AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Nå er vi oppe i over 40 kwh i døgnet på hytteleiligheten, uten å en gang være der. Skjønner ikke hva som trekker strøm! Leiligheten er ny og tett, med et ventilasjonsanlegg vi ikke helt skjønner, men det er stilt inn på bortreist. Varmekabler er stilt inn på frostsikring. Det som ellers er på er et kombiskap og en liten varmtvannstank. Noen tips til hva som trekker strøm??💸 Anonymkode: 21444...841
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 "Stilt inn på bortreist". Det er vel en innstilling for at rør og ting ikke skal bli frostskadd - det kan bli mye dyrere! Dette kan være 5-10°C. Hvis det er nærmere 10, prøv å skru ned litt. Har sikringsskapet flere kurser/flere sikringer? Når du er der, koble ut og inn en og en sikring for å se hvilken kurs og dermed hvilke(t) rom som bruker mest. Å sette en sånn strømmåler som de selger på bl.a Clas Ohlson (koster kanskje 200-400) mellom kontakten i veggen og apparatene ett etter ett, og la det gå en time eller fire på hvert apparat der du noterer tallene, er også en idé. Noen apparater kan ha feil som stjeler ekstra strøm. Hvis du ikke finner ut, kontakt elektriker. Anonymkode: 2dc72...91f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Stilt inn på bortreist". Det er vel en innstilling for at rør og ting ikke skal bli frostskadd - det kan bli mye dyrere! Dette kan være 5-10°C. Hvis det er nærmere 10, prøv å skru ned litt. Har sikringsskapet flere kurser/flere sikringer? Når du er der, koble ut og inn en og en sikring for å se hvilken kurs og dermed hvilke(t) rom som bruker mest. Å sette en sånn strømmåler som de selger på bl.a Clas Ohlson (koster kanskje 200-400) mellom kontakten i veggen og apparatene ett etter ett, og la det gå en time eller fire på hvert apparat der du noterer tallene, er også en idé. Noen apparater kan ha feil som stjeler ekstra strøm. Hvis du ikke finner ut, kontakt elektriker. Anonymkode: 2dc72...91f Takk for tips!! Anonymkode: 21444...841
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Du skriver ingenting om størrelse etc, men om du ser i hyttestrømtråden så synes jeg ikke 40kwh i døgnet er så mye. Vi var selv opp i det samme nå med minus 15-16 ute. Da hadde vi 5 grader i hele hytta. Men dette er 70kvm og vi har sikkert mye lavere temp enn dere. Vi har ikke innlagt vann så neste steg nå er kanskje å la den fryse ned. Vi bruker mye mindre strøm når vi er der siden vi fyrer hardt med ved og da stopper all annen oppvarming Anonymkode: 54d3b...174
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du skriver ingenting om størrelse etc, men om du ser i hyttestrømtråden så synes jeg ikke 40kwh i døgnet er så mye. Vi var selv opp i det samme nå med minus 15-16 ute. Da hadde vi 5 grader i hele hytta. Men dette er 70kvm og vi har sikkert mye lavere temp enn dere. Vi har ikke innlagt vann så neste steg nå er kanskje å la den fryse ned. Vi bruker mye mindre strøm når vi er der siden vi fyrer hardt med ved og da stopper all annen oppvarming Anonymkode: 54d3b...174 Leiligheten vår er større. Samtidig har strømforbruket variert mye, uavhengig av utendørstemperaturen, og i tillegg er det en tett ny leilighet. Vi bruker mer enn naboene der, og mer enn vi har brukt tidligere i vinter når vi faktisk var der. Anonymkode: 21444...841
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Står det strøm på kjøleskapet? Det kan være synderen, om temperaturen inne blir veldig lav må skapet jobbe mye mer. I verste fall kan skapet bli ødelagt. https://dinside.dagbladet.no/bolig/unnga-at-kjoleskapet-streiker-i-kulda/71783834 Smart å tømme, sette døren åpen (for å unngå mugg) og dra ut kontakten av kjøleskap. Varmtvannstanken vil jo også hele tiden jobbe med å varme vann, og er det kaldt i rommet den står vil den ha mer varmetap. Isolasjonsmatter? Anonymkode: 0894c...a16
Gekko Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Naboenes varme vil også påvirke forbruket deres. Om det er "bruksvarme" på i leiligheter over, under og på siden, eller om de står tomme med 5-10 grader kan ha mye å si for hvor mye strøm som kreves for at deres leilighet ikke skal fryse. Vet ikke hvor du har hytteleilighet, men jeg bor på et typisk "hytteleilighetssted" på fjellet (Østlandet) og her har det vært gruelig kaldt den siste uka.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Hvis ventilasjonsanlegget har en ettervarmingsfunksjon på innlufta, kan dette fort trekke mye strøm når det er kaldt ute. Vil anbefale at dere sjekker ut dette, og slår den av, evt. stiller den på lavere temperatur. Anonymkode: e3581...903
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 Hvis dere har varming på innluft på ventilasjonsanlegget så er det mest sannsynlig det som trekker strøm. Jeg skjønte heller ikke hvorfor jeg brukte over 20 kwh i døgnet i leiligheten når jeg ikke var der, men med en gang jeg slo av varmen så sank det til 5-6 kwh pr døgn. Ingenting som fryser i leiligheten min i alle fall, det er godt isolert, så er fremdeles ca 18 grader inne. Anonymkode: ce46b...65b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 Hjørneleilighet, endeleilighet, leilighet med flere yttervegger vil også bruke mer strøm på frostsikring enn de som er mellom andre leiligheter. Anonymkode: 0894c...a16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå