Gå til innhold

Hvilken bolig velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så i tvil.

Nr 1:

Rekkehus fra 90-tallet. Pusset opp nylig. Nytt kjøkken, bad(2 stk), gulv, varmepumper, nymalt og god størrelse på alle soverom. Stor stue og kjøkken, 2 store terrasser og en hageflekk. Sportsbod utenfor men mangler garasje og ikke mulig å få tilgang på garasje. Stedet boligen ligger er barnevennlig(har barn) , har treningssenter i umiddelbar nærhet men er mer usentral. Kun matbutikker og man må inn til nabobyen for shopping. Pendlemessig tar det rundt 1 time til jobb.

Bolig nr 2.

Enda eldre rekkehus, fra 70-tallet men i et område i vekst. Alle fasiliteter i gåavstand. Boligen har også nytt kjøkken og nyoppusset bad(2 stk) , gulvet er også ganske nytt. Soverommene er mye mindre men boligen har 2 stuer, eget vaskerom og en ekstra innvendig bod. Den første har ikke bod innendørs men kald loft, men til gjengjeld større rom og store garderobeskap med mye lagringsplass. Boligen har en terasse men her er det mindre privat og man ser rett inn til naboene(er sikkert mulig å finne en løsning). For meg er det som trekker mest ned at kjøkkenet er veldig kompakt og jeg ønsket egentlig et større kjøkken enn det vi har nå.. Soverommene er noe små, bortsett fra hovedsoverommet men her tenker jeg at når man har 2 stuer så er det kanskje mulig å bruke en stue som gjesterom , delvis kontor. Men jeg ville jo at barnet skulle få et litt større rom. Boligen kommer nok til å øke i pris pga attraktivt område, men vi vil helst flytte et sted vi kan bli boende mange år. Pendlemessig vil det ta cirka 10 min mindre til jobb.

Så hva ville dere gått for? Små soverom men to stuer og mindre kjøkken i et attraktivt område eller 1 stor stue og stort flott kjøkken med flere soverom av god størrelse i et mer "kjedelig" område? Bolig en har ikke garasje men nummer to har...

Er så i tvil her. Har sett mange andre også men det er liksom alltid et eller annet som trekker ned.

Anonymkode: f7190...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt på om kanskje ingen av disse er riktig bolig for deg? Jeg dynes pendlerveien var voldsom, men mulig vi har ulik terskel der.

Måtte jeg valgt mellom de to hadde jeg valgt bolig nr 1, men ikke uten godfølelsen som det høres ut som du mangler.

• Liker 1
Skrevet
c_buk skrev (8 minutter siden):

Har du tenkt på om kanskje ingen av disse er riktig bolig for deg? Jeg dynes pendlerveien var voldsom, men mulig vi har ulik terskel der.

Måtte jeg valgt mellom de to hadde jeg valgt bolig nr 1, men ikke uten godfølelsen som det høres ut som du mangler.

Har samme pendletid fra der jeg bor nå. Så det er ingen krise for meg, og er jo mer bruk av hjemmekontor også så er ikke hver eneste dag jeg må dra fysisk på jobb. Jeg har faktisk en god følelse for selve boligen men minuset var manglende garasje, er ukjent i selve området så er nok derfor jeg er litt i tvil. Er mulig å komme seg til shoppingsentre osv ved å kjøre 10 minutter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har samme pendletid fra der jeg bor nå. Så det er ingen krise for meg, og er jo mer bruk av hjemmekontor også så er ikke hver eneste dag jeg må dra fysisk på jobb. Jeg har faktisk en god følelse for selve boligen men minuset var manglende garasje, er ukjent i selve området så er nok derfor jeg er litt i tvil. Er mulig å komme seg til shoppingsentre osv ved å kjøre 10 minutter.

Ok. Men da synes jeg umiddelbart bolig 1 høres mest gunstig ut.

Skrevet

Jeg hadde valgt den hvor man slipper bytte skolekrets ved evt flytting, og slipper kjøre barn overalt til aktiviteter osv.

Om du må dette uansett hadde jeg valgt nabolaget med flest barn i samme alder. 

Anonymkode: 9e836...0b1

Skrevet

Basert på det du har fortalt nå ville jeg gått for nr 1. Jeg ville også tatt med enerimerkning og energieffektivitet i beregning, og der regner jeg med at bolig 1 trekker det lengste strået? 

Anonymkode: d431d...3cc

Skrevet

Vil bare tilføye at begge områdene er barnevennlig. Har en baby så skolekrets er foreløpig ikke relevant. 1 har energiklasse D og den andre F.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil bare tilføye at begge områdene er barnevennlig. Har en baby så skolekrets er foreløpig ikke relevant. 1 har energiklasse D og den andre F.

Dersom nye regler trer i kraft, vil det trolig bli krav om at alle boliger er oppgradert til energiklasse D (eller C) i 2033, så det er jo noe å ta med i beregningen. Kilde

Anonymkode: 8dc9b...9c8

• Liker 2
Skrevet

Det vil bli nye krav til boliger i fremtiden så kanskje velge noe ut fra det ? alle gamle boliger skal gjøres om til nullutslipps hus så spørsmålet er vel om det ikke er like greit og anskaffe sånt vil koste millioner og oppgradere andre boliger vedlegger en link til direktivet 

Energy performance of buildings directive (europa.eu)

Skrevet

Energiklasse D da trenger vi neppe oppgradere noe med det første. Men inntrykket mitt var at de fleste gamle boliger får automatisk en dårlig energiklasse. Tror vi går for nr 1 selv om vi liker området til nr 2 bedre..

Skrevet

Området er mye viktigere enn selve boligen. Huset kan du alltids endre på. Om ikke i dag, så en gang senere. Hvis kjøkkenet er for lite, kan man kanskje slå ned en vegg? Planløsning og alt sånt kan fikses, men beliggenheten blir du jo sittende med. 

• Liker 1
Skrevet

Området er alltid viktigst. Vent på en bedre bolig i det området dere virkelig ønsker å bo..

Anonymkode: 4c67a...b0d

Skrevet

Beliggenhet er viktig, en bolig kan alltid bygges opp og pusses opp. Jeg valgte å bo sentralt med kort avstand til jobb, det har vært en god investering. Ville sett på avstand til jobb, skole, bhg og fremtidige fritidstilbud for barna. Her jeg bor kan ungene gå/sykle til det meste og det er gull verd. Sjekk også kollektivtransport, mulighet for flere matbutikker i tilfelle nedleggelser, utviklingsplaner for området, fritidstilbud for dere voksne og mulighet for å finne på ting som familie på fritiden (lekeplass, turområder, bademuligheter, ballbinge ect). Jeg bor i Bergen og kjøpte bolig der bybanen en gang skulle komme (den som nettopp åpnet) og det har vært en svært god investering for boligen mtp verdi. Selv med et nedadgående boligmarked kommer det aldri til å synke i verdi her jeg bor, så fremtidig utvikling av et område har mye å si.

Anonymkode: b1664...1d5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...