AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Hvilken lettvint julelunsj kan man tilby når noen av de som kommer har behov for mat uten gluten og laktose, og én er vegetarianer? Trenger ikke ha jul som tema. Takk for alle innspill! Anonymkode: 192d8...304
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Jeg hadde nok bare laget en klassisk julebrunch. Brød, lefser, knekkebrød, og passet på at noe er glutefritt. Med kun en vegetarianer ville jeg hatt et greit utvalg av sild, laks, roastbeef og sylte. eggesalat, rødbetsalat, deviled eggs, reumlade, sylteagurk, marmelader, god ost Mulig laget noen glutenfrie lefseruller med vegetariansk fyll. Og annet man uansett har i huset rundt juletider. Anonymkode: fd937...51a 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Lag sushi i stedet? Folk får nok julemat i jula uansett 😁 Anonymkode: 5f205...81b 1
Elle Melle Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Kokte egg og eggerøre stekt i melkefri margarin er laktosefritt og vegetarisk. Gode oster er fint for vegetarianere, kjøtt og fisk for den laktosefrie.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Er det en "brød og pålegg" type lunsj eller noe med varme retter du spør om? Anonymkode: 82d60...681 1
Arkana Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Jeg hadde kanskje laget en god ovnsomelett med ost (Norvegia, Jarlsberg og andre faste oster er naturlig laktosefrie) og grønnsaker i og servert med varme rundstykker (det finnes flere typer glutenfrie i frysedisken) og litt pålegg i tillegg. Hvis du anretter ulike pålegg på fat kan alle velge det de vil ha. Du kan evt lage en pai med glutenfri bunn? 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Jeg hadde kjørt en typisk julelunsj; Koldtbord. Der man passer på å bruke laktosefritt når man lager mat, og passer på at det er noen veggis alternativer og noe glutenfritt. Anonymkode: ea659...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Jeg tenker at ingen dør av å spise et måltid som er uten gluten,laktose og som er vegetarisk så jeg ville gjort det enkelt ved å lage en pastasalat og ha brød ved siden av. Anonymkode: 17bb8...094 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at ingen dør av å spise et måltid som er uten gluten,laktose og som er vegetarisk så jeg ville gjort det enkelt ved å lage en pastasalat og ha brød ved siden av. Anonymkode: 17bb8...094 Pastasalat må vel være noe av det kjedeligste som finnes. Ville faktisk heller hatt ei brødskive. Om det er serveres brød og pasta må man i allefall skaffe glutenfrie alternativer. Anonymkode: 118a8...c85 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 Linsesuppe, eller en vegetarisk gryte. Kan spises av alle. Kjøp evt fryste glutenfrie rundstykker, de er også uten melk/egg, så vegetarianervennlig også. Anonymkode: 3a997...020 1
Ullvott Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 Enig med den over her. Grønnsaksuppe er også en mulighet. Sopprisotto er enda et tips. Den inneholder parmesan, men dersom vegetarianeren ikke er veganer funker det, da parmesan er laktosefritt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Pastasalat må vel være noe av det kjedeligste som finnes. Ville faktisk heller hatt ei brødskive. Om det er serveres brød og pasta må man i allefall skaffe glutenfrie alternativer. Anonymkode: 118a8...c85 Det er din mening. Og det sier seg selv at jeg mente at man lager det med glutenfri pasta. Hjelpes….🙄 Anonymkode: 17bb8...094
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 Ullvott skrev (31 minutter siden): Enig med den over her. Grønnsaksuppe er også en mulighet. Sopprisotto er enda et tips. Den inneholder parmesan, men dersom vegetarianeren ikke er veganer funker det, da parmesan er laktosefritt. Parmesan er ikke vegetarisk. Anonymkode: 17bb8...094 1
Ullvott Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Parmesan er ikke vegetarisk. Anonymkode: 17bb8...094 Parmesan er ikke vegansk. Vegetarisk og vegansk er to forskjellige ting, OG jeg tok til og med høyde for det i innlegget du siterer.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 Ullvott skrev (4 minutter siden): Parmesan er ikke vegansk. Vegetarisk og vegansk er to forskjellige ting, OG jeg tok til og med høyde for det i innlegget du siterer. Nå er jeg kjøtteter. Men såvidt jeg vet inneholder parmesan løype. Som igjen krever at dyret er dødt (ikke biprodukt). Og er derfor ikke vegetariansk. Anonymkode: fd937...51a 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 Ullvott skrev (21 minutter siden): Parmesan er ikke vegansk. Vegetarisk og vegansk er to forskjellige ting, OG jeg tok til og med høyde for det i innlegget du siterer. Jeg vet det og parmesan er fortsatt ikke vegetarisk! Anonymkode: 17bb8...094
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 En godt krydret (gjerne ingefær og chili) gulrotsuppe, eventuelt tilsatt søtpotet og/eller røde linser varmer godt og smaker godt. Glutenfrie rundstykker (husk å unngå smuler/rester fra glutenholdige rundstykker eller annet hvis du har dette i tillegg), smør og eventuelt litt god ost (brie f.eks) er godt ved siden av. Anonymkode: d677e...2fc
Summeer Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 Vi koker en skikkelig god ertesuppe på restene av pinnekjøttet i romjula, det er egnet til alle unntatt vegetarianeren. Men der er jo bare å koke en mindre kjele ved siden av som ikke er basert på kraften og får kjøttet oppi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå