
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Jeg tror på ingen måte du er alene om den følelsen.. Anonymkode: b6a4a...935
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Kjenner også på dette. Tilbake fra permisjon i august men da også bhg start og vært syk om en annen kontinuerlig føles det som! Har heldigvis mulighet til hjemmekontor så det blir jo en del av det, men uheldigvis så mye at det har blitt pratet om på jobb 😕 trøster meg selv med at dette kun er for en periode i et langt arbeidsliv og at det er mest nå når barnet vårt er så ungt at det som regel er jeg som må være hjemme med sykt barn (kontra mannen pga amming etc). Blir fordelt mer når hun blir eldre. Men føler jo også at det at kun jeg har vært hjemme med sykt barn til nå skulle tilsi utad at jobben til min mann er viktigere , han «kan» ikke være hjemme liksom og at jeg må ta fri hver gang.. Selv om det går på hvem jenta vår ønsker å ha hjemme når hun er syk! Anonymkode: 51c44...91c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner også på dette. Tilbake fra permisjon i august men da også bhg start og vært syk om en annen kontinuerlig føles det som! Har heldigvis mulighet til hjemmekontor så det blir jo en del av det, men uheldigvis så mye at det har blitt pratet om på jobb 😕 trøster meg selv med at dette kun er for en periode i et langt arbeidsliv og at det er mest nå når barnet vårt er så ungt at det som regel er jeg som må være hjemme med sykt barn (kontra mannen pga amming etc). Blir fordelt mer når hun blir eldre. Men føler jo også at det at kun jeg har vært hjemme med sykt barn til nå skulle tilsi utad at jobben til min mann er viktigere , han «kan» ikke være hjemme liksom og at jeg må ta fri hver gang.. Selv om det går på hvem jenta vår ønsker å ha hjemme når hun er syk! Anonymkode: 51c44...91c Godt det ikke bare er meg. Man føler seg som en belastning når man er borte hele tiden, men alternativet er jo å etterlate barnet til seg selv, så er litt overrasket over den manglende forståelsen fra enkelte kollegaer. Jeg har vært utrolig trofast i arbeidslivet hele veien før jeg ble mamma. Aldri sykemeldt og aldri «brukt opp» egenmeldinger. Dratt dausjuk på jobb flere ganger før korona. Så alle vet så godt at jeg har god arbeidsmoral. Så ble jeg gravid og sykemeldt på slutten av graviditeten. Permen er jo grei, alle har den og de hadde vikar. Men nå etter bhg start, wow wow, jeg ble advart ,at barna blir mye syke. Men glemte den delen med at oppå det kommer egen sykdom og den som er hjemme med barnet gjerne blir smitta og syk etter at barnet er blitt frisk. Og i år er det jo ekstra ille skjønner jeg. Er så utslitt og her er også mannen sin jobb i særstilling. Driver selvstendig og det passer visst aldri å være hjemme. Vet ikke om det er det at vi kvinner finner oss for lett i ting eller at det er det at innerst inne vil vi helst være hjemme med sykt barn. Jeg tror det er en kombinasjon. Jeg ville jo helst vært hjemmeværende jeg da, men det er vanskelig økonomisk i disse tider. Men fy fader å mye lettere de må ha hatt det før, de var først og fremst mammaer. Må ha tatt så mye stress av skuldrene. De slapp den angsten for ny runde sykdom, arbeidspress og drittlite tid til alt. Slapp å stå opp grytidlig og haste til barnehager med unger før de måtte jobbe 8 timer. Så hjem og bare stresse mer og mer og om igjen og igjen. Dag etter dag. Anonymkode: 0648e...255 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 Hva gjør man? Tar tran 🤢 Anonymkode: af25d...445
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 Jeg er heldigvis sykemeldt pga graviditet, men vært SYKT mye fravær på begge barna dette året. Nå har vi omgangssyken. Hatt covid, forkjølet x antall ganger, vannkopper og andre barnesykdommer. Anonymkode: 13c28...729
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva gjør man? Tar tran 🤢 Anonymkode: af25d...445 Har alltid tatt tran i dette huset. Syke med både det ene og det andre uansett. Anonymkode: 3f1a5...3dd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 Er dette første barnet? Du kan trøste deg med at det nok er mange i samme båt som deg nå for tiden. Vi har to barn, og det har vært mye sykdom. Både hos ungene, og hos oss voksne. Men hva hjelper det med dårlig samvittighet? Er man syk, så er man syk. Og har man unger, så må man ta seg av de når de sjuke. Er en grunn til at man har egenmelding og sykt barn dager. På min jobb så har så og si alle unger, så alle vet hvor slitsomt det er med mye sykdom. Har heldigvis også supre ledere som ser det som en selvfølge at man er hjemme til man er frisk. Anonymkode: de4ce...3ef
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette første barnet? Du kan trøste deg med at det nok er mange i samme båt som deg nå for tiden. Vi har to barn, og det har vært mye sykdom. Både hos ungene, og hos oss voksne. Men hva hjelper det med dårlig samvittighet? Er man syk, så er man syk. Og har man unger, så må man ta seg av de når de sjuke. Er en grunn til at man har egenmelding og sykt barn dager. På min jobb så har så og si alle unger, så alle vet hvor slitsomt det er med mye sykdom. Har heldigvis også supre ledere som ser det som en selvfølge at man er hjemme til man er frisk. Anonymkode: de4ce...3ef Ja første barnet. Det gikk greit frem til siste runde hvor først barnet ble kraftig syk, en uke etterpå ble samboer totalt slått ut av det samme. Jeg måtte sjonglere full stilling hvor de virkelig trengte meg, med sykt barn dager og min samboer som var så dårlig at han klarte ikke hjelpe til stort. Veldig mye falt på meg på ettermiddager, kvelder og netter ( ungen sov dårlig pga hoste). Og nå har jeg blitt syk og har vært hjemme igjen, og mistet utrolig mange viktige dager på jobb og føler meg helt rævva pga det. Føler skyld. All den bekymringen i kombinasjon med at jeg er syk gjør at jeg nå føler meg helt utslått og ute av stand til å gå på jobb. Skal til lege i morgen og få en vurdering. Tror hvis jeg presser på nå og går syk på jobb så kommer det en smell. Jeg er helt på felgen og vet ikke om jeg har følt meg så fortvilet noen gang Anonymkode: 0648e...255
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 Sykdom skjer mange av oss, men prøv også å huske at arbeidsgiver også kommer i en vanskelig situasjon når det er mye sykdom. De kan gå i underskudd, må stenge eller få andre ansatte som slite seg ut. Veldig bra hvis du kan jobbe på Mail, på kvelden osv hvis det er mulig. Anonymkode: e50c9...864
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykdom skjer mange av oss, men prøv også å huske at arbeidsgiver også kommer i en vanskelig situasjon når det er mye sykdom. De kan gå i underskudd, må stenge eller få andre ansatte som slite seg ut. Veldig bra hvis du kan jobbe på Mail, på kvelden osv hvis det er mulig. Anonymkode: e50c9...864 Det er jo derfor jeg har så dårlig samvittighet. Har en kjempefin arbeidsgiver og kollegaer som står på, jeg er jo den typen selv. Alltid vært ekstremt lite borte , har vel heller vært den som har tatt på meg ekstra pga andres fravær. Jeg ønsker jo ikke dette og skulle ønske jeg kunne gå på jobb. Det er nesten uvirkelig å oppleve å være borte tredje uken på rad, synes det er helt forferdelig. I min jobb må man være fysisk til stede, og spesielt på enkelte av oppgavene er det ingen som kan det jeg kan og de vil nok slite med å dekke opp dette. Men jeg sa i fra til arbeidsgiver at det var nok lurt å tenke på eventuelle vikarer, siden jeg jo er den ene med små barn der på jobben. Men virket ikke som det gikk helt inn. Og jeg føler jeg rakner mye nå. Så det er liksom en tilleggsbelastning der som river og sliter, i tillegg til at jeg jo er syk og har hatt sykdom i hus nå i snart tre uker. Vandret fra den ene til den andre. Og jeg kan jo heller ikke noe for det. Prøvd å ta turer ut og sjekke formen, blir kvalm og uvel. Både barnet og samboer har kastet opp da de var syke, og jeg føler på det samme når jeg anstrenger meg. Så da klarer jeg ikke dra. Og da synes jeg på en måte at det er irriterende at jeg skal føle skyld. Men det gjør jeg altså Anonymkode: 0648e...255
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 Jeg har knapt vært på jobb siden august, først var det barnehagestreik, så var det vannkopper hos barnet, så var jeg skikkelig forkjølet, så var barnet skikkelig forkjølet og når vi endelig er friskish er mannen syk, og totalt sengeliggende, så står for absolutt alt hjemme (henting, levering, middag, juleavslutning, lucia, med mer. Tror det er normalt. Kan slappe av i juleferien. Anonymkode: ba040...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har knapt vært på jobb siden august, først var det barnehagestreik, så var det vannkopper hos barnet, så var jeg skikkelig forkjølet, så var barnet skikkelig forkjølet og når vi endelig er friskish er mannen syk, og totalt sengeliggende, så står for absolutt alt hjemme (henting, levering, middag, juleavslutning, lucia, med mer. Tror det er normalt. Kan slappe av i juleferien. Anonymkode: ba040...ca4 Hvordan tar jobben det da? Anonymkode: 0648e...255
