Gå til innhold

Her er rådene hundeeiere ikke vil høre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lars Eie fra Hundezonen er en dyktig hundeinstruktør. Nå har han vært og snakket om hund på God Morgen Norge . Hadde alle fulgt hans regler, kunne mange hundebitt vært unngått. 

Det er en grunn til at jeg i mange tråder maser om mentaltest, at moderat burbruk er fornuftig og at hundens subtile signaler kan være vanskelig å lese og at vi derfor må ha regler rundt hund og barn. (Og mange voksne)

Hvilke regler har du laget for å forhindre uønskede hendelser mellom barn og hund? 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ganske lav terskel får å ha hunden i bur med barn på besøk, sønnen min på 8 vet at han ikke kan ta med venner hjem uten å klargjøre med meg. Jeg lar gjerne barn klappe hundene ute, men trekker oss unna om noen av ungene blir litt mye. Har 2 hunder som i utgangspunktet er godt vant til barn, men særlig den ene blir litt vell overivrig og kan fort virke litt for voldsom.   

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke barn selv, men vi bor rett ved siden av barnehage og barneskole. Det er massevis av skolebarn som kommer løpende og vil "hilse på hunden". Min hund er utrygg på fremmede barn, og er av en rase som har lav terskel for å bjeffe når han blir utrygg. Jeg vil ikke at han skal bjeffe på små barn, både fordi det gir ham en negativ erfaring og fordi det kan skremme barna. Så jeg har innført følgende når barn vil hilse:

1. Som regel sier jeg nei og begrunner med at hunden er redd. Gir godbiter til hunden når barna nærmer seg slik at han skal få positive assosiasjoner til at barn er i nærheten og kommer løpende bort.
2. Noen ganger sier jeg ja, men oppmuntrer dem heller til å gi ham godbit (i åpen hånd, forklarer hvordan) og kanskje også trene litt med ham. Si "sitt" og gi godbit, f.eks Mange barn synes det er kjempegøy, og det fører også til enda mere positive assosiasjoner til barn fra hundens side. Jeg leser ham hele tiden og stopper før jeg ser det blir for mye.

Dette har ført til at hvis barn kommer brått på så vil hunden min oppsøke meg i stedet for å bjeffe på dem - fordi han vet at barn fører til godbit fra meg og fordi han har erfart at jeg setter grenser for dem slik at han slipper. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

For det første, tilstrekkelig fysisk og mentalt stimuli. Har en nabo med en rottweiler som bare lufter den rett utenfor huset og hundre meter bort. Det er så langt utenfor hva jeg tenker den hunden trenger. Da jeg hadde store hunder gikk jeg alltid minst en halvtime morgen og kveld, en time på dagen og timesvis i helgene inkludert dressur og lek. Understimulert hund tenker jeg fort kan bli farlig hund. Det er nok enda vanligere å undervurdere små hunder når det gjelder behov. De trenger sitt de også, ellers blir de ufyselige.

Anonymkode: 1ad9a...258

• Liker 4
Skrevet

Her sier vi vanligvis nei når barn kommer tilfeldig på tur å vil hilse. Ene hunden er reservert og vil ikke bli tatt på av fremmede. Den andre syns «små mennesker» er litt skumle når det blir øyekontakt, fokus på henne osv.

Men den hunden som er reservert er faktisk fantastisk med barn hvis de har godbiter eller leke. Da blir hun fort sosial og omgjengelig når omgang med barn blir en jobb eller oppgave hun kan utføre. Så hvis jeg er tilstede så kan en 7 åring lett være sammen med henne hvis de vil leke eller gjøre triks, da blir de fort godtatt og kan ta på henne også.

Men i de aller fleste situasjoner skjermer jeg hundene så de slipper å hilse på barn de ikke kjenner.

Anonymkode: b910f...adb

• Liker 2
Skrevet

kommer an på om hunden er sosialisert med barn / som med andre hunder osv. Lar min hilse på noen barn, men gir beskjed om at de ikke må omringe den, klappe fra flere kanter osv. En av gangen.

Anonymkode: bce46...009

• Liker 2
Skrevet

Har ikke barn selv, men han er en del med datteren til ei venninne og sønnene ei anna, og vi bor rett i nærheten av både barnehage og skole. 

Når vi møter barn ute så sier jeg ja om de ikke er for mange. De får beskjed om å være rolige, ikke hoppe, skrike og tulle. Har de noe i hendene som ball, pinner eller mat, så må de legge det i fra seg først. Han har aldri prøvd å ta noe fra noen, men greit å unngå uansett. 

De får gi han godbiter, og kose forsiktig med han. Om han ikke har lyst på kos, så bare går han videre og da sier jeg i fra at han ikke vil mere. Han er veldig rolig når han hilser på barn, og jo mindre de er desto mer forsiktig er han. 

Lar aldri barn løpe å herje med han,  fotball spilling osv er strengt forbudt da han blir for ivrig på den typen lek. De kan få kaste ball med han som jeg styrer, med hans egne trenings baller, og gjemme godbiter/ballen hans som han søker opp, eller øve på lydighet sammen med meg. 

Da han er med barna til veninnene mine så er det 0 herjing innne, og de vet at om hun ikke hører på reglene, så får de ikke være med han. De vet at når han sover, spiser så skal han få være i fred. Å om han går vekk for å legge seg ned, så skal de ikke følge etter han. Han får heller ikke klenge på de i sofaen, men må ligge rolig ved siden av. De elsker å se filmer sammen. 

Vi går på kurs, og fokuserer spesielt på sosialisering og miljø trening. Han henger med over alt, så han er godt vandt med det meste. Han er en veldig snill og avbalansert fyr. 

Han har vist seg stabil i alle de rare og ubehagelige situasjonene vi har møtt boende i Oslo. Alt fra raketter som smeller 10 meter bak oss uten forvarsel, til fulle og rusa veldig pågående mennesker, noen av de faktisk truende, unger som nesten løper oss ned, som hyler og skriker, syklister som sneier oss, baller som suser forbi rett forran nesa vår, hele barnehage grupper på bussen, og ikke en eneste gang har han aggressiv eller unormal redd adferd. Om han synes noe er litt skummelt, så steller han seg bak meg, og bare: du tar dette sant. 

Har tenkt å få han mentaltestet for å ha det på papiret, og fordi det hadde vært spennende å se resultatet. 

Men jeg vet også at det aldri uansett hvor mye vi trener, er 100% at ting ikke kan skje. Så jeg gjør alt jeg kan for å skjerme han  og ikke sette han i situasjoner han kan feile i. 

Anonymkode: 2acd8...737

• Liker 2
Skrevet

Jeg følger tett med på hundens kroppsspråk i hilsesituasjoner med barn, og avbryter viss jeg ser at hun vil trekke seg unna. Hund og småbarn får ikke være sammen uten at jeg eller andre "kyndige" er innen typ 3 meter radius.

Hunden får ikke lov til å klenge på eller ha ansiktet sitt i fjeset på barn. Barnet blir stoppet om det skal til å rive i pelsen, klappe for hardt, gi hunden en klem eller annet den ikke liker.

Leker og tyggebein blir tatt vekk (kun visst ressursforsvar 2 ganger iløpet av 8 år, men best å være sikker). Begrenser tett omgang med barnet viss ikke hunden er helt rolig. Ber den f.eks legge seg på plassen, eller i et annet rom og lar ikke barnet gå bort til hunden. 

• Liker 1
Skrevet

Har barn som eeeelsker hunder. Vi spør alltid om å få hilse, setter oss ned på huk og lar hunden snuse på hånda.

Det som overrasker meg mest er hvor mange hundeeiere som velger å overse hundens kroppsspråk etter den har snust. Hunden trekker seg unna, og jeg sier til barnet mitt at nå har den hilst men nå går den unna. Det må den få lov til.

Men likevel trekker eier den bort til oss og bedyrer at den elsker barn og den er så snill atte. Flere ganger jeg har svart til eier at "men nå vil den ikke"

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Minner meg om den gangen jeg var på et fjell i Bergen(ulriken? Den med butikk på toppen i alle fall), og det var en eier der med en SVÆR rottweiler. Aldri sett en større rottweiler før. Og det var en mor der med et barn på ca.1 år(stod og gikk veldig ubalansert). Uansett, jeg ble vitne til at mor nærmest dyttet barnet sitt bort til bikkja, den svære hunden var svært tydelig ukomfortabelt(og dette så til og med jeg som knapt vet foran og bak på en hund), eieren til hunden holdt den i halsbåndet og nakkeskinnet og KJEFTET på hunden som prøvde å komme seg unna barnet. Ungen datt over hunden og knep den i huden rundt hodet. Hunden slikket rundt munnen, prøvde å komme seg løs og viste absolutt alle tegn på at den var ukomfortabel. At det ikke endte med et bitt og kanskje drept barn kan jeg ikke fatte. Jeg var helt sjokkert. Hundene deres er ikke kosebamser! De har ikke tålmodighet og enorm forståelse at dette er et barn. De får nok de også, og de biter. Stakkars hunden som ble tvunget til å hilse. Enkelte er helt tilbakestående.

Anonymkode: 1864a...5c5

• Liker 8
Skrevet

Våre gjester med barn får beskjed om at når hunden er i buret, skal den få være i fred. Hunden trekker seg tilbake i buret selv hvis det blir mye tjas.

Anonymkode: e846a...cd5

• Liker 1
Skrevet
On 12/12/2022 at 2:46 PM, Troyamin said:

Lars Eie fra Hundezonen er en dyktig hundeinstruktør. Nå har han vært og snakket om hund på God Morgen Norge . Hadde alle fulgt hans regler, kunne mange hundebitt vært unngått. 

Det er en grunn til at jeg i mange tråder maser om mentaltest, at moderat burbruk er fornuftig og at hundens subtile signaler kan være vanskelig å lese og at vi derfor må ha regler rundt hund og barn. (Og mange voksne)

Hvilke regler har du laget for å forhindre uønskede hendelser mellom barn og hund? 

Min snille loff av en hund syns det kan bli mye med barn, så selv om han sikkert hadde funnet seg i det aller meste, ønsker jeg ikke å sette ham i en slik situasjon. Vi har barn selv, men de kan reglene rundt hund. Men er det barn på besøk må hunden ut av situasjonen. Vi har god plass, så da får han gjesterommet. Om sommeren får han være i bilen eller på en lukket veranda som er låst av med dør. 
også går vi igjennom med alle barn reglene. Små barn får se de skarpe tennene i munnen til hunden, også kjører jeg opplegget fra hunden blå som er et pedagogisk verktøy for å hindre hundebitt. 

Anonymkode: 737de...887

• Liker 1
Skrevet
Numii skrev (På 12.12.2022 den 18.23):

Har barn som eeeelsker hunder. Vi spør alltid om å få hilse, setter oss ned på huk og lar hunden snuse på hånda.

Det som overrasker meg mest er hvor mange hundeeiere som velger å overse hundens kroppsspråk etter den har snust. Hunden trekker seg unna, og jeg sier til barnet mitt at nå har den hilst men nå går den unna. Det må den få lov til.

Men likevel trekker eier den bort til oss og bedyrer at den elsker barn og den er så snill atte. Flere ganger jeg har svart til eier at "men nå vil den ikke"

Skummelt...

Anonymkode: 22fcb...89e

Skrevet

Jeg har ikke barn selv og holder hunden unna barn. Han er en mentalt sterk hund som ikke har særlig anlegg for nervøsitet så jeg er ikke bekymret når det gjelder gemyttet hans uansett. Han vært på kurs og gjort de vanlige tingene med sosialisering og sånt for å få en trygg hund. Bur bruker jeg ikke, følger mattilsynets anbefalinger der.

Men siden vi aldri omgås barn ser jeg ikke så mye grunn til å gjøre spesielle tiltak rundt det. 

Skrevet

Jeg skulle ønske det ble påtvunget å melde seg på kurs om hundeadferd når man skaffet seg hund. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gått tur med reaktive hunder hvor andre hundeeiere har forsøkt og komme bort for å hilse. Eller at andre med reaktive hunder reagerer helt feil når hunden deres viser uønsket adferd.

Jeg har hatt 3 hunder i løpet av mitt liv, og alle har respondert kjempegodt på positiv forsterkning. Andre hunder jeg har jobbet med og har hatt en hardere hånd i opplæring har absolutt ikke respondert på en slik type "innlæringsmetode".

Anonymkode: 97f59...844

• Nyttig 1
Skrevet
On 12/12/2022 at 2:46 PM, Troyamin said:

Jeg lar i utgangspunktet ikke barn komme bort til hunden min. Jeg har en hund som folk elsker, så i perioder opplever jeg mange barn som stopper oss og spør om å få klappe hunden. Da svarer jeg høflig at vi er ute på trening, og at vi ikke kan stoppe. 

Hunden min har ikke veldig mye erfaring med omgang med barn, derfor er jeg bevisst forsiktig. Nå er dette en blandingshund også, mikset med en rase som er regnet som "farlig", og derfor tar jeg ekstra forhåndsregler. Hunden er aldri alene sammen med barn.

I tillegg så har jeg blitt litt overbeskyttende og nevrotisk mor på gammeldagene, så føler noen ganger at jeg er litt vel hysterisk. Men hunden responderer supert på alt av mennesker og dyr så langt. Den har til og med forsøkt å bli venn med de ville dyrene i nabolaget, uten hell så langt.  

Anonymkode: a50fb...8d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...