Gå til innhold

Ny rekord for strømprisen i Norge, hvilke planer har regjeringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å leser at det har blitt satt flere strømpris rekorder i Norge i dag og at det blir ny rekord i syd-øst Norge. Har regjeringen noen langtidsplaner? For på svensk TV sa de at krisen kan vare mange år, de grønne i Tyskland har greid å fjerne nesten all kjernekraft, det samme i Sverige. England har gjort det samme. Skal vi i Norge lide for galskapen?  Må vi bruke mye av økonomien på strøm om vinteren?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De følger situasjonen nøye.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosa blomst skrev (3 minutter siden):

Og de har forståelse.:ironi:

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Commander skrev (7 minutter siden):

Og de har forståelse.:ironi:

Har de det,? de har også sagt at folk flest har råd til dette.

• Liker 3
Skrevet

«Folk flest» har tre hytter og hus på Vindern.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
kat-e skrev (43 minutter siden):

Har de det,? de har også sagt at folk flest har råd til dette.

Jepp. Alle sparte mye penger under pandemien. De som ikke har spart opp penger under pandemien?? Synd for dem. 

Skrevet (endret)
Rosa blomst skrev (1 time siden):

Nå enda nøyere og med enda større forståelse enn aldri før.

Regjeringen har ingen plan, TS. Eller hvis man kan kalle det for det - planen er å vente og se det an mens forståelsenivået for vanlig folk sine problemer øker gradvis fra uke til uke. Så kommer våren og Støre vil erklære at krisen er over fordi det er varmt ute og vi kan skru av panelovnen og varmepumpa. 

P.S. Vi har nå fyrt i 2 vedovner i en hel uke og varmet opp huset godt. Aviser og annet som er egnet til vedovnen går også der :) Miljøeffekten kan jeg pent drite i så lenge regjeringen driter i meg og min familie.

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Skrevet

De lytter til folk og viser forståelse. Handlingskraft derimot.....

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet (endret)

Eneste plan er å trakassere og tyne befolkningen til vi blir vant til høye strømpriser også. 

Og her har vi hva Støre fortsetter å påstå med stolthet:

– Det er en stor utfordring, og jeg har full forståelse for at familier som skal betale strømregninger finner det vanskelig. Det er forsøkt å bøte på det gjennom den mest omfattende strømstøtteordningen i Europa, sier Støre.

Full forståelse altså, og selvskryt av en strømstøtteordning som kun er en delvis tilbakebetaling av befolkningens egne penger. Strømstøtten er en vits og en hån mot oss. Vi vil ikke ha støtte, vi vil ha vår egen strøm til riktig pris. Hvilke andre nasjoner tjener penger som gress pga strømprisene? Merk hvordan han formulerer seg, som om han lider med oss, og gjør alt hva han og regjeringen kan for å lindre smertene som noe utenfor oss har påført oss. At det er mulig å holde en hel nasjon for narr på denne måten...

Endret av Paramount
Skrevet
kat-e skrev (På 12.12.2022 den 14.56):

Har regjeringen noen langtidsplaner?

Selvfølgelig. De har langtidsplaner om gode stillinger i EU byråkratiet.

• Liker 6
Skrevet

Strømstøtten hjelper jo, men beregningsgrunnlaget burde vært annerledes. Ikke gjennomsnitt spotpris pr time hele måneden.  

Gjest Paramount
Skrevet (endret)
LeveMannen skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig. De har langtidsplaner om gode stillinger i EU byråkratiet.

I tillegg er planen at vi skal fortsette å betale like mye for vår strøm som Italienere og Tyskere og alle andre Europeere. Strømstøtten er bare for at vi skal holde ut slik at vi føler på en "glede" når prisen går ned fra skyhøyt nivå til høyt, som er den nye politiske standarden. Det er jo derfor vi får støtte, og ingen av skattene og avgiftene røres. De pumpes inn på vanlig måte, fordi de skal ligge klare til å loppe oss for penger når den store krisen er over. Alt sammen for å berge en velferdsstat som ikke gagner folk flest, og er blitt en økonomisk koloss og forbannelse for Norges befolkning.

Endret av Paramount
Skrevet

Jeg ser av svarene du har fått at mange ikke er oppdatert på tiltakene som regjeringen har iverksatt.  Nettavisen har en god artikkel om hva det betyr for meg og deg ved at de økte strømstøtten fra 80 til 90% i september. 

Hvis du bruker 2000 kWh i løpet av èn måned, som er normalt for en enebolig, betyr det en besparelse på rundt 1.800 kr.  Skulle strømprisen bli så høy som 40 kroner, blir prisen som du og jeg skal betale under 5 kr.  

I tillegg har regjeringen økt bostøtten, og de har økt rammetilskuddet til kommunene for økt sosialhjelp grunnet økte strømkostnader.  

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-koster-strommen-med-den-nye-stromstotten-pa-90-prosent/s/5-95-598299

• Liker 2
Skrevet
Amossa skrev (2 minutter siden):

Jeg ser av svarene du har fått at mange ikke er oppdatert på tiltakene som regjeringen har iverksatt.  Nettavisen har en god artikkel om hva det betyr for meg og deg ved at de økte strømstøtten fra 80 til 90% i september. 

Hvis du bruker 2000 kWh i løpet av èn måned, som er normalt for en enebolig, betyr det en besparelse på rundt 1.800 kr.  Skulle strømprisen bli så høy som 40 kroner, blir prisen som du og jeg skal betale under 5 kr.  

I tillegg har regjeringen økt bostøtten, og de har økt rammetilskuddet til kommunene for økt sosialhjelp grunnet økte strømkostnader.  

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-koster-strommen-med-den-nye-stromstotten-pa-90-prosent/s/5-95-598299

Problemet med strømstøtten er at den speiler ikke forbruker slik den bør.

Strømstøtten regnes på gjennomsnittspris. Det gjør ikke fakturaen din. Så er prisen 10 kr pr. kWt midt på dagen når du bruker strøm, men 10 øre på natten når du sover, så betaler du mye, mye mer pr. kWt i løpet av måneden enn hva du speilet i regnestykket ditt.

Skal man ha en god strømpolitikk så er det å lage en makspris, eventuelt fastpris til alle, slik Frankrike gjorde. 

I tillegg har vi høy mva på strøm som legges til Nordpoolbørsens spotpris. For ikke snakke om nettleie utpå dette igjen, som også er avgiftsstyrt til de grader.

Alt dette kan også den norske regjeringen regulere med et pennestrøk, og samtidig håve inn penger!

Og når man da vet at hytter ikke får strømstøtte i det hele tatt, så kan man ikke tenke oss hva vanlige folk med hytter faktisk betaler. "Det er ikke synd i dem", sies det, mot at det er "rikinger" hytter assosieres med. Det er det ikke. Det er den vanlige nordmannen med fritidsbolig som rammes også her. Mange fritidsboliger blir også arvet. 

For ikke snakke om at Norge er inni i en "inflasjonskrise" nettopp forårsaket av strømpriser og drivstoffpriser, som begge kan reguleres av regjeringen. Krisetiden vi er i nå er intet mindre enn forårsaket av fullstendig fraværende politikk, og ingenting annet. 

• Liker 11
Skrevet

Vurderer å begynne å fyre med koks i kombiovnene våre i fra 1930-tallet. Er drittlei av de høye strømprisene. Vedprisen har også skutt i været 😒

• Liker 2
Skrevet
Amossa skrev (10 minutter siden):

Skulle strømprisen bli så høy som 40 kroner, blir prisen som du og jeg skal betale under 5 kr.  

Oi! Vi er jaggu heldige. Får betale 500 øre for noe som koster 12 øre å produsere. Det er jo nesten gratis det!

I tillegg så er ordningen, som nevnt i innlegget over her, dårlig utformet da vi forbruker mest strøm når den er dyrest og støtten dermed ikke blir reelt sett på 90%.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Amossa skrev (13 minutter siden):

Tror du strømstøtten er linær i forhold til timer brukt? Den går på snittet i måneden. Snittet kan fint ligge på 650 øre, samtidig som man opplever topper på 25000 øre. Da betaler man over 20 kroner per kilowatt time 🫣

• Liker 1
Skrevet

Regjeringen er dessverre ikke tilleggsforeldre for de som har flyttet hjemmefra.

Regjeringen har nok med selv, skal man tolke meningsmålingene.

Skrevet
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Og når man da vet at hytter ikke får strømstøtte i det hele tatt, så kan man ikke tenke oss hva vanlige folk med hytter faktisk betaler. "Det er ikke synd i dem", sies det, mot at det er "rikinger" hytter assosieres med. Det er det ikke. Det er den vanlige nordmannen med fritidsbolig som rammes også her. Mange fritidsboliger blir også arvet. 

For ikke snakke om at Norge er inni i en "inflasjonskrise" nettopp forårsaket av strømpriser og drivstoffpriser, som begge kan reguleres av regjeringen. Krisetiden vi er i nå er intet mindre enn forårsaket av fullstendig fraværende politikk, og ingenting annet. 

Vi kan gjerne diskutere selve innretningen av strømstøtten, men faktum er uansett at regjeringens strømstøtte til husholdningene er betydelig.  Lenken jeg la ved viser dette med tydelighet. 

Jeg vil virkelig ikke være med på å betale for at folk med hytte skal få reduserte strømkostnader!  Støtte skal gis til dem som trenger det mest!  Synes det er hårreisende at hyttefolket seriøst mener at Staten skal hjelpe dem med å betale strømregningen.  
"Inflasjonen" er ikke et nasjonalt problem, men et internasjonalt problem.  Den skyldes en rekke av omstendigheter, hvor to forhold dominerer:  USAs massetrykking av penger og krigen i Europa.  

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Amossa skrev (9 minutter siden):

Vi kan gjerne diskutere selve innretningen av strømstøtten, men faktum er uansett at regjeringens strømstøtte til husholdningene er betydelig.  Lenken jeg la ved viser dette med tydelighet. 

Jeg vil virkelig ikke være med på å betale for at folk med hytte skal få reduserte strømkostnader!  Støtte skal gis til dem som trenger det mest!  Synes det er hårreisende at hyttefolket seriøst mener at Staten skal hjelpe dem med å betale strømregningen.  
"Inflasjonen" er ikke et nasjonalt problem, men et internasjonalt problem.  Den skyldes en rekke av omstendigheter, hvor to forhold dominerer:  USAs massetrykking av penger og krigen i Europa.  

Betydelig er den, men den er ikke god nok. Og er såpass svak at folk sitter igjen med flere tusen i strømregning på noe som kunne vært unngått.

Jeg er ikke hyttefolk. Men jeg har forståelse for at en normal familie med et normalt husholdningsbudsjett ikke klarer å håndtere full strømpris oppmot 5-8 kr kWt, på et produkt som burde ha kostet 15-30 øre. Det er faktisk ikke greit. 

Og det samme synes jeg om næringslivet. Det er latterlig at det ikke har kommet en strømpakke til næringslivet, blant annet for å holde igjen inflasjonen.

Inflasjonen i USA kan ikke sammenlignes med inflasjonen i Norge. Inflasjonen i Norge skjer som følge av strømpris og drivstoffpris. Norge styrer inflasjonen i Norge ganske greit selv, tross for utlandet. Men klart, når man kjører med samme politikk i Norge som i utlandet, så rammes vi også av inflasjon. 

Endret av Bombasi
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...