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 Jepp… først ble jeg kjempesyk, så fikk ene ungen vannkopper og 1 uke hjemme (tross «frisk»), så ble pappan syk og så ble siste barnet ut med vannkopper fra i dag. Hatt tett med fraværet siden november. Og mer skal det sikkert bli… en viruspause i jula er bra! Anonymkode: b7bfc...f7a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 Fra en som prøver å holde seg frisk frem til jul, værsåsnill å ikke dra på jobb og smitt andre hvis du fortsatt er smittsom! En ting er å dra på jobb når man er syk andre ganger i året, men værsåsnill å ikke gjør det så nærme jul. Men det som kanskje er enda viktigere er at hvis du føler at du holder på å møte veggen, så må du unngå det og snarest ta kontakt med lege som sykemelder deg. Er det en jobb som du kan sykemeldes til etter jul uten noen problemer så gjør du det. Jeg går ut ifra at du ikke har en lederstilling. Da er det heller ikke din jobb å styre skuta. Det får du ikke betalt for. Bare forklar legen litt av det du har forklart her, at det rett og slett har vært sinnsykt mye stress og sykdom, og at du holder på å kræsje helt, og trenger litt fri hvis du skal klare å komme deg gjennom Desember. Sist jeg var hos legen med et lignende problem, tok han det veldig seriøst og sykmeldte meg i 2 uker. Det var rett før noen røddager, så jeg fikk ekstra dager med fri etter sykemeldingen pga det. Hvis du får 2 uker nå, er det jo jul. Hvis du ikke jobber i romjula, får du en ekstra uke til å slappe av og komme deg tilbake på. Og når du er sykemeldt fra lege i 2 (3?) uker, vil jo ledelsen kunne selv se om det er nødvendig å ha hjelp i 2 uker, og sette inn vikar for deg om det skulle trengs - hvis du har en jobb der det er mulig. Men kjenn litt på hvordan du føler deg underveis, så du ikke kommer tilbake på jobb for tidlig. Da må du sykemeldes på nytt, og trenge enda mer tid vekk. Kjenn etter om du føler du blir bedre etter 1 uke, også 2, også 3... Og kontakt lege på nytt hvis du må ha mer tid. Så får legen bare forlenge sykemeldingen din, også får ledelsen forlenge eventuell vikariatet eller ta andre avgjørelser som hjelper på situasjonen. Du skal ikke ofre din egen helse for jobben din. I det store og hele så driter jobben din i helsa di, det er den vonde sannheten, og du får aldri noe igjen for å gjøre det uansett. Anonymkode: 03f70...1e4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra en som prøver å holde seg frisk frem til jul, værsåsnill å ikke dra på jobb og smitt andre hvis du fortsatt er smittsom! En ting er å dra på jobb når man er syk andre ganger i året, men værsåsnill å ikke gjør det så nærme jul. Men det som kanskje er enda viktigere er at hvis du føler at du holder på å møte veggen, så må du unngå det og snarest ta kontakt med lege som sykemelder deg. Er det en jobb som du kan sykemeldes til etter jul uten noen problemer så gjør du det. Jeg går ut ifra at du ikke har en lederstilling. Da er det heller ikke din jobb å styre skuta. Det får du ikke betalt for. Bare forklar legen litt av det du har forklart her, at det rett og slett har vært sinnsykt mye stress og sykdom, og at du holder på å kræsje helt, og trenger litt fri hvis du skal klare å komme deg gjennom Desember. Sist jeg var hos legen med et lignende problem, tok han det veldig seriøst og sykmeldte meg i 2 uker. Det var rett før noen røddager, så jeg fikk ekstra dager med fri etter sykemeldingen pga det. Hvis du får 2 uker nå, er det jo jul. Hvis du ikke jobber i romjula, får du en ekstra uke til å slappe av og komme deg tilbake på. Og når du er sykemeldt fra lege i 2 (3?) uker, vil jo ledelsen kunne selv se om det er nødvendig å ha hjelp i 2 uker, og sette inn vikar for deg om det skulle trengs - hvis du har en jobb der det er mulig. Men kjenn litt på hvordan du føler deg underveis, så du ikke kommer tilbake på jobb for tidlig. Da må du sykemeldes på nytt, og trenge enda mer tid vekk. Kjenn etter om du føler du blir bedre etter 1 uke, også 2, også 3... Og kontakt lege på nytt hvis du må ha mer tid. Så får legen bare forlenge sykemeldingen din, også får ledelsen forlenge eventuell vikariatet eller ta andre avgjørelser som hjelper på situasjonen. Du skal ikke ofre din egen helse for jobben din. I det store og hele så driter jobben din i helsa di, det er den vonde sannheten, og du får aldri noe igjen for å gjøre det uansett. Anonymkode: 03f70...1e4 Tusen takk for et innlegg som bidro til at jeg følte meg mye bedre med en gang etter å ha lest det. Betydde mye. ❤️ Anonymkode: 0648e...255
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå