Gå til innhold

Dere som lever på et veldig lavt matbudsjett, hva handler dere egentlig? 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som lever på et veldig lavt matbudsjett, hva handler dere egentlig? 

Vi er to voksne i huset og jeg sliter virkelig med å holde meg under 7000 kr i mnd på mat. 

Lørdag ukehandlet jeg for 1200 kr. Kjøpte da basis som brød, melk, pålegg, frukt og grønnsaker. + tannkrem og såpe. 

Fryseren er nå full av kjøtt, og skapet fullt av ris/pasta, så handlet ingen middag. 

Men det som ligger i fryseren er jo ikke gratis…

Så reelt beløp for uken er jo egentlig mye høyere…

Hvordan får dere andre dette til uten å spise veldig usunt? 

Anonymkode: 3cb77...25b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg vil kan jeg leve på bønner i salsa, havregrøt med litt frukt, frosne grønnsaker, og nærmest ikke bruke noe på mat men fortsatt spise sunt. Fleste virker ikke innstilt på å klare dette selv med budsjett som revner på alle kanter. Må kjøpe mat og snop som smaker godt og koster mye.

Anonymkode: d26d9...5ab

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil du spare penger så bytt ut brødet med havregrøt linser eller en form for billig og sunn kornblanding med frukt. Brødmåltid blir dyrt fordi må kjøpe dyrt pålegg og mange skal ha flere varianter 

• Liker 7
Skrevet

Men hvor handler du da? Det er stor forskjell på om du handler på Bunnpris og Meny eller Rema og KIWI. Det handler om å være prisbevisst, ikke ta det man har lyst på der og da, men planlegge handlingen ved å sjekke priser, merker og tilbud. 

En annen ting er: spiser dere opp alt det der, eller blir noe kastet fordi det blir gammelt før dere rekker å spise opp?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvordan brød, pålegg, frukt og grønt for 2 pers kan komme på 1200kr? Hva har du egentlig kjøpt? 
Vi lever billig, baker brød selv da, og har ikke kjøtt/fisk til middag hver dag. 

Anonymkode: ea698...a3e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp billig brød (feks Coop sitt grovbrød koster 17 kroner, kneip er enda billigere men ikke så sunt da). Kjøp pasta, linser, bønner, kikerter. Spis vegetarmiddag noen dager i uken. Kjøp litt billig pålegg som leverpostei, skinkeost eller lignende. kjøttpålegg blir fort dyrt. Skal du ha taco bruk bønner i tillegg til kjøttet så kan du bruke den andre halvparten av kjøttet til noe annet (legg feks i fryseren til neste tacomiddag så ble kjøttdeigen til 60 kroner to middager istedenfor en). 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg vil kan jeg leve på bønner i salsa, havregrøt med litt frukt, frosne grønnsaker, og nærmest ikke bruke noe på mat men fortsatt spise sunt. Fleste virker ikke innstilt på å klare dette selv med budsjett som revner på alle kanter. Må kjøpe mat og snop som smaker godt og koster mye.

Men dette er jo bare sukker. Det er slettes ikke sunt. Bare billig.

Anonymkode: 38bef...e5b

• Liker 4
Skrevet

Ja vi spiser opp alt. Har veldig lite matsvinn. 
jeg tenker at fersk frukt og grønnsaker er viktig. 
Frossengrønnsaker er vel ikke akkurat like bra? 
og dere som nevner grøt- hva har dere i matpakken? 
Jeg handler kun på Coop, Kiwi eller rema. Ingen brus, godteri eller alkohol/røyk/snus, men litt nøtter innimellom unner jeg meg. 

jeg velger first Price der de har det så er ikke kresen sånn. 
likevel flyr tusenlappene… 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
mitch92 skrev (9 minutter siden):

Kjøp billig brød (feks Coop sitt grovbrød koster 17 kroner, kneip er enda billigere men ikke så sunt da). Kjøp pasta, linser, bønner, kikerter. Spis vegetarmiddag noen dager i uken. Kjøp litt billig pålegg som leverpostei, skinkeost eller lignende. kjøttpålegg blir fort dyrt. Skal du ha taco bruk bønner i tillegg til kjøttet så kan du bruke den andre halvparten av kjøttet til noe annet (legg feks i fryseren til neste tacomiddag så ble kjøttdeigen til 60 kroner to middager istedenfor en). 

Kidneybønner i kjøttdeigen er faktisk veldig godt, sammen med de rette krydrene. Men blir tungt for meg. Bønner blir ikke så bra. Jeg fordøyer dem ikke godt. Men en fin måte å strekke kjøttet litt lenger, hvis man ikke blir rar i magen av bønner.

Ikke meg du siterte forresten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser kanskje mer grønnsaker enn de fleste… alle middager er spedd ut med MYE grønt! 
i alle gryteretter har jeg alltid mye kål, bønner, gulrøtter, paprika, tomat, sopp, pastinakk osv osv… 

Hva gjør andre? Kanskje derfor det blir så dyrt… vil jo gjerne at maten ikke bare skal være fyll, men faktisk være sunn og næringsrik…

• Liker 1
Skrevet

For oss er det ikke naturlig å kjøpe melk og brød, det koster jo en del. Har en liter melk i noen uker for bruk i matlaging, bare. Spiser havregrøt, og baker brød en gang i uken, og drikker vann. Kjøper frukt og grønt i sesong, og frossent kjøtt og grønnsaker. Frosne grønnsaker har mer av næringen bevart. Spiser kjøtt 2-3 ganger i uken. Tar alltid med meg en middag eller to fra datohylla også. 

Anonymkode: 7e15d...48c

• Liker 2
Skrevet

Er veganer så går mye i linser, bønner, kikerter som er billig. Lager mat fra bunn f.eks gryteretter. Kjøper grønnsaker som gulrot, squash, stangselleri det varer til flere middager. Har ris eller potetmos til. Lager grøt til 1-åringen fra bunn. Drikker kakao som består mest av vann og litt havremelk eller te. Drikker vann. Droppet å drikke juice og havremelk som tørstedrikk. Har saft. Og nøtter, brød, frukt. Spiser avokado på skive.

Anonymkode: 81c2f...205

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spiser kanskje mer grønnsaker enn de fleste… alle middager er spedd ut med MYE grønt! 
i alle gryteretter har jeg alltid mye kål, bønner, gulrøtter, paprika, tomat, sopp, pastinakk osv osv… 

Hva gjør andre? Kanskje derfor det blir så dyrt… vil jo gjerne at maten ikke bare skal være fyll, men faktisk være sunn og næringsrik…

Grønnsaker er dessverre veldig dyrt om man bruker mye av det. Det billigste er jo og bare leve på ris og bønner, kansje ispedd litt tomat på boks. Hvis man skal tenke bare pris. Så det er jo et faktum at det blir litt dyrere om man skal ha næringsrik mat også. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men dette er jo bare sukker. Det er slettes ikke sunt. Bare billig.

??? Var ikke mye sukker der? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja vi spiser opp alt. Har veldig lite matsvinn. 
jeg tenker at fersk frukt og grønnsaker er viktig. 
Frossengrønnsaker er vel ikke akkurat like bra? 
og dere som nevner grøt- hva har dere i matpakken? 
Jeg handler kun på Coop, Kiwi eller rema. Ingen brus, godteri eller alkohol/røyk/snus, men litt nøtter innimellom unner jeg meg. 

jeg velger first Price der de har det så er ikke kresen sånn. 
likevel flyr tusenlappene… 

ts

Frosne grønnsaker er like bra næringsmessig. 

Anonymkode: b1127...a79

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette viser jo at man kan spise sunt på et lavt budsjett, dermed sprekker teorien om at fattigdom forårsaker fedme, det handler mer om vilje, evt kunnskap.

Anonymkode: 039c1...b6e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har alltid vært tilbudsjeger. Det er mye jeg ikke har kjøpt på fastpris på veldig mange år. Men er heldig, og har Europris-Obs-Rema-Meny-Kiwi rett ved hverandre. For eksempel kjøpte jeg 4 pakker havregryn for 48 kroner her om dagen. 2 for 30, og 20% æ rabatt på toppen, i tillegg til 1% kick back på kredittkort. 

Kjøper store sekker med bønner og ris fra eksotiske butikker. Her kan man lage mye godt til middag og lunsj. Koker opp med fond og løk+hvitløk, samt rotgrønnsaker. 

Kjøper grønnsaker i sesong, særlig norske rotgrønnsaker går det veldig mye av. Og frossent på tilbud. 

Om vi skal ha "pålegg" så lager vi selv, slike små påleggspakker er svindyre i forhold til å kjøpe et kjøttstykke på tilbud, og tilberede. 

Anonymkode: 2e87b...5c5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Fyrste grønnsaker, frukt og bær er minst like sunt som ferske. Dette er bevisst igjen og igjen. De er ofte fryst ned på sitt beste. 

Jeg velger meg ofte en (evt noen få) frukt/bær og grønnsak som er ukens. Det som er billig er da det jeg spiser mest av. Nå har det vært billig med både bringebær og blåbær på Kiwi (12,90kr begeret), så da har jeg kost meg med det på toppen av frokosten. Det kan lett byttes med banan om jeg vil ha det billig, men jeg liker den kosen når det er såpass rimelig. Druer har kostet 25kr både på meny og joker, så da blir det spist som snacks. (Epler, og appelsiner er billigere per kilo, men jeg tåler ikke. Bananer er også mye billigere enn druer.)
Er det noe grønt jeg finner som er billigere, så blir det igjen kuttet opp som snacks. Jeg har normalt annet også, men spiser da mest av det som er rimeligst den uken. Jeg har også satt meg et tak på hva jeg vil betale for en del varer, og er det dyrere så kjøper jeg det ikke. Har også noen få ting jeg prioriterer uansett, men skulle de øke mye i pris på ser jeg over om det er noe jeg heller kan erstatte det med. Jeg er glad i sukkererter, men jeg betaler ikke hva som helst for de. Er de dyre så blir de ikke kjøpt. Enkelt og greit. Det finnes annet å spise. 

Jeg er glad i kjøleskapsgrøt. Kjøper chiafrø billig på tights, og havregryn kan en få billig overalt, men rema har hatt godt tilbud i lengre tid nå. 2 poser til 30kr. Det er 2 måneder for meg med frokost om jeg kun bruker det til det. Jeg har i litt proteinpulver også. Igjen kjøpt på tights, og soyamelk kjøper jeg 3 for 2 på Meny. Jeg kan godt ha kjøleskapsgrøt med meg som lunsj. Meny har også 3 for 2 på den greske yoghurten jeg bruker. Jeg må ha det melkefritt. 

Lapskausblanding og Amerikansk blanding er de billigste grønnsaksblandingene, men brokkoli, erter, og noen av de andre blandingsposene er heller ikke så dyre. Fyrste bringebær er rådyrt nå, så jeg kjøper heller hvilken som helst annen pose av bær enn de. 

Protein kjøper jeg på tilbud og/eller med kuponger. Mer bønner og linser i kosten sparer også på utgiftene. 

Brødmat blir fort dyrt nå, men kommer jo an på brødet, og hvilket pålegg en bruker. Jeg spiser ikke så mye brødmat, men om jeg gjør har jeg et pålegg i gang om gangen av det som kan bli dårlig. 

Jeg kan prisene og det hjelper enormt. Da kan jeg ta bedre valg når jeg står i butikken, og justere hva jeg vil spise deretter. 

Spesialprodukter, snacks, godteri, osv drar raskt opp budsjettet, så mange kan med hell se over det. Jeg kjøper noe kos, men om en virkelig vil stramme inn så kan en ofte kutte her. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette viser jo at man kan spise sunt på et lavt budsjett, dermed sprekker teorien om at fattigdom forårsaker fedme, det handler mer om vilje, evt kunnskap.

Hvorfor skal du vinkle tråden inn på fedme, når det handler om lavt matbudsjett?? Uansett - det er dyrere å være sunn, jeg har prøvd begge deler - men vi feite folk bruker uhorvelige summer på å spise ting vi ikke trenger, for å dempe følelser vi ikke vil ha. Det gjelder i alle fall svært mange overvektige. 

Anonymkode: 1cb38...cbb

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du vinkle tråden inn på fedme, når det handler om lavt matbudsjett?? Uansett - det er dyrere å være sunn, jeg har prøvd begge deler - men vi feite folk bruker uhorvelige summer på å spise ting vi ikke trenger, for å dempe følelser vi ikke vil ha. Det gjelder i alle fall svært mange overvektige. 

Anonymkode: 1cb38...cbb

Det vet jeg, men opplever at mange skylder på dårlig råd når de skal (bort)forklare overvekt, noe som selvsagt er tull.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal nok ikke rope høyest om hvor flink vi er men vi består av i det daglige 4 stykk, hvor 3 er menn som er i arbeid. Jeg prøver å lete etter tilbud og stort sett klarer jeg å handle inn til middag mellom 250- 300 kr. Jeg går av og til over men da er det slik at jeg kan bruke noe av det jeg handlet inn til middagen dagen etter. Ta eks koteletter. VI hadde middags gjester i går og 3 av kotelettene ble ikke brukt så da blir det gryte i dag med de. Det man må for å få lavest mulig er å kjøpe de billigste tingene, og se på kg prisen.  Og bruk gjerne disse tilbud/ nedsatt diskene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...