Gå til innhold

Min far har manglende nettvett, det går utover meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min er en sånn typisk mann i 50-årene som sitter på Facebook og håner folk, truer, kommer med hatefulle ytringer, har halve den kvinnelige befolkningen i Thailand som venn og kommenterer og deler drit. 
Dette går dessverre ut over meg. 
Da Facebook kom for fullt for mange år siden hang han seg på tvert. Fra den dagen fikk jeg høre hva han skrev og mente både fra medelever, lærere, naboer osv. Det var sårt og skulle «stille opp» for de hatefulle ytringene min far skrev på Facebook da jeg var sånn 14 (jeg var 14 og visste ikke bedre). Da jeg flyttet hjemmefra og begynte å dra på fest osv. trodde folk jeg var psykopat fordi de koblet mitt etternavn til hans (sjeldent etternavn) og forbant meg meg hans meninger på Facebook. 
De senere årene har jeg også hørt igjen dette i arbeidslivet og fått direkte spørsmål om mine meninger ang. ditt og datt for å «avkrefte» at jeg ikke er som han. Vi bor på et lite sted og folk får med seg alt fordi ingen har bedre ting å gjøre på fritiden. 
Jeg har mange ganger vurdert å bytte etternavn pga dette, men jeg klarer liksom ikke fordi grunnen er så alt for dum og det er jo navnet mitt. 

Jeg har bursdag etter hvert og jeg gruer meg. Jeg har stengt veggen min fordi jeg ikke ønsker at noen skal skrive eller at min far skal legge ut noe sjukt der (jeg har så angst for Facebook at det er til å spy av, men ALT av jobbting, fritidsaktiviteter og sånt legges jo ut der). Han bruker å opprette eget innlegg på sin vegg der han gratulerer sin datter, en tag med mitt navn, og hvor gammel jeg blir. Jeg syns det er utrolig ubehagelig at han legger ut dette. Han får ofte helt sjuke meldinger i innboksen sin pga. ytringene sine og jeg er så redd dette skal gå over til meg. Han legger tross alt ut hele navnet mitt og til og med fødselsdatoen min. Er ikke vanskelig for folk å finne meg selv om jeg ikke har åpen profil. Han prøvd å sagt at jeg ikke er komfortabel med at han deler dette, men da er jeg bare utakknemlig osv. 

Han har gode sider også, det er ikke det, men dette med «manglende nettvett» er vanskelig for meg å godta. Og det har plaget meg så ekstremt helt fra jeg var tenåring fram til i dag, og jeg føler han bare blir verre og verre for hvert år. Det virker ikke som han forstår at selv om du sitter bak en skjerm er ikke alt greit å dele. 
Er det noe man kan gjøre for å lære en mann i 50-åra hva som er ok å ytre på nett? Eller er det en kamp som allerede er tapt? 

Anonymkode: 4ecdf...5fe

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De senere årene har jeg også hørt igjen dette i arbeidslivet og fått direkte spørsmål om mine meninger ang. ditt og datt for å «avkrefte» at jeg ikke er som han. Vi bor på et lite sted og folk får med seg alt fordi ingen har bedre ting å gjøre på fritiden. 

Vil bare si at jeg forstår at dette er flaut og vanskelig og at du er engstelig for dramaet han setter opp. 

Men at kollegaer er så fjerne i hodet at de må snakke med deg for å finne ut om du har samme meninger som han, bare fordi dere har samme etternavn, det er da helt sykt? Er du 100% sikker på at de var seriøse når de lurte på dette? Det kan jeg ikke tro.

De menneskene som gjør dette mot deg er rett og slett mobbere, altså de vil plage deg litt for underholdningens skyld ved å si at faren din er helt rabiat da er du det og. Det er sånn folk holdt på, på ungdomsskolen og barneskolen. Dette er bøller. Voksne gjør ikke sånt. Er de voksne, så er de voksne bøller.

• Liker 11
Skrevet

Og hva sier han når du tar opp dette med han?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi bor på et lite sted og folk får med seg alt fordi ingen har bedre ting å gjøre på fritiden. 

Det er nok slik at han er en kilde til underholdning ja. og at de idiotene som spurte deg om du mener dette, gjorde dette på fleip. Fordi de er vant med at han poster så mye tull som er spennende å følge med på.

Jeg har en slik tulling i min hjembygd også. Folk er venn med han på FB bare for å følge med på hva han skriver i dag. Det triste er at han burde beskyttes mot seg selv. Han er jevnlig innlagt på psykiatrisk.

Anonymkode: af1b3...418

Skrevet

Misunner deg ikke, stakkar. For å si det sånn, veldig glad for at mine ikke kom seg på some. Men, du er fu, og jeg tror folk ser forskjellen ❤️

Anonymkode: 70168...b7a

• Liker 2
Skrevet

Du skulle det være 😂

Anonymkode: 70168...b7a

Skrevet

Jeg tror nok ikke at det er noe håp for han nei. Men du kan jo sette en grense og si at du ikke ønsker offentlig bursdagshilsen på den måten.

Anonymkode: 33730...698

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har du facebook-profil? Kan du ikke bare deaktivere facebooken din? Så slipper du at han tagger deg.

Når folk spørr om hans meninger eller ditt syn kan du svare; Jeg er ikke på facebook. Jeg kan ei heller ta ansvar for hva min far legger ut på sine SoMe-kanaler, og hans forvridde meninger kan du ikke legge på meg.

Så enkelt og så greit.

OM du på død og liv må ha facebook-profil. Slutt og følg faren din eller slett faren din som venn.

Blir han sur fordi du har slettet han; Si at du ikke orker å se alle de innleggene han legger ut.
Når folk spørr om hans meninger eller ditt syn kan du svare; Jeg sluttet og følge han for lenge siden. Jeg kan ei heller ta ansvar for hva min far legger ut på sine SoMe-kanaler, og hans forvridde meninger kan du ikke legge på meg.

Anonymkode: 8d506...93f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Send ham en link fra dette innlegget og slett ham fra Facebook.

Anonymkode: 34bf7...cfa

• Nyttig 1
Skrevet

Min far er ikke på sosiale medier men kan være ganske ubetenksom av og til. Som oftest sier han ting i beste mening bare med feil ord og det har hendt at noen har overhørt ting som har blitt sagt og det har skapt problemer en gang hvor noen sluttet å hilse på meg og jeg senere fikk høre hvorfor via andre.

Anonymkode: 52e37...b4a

Skrevet (endret)

Hva med å slette facebookprofilen din, og så opprette en ny en med kun fornavn? Denne kan du da bruke til chat med venner, jobbting, arrangementer osv.

Endret av c_buk
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan gjøre så han ikke får tagget deg i noe som helst på fb eller i verste fall blokkere han. Jeg hadde helt klart valgt det siste og det må han bare tåle når han ikke tar hensyn til deg.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Min far er også slik, et skikkelig nettroll som kommenterer så frekt og ufint i hytt og pine. Jeg har konfrontert han flere ganger og sendt bilde av kommentarene hans til han selv. Det hjelper i perioder, men så er han i gang igjen🙈 Jeg kan selvsagt ikke ta ansvar for hva en voksen mann gjør, men det er pinlig uten tvil.

Anonymkode: 09ef1...b4e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en eksmann som skrev mye rart på f.b, så jeg gikk inn og slettet det han skrev. Det kan du jo selvsagt ikke gjøre her, men om det er såpass plagsomt så kan du jo vurdere å bytte etternavn som du sier. 

Anonymkode: bd65d...07b

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Min far er helt lik. I tillegg er han konspirasjonsteoretiker så du kan jo tenke deg hvordan det gikk under pandemien... Vi har også et veldig sjelden etternavn, så jeg har faktisk valgt å bytte til samboer sitt, så min far vet ikke den egentlig grunnen til at jeg byttet. Da krigen i Ukraina brøt ut så tok det helt av med hans russer-sympati og hat mot den norske regjeringen så jeg så ingen andre muligheter enn å slette han. Sa til han rett ut at jeg er glad i de gode sidene hans men, at jeg nekter å assosieres med alt tøvet hans så jeg kan ikke ha han på Facebook lengre.

Anonymkode: aa465...cd8

• Hjerte 3
Skrevet

Oi. Her hadde jeg rett og slett sagt at om han fortsetter sånn så vil jeg ikke ha kontakt mere. Hadde deretter blokkert og slettet han overalt! 

Anonymkode: 499ce...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...