Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Angående lønn. Man kan tjene svært godt uavhengig av om man utdanner seg innen revisjon, siviløkonom eller samfunnsøkonom. Så tror ikke man bør velge en av utdanningene over den andre pga lønnen. Hvor mye man tjener vil avhenge av hvilke jobb man velger, hvor mye man er villig til å jobbe og hvor dyktig man blir. 

Anonymkode: 80b7f...437

Bør kanskje velge mer av interesse da mao. Jeg vil vel naturligvis legge mer jobb i noe jeg trives med. Tror revisjon kansje passer min personlighet best. Er bare redd yrket blir "utdatert"med mer digitalisering, men blir kanskje heller sånn at man må spesialisere seg mer og øke sin it kompetanse?At man får mer og mer av de kompliserte oppgavene. Og at de med den kompetansen som sådan blir enda mer etterspurt vs de uten.håper utdanningen er framtidsrettet sånn sett.  Men kan jo alltids ta enkeltfag i tillegg til revisjon også.

Anonymkode: 4d6d9...591

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bør kanskje velge mer av interesse da mao. Jeg vil vel naturligvis legge mer jobb i noe jeg trives med. Tror revisjon kansje passer min personlighet best. Er bare redd yrket blir "utdatert"med mer digitalisering, men blir kanskje heller sånn at man må spesialisere seg mer og øke sin it kompetanse?At man får mer og mer av de kompliserte oppgavene. Og at de med den kompetansen som sådan blir enda mer etterspurt vs de uten.håper utdanningen er framtidsrettet sånn sett.  Men kan jo alltids ta enkeltfag i tillegg til revisjon også.

På hvilken måte skal revisjon bli utdatert med digitalisering? 

Anonymkode: 7fdd3...80b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

På hvilken måte skal revisjon bli utdatert med digitalisering? 

Altså at AI tar over mer og mer oppgaver var vel det jeg egentlig mente, litt klønete formulert. Men det er nok et stykke unna at det er sånn at AI kan gjøre hele jobben til en revisor.Kanskje blir enklere regnskapsoppgaver tatt over i større og større grad. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Altså at AI tar over mer og mer oppgaver var vel det jeg egentlig mente, litt klønete formulert. Men det er nok et stykke unna at det er sånn at AI kan gjøre hele jobben til en revisor.Kanskje blir enklere regnskapsoppgaver tatt over i større og større grad. 

En revisor driver jo ikke særlig med enklere regnskapsoppgaver. Er absolutt ingen fare for at revisjon blir digitalisert vekk. En revisor har jo en viktig kontrolloppgave som ikke så lett kan tas over av AI. Når AI har kommet så langt er det langt flere enn revisorene som blir arbeidsledige. 😉

Hvis du er glad i matematikk er det samfunnsøkonomi som er mest matematikktungt. Revisjon er ikke matematikktungt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er utdannet siviløkonom hvor masteren min var spesialisert opp mot samfunnsøkonomi/economics, men jeg begynte å jobbe innen revisjon hos en av de fire store :D 

Jeg jobber fremdeles med revisjon, men kommer nok til å forsøke å bytte meg over til andre avdelinger eller rett og slett bytte selskap for å komme inn i noe annet. For å gjøre karriere innen revisjon så må man nesten bli statsautorisert revisor, noe jeg ikke har planer om (bygge på med en ettårig master og binde meg opp i selskapet i tre år, nei takk, jeg er ferdig med utdanning). 

Samfunnsøkonomi er for all del veldig spennende, men jeg synes det var få jobber for nyutdannede som var veldig heads on. Det er noen få stillinger i private banker som det er veldig stor konkurranse om (da konkurrerer du også spesielt med dem som spesialiserte seg i finans) og det er en del statlig og kommunalt

Anonymkode: e1ac6...a75

Jeg studerte samfunnsøkonomi og synes det er litt betryggende å høre at det ikke bare er meg som opplevde det å skulle finne seg jobb litt utfordrendende. Mine medstudenter  fikk kun topplarakterer, og de fikk seg jobber i det statlige med diverse utredninger/ sammfunnsoppdrag. Jeg har alltid lurt litt på hva som skjedde med resten av kullet. Bank er jo veldig aktuelt for oss, men som du sier, konkurransen er med de som har studert finans eller matte. Føler du at du fikk nyttegjort graden din innen revisjon? Og med flere år innen det feltet, hvordan kommer du deg over i noe annet? Ønsker du mer matte og analyse? Jeg spør fordi jeg selv prøver å komme meg videre/ bruke graden min noe mer/ få betalt for den uten å måtte studere enda mer. Jeg har forsåvidt vurdert etterutdanning. 

Anonymkode: 22f3d...f43

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En revisor driver jo ikke særlig med enklere regnskapsoppgaver. Er absolutt ingen fare for at revisjon blir digitalisert vekk. En revisor har jo en viktig kontrolloppgave som ikke så lett kan tas over av AI. Når AI har kommet så langt er det langt flere enn revisorene som blir arbeidsledige. 😉

Hvis du er glad i matematikk er det samfunnsøkonomi som er mest matematikktungt. Revisjon er ikke matematikktungt. 

Jeg er glad i matematikk men må ikke nødvendigvis være den mest kompliserte og teoretiske matematikken i hele verden for at jeg skal like den. Ja jeg regnet kansje med at revisoren igrunn ikke har noen enkle oppgaver lenger, en regnskapsmedarbeider blir kansje fortere tatt over av AI enn en revisor. Og selv de har jo ikke blitt erstattet enda. Ja du har rett i at mange jobber de ville vært overflødig, om AI kommer så langt. Så langt inn i framtiden har vi forhåpentligvis noe borgerlønn eller noe slikt, hvis vi har så massiv arbeidsledighet. er jo ikke sikkert jeg lever da en gang. Så bør kanskje ikke velge yrke basert på hypotetisk mulig framtid sånn sett. 

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er glad i matematikk men må ikke nødvendigvis være den mest kompliserte og teoretiske matematikken i hele verden for at jeg skal like den. Ja jeg regnet kansje med at revisoren igrunn ikke har noen enkle oppgaver lenger, en regnskapsmedarbeider blir kansje fortere tatt over av AI enn en revisor. Og selv de har jo ikke blitt erstattet enda. Ja du har rett i at mange jobber de ville vært overflødig, om AI kommer så langt. Så langt inn i framtiden har vi forhåpentligvis noe borgerlønn eller noe slikt, hvis vi har så massiv arbeidsledighet. er jo ikke sikkert jeg lever da en gang. Så bør kanskje ikke velge yrke basert på hypotetisk mulig framtid sånn sett. 

Jeg tror ikke AI vil føre til massiv arbeidsledighet, bare andre arbeidsoppgaver. Mennesket har alltid fryktet at teknologiske fremskritt skal føre til massiv arbeidsledighet, men det har ennå ikke skjedd. Den industrielle revolusjon var jo helt krise i manges øyne. Gikk jo fint. ;)

Revisjon har vel knapt nok matematikk, det er "bare" regning. Sier ikke dette for å skremme deg vekk fra revisjon altså, det er absolutt ikke meningen. 😄 Men revisjon er som noen sier aktuelt hvis du er mer glad i juss enn tyngre analytiske oppgaver. 

Hvis du går for siv.øk trenger du jo ikke ta avgjørelsen om revisjon eller ei før du skal begynne på master. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke AI vil føre til massiv arbeidsledighet, bare andre arbeidsoppgaver. Mennesket har alltid fryktet at teknologiske fremskritt skal føre til massiv arbeidsledighet, men det har ennå ikke skjedd. Den industrielle revolusjon var jo helt krise i manges øyne. Gikk jo fint. ;)

Tror ikke at man skal kalle det "det gikk fint", ettersom folk og andre land ble slaktet / invadert ut på 1800-tallet, så startet imperialistiske kriger, for å så fortsette med første og andre verdenskrig, så den første kalde krigen, og nå er vi i gang med både den andre kalde krigen og en ny "varm" krig i Europa. 

Dessuten så har befolkningen økt fra 1 til 8 milliarder, så det er ingenting som tilsier at ting skal gå akkurat "fint" fremover. Om noen få år har verdens befolkning økt til 8,5 og igjen vil det øke til 9 milliarder rundt året 2037. Dette er en helt syk og ekstrem økning på drøye 230 år, ettersom verdens befolkning var 1 milliard i 1804.

Det er veldig mange mennesker det ikke gikk "fint" for i denne perioden, for å si det ganske så mildt. Men hvis du mener at det "gikk bra med Norge", ja, så langt gjør det det, men det er ingen garanti for at det ikke vil gå skeis fremover. Vi er tross alt avhengig av å bli forsvart av et hybrid-regime (USA) der ulike fraksjoner forsøker seg på statskupp (6.januar 2021), samtidig som vi har et annet naboland (Russland) som har angrepet Ukraina siden 24.februar i år.

AI sin utvikling, mener jeg, er veldig farlig, for hvis vi får store masser av mennesker uten arbeid - og ikke minst uten formue (og vi ser allerede uakseptable tendenser når det gjelder formuesforskjeller), så ligger vi veldig dårlig an. Hvor lang tid det tar før ting smeller hardt, vet vi ikke, men det vi vet er at ting går mer på "speed" sammenlignet med tiden rundt 1800 og før det igjen. Der man gjerne kunne levd i flere titalls år, uten at noe særlig har forandret seg med tanke på teknologi.

Mens nå er det veldig mange omveltninger og mye ustabilitet med tanke på "teknologisk utvikling". Enkelte driver med forskning som faktisk er samfunnsdestabiliserende. Man må bare kalle det som det er. Men de som driver med dette, gjør det kun for profitt, uten å tenke på konsekvensene av det. Enda verre er det når diverse land har lagt til rette for at man skal motivere slik forskning som går ut på å ta levebrødet fra stadig flere. 

Men det er som med våpen. Man foretrekker heller å forske på og utvikle ny teknologi hvordan man skal drepe hverandre enda mer effektivt, fremfor å løse "gåten" en gang for alle. 

Anonymkode: d539c...fb3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

fremfor å løse "gåten" en gang for alle. 

"fremfor å løse kreftgåten", skulle det stå.

Anonymkode: d539c...fb3

Skrevet

Hvis noen er interessert i samfunnsøkonomi, men redd for å ikke bli vurdert på lik måte som siviløkonomer i jobbmarkedet så kan en god middelvei være å studere øk/adm med spesialisering i samfunnsøkonomi. Da får man god innsikt i sammfunnsøkonomi uten å nødvendigvis lære seg de tunge analysefagene (som mange tidligere i tråden kaller unyttig i arbeidslivet), og du får fremdeles tittelen "siviløkonom" etter master.

Anonymkode: e98f9...c5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Neida, revisjon blir ikke utdatert. Det bare utvikler seg i takt med samfunnet ellers. Jeg startet som nyutdannet sivøk i ett sv de store revisjonsselskapene for typ 16-17 år siden. Da hadde vi fysiske srbeidspapirer i permer som bi dro rundt til kunder med. Det skjer ikke lenger! 🫣 jeg jobbet 5-6 år i revisjon og da er man superatteaktiv! Kun et fåtall av de 60 jeg startet med er fortsatt i revisjon, de andre er alt fra controller, cfo i børsnoterte og mindre selskaper, regnskapssjefer, noen har gått over til rekruttering, ledelse osv. jeg vil absolutt anbefale den veien, erfaringen du får med fra revisjon er gull videre 😊 lykke til uansett!

Anonymkode: 056a6...330

• Liker 1
Skrevet

Hva kan du tenke deg da? Jeg ville nok gått for siviløkonom eller revisjon mtp arbeidsmuligheter. Ev. et løp med helseøkonomi.

Anonymkode: 34b19...28f

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg studerte samfunnsøkonomi og synes det er litt betryggende å høre at det ikke bare er meg som opplevde det å skulle finne seg jobb litt utfordrendende. Mine medstudenter  fikk kun topplarakterer, og de fikk seg jobber i det statlige med diverse utredninger/ sammfunnsoppdrag. Jeg har alltid lurt litt på hva som skjedde med resten av kullet. Bank er jo veldig aktuelt for oss, men som du sier, konkurransen er med de som har studert finans eller matte. Føler du at du fikk nyttegjort graden din innen revisjon? Og med flere år innen det feltet, hvordan kommer du deg over i noe annet? Ønsker du mer matte og analyse? Jeg spør fordi jeg selv prøver å komme meg videre/ bruke graden min noe mer/ få betalt for den uten å måtte studere enda mer. Jeg har forsåvidt vurdert etterutdanning. 

Jeg er ikke den du studerer, men hun på første siden som sa hun er samfunnsøkonom. Nå kjenner jeg jobbmarkedet ganske dårlig. Men angående dette med jobb i bank. Mitt inntrykk er at det er mye lettere å få jobb i de små nisjebankene som Santander Bank, Komplett Bank enn de store bankene som DNB og Nordea. Så om du ønsker å jobbe i bank, men ikke har prøvd å søke i de små nisjebankene så tror jeg det kan være en løsning. Tilsvarende har jeg sett en del som startet i SSB i Kongsvinger før de fikk jobb i SSB i Oslo. 

Angående etterutdanning. Har også sett enkelte ta kurs/emne i data science/programmering. Fordelen der er at man ikke alltid trenger en helt ny grad. Vet ikke om du har vurdert det? Data science kan være veldig likt økonomtetri/statistikk og kan også være svært godt betalt. Men akkurat hvordan man får disse jobbene og hva slags etterutdanning du i så fall bør ta vet jeg ikke. Du kunne kanskje startet en ny tråd hvor du  får mer konkrete råd fra folk med lignende erfaring som deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 7.34):

Jeg har nok kun jobbet 2,5 år i revisjon og planlegger å bytte over til andre avdelinger internt eller i et tilsvarende selskap :)Synes revisjon er spennende, men ønsker nok ikke å videreutdanne meg for å bli statsautorisert revisor. 

Jeg er som sagt siviløkonom, så jeg har jo masse matte og tung analyse i bakgrunn. Har vel også vært innom 3 ulike programmeringsspråk i løpet av masteren (bruker også noe programmering på jobb), så føler ikke at det er noe problem for meg å få jobb innen noe annet og tror at jeg skal sikte meg mer inn mot consulting. Ser derimot ikke lengre for meg å jobbe f.eks. statlig med statistisk analyse 

Anonymkode: e1ac6...a75

Skrevet
On 12/15/2022 at 9:13 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke den du studerer, men hun på første siden som sa hun er samfunnsøkonom. Nå kjenner jeg jobbmarkedet ganske dårlig. Men angående dette med jobb i bank. Mitt inntrykk er at det er mye lettere å få jobb i de små nisjebankene som Santander Bank, Komplett Bank enn de store bankene som DNB og Nordea. Så om du ønsker å jobbe i bank, men ikke har prøvd å søke i de små nisjebankene så tror jeg det kan være en løsning. Tilsvarende har jeg sett en del som startet i SSB i Kongsvinger før de fikk jobb i SSB i Oslo. 

Angående etterutdanning. Har også sett enkelte ta kurs/emne i data science/programmering. Fordelen der er at man ikke alltid trenger en helt ny grad. Vet ikke om du har vurdert det? Data science kan være veldig likt økonomtetri/statistikk og kan også være svært godt betalt. Men akkurat hvordan man får disse jobbene og hva slags etterutdanning du i så fall bør ta vet jeg ikke. Du kunne kanskje startet en ny tråd hvor du  får mer konkrete råd fra folk med lignende erfaring som deg?

Edit: Er også en del firmaer som tar inn nærmest alle søkere som har fullført grad. Dette trenger heller ikke være dårlige jobber. En venn av meg var på jobbintervju i et mindre konsulentfirma innen strategi. De tok inn alle søkere uavhengig av karakterer og bakgrunn. Det de så etter var mer evnen til å håndtere vanskelige kunder samt at man klarte casen man fikk utdelt som skulle minne om analyser man ville foretatt om man fikk jobben. Om man ikke har gode karakterer eller relevant yrkeserfaring så kan det kanskje være en ide  å se etter arbeidsgivere som ha case-intervjuer og som lar "hvem som helst" få prøve seg.  Ved case-intervjuer kan man jo få vist at man er bedre enn på papiret og det å øve seg på caser kan gå veldig mye raskere enn å ta etterutdanning om man med etterutdanning mener en grad. 

Samme gjelder jobber som etterspør portefølje(f.eks innen programmering/data science) da kan man få vist at man kan mer enn det yrkeserfaringen tilsier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...