Gå til innhold

25 kwh pr dag. Har inkludert oppvarming og varmtvann.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres ikke dette litt mye ut? Leiligheten er på 60 kvadratmeter. Jeg leste at oppvaskmaskin tar 1 kwh, klesvask på 40 grader tar 1 kwh. Kjøres ca en av hver pr dag. I tillegg bruker jeg lys, tv, kjøleskap/fryser  lager mat. 

Hittil er strømregningen på 1000 kr etter at strømstøtten er trukket fra. Skulle gjerne kuttet ned litt. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få til det.

Anonymkode: 45fe1...615

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt normalt ut, ingen ekstrem sparing, men ikke spesielt høyt

• Liker 1
Skrevet

Ts

Jeg har sett en oversikt der 25 kwh er normalt for en leilighet på 60 kvadratmeter, men siden jeg har inkludert varme og varmtvann i felleskostnader skulle man tro antall kwh ble lavere. Hva går de 25 til? 1 til oppvaskmaskin. 1 til vaskemaskin. Kanskje 1-2 til lys? Feks 2 til tv? 3 til kjøleskap/fryser? Og 3 til matlaging? Det blir bare 12, og da tror jeg at jeg har tatt i litt. 

Skrevet

Hvordan klarer en husholdning som bor på 60m2 å bruke nok tallerkener og bestikk til å måtte kjøre oppvaskmaskinen hver dag? Og er det mulig å vaske litt mindre klær? Man kan bruke enkelte plagg mer enn én gang. Sparer mye vann også om man vasker mindre

• Liker 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg brukte 26 kwt i går og jeg har ikke inkludert varmtvann og oppvarming, så jeg syns 25 kwt er mye når det er inkludert.

Jeg kjørte en 60 graders vask i går, dusjet, hadde på 'alle' lys, tv, ladet både mobil og nettbrett osv.

Skrevet

Sikker på at du ikke har egne varmekabler på badet som går på din regning? Jeg vet et par steder der oppvarmingen er delt slik.

Ellers synes jeg også det er litt mye for det du beskriver. Jeg har hus på ca 170 m2, og de dagene varmtvannstanken var ute av drift så lå jeg i underkant av 20kWh. Bruker ved til å fyre med.

Anonymkode: 347ea...c19

• Liker 1
Skrevet

Bruker 14-17 kwt døgnet, 76 kvm, 4 personer, vannbåren fjernvarme til oppvarming og elektriske varmekabler på badet.

Anonymkode: 590d0...aaa

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Jeg har sett en oversikt der 25 kwh er normalt for en leilighet på 60 kvadratmeter, men siden jeg har inkludert varme og varmtvann i felleskostnader skulle man tro antall kwh ble lavere. Hva går de 25 til? 1 til oppvaskmaskin. 1 til vaskemaskin. Kanskje 1-2 til lys? Feks 2 til tv? 3 til kjøleskap/fryser? Og 3 til matlaging? Det blir bare 12, og da tror jeg at jeg har tatt i litt. 

Du har kanskje elektriske varmekabler på gulvet på badet? Da er det i så fall du som betaler for endle av oppvarmingen? 

Eller har du eget ventilasjonsannlegg i leiligheten? Har du i så fall husket å slå på varmegjenvinning?

Anonymkode: fbbb2...cce

Skrevet

Hvor mye varme har du på? Jeg har sokkelleilighet på 50kvm og brukte ca 13 kwt i går. Ingenting inkludert. Varmekablene er i bruk på badet, ellers ingen oppvarming. Kjørte både oppvaskmaskin og vaskemaskin på kortprogram samt bruk av komfyr til middagslaging. Den største forbrukstoppen var vaskemaskinen.  Når jeg i tillegg har varme på i stue/kjøkken kommer jeg likevel sjeldent over 16-17kwt.

Anonymkode: 8e815...543

Skrevet

Kjører du oppvaskmaskin og vaskemaskin daglig? Det var ganske mye, er dere en familie? Vi er to og kjører oppvaskmaskin 2 ganger i uka, og vasker klær en dag i uka (når det er rimeligst). Sparer nok noe der.

Lenge siden du har defrostet fryseren? Den tar mer strøm om det er is i den. 

Anonymkode: 63535...347

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, newman01 said:

Hvordan klarer en husholdning som bor på 60m2 å bruke nok tallerkener og bestikk til å måtte kjøre oppvaskmaskinen hver dag? Og er det mulig å vaske litt mindre klær? Man kan bruke enkelte plagg mer enn én gang. Sparer mye vann også om man vasker mindre

Vi er to personer og kjører oppvaskmaskinen i snitt 5 ganger i uka, ofte hver dag. Skal sies at vi gjerne har middagsbesøk 2-3 ganger i uka, og putter kjeler og boller i oppvaskmaskinen. Skal egentlig ikke så mye til for at den blir full.

Anonymkode: e6653...573

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i gammel enebolig, familie på 4 og kommer ikke under 50 😢

Anonymkode: 7f9f1...6b4

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ikke dette litt mye ut? Leiligheten er på 60 kvadratmeter. Jeg leste at oppvaskmaskin tar 1 kwh, klesvask på 40 grader tar 1 kwh. Kjøres ca en av hver pr dag. I tillegg bruker jeg lys, tv, kjøleskap/fryser  lager mat. 

Hittil er strømregningen på 1000 kr etter at strømstøtten er trukket fra. Skulle gjerne kuttet ned litt. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få til det.

Har du varmekabeler på badet?

Anonymkode: 83cd0...d74

Skrevet

Høres veldig mye ut. Jeg har selv leilighet med fjernvarme, slik at oppvarming og varmtvann ikke påvirker strømforbruket. Bruker mellom 3 og 4 kWh per dag. Da har jeg heller ikke på varmekabler på badet, men de trekker uansett ikke mer enn 3 kWh hos meg.

Har du balansert ventilasjon? I tilfelle, sjekk om ettervarming på anlegget er påslått, og om denne er innstilt på høy temperatur. Dette kan trekke mye strøm. Jeg hadde selv gjort den tabben at den sto på 25 grader, og da gikk strømforbruket i været da det ble kaldere ute.

Anonymkode: 093bf...04f

Skrevet

Ts

Det er meg + to barn som bor her 50%, og en ekstra voksen de dagene ungene ikke er her. Jeg kan bli flinkere til å kjøre oppvaskmaskinen sjeldnere. Men siden jeg leste at den bare tar 1 kwh så tror jeg ikke at det er den som trekker det opp. Jeg har varmekabler på badet, de har jeg senket temperaturen på nå. Har tenkt at det går på samme oppvarming som leiligheten (altså inkludert) men det gjør kanskje ikke det? Jeg prøver å finne ut av ventilasjonen, jeg tror nok det er det som er problemet, men skjønner ikke så mye av fjernkontrollen. Takk for tips om det 😀 Skal lete frem en bruksanvisning 😀

Skrevet
newman01 skrev (5 timer siden):

Det er da ingen sak det, kjenner flere med barn (1-2) som bor på 60 kvadrat. Er man en familie på 4 blir det jo lett en oppvaskmaskin hver dag.  Barn griser og til ufattelig mye klær og sengetøy skal jo vaskes ukentlig. Det får ikke plass på en vask, for å få plass til sengetøy fra vår dobbeltseng så må vi kjøre maskina to ganger. Så er det barnas sengetøy. I tillegg. Blir 3 maskiner bare for sengetøy. Så er det tilgrisete klær og yttertøy.. genser som må skiftes fordi man ammer og melka kom gjennom, eller baby som gulpet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er to personer og kjører oppvaskmaskinen i snitt 5 ganger i uka, ofte hver dag. Skal sies at vi gjerne har middagsbesøk 2-3 ganger i uka, og putter kjeler og boller i oppvaskmaskinen. Skal egentlig ikke så mye til for at den blir full.

Anonymkode: e6653...573

Kjeller og boller vasker du for hånd. Vi er 4 stykker med vennebesøk opptil 3 hver dag. Bruker kun 3 oppvaskmaskiner i uka.

Der kan du spare mye strøm.

Anonymkode: 951f7...ef0

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjeller og boller vasker du for hånd. Vi er 4 stykker med vennebesøk opptil 3 hver dag. Bruker kun 3 oppvaskmaskiner i uka.

Vask for hånd er som oftest dyrere enn i maskin.

Anonymkode: 85280...497

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vask for hånd er som oftest dyrere enn i maskin.

Anonymkode: 85280...497

Ikke om varmtvann er inkludert i fellesutgifter. 

Anonymkode: 347ea...c19

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis en oppvaskmaskin bare tar 1 kwh så er det ikke så mye å spare.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...