Lenelarsen Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Vi godtar altfor meget i Norge, staten og regjeringen vet at nordmenn er lydige. Veldig lydige, her kan du innføre hva som helst. Uten at det blir demonstrasjoner og streiking. Streikeretten har vi heller ikke, fordi staten kan gå inn å avblåse den når som helst. Så kommer man med argumentet at den stopper pga liv og helse; dårlig grunnlag, man innfrir bare kravene til de som streiker. Som ofte ikke er urimelig. Så har vi strømprisene, matprisene. Alt øker, men det gjør ikke lønn og ytelser fra NAV. Sosialhjelpen er også langt under det SIFO har kalkulert for et menneske å leve. Det er mye galt i samfunnet vårt. Eldreomsorgen og helsevesenet er også kollapset totalt. https://forskersonen.no/aldring-helsepolitikk-helsetjenester/krise-i-norsk-eldreomsorg-jeg-tissa-ikke-en-eneste-gang-pa-hele-vakta-jeg-pressa-ned-en-karbonade-uten-a-sette-meg-bare-for-energiens-skyld-mens-jeg-planla-neste-steg/1834111 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/7RxW/situasjonen-i-eldreomsorgen-er-naa-saa-alarmerende-at-strakstiltak-maa-gjennomfoeres https://www.nrk.no/norge/kreftpasient-far-mindre-erstatning-fordi-ntp-mener-hun-lever-kortere-1.16214154?fbclid=IwAR0fp8wKLMyJx5at2vQ_h1Y09-WZF93cHdOh2VtMxUu7oalnUP8IbNGvtyA NAV - ØKONOMI https://www.vg.no/nyheter/i/Q7ryP4/raymond-johansen-om-tall-fra-hjelpetelefon-jeg-er-helt-sjokkert?fbclid=IwAR2xStz0kBCoR_53rPsdJ5HIRUNn3xjU3DX-XZsxyMdGWfpW5y0s8mAYIv8 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JP6Ox/nav-ofrene-henter-topp-jurist-fra-efta-domstolen?fbclid=IwAR14mNX5bt4Py7Gfo12GOGaVB0gmNV13DLth1bZuwSbz-FFTk6C9H3j58Yo https://aap-aksjonen.no/galskap-satt-i-system/ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Bp4pG/nav-foreslo-at-carina-og-mads-kunne-bo-i-telt Kunne lagt ut mange linker. Poenget er at vi bor i et land med BARE ca 5.4mill innbyggere, så klarer man altså ikke opprette holde en god standard i helse og velferd. Dette skjer pga mennesker uten kompetanse skal bestemme ting, alt måles i penger. Alltid penger, mennesker betyr ingenting. Liv er ikke verdt noe, det er pengene. Fastlegeordningen bryter også kanskje sammen snart, katastrofe. Norge klarer mye bedre, med rette folk som styrer. Vi bør også endre modell, direkte demokrati. Så folket er mer med å bestemme, veldig stor risiko å stemme på et parti som skal styre alt. Dette har ikke fungert i over 30år nå, i over 30år har man bygd ned samfunnet systematisk. Arbeidslivet også, man godtar sosial dumping; gjort seg avhengig av billig arbeidskraft fra andre land. Snart snakker ingen norsk i kiosker, serviceyrker, renholder, renovasjon etc. Lave lønninger til viktige samfunnsyrker, mens en byråkrat so ikke utretter noe har kanskje millionlønn. Samme med en politisk broiler, aldri jobber. Vet ikke hva det betyr å leve i samfunnet som lønnsmottaker et vanlig menneske. De kommer rett inn i politiken som unge, så videre. Kanskje studert statsvitenskap eller noe annet unyttig. Se til andre land, der folk har baller OG vagina til å streike: https://www.nrk.no/urix/bonder-i-nederland-protesterer-mot-utslippskutt-av-nitrogen-1.16028992 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-julekrise/77982250 https://www.nrk.no/nyheter/varslar-streik-i-storbritannia-1.16186079 https://www.nrk.no/nyheter/tusenvis-demonstrerte-i-frankrike-med-krav-om-hoyere-lonn-1.16144411 Når skal nordmenn fylle gatene hver kveld rundt stortinget? Og slottet? med krav om fast strømpris, lavere priser på mat, drivstoff, kollektiv. Høyere lønninger i viktige lavlønnede yrker, en sykepleier må ha en startlønn på minst 500k. Så må man også se på de som skal ned i lønn, der er det MANGE i staten. 17 7
GrønnNellik68 Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Jeg er spent på hvor langt det kan dras før en protesterer. Korona restriksjoner lærte vel de som styrer at de kan få oss til å godta hva de vil hvis de kommer med litt skremsels propaganda og sterke meninger. 6 4
Lenelarsen Skrevet 12. desember 2022 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2022 GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden): Jeg er spent på hvor langt det kan dras før en protesterer. Korona restriksjoner lærte vel de som styrer at de kan få oss til å godta hva de vil hvis de kommer med litt skremsels propaganda og sterke meninger. Ja, da lærte man hvem som var kuet sau. En vaksine som skulle være frivillig, som kanskje ikke har noen stor effekt for de fleste. 4 1
ops2 Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Jeg ser ikke at streik i andre land har vært effektivt. De Gule Vestene i Frankrike, de hadde massedemonstrasjoner, og ble møtt med gummikuler og opprørspoliti. De streiket for at fattigfolk skulle få det bedre. Alt var blitt så mye dyrere. Folk måtte velge mellom strøm og mat. Det var verre enn i Norge. Og jeg mener, at ingen ting har skjedd i Frankrike. De Gule Vestene fikk ikke gjort noe. Eller har de det? Har du noe eksempel på at samfunnet endrer seg til det bedre? Se på "Den Arabiske Våren". Titusener av ungdommer gikk i tog for demokrati. De ble slått ned. De tok til våpen. Mange år med krig i Syria. Samme presidenten nå, som da de begynte å demonstrere. Skulle demonstrasjon hjelpe, måtte hundretusener, ikke tusener, demonstrere i Norge. Og det militære og politiet måtte demonstrere også. Dette er ikke en oppfordring til vold, bare en konstatering av at demonstrasjoner ville sannsynligvis fått for liten oppslutning, og ikke endret noe som helst. Et helt nytt parti, som ville hatt slagord som er uspiselige for mange: "Norge først" hadde blitt sablet ned og kalt fascister. Selv om deres partiprogram var å ta vare på de syke og fattige i Norge. Et slikt parti ville blitt motarbeidet av et samlet pressekorps, og ingen ville våget å si høyt at det er et bra parti. Endret 12. desember 2022 av ops2 endret et par ord 3 3
Lenelarsen Skrevet 12. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2022 ops2 skrev (8 minutter siden): Jeg ser ikke at streik i andre land har vært effektivt. .... Hjalp jo noe da: https://www.nationen.no/verden/landbruksminister-trekker-seg/ Forslag til ting som kan bedre samfunnet? Økonomisk og velferd/helse. Streiker man til alt velter må jo noe skje. 1
ops2 Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Demonstrasjoner på en skala som merkes, kommer ikke når den som tjener en million i året, ikke har råd til å varme opp hytta. Demonstrasjonene kommer når han med millionlønn ikke har råd til å varme opp hjemme, og når barnetrygden som har stått på sperret konto er brukt opp for å kjøpe mat. Inntil da overlever de som har dårlig råd, på matposer og strømtilskudd. De tar på seg sokker inne, og bøyer nakken og stemmer AP, SV, Høyre, aller kanskje de stemmer Rødt eller Frp. Han som tjener en million, ser ikke problemet. Eller, han ser det, men kjøper seg fri med en tusenlapp til Frelsesarmeen. Når velferdssamfunnet har brutt sammen, og det ikke er noen strømstøtte eller matposer lenger... da smeller det. Inntil da, fortsetter alt som før. 2 6
Lenelarsen Skrevet 12. desember 2022 Forfatter #7 Skrevet 12. desember 2022 ops2 skrev (2 minutter siden): Demonstrasjoner på en skala som merkes, kommer ikke når den som tjener en million i året, ikke har råd til å varme opp hytta. Demonstrasjonene kommer når han med millionlønn ikke har råd til å varme opp hjemme, og når barnetrygden som har stått på sperret konto er brukt opp for å kjøpe mat. Inntil da overlever de som har dårlig råd, på matposer og strømtilskudd. De tar på seg sokker inne, og bøyer nakken og stemmer AP, SV, Høyre, aller kanskje de stemmer Rødt eller Frp. Han som tjener en million, ser ikke problemet. Eller, han ser det, men kjøper seg fri med en tusenlapp til Frelsesarmeen. Når velferdssamfunnet har brutt sammen, og det ikke er noen strømstøtte eller matposer lenger... da smeller det. Inntil da, fortsetter alt som før. Jeg tror eller ikke det skjer noe, før det er for sent. Så håper alt kollapser i nærmeste fremtid. Staten kjøper seg fri med å gi penger til andre som skal hjelpe i stedet, en katastrofe. 1
ops2 Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 3 minutter siden, Lenelarsen said: Hjalp jo noe da: https://www.nationen.no/verden/landbruksminister-trekker-seg/ Forslag til ting som kan bedre samfunnet? Økonomisk og velferd/helse. Streiker man til alt velter må jo noe skje. Og de fattige har mer mat og varmere hus nå? Det er som om Vedum skulle gå av. Ut med en udugelig politiker, inn med neste. Beklager, men før samfunnet er ødelagt, skjer det ikke noe. Jeg har ingen forslag til ting som kan bedre samfunnet. Eller, jeg kan foreslå ting. Men det er en utopi, det er ønsketenking. Blir det borgerkrig? Folk flest bryter seg inn i heimevernets lagre og går til væpnet opprør? Vi er for snille til å gjøre det i Norge. Først når den store middelklassen ser sine barn bli direkte rammet, reagerer de. 2
Gjest Paramount Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 ops2 skrev (12 minutter siden): Et helt nytt parti, som ville hatt slagord som er uspiselige for mange: "Norge først" hadde blitt sablet ned og kalt fascister. Selv om deres partiprogram var å ta vare på de syke og fattige i Norge. Et slikt parti ville blitt motarbeidet av et samlet pressekorps, og ingen ville våget å si høyt at det er et bra parti. Det har du helt rett i. Ingen kan prioritere Norge og nordmenn politisk uten å bli gjenstand for latterliggjøring og mobbing i alle former for medier. Det er det ingen aksept for. Ikke en gang blant flertallet av nordmenn. Så langt er vi kommet i vår selvutslettelse.
Voksenmann Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 Vi er et servilt folkeslag som godtar at politikerne over flere tiår har sølt bort felleskapets midler. Staten har blitt for stor og dominerende hvor byråkratene sitter med den virkelige makta. Ser mange fellestrekk med USA fra 90 tallet hvor misnøyen i store deler av befolkningen skapte store avstander og mistillit til de folkevalgte. Tror en del av løsningen er at sperregrensen er betraktelig høyere slik at de store styringspartier får skikkelig gjennomslagskraft til å gjennomføre store endringer. 2
Lenelarsen Skrevet 12. desember 2022 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2022 Voksenmann skrev (2 minutter siden): Vi er et servilt folkeslag som godtar at politikerne over flere tiår har sølt bort felleskapets midler. Staten har blitt for stor og dominerende hvor byråkratene sitter med den virkelige makta. Ser mange fellestrekk med USA fra 90 tallet hvor misnøyen i store deler av befolkningen skapte store avstander og mistillit til de folkevalgte. Tror en del av løsningen er at sperregrensen er betraktelig høyere slik at de store styringspartier får skikkelig gjennomslagskraft til å gjennomføre store endringer. Vi har jo ingen partier som kan hjelpe oss blant de store i dag. 5
kraftwerk Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Har lurt på det samme selv, men tror ikke det kommer til å skje. Nordmenn har en enorm tillit til politikerne, og lystrer velvillig. Og nå har det seg også sånn at de fleste mennesker sliter veldig med å si ifra om ting. De er heller misfornøyde i stillet, sier ikke ifra - og står heller ikke opp for urett. Kunne ønske nordmenn begynte å sette seg litt mer inn i politikken her til lands, det er tydelig at flertallet av befolkningen faktisk ikke følger med. De hopper fra AP til Høyre når de er misfornøyde, og slik holder de på i en eviglang runddans. Endret 12. desember 2022 av kraftwerk 6 1
ops2 Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 Og den Facebookgruppa som ble opprettet pga høyere strømpriser? Hvor mange medlemmer har den? 100 000? 250 000? Og for hva? Folk flest gjør som under 2. verdenskrig. Under krigen knyttet folk hånda - i lomma - når de så en tysker. Å ha en binders på jakkeslaget var den tidens versjon av å melde seg inn i en gruppe på Facebook. Står det tusen mennesker utenfor Stortinget og demonstrerer, virker det som en mektig demonstrasjon. Nei, det må stå 50 000 i Oslo og demonstrere, 20 000 i Drammen, 15 000 i Bergen, 10 000 i Trondheim, og flere hundre på plasser som Levanger og Lillestrøm. Over hele Norge, samtidig. Politiet streiker, militære nekter å oppløse demonstrasjonene. Kommer vi dit i vår tid, så er allerede samfunnet ødelagt. Før det blir så ille, rusler det og går. Jeg vet ikke om det er det jeg vil. Å ødelegge samfunnet bare for at politikerene skal få svi, bli kastet ut av Holmenkollåsen og sendt til å grave kull på Svalbard? 2
ops2 Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 (endret) 1 hour ago, Paramount said: Det har du helt rett i. Ingen kan prioritere Norge og nordmenn politisk uten å bli gjenstand for latterliggjøring og mobbing i alle former for medier. Det er det ingen aksept for. Ikke en gang blant flertallet av nordmenn. Så langt er vi kommet i vår selvutslettelse. Jeg skulle gjerne ha laget mitt parti. Alle ville kalt meg en facist. Den nye Ilse Braun. Jeg ville fjernet egenandel på medisiner på blå resept. Kun 1/4 av dagens egenandel på lege og tannlege. Rustet opp skoler, sykehus og veinettet. Alle som ikke er skoleflinke kunne ta maskinkjørerbevis eller lignende, og få en jobb som ikke krever universitetsutdanning. Mindre teori og mer praksis i skolene. Outsourcing av stillinger som for eksempel callingsentre i utlandet, skal det legges økonomiske hindringer for. Norske arbeidsplasser får tilskudd. ACER avtalen reforhandles. Garanti på strømpris. Det offentlige bygger studentboliger hvor studenter bor billig. Høyere stipend. Billigere studielån. Staten sponser at leiligheter bygges i storbyene, så folk ikke trenger å bruke titusener på et lite kott. Høyere AAP, feriepenger til arbeidsledige og AAP, kravet for hvor mye uføretrygdete kan tjene økes. Bedriftene får tilskudd for å ha trygdete i små jobber. Bedre at de jobber 10 eller 20 prosent i det tempoet de klarer, selv om det er upraktisk for bedriften. Fjernet krav om at sykehus og sykehjem må spare penger. Flere ansatte per pasient. Målet skal være at de gamle og syke skal ha det godt. Flere lærere per elev. Psykisk syke og rusmisbrukere skal få hjelp uten lange ventetider. Hvor skal pengene komme fra? Norske penger som deles ut som sukkertøy i utlandet blir det stopp på. FN og WHO har vokst seg til en byråkratisk dystopi, ikke en krone mer. Norge velger observatørstatus i FN. De land som vil ha penger, må vise til resultater. Klarer de ikke å bruke pengene til annet enn å flytte de rundt, får de ikke penger. Asylsøkerpolitikken innstrammes. Penger brukes på leirer i nærområdet, med sykehus, skoler og politi for å hindre vold og voldtekter. Retur på alle som begår kriminalitet over en viss strafferamme. Vil landet de kom fra, ikke ta de imot? Vel, 1 million i bistand trekkes per forbryter de ikke vi ta tilbake. Se på om loven kan endres så statsborgerskap kan tas tilbake. Reise på ferie til hjemlandet utløser straks ny vurdering av oppholdstillatelse. Støtten til Nrk reduseres over en femårsperiode, hvor det er meningen at statskanalen må belyse flere sider. Nrk skal konsentrere seg om nyheter, ikke underholdning. Lik pressestøtte uansett politisk ståsted. Paragraf 185 blir skrevet om. Skolens undervisningsplan brukes til undervisning, ikke propaganda. Som sagt, jeg blir Ilse Braun for Nrk, og det er nok til å gjøre meg umulig å få valgt. Endret 12. desember 2022 av ops2 8 1 1
amøben Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 Det er 2,5m husholdninger i Norge, og nå nærmer/er 200,000 av disse under fattigdomsgrensa. Det er selvfølgelig forferdelig trist, spesielt for de det gjelder, men samtidig er over 90% over og håndterer enda situasjonen relativt godt. Dette skjer simultant med at vi har et europeisk land i krig mot et despotisk fascistisk regime som på toppen av de avbøtende tiltak man foretok under covid, avbalanserer hele økonomien i vår del av verden. Poenget mitt er, folk gjør ingenting da Norge er et av de bedre stedene å leve på kloden, også under disse forhold. Dette får man selvfølgelig ikke inntrykk av når man leser her på KG eller i kommentarfelt på facebook, men så er også disse kildene svært lite representative for Norge som helhet. 5
Gjest Paramount Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 ops2 skrev (33 minutter siden): Jeg skulle gjerne ha laget mitt parti. Alle ville kalt meg en facist. Den nye Ilse Braun. Jeg ville fjernet egenandel på medisiner på blå resept. Kun 1/4 av dagens egenandel på lege og tannlege. Rustet opp skoler, sykehus og veinettet. Alle som ikke er skoleflinke kunne ta maskinkjørerbevis eller lignende, og få en jobb som ikke krever universitetsutdanning. Mindre teori og mer praksis i skolene. Outsourcing av stillinger som for eksempel callingsentre i utlandet, skal det legges økonomiske hindringer for. Norske arbeidsplasser får tilskudd. ACER avtalen reforhandles. Garanti på strømpris. Det offentlige bygger studentboliger hvor studenter bor billig. Høyere stipend. Billigere studielån. Staten sponser at leiligheter bygges i storbyene, så folk ikke trenger å bruke titusener på et lite kott. Høyere AAP, feriepenger til arbeidsledige og AAP, kravet for hvor mye uføretrygdete kan tjene økes. Bedriftene får tilskudd for å ha trygdete i små jobber. Bedre at de jobber 10 eller 20 prosent i det tempoet de klarer, selv om det er upraktisk for bedriften. Fjernet krav om at sykehus og sykehjem må spare penger. Flere ansatte per pasient. Målet skal være at de gamle og syke skal ha det godt. Flere lærere per elev. Psykisk syke og rusmisbrukere skal få hjelp uten lange ventetider. Hvor skal pengene komme fra? Norske penger som deles ut som sukkertøy i utlandet blir det stopp på. FN og WHO har vokst seg til en byråkratisk dystopi, ikke en krone mer. Norge velger observatørstatus i FN. De land som vil ha penger, må vise til resultater. Klarer de ikke å bruke pengene til annet enn å flytte de rundt, får de ikke penger. Asylsøkerpolitikken innstrammes. Penger brukes på leirer i nærområdet, med sykehus, skoler og politi for å hindre vold og voldtekter. Retur på alle som begår kriminalitet over en viss strafferamme. Vil landet de kom fra, ikke ta de imot? Vel, 1 million i bistand trekkes per forbryter de ikke vi ta tilbake. Se på om loven kan endres så statsborgerskap kan tas tilbake. Reise på ferie til hjemlandet utløser straks ny vurdering av oppholdstillatelse. Støtten til Nrk reduseres over en femårsperiode, hvor det er meningen at statskanalen må belyse flere sider. Nrk skal konsentrere seg om nyheter, ikke underholdning. Lik pressestøtte uansett politisk ståsted. Paragraf 185 blir skrevet om. Skolens undervisningsplan brukes til undervisning, ikke propaganda. Som sagt, jeg blir Ilse Braun for Nrk, og det er nok til å gjøre meg umulig å få valgt. Du hadde definitivt fått min stemme.
Gjest Paramount Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 amøben skrev (7 minutter siden): Det er 2,5m husholdninger i Norge, og nå nærmer/er 200,000 av disse under fattigdomsgrensa. Det er selvfølgelig forferdelig trist, spesielt for de det gjelder, men samtidig er over 90% over og håndterer enda situasjonen relativt godt. Dette skjer simultant med at vi har et europeisk land i krig mot et despotisk fascistisk regime som på toppen av de avbøtende tiltak man foretok under covid, avbalanserer hele økonomien i vår del av verden. Poenget mitt er, folk gjør ingenting da Norge er et av de bedre stedene å leve på kloden, også under disse forhold. Dette får man selvfølgelig ikke inntrykk av når man leser her på KG eller i kommentarfelt på facebook, men så er også disse kildene svært lite representative for Norge som helhet. Du lever i øyeblikket, knapt nok det. De fleste er i stand til å se minst ett år fram. Hvilke kilder er mer representative enn direkte vitneutsagn fra de som rammes? Er det den offisielle versjonen fra myndighetene og Nrk som gjelder? Staten går så det suser, utvilsomt. På bekostning av befolkningen.
Hollyann Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 Hvis mange nok tok ett steg til venstre ved neste valg, så ville fordelingspolitikken ta flere steg opp.
amøben Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 2 minutter siden, Paramount said: Du lever i øyeblikket, knapt nok det. De fleste er i stand til å se minst ett år fram. Hvilke kilder er mer representative enn direkte vitneutsagn fra de som rammes? Er det den offisielle versjonen fra myndighetene og Nrk som gjelder? Staten går så det suser, utvilsomt. På bekostning av befolkningen. Utfordringen din er at du referer til ting som "den offisielle versjonen fra myndighetene", som at det eksisterer en eller annen konspiratorisk sannhet bak det "alle" ser. Min påstand er at det er irrelevant dersom vitnesbyrdene ikke kjennes langt nok inn i middelklassen (som det enda er mange av i Norge). Jeg tenker at ditt verdensbilde og fremtidssyn ikke deles av mange nok i dette øyeblikket, da for mange enda har det relativt sett godt, og ser det som usannsynlig at det skal bli permanent. Det er ikke usannsynlig at blir det et par år som ikke kommer til å være like lystbetonte som de femten foregående rentedopede årene vi har lagt bak oss. Men majoriteten av nordmenn har økonomisk fleksibilitet slik at de kan lage nye rutiner og disiplinere husholdningen tidsnok, som gjør at man er godt rustet til stormen har lagt seg. Vi ser allerede tegn på at inflasjonstoppen (og dertil rentetoppen) nærmer seg, og samtidig som prisene stiger, stiger som regel lønningene også. Økte lønninger spiser lånene. Håpet er at mange nok klarer seg igjennom dette uten å måtte selge hus, eller at for mange mister jobbene pga myndigheter som tar for hardt i. Klarer vi det er det lys i enden av tunellen. 4
Stonegiant Skrevet 12. desember 2022 #20 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Det er veldig langt igjen til noen storstilte demonstrasjoner. Vi klarer oss tross alt bedre gjennom denne krisen enn omrent alle andre land i verden. Endret 12. desember 2022 av Stonegiant 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå