AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Jeg er medlem i ei stor strømbruddet på Facebook og ser at flere aleneforsørgere i jobb sliter veldig med økonomien nå og fryser i eget hjem, for å spare på strøm. Ved er for dyrt i innkjøp når man faktisk ikke har penger. Hvor skal egentlig slike familier få hjelp? Nav hjelper jo kun de som ikke eier noe og som ikke har inntekt fra jobb. Men flere slike familier sliter også veldig nå. Anonymkode: 4a127...aaf
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor skal egentlig slike familier få hjelp? Nav hjelper jo kun de som ikke eier noe og som ikke har inntekt fra jobb. Men flere slike familier sliter også veldig nå. Anonymkode: 4a127...aaf Det der er feil. «Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp og få en individuell vurdering av søknaden sin.» «Du har rett til opplysning, råd og veiledning uavhengig av om du har rett til økonomisk sosialhjelp» https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp#hvem Problemet er at mange ikke gidder å søke om økonomisk sosialhjelp, fordi de synes det er så mye styr med å dokumentere. Anonymkode: b48a2...824 4 2
Snublefot62 Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 NAV er rett sted å henvende seg. Problemet er at NAV stiller noen krav som mange synes er ubehagelige. Da blir det enklere å opprette spleis, finn.no annonse, facebook innlegg eller ring en venn. 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Latterlig mange av de der har elendig prioritering. Ungene fryser seg ihjel på soverommet, mens mor og far sitter i stuen og koser seg med øl og snus foran peisen. Alenemødre med så mye sminke og fyll i leppene at halvparten av det de bruker kunne gått til strømregning. Uføretrygdede som føder ut flere barn, for deretter å klage over økonomien. Spyr av slike folk. Anonymkode: 7994b...6ca 8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Onlyfans. Spleis. Anonymkode: 79cfa...b13 1
Portia Catonis Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Alle kan søke NAV om sosialhjelp og nødhjelp, men man stiller ganske dårlig hvis man har f.eks bil, eller penger på sparekonto. Da får man nei. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 At man har dårlig råd og "sliter" er da ingen grunn til at de skal få hjelp fra staten. Man må først legge om forbruket, finne alternative inntekter osv. NAV skal ikke være en sovepute for å slippe å bruke av sparepengene. Anonymkode: 68867...87d 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Portia Catonis skrev (1 time siden): Alle kan søke NAV om sosialhjelp og nødhjelp, men man stiller ganske dårlig hvis man har f.eks bil, eller penger på sparekonto. Da får man nei. Man kan godt få økonomisk sosialhjelp selv om man har bil. Mange er avhengige av bil, av ulike årsaker. Det vil også regnes som urimelig å forlange at man selger bilen om man har behov for økonomisk støtte i en kortere periode. Har man sparepenger må man jo selvfølgelig bruke disse - da har man jo penger. Anonymkode: 75e5d...1c0 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): At man har dårlig råd og "sliter" er da ingen grunn til at de skal få hjelp fra staten. Man må først legge om forbruket, finne alternative inntekter osv. NAV skal ikke være en sovepute for å slippe å bruke av sparepengene. Anonymkode: 68867...87d Økonomisk sosialhjelp er en kommunal ytelse, ikke en statlig. Ingen som har sparepenger får økonomisk sosialhjelp. Har man sparepenger har man jo penger en kan bruke. Anonymkode: 75e5d...1c0 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Økonomisk sosialhjelp er en kommunal ytelse, ikke en statlig. Ingen som har sparepenger får økonomisk sosialhjelp. Har man sparepenger har man jo penger en kan bruke. Anonymkode: 75e5d...1c0 Nettopp. Anonymkode: 68867...87d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er medlem i ei stor strømbruddet på Facebook og ser at flere aleneforsørgere i jobb sliter veldig med økonomien nå og fryser i eget hjem, for å spare på strøm. Ved er for dyrt i innkjøp når man faktisk ikke har penger. Hvor skal egentlig slike familier få hjelp? Nav hjelper jo kun de som ikke eier noe og som ikke har inntekt fra jobb. Men flere slike familier sliter også veldig nå. Anonymkode: 4a127...aaf NAV hjelper alle som faller under inntektsgrensene, uavhengig av om man har jobb osv.. Du vil ikke få beskjed om selge hus og bil dersom du trenger hjelp til å betale strøm eller kjøpe ved i en periode. Alle andre muligheter må være prøvd først, som å ta kontakt med banken og be om utsettelse av innbetaling av lån, lavere betaling en periode, osv.. Og du må selvfølgelig bruke eventuelle sparepenger du har. Anonymkode: 75e5d...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Økonomisk sosialhjelp er en kommunal ytelse, ikke en statlig. Ingen som har sparepenger får økonomisk sosialhjelp. Har man sparepenger har man jo penger en kan bruke. Anonymkode: 75e5d...1c0 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nettopp. Anonymkode: 68867...87d Det stemmer ikke alltid. Jeg trengte ikke å ta av BSU’en min, selv om NAV var klar over at jeg hadde penger der - den gangen jeg søkte om sosialhjelp. Dokumentert var det også. Men enig i at vanlig sparepenger som ikke er «låst» må brukes først, før man kan få økonomisk sosialhjelp. Anonymkode: b48a2...824 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Latterlig mange av de der har elendig prioritering. Ungene fryser seg ihjel på soverommet, mens mor og far sitter i stuen og koser seg med øl og snus foran peisen. Alenemødre med så mye sminke og fyll i leppene at halvparten av det de bruker kunne gått til strømregning. Uføretrygdede som føder ut flere barn, for deretter å klage over økonomien. Spyr av slike folk. Anonymkode: 7994b...6ca Lag din egen tråd, denne handler om de som faktisk sliter nå. Jeg snakker ikke her om Luksusfellen-kandidater, de som tjener ok eller bra og sløser, men om aleneforsørgere i lavinnteksjobber som f eks faller utenfor bostøtteordningen. Har hørt at eier man bolig og bil, får man ikke hjelp, for da har man noe å selge. Men sannheten er jo at det er dyrere på leiemarkedet og bil er jo mange avhengig av for å komme seg på jobb. Nå som både lån, drivstoff, mat og strøm har blitt vesentlig dyrere, blir det kanskje aller verst for denne gruppen. Er man ufør, på leiemarkedet og ikke har bil, er det "bare" mat og strøm man merker og man kan få hjelp fra Nav. Anonymkode: 4a127...aaf 1 2
Portia Catonis Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan godt få økonomisk sosialhjelp selv om man har bil. Mange er avhengige av bil, av ulike årsaker. Det vil også regnes som urimelig å forlange at man selger bilen om man har behov for økonomisk støtte i en kortere periode. Har man sparepenger må man jo selvfølgelig bruke disse - da har man jo penger. Anonymkode: 75e5d...1c0 Jeg fikk ihvertfall avslag på sosialhjelp fordi jeg hadde bil... Et gammelt vrak fra 1997, og jeg bodde langt fra kollektivtrafikk.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 Om de er lavinntekt kan det være verdt å sjekke om de kvalifiserer til bostøtte/strømstøtte. Det er høyere inntektsgrense enn vanlig nå disse vintermånedene hvor de har plusset på strømstøtte. Og barn teller med ekstra Anonymkode: 18413...f2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det stemmer ikke alltid. Jeg trengte ikke å ta av BSU’en min, selv om NAV var klar over at jeg hadde penger der - den gangen jeg søkte om sosialhjelp. Dokumentert var det også. Men enig i at vanlig sparepenger som ikke er «låst» må brukes først, før man kan få økonomisk sosialhjelp. Anonymkode: b48a2...824 Jeg tenkte ikke på BSU da jeg nevnte sparepenger, men du har selvfølgelig helt rett. Det stemmer ar man ikke nødvendigvis blir bedt om å "sprette" en BSU-konto. Det kommer an på omstendighetene. Har man behov for mye sosialstøtte over lengre tid, øker sjansen for at man må ta av BSU betraktelig. Men alle saker vurderes uansett individuelt. Anonymkode: 75e5d...1c0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 Portia Catonis skrev (7 timer siden): Alle kan søke NAV om sosialhjelp og nødhjelp, men man stiller ganske dårlig hvis man har f.eks bil, eller penger på sparekonto. Da får man nei. Stemmer ikke. Vi har bil til 100K. Vi fikk 14K i sosial nødhjelp forrige uke. Anonymkode: e38e5...269 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Latterlig mange av de der har elendig prioritering. Ungene fryser seg ihjel på soverommet, mens mor og far sitter i stuen og koser seg med øl og snus foran peisen. Alenemødre med så mye sminke og fyll i leppene at halvparten av det de bruker kunne gått til strømregning. Uføretrygdede som føder ut flere barn, for deretter å klage over økonomien. Spyr av slike folk. Anonymkode: 7994b...6ca Veldig enig - mange av dem! Anonymkode: 216a0...e32
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 Portia Catonis skrev (6 timer siden): Jeg fikk ihvertfall avslag på sosialhjelp fordi jeg hadde bil... Et gammelt vrak fra 1997, og jeg bodde langt fra kollektivtrafikk. Det høres lit rart ut. Det var nok mer vanlig før, og hender selvfølgelig også nå, men reglene for det er myket opp de siste årene. Anonymkode: 75e5d...1c0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #20 Skrevet 12. desember 2022 Portia Catonis skrev (6 timer siden): Jeg fikk ihvertfall avslag på sosialhjelp fordi jeg hadde bil... Et gammelt vrak fra 1997, og jeg bodde langt fra kollektivtrafikk. Er det lenge siden? De nevnte ikke bilen vår da vi søkte, og vi fikk 14K utbetalt i hjelp. Vi har barn da, det drar opp summen. Anonymkode: e38e5...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå