AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Det er jo kaldt nå, og denne peisen har naturlig nok berget oss fra sinnsyke strømregninger. Dette var 100% min feil, ettersom jeg forsøke å skubbe en vedkubbe lenger inn med døra - og da knuste den. Huseier er underrettet, men hvis jeg kan ordne dette selv vil jeg jo dét. Jeg er nevenyttig, om enn uerfaren med sånt som dette. Beklager litt mørke bilder, kan poste flere om det trengs. Anonymkode: b2708...de2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Glassmester? Anonymkode: 06f9b...2c5
Elle Melle Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Tenker du trenger typebetegnelse på ovnen og må bestille nytt fra produsenten. Og så må en godkjent peismontør montere det (vi snakker ildsted og brannfare så da må alt sånn være skikkelig og trygt). Problemet er at det kan være lang leveringstid om det i det hele tatt finnes den typen fremdeles, og peismontørene er gjerne fullbooket fram til våren. Så ville kastet meg på telefonen om jeg var deg, ingen tid å miste. Endret 12. desember 2022 av Elle Melle 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Elle Melle skrev (8 minutter siden): Tenker du trenger typebetegnelse på ovnen og må bestille nytt fra produsenten. Og så må en godkjent peismontør montere det (vi snakker ildsted og brannfare så da må alt sånn være skikkelig og trygt). Problemet er at det kan være lang leveringstid om det i det hele tatt finnes den typen fremdeles, og peismontørene er gjerne fullbooket fram til våren. Så ville kastet meg på telefonen om jeg var deg, ingen tid å miste. Jepp, glassvinduet har tre måneders ventetid... Haha, og så rett før jul. Selve glasset koster en tusenlapp, men det må jo sendes fra Danmark, samt monteres av fagperson. I tillegg kommer strømutgiftene i mellomtiden. Vet du, i går satt jeg og samboer og koste oss med kakao laget på vedovnen. "Jeg må lage mat her hele tiden, da sparer vi jo masse strøm - det går sakte, men det går!" sa jeg. Tidligere i går sa jeg også noe sånt som "jeg har satt av 6000 til vi drar på ferie i Januar, det blir bra". Kjenner jeg spiser ordene mine nå. Ahhh, frustrasjon! Men takk for hjelpen. Dette løser seg, det bare suger. Anonymkode: b2708...de2 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Glassmester? Anonymkode: 06f9b...2c5 Det kunne vært noe! Pleier sånt å være dyrt, tror du? Anonymkode: b2708...de2
Belima Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Kan dette være en løsning? https://www.peisglass.com/?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYAfcJw60h0O50NclTi57haNPRHkJYaalHL_VykID2P_cY0WLPbUBlRoCA2gQAvD_BwE https://www.hgvs.no/glass-plastglass/stue/glass-til-vedovn Endret 12. desember 2022 av Belima la til mer info
Flintis Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Du skal ha pyroglass og det får du hos en glassmester, enten tar du med døra dit eller tar mål og monterer selv. Lykke til. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Belima skrev (7 minutter siden): Kan dette være en løsning? https://www.peisglass.com/?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYAfcJw60h0O50NclTi57haNPRHkJYaalHL_VykID2P_cY0WLPbUBlRoCA2gQAvD_BwE https://www.hgvs.no/glass-plastglass/stue/glass-til-vedovn Oi! Jeg skal sjekke! Takk for linken Anonymkode: b2708...de2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 Flintis skrev (3 minutter siden): Du skal ha pyroglass og det får du hos en glassmester, enten tar du med døra dit eller tar mål og monterer selv. Lykke til. Takk, if all else fails kan jeg gjøre dette ja! Anonymkode: b2708...de2
Maskinfører Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 Morsø heter den da må man vel også ha nummeret deretter kan man finne deler
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Morsø heter den da må man vel også ha nummeret deretter kan man finne deler Har funnet alt, samt norsk distributør, nå venter jeg bare på svar... Anonymkode: b2708...de2 1
hjärterdam Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 Gjorde det samme i fjor, men på en annen type ovn, fikk levert til utsalgssted i nærheten og monterte selv (glasset skulle bare inn i noen spor og noen skruer skulle strammes). Selvfølgelig i samråd med leverandør at jeg gjorde det selv. Kostet rett under 1500,- 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 Vi kjøpte nytt glass hos en glassmester. Vi tok med døra til glassmesteren, så satte han inn nytt for oss dagen etter. Anonymkode: b2952...54e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 Elle Melle skrev (43 minutter siden): Tenker du trenger typebetegnelse på ovnen og må bestille nytt fra produsenten. Og så må en godkjent peismontør montere det (vi snakker ildsted og brannfare så da må alt sånn være skikkelig og trygt). Problemet er at det kan være lang leveringstid om det i det hele tatt finnes den typen fremdeles, og peismontørene er gjerne fullbooket fram til våren. Så ville kastet meg på telefonen om jeg var deg, ingen tid å miste. Ser ut til at jeg har lov til å montere selv! https://ildstedbutikken.no/blogs/tips-og-veiledning/kan-jeg-installere-den-nye-peisen-selv Jeg har også funnet en glassmester som kan bistå med glass. Eneste er at originalglasset tålte 700 grader, mens det jeg vurderer å bestille nå tåler 600 - er det dumt? Originalglasset har også en dybde på 0,5 cm - men det jeg kan få tak i nå er på 0,4. Han jeg snakket med sa at dette ikke gjorde noe, at det ville passe. Skal jeg stole på dette? Det var ikke "tett" mellom originalglasset og festene uansett, ser det ut til. Man tetter vel med de tau-greiene jeg pellet av etter at glasset var tatt bort. Anonymkode: b2708...de2
Maskinfører Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har funnet alt, samt norsk distributør, nå venter jeg bare på svar... Anonymkode: b2708...de2 Det er bra 🙂🙂
Oppgitt78 Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Hva er størrelsen på glasset? Ofte kan man finne passende størrelser fra andre ovnsprodusenter, som også er på lager. Ingen krav til peismontør for å bytte dette, ei heller er det særlig vanskelig. Endret 12. desember 2022 av Oppgitt78
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 Ring/skriv til produsenten. Hvis bedriften fortsatt finnes - kan være oppkjøpt, byttet navn e.l. Eller prøv https://www.1881.no/?query=Glassmester Anonymkode: 864e7...245
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 Hei, alle! Takket være en kul glassmester i nærheten fikk jeg ordnet dette for bare 1300 kr, nesten på timen! Hadde neppe kommet på å ringe ham dersom ikke noen her hadde foreslått det. Tusen takk for råd! Da blir det jul i år også ❤️ Er såååå lettet. Anonymkode: b2708...de2 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 Så bra det ordnet seg 🥰 Anonymkode: c8132...0cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå