AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Jeg er en kvinne på 32 år. 167 cm høy, 67 kg. Med unntak av nattesulten har jeg hatt disse problemene siden barndom og tenår, men grunnet omsorgssvikt light ble ting ikke tatt tak i før jeg selv gjorde det som voksen - men ingen tak har fungert så langt. URINERING: Jeg har testet for diabetes, samt diabetes insipidus (altså, vasopressinbalansen). Jeg har tilogmed fått et kamera opp urinrøret - og jeg sliter ikke med inkontinens, bare hyppig urineringstrang. På det verste er det flere ganger i timen om dagen og opptil annenhver time om natten, og gjerne tre-fire ganger før jeg sovner. Det er grusomt. Det har plaget alle partnere jeg har hatt, etter som jeg har vekket dem hver gang jeg står opp for å urinere. Blæretrening "fungerer", i det at jeg klarer å holde meg, i alle fall på dagtid - men jeg får jo ikke gjort noe fornuftig i løpet av dagene, siden det eneste jeg klarer å tenke på er hvor sykt tissetrengt jeg er. Medisinene jeg har fått skrevet ut har så drøye bivirkninger (typ, depresjon og vektøkning) at jeg ble anbefalt å "vurdere om det virkelig var så ille" før jeg tok dem, og de ble kun skrevet ut for å sjekke om de fungerte. Man må dessuten gå på dem svært lenge for effekt, så jeg har ikke turt å prøve - og selv om jeg hadde prøvd dem og opplevd effekt, ville jeg jo likevel ikke visst hva som var galt med blæra mi. Jeg trenger kunnskap. INSOMNIA: Av og på, men svingningene er på natt til natt-basis. Jeg kan ha to helt fine netter, og så plutselig får jeg ikke sove mer enn et par timer i tre netter. Det er umulig for meg å ha rutiner eller love folk noe som helst, jeg sier alltid at jeg må "se det an i morgen tidlig". Jeg er såpass heldig at jeg jobber frilans hjemmefra, slik at jeg kan bestemme arbeidstider selv og ta meg fri dersom søvnen uteblir. Medisiner: - Quetiapin (gjør meg overvektig, emosjonelt flat og letargisk sliten) - Zopiklone (gir meg tidenes hangover og er vanedannende) - Ambien (gir meg også hangover) Jeg tar alle disse i perioder, men ønsker jo likevel å finne ut hvorfor insomniaen kommer. Ukedagene mine er svært identiske, både når det kommer til næring, stimuli, gjøremål og lokasjon. Likevel skjer dette liksom helt ut av det blå. NATTESULT: Noen ganger er jeg ikke sulten i det hele tatt om nettene, og plutselig våkner jeg av sult én til to ganger, selv om jeg spiste bra kveldsmat (typ, to brødskiver og en banan) rett før leggetid. Da har jeg gjerne flere brødskiver og bananer stående klart på nattbordet, så jeg slipper å stå opp og lage meg mat. Om jeg forsøker å trosse dette og sove videre, sovner jeg ikke. Sulten gnager som om jeg knapt hadde spist hele dagen. Det er rett og slett som om kroppen ikke vet at den sover, og durer videre som om jeg var våken og aktiv. Jeg har som sagt blitt testet for diabetes, med fastende og vanlig blodsukker, samt blodprøver for å avdekke alle hormoner og vitamin-anomaliteter. Alt vel. Medisiner: Jeg fikk utskrevet Metformin for å se om det hjalp. Det later ikke til å gjøre noen forskjell. IBS-symptomer: Jeg vet at kaffe forårsaker diaré, men jeg har ofte diaré om morgenen uansett. Jeg må også bæsje flere ganger i løpet av dagen, gjerne tre-fire. Sistnevnte er ikke et stort problem, ettersom det er normal, men hyppig avføring - men det er jo merkelig, og jeg vil gjerne vite hvorfor det er sånn. Dette, kombinert med hyppig urinering, fører til at jeg alltid må vite hvor nærmeste toalett er. Slik har det vært siden jeg var liten, men det blir verre og verre, dette. UTSLETT: Jeg har alltid hatt sensitiv hud, fått rosacea som har kommet og gått, kløende blemmer her og der, hudsopp/ringorm og så videre. Det er påfallende mye, men det er liksom aldri det samme to ganger på rad. ØVRIG HELSE/LIV: - Har slitt psykisk store deler av livet, med angst, depresjon og stress etter traumer, men alt dette er bedre enn på lenge - Har (diagnostisert) fibromyalgi, med migrener, senebetennesler og periodevis utmattelse - Drikker nesten aldri - Røyker ikke - Prøver å trene annenhver dag, gitt at søvnmengde tillater det (2t styrke, 1 t cardio hver gang), + litt yoga hver dag - Har ikke barn, aldri vært gravid - Spiser svært sunt i ukedagene, faktisk aldri vært sunnere. Spiser hva jeg vil i helgene, men merker ikke forskjell i symptomatikk etter å ha spist godis eller burger - Er 10 kg over idealvekt, men mye av det er nok muskler og jeg ser helt medium ut... Men jeg går lett opp i vekt. - Slet mye med sterke menssmerter før, men det er blitt bedre. Gynekolog mente jeg hadde et par cyster på den ene eggstokken, men det var ikke ille nok til å kunne kalles PCOS. Dessuten var hormonene fine. - - - Dette ble mye. Takk til deg som leser, og som kanskje har et lurt svar. Jeg har blitt sjekka i huet og ræva, som de sier - og alt ser alltid helt fint ut. Likevel sliter jeg med disse tingene. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, egentlig. Hva tenker du? Anonymkode: 57e66...b10 4
pia mater Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Har tarmen blitt undersøkt noe? Kombinasjon av diaré og hyppig vannlatningstrang kan være en forstoppelse (som avføring kommer forbi når det er tynt) som presser fysisk på urinblæren. Vet det kan noen ganger bli oppdaget ved ultralyd av magen. Hvis du har ibs så finnes det noen måter å senke symptomnivået på, for eksempel lav fodmap. Jeg har ibs selv som gir meg søvnproblemer og fatigue, så tarmen kan stå bak veldig mye i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Jeg hadde også et VELL av ulike symptomer (ikke alle de samme som deg), som legene bare klødde seg i hodet av. Siste desperate handling var at jeg gikk til en kinesolog med alle disse plagene. Ble bedre allerede etter første gangen, og fikk beskjed om hva jeg kunne gjøre + spise osv. Jeg går nå cirka hver tredje måned, for å holde symptomene i sjakk. Anonymkode: 9d61a...3f8 1
missmcbeal Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Forverres symptomene dine til faste tider hver måned, altså det er en del av en syklus? Hormoner spiller utrolig stor rolle for mange av sykdommene du allerede har, det bare nevnes for lite om det og er forsket på lite for. Det andre du opplever utenom tror jeg gjerne er relatert til sykdommene/eller hormonkluss, og at det forverres typisk gjennom syklus, feks. det med insomni - det er typisk rundt eggløsning at feks. noen hormoner går ned og andre går opp og mange kan slite med søvnen pga. det eller andre steder i syklusen, det finnes ingen fasitsvar for det er utrolig mange hormoner i spill og noen plages av ubalanse i hormoner enten det er for mye eller for lite av det ene eller andre. Men det at du faktisk har vært utredet for PCOS og har tidligere slitt med veldig sterke mensensmerter er en veldig sterk indikasjon på at du har hormonkluss. Dette kan nok både trigge sult/vektøkning, søvn, etc. Jeg vill definitivt bedt om en second opinion hos en annen gynekolog og be om at du vil se utredet mer for dette med hormoner og PCOS. Vil råde deg til å høre på podcasten Femihelse som går inn på ulike temaer. De har blant annet en episode om IBS og hormoner, en om PCOS osv. Jeg har fått meg en skikkelig a-ha opplevelse på hvor stor rolle hormoner spiller for kvinner og sykdom, og opplevde plager. Det er ikke tilfeldig at mange av de autoimmune sykdommene har stor overvekt av kvinner! Endret 12. desember 2022 av missmcbeal 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg hadde også et VELL av ulike symptomer (ikke alle de samme som deg), som legene bare klødde seg i hodet av. Siste desperate handling var at jeg gikk til en kinesolog med alle disse plagene. Ble bedre allerede etter første gangen, og fikk beskjed om hva jeg kunne gjøre + spise osv. Jeg går nå cirka hver tredje måned, for å holde symptomene i sjakk. Anonymkode: 9d61a...3f8 Jeg har samme erfaring med refleksolog. Både for traumer som jeg aldri fikk hjelp med hos helsevesenet, samt fysiske symptomer. Alt fra hyppig feber til låsninger og problemer med fordøyelse, m.m. TS, jeg hadde flere av symptomene dine da jeg var veganer, og det ble mye bedre etter jeg sluttet med det. Om du ikke er veganer eller vegeterianer, så kan det likevel være ting som er kostholdsrelatert. Det jeg også lærte av det store internet, er at for lave verdier av både b-12 og d vitamin kan gi hyppig vannlating. Dette har ingen av mine leger eller spesialister visst. Jeg oppdaget at b-12 fra storfe og fisk ble tatt opp og brukt mye bedre i kroppen enn kosttilskudd. Jeg oppdaget at det ble lindring når jeg fikk nivåene godt opp, altså ikke bare "innenfor normalen". Har du vært hos gynekolog og fått sjekket bekkenbunnen din, eller bare det du nevner? Muligens har du svak bekkenbunn, og dette er svært viktig for blærefunksjon. Knipeøvelser og blæretrening er viktig. Du kan også snakke med en fysioterapeut som har dette som fagfelt. Når helsevesenet ikke finner ut av meg, så tyr jeg til kosthold og soneterapi. et at du spiser sunt, er ikke nødvendvis ensbetydende at du spiser riktig. Det kan være at du har intoleranser du ikke er klar over, og at du bør gjøre endringer. At du ikke har drukket kaffe den dagen du har diare, betyr ikke at kaffen ikke irriterer tarmen og forårsaker/eller bidrar til det. Prøv å ikke drikke kaffe en hel måned. Elimineringsmetoden er gull, men tar litt tid Anonymkode: 3e909...f77
orkide1 Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Kan det være at du bekymrer deg mye(angst?) Det kan føre til veldig mye rart i kroppen da stresset løper løpsk. 5
orkide1 Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøver å trene annenhver dag, gitt at søvnmengde tillater det (2t styrke, 1 t cardio hver gang), + litt yoga hver dag Dette høres litt ekstremt ut? 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 pia mater skrev (3 timer siden): Har tarmen blitt undersøkt noe? Kombinasjon av diaré og hyppig vannlatningstrang kan være en forstoppelse (som avføring kommer forbi når det er tynt) som presser fysisk på urinblæren. Vet det kan noen ganger bli oppdaget ved ultralyd av magen. Hvis du har ibs så finnes det noen måter å senke symptomnivået på, for eksempel lav fodmap. Jeg har ibs selv som gir meg søvnproblemer og fatigue, så tarmen kan stå bak veldig mye i kroppen. Tarm er faktisk ikke blitt undersøkt, nei. Min erfaring med helsevesenet er at hvis jeg kommer med symptomer uten et løsningsforslag selv, skjer det ingenting - hvis jeg sier jeg har mye vondt i hodet, drar de på skuldrene, men om jeg sier jeg ønsker MR fordi jeg mistenker at hodepine skyldes en skjevhet i ryggraden etter et fall, da lytter dem. Hva bør jeg be om, sånn helt spesifikt? Hva heter undersøkelsene som gjøres, hvor drar man til spesialist og hva slags type prøver tas? Anonymkode: 57e66...b10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde også et VELL av ulike symptomer (ikke alle de samme som deg), som legene bare klødde seg i hodet av. Siste desperate handling var at jeg gikk til en kinesolog med alle disse plagene. Ble bedre allerede etter første gangen, og fikk beskjed om hva jeg kunne gjøre + spise osv. Jeg går nå cirka hver tredje måned, for å holde symptomene i sjakk. Anonymkode: 9d61a...3f8 Kinesolog - dette skal jeg undersøke. Takk! Anonymkode: 57e66...b10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 Jeg vet at jeg er krass, men du må slutte å fokusere så mye på kroppen din. Alle har netter vi sover godt og netter vi sover mindre godt f.eks. Jeg har perioder jeg føler at jeg må tisse hele tiden, det kommer og går. Lær deg å gi litt mer faen rett og slett. Slapp av. Ingen kropper fungerer perfekt hele tiden. Anonymkode: 8972e...d14 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 missmcbeal skrev (3 timer siden): Forverres symptomene dine til faste tider hver måned, altså det er en del av en syklus? Hormoner spiller utrolig stor rolle for mange av sykdommene du allerede har, det bare nevnes for lite om det og er forsket på lite for. Det andre du opplever utenom tror jeg gjerne er relatert til sykdommene/eller hormonkluss, og at det forverres typisk gjennom syklus, feks. det med insomni - det er typisk rundt eggløsning at feks. noen hormoner går ned og andre går opp og mange kan slite med søvnen pga. det eller andre steder i syklusen, det finnes ingen fasitsvar for det er utrolig mange hormoner i spill og noen plages av ubalanse i hormoner enten det er for mye eller for lite av det ene eller andre. Men det at du faktisk har vært utredet for PCOS og har tidligere slitt med veldig sterke mensensmerter er en veldig sterk indikasjon på at du har hormonkluss. Dette kan nok både trigge sult/vektøkning, søvn, etc. Jeg vill definitivt bedt om en second opinion hos en annen gynekolog og be om at du vil se utredet mer for dette med hormoner og PCOS. Vil råde deg til å høre på podcasten Femihelse som går inn på ulike temaer. De har blant annet en episode om IBS og hormoner, en om PCOS osv. Jeg har fått meg en skikkelig a-ha opplevelse på hvor stor rolle hormoner spiller for kvinner og sykdom, og opplevde plager. Det er ikke tilfeldig at mange av de autoimmune sykdommene har stor overvekt av kvinner! Det er definitivt en del av en syklus. Urineringstrangen og søvnproblemene spesielt - de kan komme når som helst, men jeg er rimelig sikker på at de forverres i takt med eggløsning og mensen. Jeg trodde kanskje dette var fordi livmoren svellet opp og presset på urinblæra, som i sin tur gjorde at jeg måtte tisse så ofte at det ble vanskelig å sove lenge om natten. Men, hvis jeg har tatt test for hormonkluss og alt var bra, hva kan ha blitt gjort feil? Kan det hende at man må teste hver uke, kanskje, for å se resultater over en hel syklus? Jeg var forsåvidt ikke spesifikt utredet for PCOS, men i forbindelse med rutine-besøk hos gynekolog der hun sjekket plasseringen av kobberspiralen min, kunne hun også fortelle at jeg hadde noen cyster. Men ja, jeg vet jo at PCOS trigger sult, søvnproblemer og alt sånt, så det er jo åpenbart at et eller annet foregår. Jeg antar jeg bør be spesifikt om utredning for PCOS, ikke bare få en kommentar om det i løpet av en annen undersøkelse. Takk for masse god info! Anonymkode: 57e66...b10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 orkide1 skrev (2 timer siden): Kan det være at du bekymrer deg mye(angst?) Det kan føre til veldig mye rart i kroppen da stresset løper løpsk. Kanskje det begynte som angst, men nå har det manifestert seg i så mye rart at alt må tas tak i. Litt som at en fyrstikk kan tenne på et helt hus - men når det brenner må man slukke flammene, ikke lete etter fyrstikken. Det gjør man etterpå. Anonymkode: 57e66...b10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet at jeg er krass, men du må slutte å fokusere så mye på kroppen din. Alle har netter vi sover godt og netter vi sover mindre godt f.eks. Jeg har perioder jeg føler at jeg må tisse hele tiden, det kommer og går. Lær deg å gi litt mer faen rett og slett. Slapp av. Ingen kropper fungerer perfekt hele tiden. Anonymkode: 8972e...d14 Neida, du er ikke krass - du er bare uempatisk og bagatelliserende ovenfor noen som har slitt med dette hele livet, hvis skole- og jobbprestasjoner, samt personlige utfoldelse har blitt rammet av dette siden jeg var 8, og blitt verre hvert eneste år. Kommentaren din er fullstendig ubrukelig, dessverre. Det er mulig du tror du kommer med noe nyttig her, men du aner virkelig ikke hva du snakker om. ...Eller kanskje du er en av de som faktisk har det akkurat sånn som meg, og som faktisk bagatelliserer dette ovenfor deg selv, først og fremst - og lar være å oppsøke leger fordi du er livredd for hva du kan finne ut av, så du later som om alt er bra og som om alle har det slik? Uansett, her er døren ----> [- ] Snakkes Anonymkode: 57e66...b10 3
orkide1 Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje det begynte som angst, men nå har det manifestert seg i så mye rart at alt må tas tak i. Litt som at en fyrstikk kan tenne på et helt hus - men når det brenner må man slukke flammene, ikke lete etter fyrstikken. Det gjør man etterpå. Anonymkode: 57e66...b10 Nei, det der er heeeeelt feil. Det handler om å ta tak i det mest sannsynlige problemet og ikke overanalysere alt av plager. Dette høres mest ut som helseangst. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 orkide1 skrev (2 minutter siden): Nei, det der er heeeeelt feil. Det handler om å ta tak i det mest sannsynlige problemet og ikke overanalysere alt av plager. Dette høres mest ut som helseangst. Okei. Deg om dét. Uansett hva det er, må jeg ta tak i alle aspektene ved det. Jeg har svært lite angst for tiden, uten at symptomene har lettet. Samtidig har jeg fått høre siden jeg var tenåring og begynte å gå til psykolog, at alle mulige fysiske symptomer egentlig var angst. Dette er visst typisk, spesielt for kvinner - og senere finner de plutselig ut at det var ekte, fysisk sykdom likevel, uten at man får noen beklagelser. Selvsagt henger hode og kropp sammen. Selvsagt kan begge påvirke hverandre - selvsagt er de egentlig ikke to, men ett. Men å jobbe med angsten (som jeg har gjort hele livet) forhindrer ikke plutselig diaré om morgenen når jeg ikke engang er spesielt stressa. Vær så snill, ikke vær enda en sånn "alt er i hodet ditt"-person. Enten det stemmer eller ei, er det utrolig lite hjelpsomt. Anonymkode: 57e66...b10 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Neida, du er ikke krass - du er bare uempatisk og bagatelliserende ovenfor noen som har slitt med dette hele livet, hvis skole- og jobbprestasjoner, samt personlige utfoldelse har blitt rammet av dette siden jeg var 8, og blitt verre hvert eneste år. Kommentaren din er fullstendig ubrukelig, dessverre. Det er mulig du tror du kommer med noe nyttig her, men du aner virkelig ikke hva du snakker om. ...Eller kanskje du er en av de som faktisk har det akkurat sånn som meg, og som faktisk bagatelliserer dette ovenfor deg selv, først og fremst - og lar være å oppsøke leger fordi du er livredd for hva du kan finne ut av, så du later som om alt er bra og som om alle har det slik? Uansett, her er døren ----> [- ] Snakkes Anonymkode: 57e66...b10 Har levd noen år og vet hva jeg snakker om. Jeg finnes ikke livredd, ikke trenger jeg å ha kontroll hele tiden heller. Jeg ser i samfunnet at det dessverre er mange som deg, det blir mer og mer fokus på kropp og kontroll av alle kroppens funksjoner hele tiden. Man glemmer at kroppen er organisk materiale som hele tiden er i endring og bevegelse. Kroppen er ikke som en maskin av stål som man kan kontrollere med noen spaker. Sann mine ord du, du kommer nok ingen vei med å fortsette i årevis i den somatiske del av helsevesenet. Dessverre, må jeg si, for du har min sympati. Prøver bare å opplyse deg, endre tankegangen er det som skal til. Anonymkode: 8972e...d14 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har levd noen år og vet hva jeg snakker om. Jeg finnes ikke livredd, ikke trenger jeg å ha kontroll hele tiden heller. Jeg ser i samfunnet at det dessverre er mange som deg, det blir mer og mer fokus på kropp og kontroll av alle kroppens funksjoner hele tiden. Man glemmer at kroppen er organisk materiale som hele tiden er i endring og bevegelse. Kroppen er ikke som en maskin av stål som man kan kontrollere med noen spaker. Sann mine ord du, du kommer nok ingen vei med å fortsette i årevis i den somatiske del av helsevesenet. Dessverre, må jeg si, for du har min sympati. Prøver bare å opplyse deg, endre tankegangen er det som skal til. Anonymkode: 8972e...d14 Jeg nekter å tro at det er innenfor min organismes idéelle funksjon å slite med søvn, avføring og uforholdsmessig sult. Klart, etthvert dyr i naturen vil oppleve beintøffe kår, men dyrene er tilpasset dette og klarer å regulere seg tilbake så fort forholdene forbedrer seg. Noe er galt med meg når jeg opplever det jeg gjør. Jeg forsøker ikke å "kontrollere alle kroppens funksjoner hele tiden", jeg har bare lyst til å leve et liv der 10 minutter mellom meg og et toalett ikke føles som tortur, og det spiller liten rolle hva jeg tenker om min diaré, men kommer enten jeg tenker positivt eller ei. Jeg trenger ikke din sympati. Anonymkode: 57e66...b10 2
SmuleSMitt Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 https://www.kinsarvik.no/produkt/solaray-mycrobiome-kvinne-30-kaps/?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYIj11Zzw3GEqZlf32r3nzMQpnr1UEuJ1RSBGGRx5repwuaX03Gi-txoC35cQAvD_BwE Anbefaler å begynne med probiotika av skikkelig kvalitet. Husk at det skal oppbevares i kjøleskap. Jeg slet med mange av samme plagene som deg, ikke minst lite søvn. Alt ble bedre med probiotika. 1 1
SmuleSMitt Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 Sleep deprivation also causes the body to increase the secretion of hormones like ghrelin (the “hunger hormone”). With this hormone promoting the urge to eat more and our gut bacteria already stimulating increased calorie intake from our food, the link between gut flora, sleep deprivation and obesity3 looks even more likely. https://www.optibacprobiotics.com/learning-lab/in-depth/gut-health/bbc-truth-sleep-talks-gut-bacteria-prebiotics 1 2
missmcbeal Skrevet 12. desember 2022 #20 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er definitivt en del av en syklus. Urineringstrangen og søvnproblemene spesielt - de kan komme når som helst, men jeg er rimelig sikker på at de forverres i takt med eggløsning og mensen. Jeg trodde kanskje dette var fordi livmoren svellet opp og presset på urinblæra, som i sin tur gjorde at jeg måtte tisse så ofte at det ble vanskelig å sove lenge om natten. Men, hvis jeg har tatt test for hormonkluss og alt var bra, hva kan ha blitt gjort feil? Kan det hende at man må teste hver uke, kanskje, for å se resultater over en hel syklus? Jeg var forsåvidt ikke spesifikt utredet for PCOS, men i forbindelse med rutine-besøk hos gynekolog der hun sjekket plasseringen av kobberspiralen min, kunne hun også fortelle at jeg hadde noen cyster. Men ja, jeg vet jo at PCOS trigger sult, søvnproblemer og alt sånt, så det er jo åpenbart at et eller annet foregår. Jeg antar jeg bør be spesifikt om utredning for PCOS, ikke bare få en kommentar om det i løpet av en annen undersøkelse. Takk for masse god info! Anonymkode: 57e66...b10 Jeg husker i podcasten så snakket de om at om du er på feil sted i syklusen, så kan det være at prøvene ikke slår ut fordi de har normalisert seg igjen, så da må veldig spesifikt ta prøver når man har symptomene. Slik jeg forstod det vil nivåene på de ulike hormonene synke og stige på forskjellige steder i syklusen, så gjelder det også å finne hva det er man reagerer på av hormoner. Så ja, å teste jevnt kanskje være en idé om du finner noen som går med på det. Når du nevner det med kobberspiral, så nevnte de noe om kobberforgiftning i den podcasten som også kan gjøre ting verre. Så det er kanskje verdt å sjekke inn på. Jeg husker ikke om det var denne episoden som kom inn på det, eller en annen, men her tror jeg er den episoden der gynekologen snakker om det med de ulike hormonnivåene i syklusene: Det er definitivt kjempeinteressant at du skriver at du opplever forverring ved eggløsning. Håper du klarer å finne ut av dette! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå