Gå til innhold

Mulig at noen som presser partner til abort elsker partneren sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden gjennomgikk jeg en abort. Ble uplanlagt gravid, og var usikker på om jeg skulle beholde.

Partneren min var fra første stund imot å beholde, og gjentok dette på utallige måter over to uker, inntil jeg tok abort.

Jeg ønsket dypest sett å beholde, men min usikkerhet gjorde at han fikk overtaket og jeg klarte ikke stå imot.

I etterkant er jeg usikker på hele forholdet, og om han egentlig har følelser for meg.

Er det i det hele tatt mulig at en partner som presser på for abort, kan elske partneren sin?

Anonymkode: c72ec...2c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja. På begrenset vis. Han setter i alle fall seg selv og egoet høyere enn deg.

Anonymkode: d3ea4...1c2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror nok man kan elske partneren fordet, men å elske er ikke alltid nok til å ville forplikte 18 år og hele fremtiden sammen, så med mindre dere er veldig veldig unge så ville jeg nok følt på at han var usikker på om han ville etablere seg med meg. 

Anonymkode: 91938...0d0

• Liker 4
Skrevet

Ja vil jeg si. Jeg er kvinne da, men jeg ønsker ikke barn. Hadde mannen jeg elsker bedt meg om å beholde hadde jeg fortsatt tatt abort, selv om jeg elsker han. 

Mange ser jo på abort bare som å fjerne en klump med celler, det er ikke et barn. Så for han, som ikke må igjennom det selv, er sikkert bare en logisk tanke og ikke noe annet.

Det du heller bør finne ut av er hvorfor han ikke ønsker barn, er det for tidlig? Har dere dårlig råd? Vil han ikke ha barn? Osv? 

Anonymkode: ecd94...445

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke en fasit på dette. Men jeg ville tatt en ekstra prat om at partner presset deg til abort. Det burde være noe dere reflekterte over i fellesskap, og ikke ensidig press. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ulovlig å presse noen til å ta abort. 

Anonymkode: 5cd0f...c57

Skrevet

En partner som presser på for abort har ihvertfall nedsatt empati, eller kanskje blottet for empati. Jeg tror ikke en partner kan elske en, når man er så uempatisk at man presser på som det. Da er man faktisk altfor egoistisk og navlebeskuende, til å virkelig elske den andre - mest sannsynlig vet dem kanskje ikke betydningen av ordet engang. 

Du kan jo spørre deg selv hvorfor han drev på slik i to uker, istedenfor å sette seg ned å prate ordentlig med deg om dette. Hvorfor dere ikke kommuniserte normalt og kom til en felles konklusjon. Og der har du nok svaret ditt

Anonymkode: 3fc69...01f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En partner som presser på for abort har ihvertfall nedsatt empati, eller kanskje blottet for empati. Jeg tror ikke en partner kan elske en, når man er så uempatisk at man presser på som det. Da er man faktisk altfor egoistisk og navlebeskuende, til å virkelig elske den andre - mest sannsynlig vet dem kanskje ikke betydningen av ordet engang. 

Du kan jo spørre deg selv hvorfor han drev på slik i to uker, istedenfor å sette seg ned å prate ordentlig med deg om dette. Hvorfor dere ikke kommuniserte normalt og kom til en felles konklusjon. Og der har du nok svaret ditt

Og kan jo legge til at dette med all sannsynlighet kommer til å bli enden på forholdet deres. Når en kvinne tar en abort som hun egentlig ikke vil ta, så er det en sorg, skam og skyld som kommer til å sitte sterkt i en god stund - og noe man aldri glemmer. Og det er følelser som selv sitter i en kvinne, som har lyst på barn, men som må ta en abort av forskjellige årsaker. Og tenke at den som skal stå deg nærmest og elske deg, presset deg til noe slikt? Nei vet du hva, da er man lite oppegående og relativt umoden. 

Jeg ble selv uplanlagt gravid for et par år siden, samboeren min ble veldig glad og ville beholde egentlig, men vi var i en så forferdelig livssituasjon at det hadde vært direkte uansvarlig av oss å beholde. Han sto støtt ved min side, og det påvirket han veldig mye også. Han nevnte aldri én gang at jeg måtte ta abort, det var noe jeg kom frem til selv at vi måtte gjøre - og han var enige 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei men her var det varehandel som gjentok sine argumenter , ingen trusler eller lignende høres det ut som . Tror ikke det er ulovlig da. Høres ut som du må bli litt flinkere til å stå opp for deg sjøl ts . Om du vil fortsette å være med typen for du avgjøre .

Anonymkode: 8b8bf...588

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei men her var det varehandel som gjentok sine argumenter , ingen trusler eller lignende høres det ut som . Tror ikke det er ulovlig da. Høres ut som du må bli litt flinkere til å stå opp for deg sjøl ts . Om du vil fortsette å være med typen for du avgjøre .

*Her var det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Varehandel? 

Skrevet

Nei er min  mening 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Offa meg, så leit å høre. Sånn skal det jo ikke være å bli gravid, og i hvert fall ikke i Norge. Hadde kjæresten min gjort dette hadde jeg blitt veldig såret, og lei meg. Jeg hadde nok også revurdert forholdet og lurt på om jeg virkelig elsker han, fordi jeg ønsker barn en dag i fremtiden. Det å ta abort er et vanskelig valg, og det er tydelig at han ikke respekterer deg! En kjæreste som ikke lytter, forstår eller tar hensyn til dine ønsker tenker jeg at ikke kan være verdt det, selv om det er tøft. Jeg mener, hvordan hadde han følt det hvis han ønsket barn, mens du ikke?

Masse lykke til!❣️

Endret av AnonymousBruker
  • Hjerte 1
Skrevet

Etter min forståelse av kjærlighet så elsker ikke kjæresten din deg. Det å elske noen handler om å ønske den man elsker godt, og at den skal få utvikle seg. Abort er kvinnens valg, partneren skal være en støtte i valget. Hvis en man elsker, velger å beholde barnet, så støtter man gjennom svangerskapet og gleder seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange ser jo på abort bare som å fjerne en klump med celler, det er ikke et barn.

Da er man veldig lite opplyst og i beste fall dum. Jeg var på tidlig ultralyd, uke 6 og hadde utvendig ultralyd. Der så man hjertet slå. Ved å ta abort så velger man bevisst å avslutte det hjertet som slår, med andre ord; man velger å avslutte livet til «en klump med celler». 

Anonymkode: d6bcb...d3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er man veldig lite opplyst og i beste fall dum. Jeg var på tidlig ultralyd, uke 6 og hadde utvendig ultralyd. Der så man hjertet slå. Ved å ta abort så velger man bevisst å avslutte det hjertet som slår, med andre ord; man velger å avslutte livet til «en klump med celler». 

Anonymkode: d6bcb...d3b

https://www.theverge.com/2022/11/3/23435111/early-pregnancy-abortion-tiktok-social-media-images

Slik ser et foster under 10 uker ut.. En klump med celler. Og ja hjertet kan begynne å slå fra 5 uker av, men det er ikke et foster som har hjerte som slår, det er en del av hjertet som holder på å begynne å utvikle seg, fortsatt en klump av celler. Det har ikke følelser eller tanker. Man tar livet av det som kunne vært, og for mange er jo det veldig trist, men man tar ikke livet av et liv. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.theverge.com/2022/11/3/23435111/early-pregnancy-abortion-tiktok-social-media-images

Slik ser et foster under 10 uker ut.. En klump med celler. Og ja hjertet kan begynne å slå fra 5 uker av, men det er ikke et foster som har hjerte som slår, det er en del av hjertet som holder på å begynne å utvikle seg, fortsatt en klump av celler.

Det er klart den ser ut som en vag celleklump når en zoomer ut og ikke får se detaljer. Et 10 uker gammelt foster er bittelite og tynt og litt "flytende", men har de grunnleggende delene ferdig formet. Det har feks hode og en kropp. Ved uke 12 er fosteret så utviklet at en del gravide tar tidlig ultralyd. 

http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/10-uker/

Skrevet

Hvor gamle er dere, og hvordan er livssituasjonen deres?

Tenker det har litt å si for mitt svar.

Har dere snakket om barn/ikke barn, eller har han uttrykt ønske om å ikke få barn?

Mange faktorer her.

Men instinktivt ville jeg nok blitt bekymret for om han var i forholdet av bekvemmelighet, mer enn kjærlighet…

Anonymkode: 7b468...1f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nå må du gi deg. Menn har lite nok rettigheter når det kommer til sånt allerede. Ikke forsøk å ta fra mannen retten til å si hva han mener og  hvorvidt han ønsker å forbli i forholdet om hun tvinger ham til å bli økonomisk slave i 18 til et barn han ikke vil ha med en dame han ikke føler seg trygg nok på enda.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Slik ser et foster under 10 uker ut.. En klump med celler. Og ja hjertet kan begynne å slå fra 5 uker av, men det er ikke et foster som har hjerte som slår, det er en del av hjertet som holder på å begynne å utvikle seg, fortsatt en klump av celler. Det har ikke følelser eller tanker. Man tar livet av det som kunne vært, og for mange er jo det veldig trist, men man tar ikke livet av et liv. 

Følelser og tanker er fullstendig irrelevant på hvorvidt det er et liv. Dreper du en person i koma som er hjernedød vil du bli straffet for mord. Dreper du en gravid kvinne blir du straffet for å ha drept to personer om så kvinnen hadde bestilt time til abort neste uke. Når damer snakker om babyen i magen snakker de om den som barnet sitt, babyen osv. Bare når man skal ta abort gjør man et unntak og later som om det ikke er liv, selv om det oppfyller definisjonen for liv. Definisjonen for liv er ikke basert på et krav om tanker og følelser. Det er også helt irrelevant om det har tanker og følelser før, for det har det uansett ikke etterpå. Om noen dreper deg plutselig får du aldri muligheten til å bli lei deg. Det eneste man tar fra deg er sjansen til resten av livet ditt. Samme med abort.  Man later som om det ikke er å ta liv for å spare følelsene sine slik at man kan gjennomføre aborten av praktiske årsaker. Misforstå meg rett, jeg og synes abort er praktisk og ønsker at den muligheten forblir. For min del kan man også sette babyer ut i skogen slik man gjorde før. Det blir det samme, spesielt om man doper ned barnet først så det ikke føler noe. Men jeg later ikke som om det er moralsk riktig eller som om det ikke er å ta et liv. For det er det. Per definisjon.

Skrevet

Det går helt klart an å elske noen samtidig som man ikke ønsker seg barn med dem.

Anonymkode: cf274...8f8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...