Gå til innhold

Vekstretardasjon foster 32 uker <5 prosentil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har noen erfaring med vekstretardasjon hos foster ? 
ønsker å høre erfaringer, årsaker og hva som skjedde videre ❤️ 

jenta i magen har ligget på nedre skala hva gjelder vekst, nå i uke 32 ble det konstatert avflatet symfyse fundus mål, og på ultralyd ble det bekreftet lite vekst, under 5 prosentilen.. 

jeg skjønner heller ikke hva prosentiler betyr, har noen forklaringer på disse, tar jeg de gjerne i mot. 

ny ultralyd om to uker. Hvilke vurderinger gjøres det på kontroll, noen som vet hva veien videre kan være, dersom veksten siden forrige er lite eller avflatet? 

jeg var så skrekkslagen denne dagen, at jeg helt glemte å stille spørsmål rundt det ! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt avdelingen der vekstkontrollen med ultralyd ble gjort hvis jeg var deg, så er du sikker på at du får et skikkelig svar.

Anonymkode: 220e1...50f

Skrevet

Hvis det fortsatt er sånn ved neste kontroll blir du satt I gang. 

Anonymkode: c4f7b...4a0

Skrevet

Lurt å ringe avd som ab over her skriver. Evt fastlegen din eller jordmor.

Har ingen egen erfaring men vet om andre. Så ta det jeg skriver med en klype salt.

Percentiler: handler om gjennomsnittelig lengde (og/eller vekt). 50% percentilen betyr altså at barnet er helt gjennomsnittlig stort. Det er helt normalt å ligge litt over og under. Når babyen din ligger på 5% percentil, betyr det at 5% av alle babyer på samme alder er like liten eller mindre enn din baby. Da vil legen følge med for å se om baby bare er naturlig liten eller om det kan være forhold som gjør at baby har sluttet å vokse/vokser lite.

Grunnen til at baby er liten kan være f.eks at den får for lite næring pga forhold i morkake/navlestrengen. Sikkert andre grunner jeg ikke vet om også. 

På neste kontroll vil de vurdere vekst. Viss de konkluderer med at baby ikke vokser tilstrekkelig vil det ofte være bedre for baby å bli født. Du er i uke 34 ved neste kontroll, da vil de aller fleste klare seg helt fint.

Masse lykke til😊

Anonymkode: e5642...b6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På mine vekstkontroller snakket de om prosent ikke percentiler. 

Eldste sluttet å vokse i uke 33 og var estimert til 13 % under gjennomsnitt før fødsel i uke 35. (Svangerskapsforgiftning og igangsatt).

Nok sammensatt årsak til lav vekst hos oss, hadde dårlig blodtilførsel inn til morkaken, svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning.

Anonymkode: 64143...466

Skrevet

Mitt barn var 10% under og jeg var inne til kontroll litt hyppig. Ingen spesiell årsak til at hun var under og jeg gikk til uke 37,da startet fødsel av seg selv. Hun var 3,2 kg. Tipper de prosentene utgjør noen hundre + gram(uten at jeg er sikker), men jeg lager egentlig store barn så hva som skjedde med hun vet jeg ikke. Alt annet var normalt. 

Anonymkode: 859ee...6d4

Skrevet

Kommer på tre muligheter: dårlig næring til baby (morkakesvikt, navlesnormisdannelse e.l), målefeil eller div syndromer. Ha med liste med spørsmål på neste kontroll. 

Anonymkode: 2fe08...329

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...