AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Mange her som klager over strømprisene og som sliter. Men lurer på hva slags tiltak dere tar? Kler dere dere godt inne? Da mener jeg ikke en ullgenser, men forede tøfler, ull under klærne osv. Jeg er klar over at ull kan være dyrt og at det ikke er alle som har ulltøy. Vi går alltid i ullsokker inne, sover med ullteppe over dynen, lukker konsekvent dører i rom som ikke blir brukt, jeg bruker varmeflaske om jeg fryser i sofaen osv. En bruker her inne satt igang med trening eller husarbeid når hun frøs, synes det var lurt. Føler bare at så mange er opptatt av å klage uten å gjøre noe med det.. Så da tenker jeg heller en klagetråd- har noen flere råd og gode tips å komme med for oss som er frysne? Anonymkode: a0e48...f55 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Jeg følger med på strømprisen og kjører vaskemaskin og oppvaskmaskin når det er billigst. Anonymkode: cddd3...9be 2
Blått Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Per nå i desember så har jeg brukt 50 % mindre strøm enn i fjor. Det er ullsokker, lavere innetemperatur, vaskemaskin kjører på kvelden (ikke tørketrommel lengre). Dusjer så lite som mulig, noen ganger bare en gang i uken. Litt avhengig av hva jeg skal. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Gjør selvfølgelig det vi kan for å holde prisene nede. Fyrer med ved så innetemperaturen er grei. Kaldt med en gang vi står opp selvfølgelig. Klesvasken hoper seg opp, for vi venter med å vaske klær til prisen er lav osv. Anonymkode: ae23e...14b 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 4 minutter siden, Blått said: Per nå i desember så har jeg brukt 50 % mindre strøm enn i fjor. Det er ullsokker, lavere innetemperatur, vaskemaskin kjører på kvelden (ikke tørketrommel lengre). Dusjer så lite som mulig, noen ganger bare en gang i uken. Litt avhengig av hva jeg skal. Så da lever du enten over evne eller har svært dårlig råd. Jeg sitter ikke og spinker sånn på strømmen men bor i hus og tjener vanlig. Hvis du er nødt til å dusje bare en gang i uken er det noe som skurrer. Anonymkode: 78da3...aa1 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Jeg bruker ikke oppvarming pga økonomi utenom varmekablene på badet, disse må jeg ha. Kan gå inn der å kjenne litt varme under beina Ellers går jeg i ullundertøy, stilongs/overdel fra Aclima(hotwool) og ullsokker inne. Vurder å kjøpe noe ulltøffler også, Sunkost har noen til 250kr. https://sunkost.no/livsstil/tofler Ikke råd til å fyre med strøm, er ca 17-18g inne nå. Bor i leilighet så får varme fra de rundt meg også. Men ser at neste uke blir det mye mildere Men bruker komfyr og dusjer som vanlig. Anonymkode: e6742...5ab
Snok1 Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så da lever du enten over evne eller har svært dårlig råd. Jeg sitter ikke og spinker sånn på strømmen men bor i hus og tjener vanlig. Hvis du er nødt til å dusje bare en gang i uken er det noe som skurrer. Anonymkode: 78da3...aa1 Nei. Å spare strøm er en solidarisk handling. Den strømmen jeg IKKE bruker gir lavere strømpris for deg. Til syvende og sist gir vår sparing lavere energipriser for Ukraina og lavere energiinntekter for Russland. Din sedvanlige sløsing har motsatt effekt. 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 På jobb er det ihvertfall Tibber- kundene som klager mest for tiden🥴 Anonymkode: 8200f...b4e 5
Blått Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker said: Så da lever du enten over evne eller har svært dårlig råd. Jeg sitter ikke og spinker sånn på strømmen men bor i hus og tjener vanlig. Hvis du er nødt til å dusje bare en gang i uken er det noe som skurrer. Anonymkode: 78da3...aa1 Egentlig ikke, men jeg har hatt sinnsykt dårlig råd før og selv om jeg har hatt god råd de siste årene så sitter jeg fast i gamle vaner 😅 uansett så burde vi vel alle spare litt nå for å holde det nede Endret 12. desember 2022 av Blått 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 Holder en jevn innetemperatur, går i ullsokker, bruker varm bukse, slik som alle andre vintre. Fyller alltid opp vaskemaskin og oppvaskmaskin, som alltid. Eneste jeg gjør av sparetiltak i forhold til tidligere år er å sjekke strømpriser og eventuelt utsette klesvask og dusj. Ull gidder jeg ikke bruke penger på. Har ikke spesielt dårlig råd, og har null problemer med å betale strømregningen, men jeg klager likevel for det er ikke det jeg har lyst å bruke penger på. Jeg foretrekker spare, reise og slikt. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så da lever du enten over evne eller har svært dårlig råd. Jeg sitter ikke og spinker sånn på strømmen men bor i hus og tjener vanlig. Hvis du er nødt til å dusje bare en gang i uken er det noe som skurrer. Anonymkode: 78da3...aa1 Eller man bare er sparsommelig. Ikke alle har ett stort behov for å dusje så ofte heller. Anonymkode: 187fa...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 Vi kler oss godt inne, med ull og tøfler. Lukker dører og bruker ikke alle rommene i huset lengre da jeg ikke koster på å varme de opp. Det er pr nå rundt 13-14 grader på soverommene og ungene orker derfor ikke være der så lenge av gangen. Vi sover med lett ullundertøy og varmeflaske alle mann. Jeg vasker tøy og oppvasken når det er billigst og sparer der jeg kan. Likevel så er strømregningen estimert til 2000kr nå (før strømstøtte) så klart vi er bekymret. Jeg kan ikke gjøre flere sparetiltak enn de jeg har gjort til nå. Det er ikke sånn at det er verdens undergang dette, vi tilpasser oss jo, men det er da lov å klage bittelitt sånn innimellom når man er bekymret og lei av å spinke og spare på alt. Jeg lengter etter ett varmt bad🙈 Anonymkode: a86fb...c01 6 1
Gjest Inkognitoher Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 Lever i grunnen som før. Har alltid passet på å slå av lyset i rom jeg ikke bruker, skrur ned varmen på natta, dusjer hver dag, vasker klær som før. Fryser aldri inne. Strømregningene er ok
mitch92 Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Så da lever du enten over evne eller har svært dårlig råd. Jeg sitter ikke og spinker sånn på strømmen men bor i hus og tjener vanlig. Hvis du er nødt til å dusje bare en gang i uken er det noe som skurrer. Anonymkode: 78da3...aa1 Sjarmerende 🙄 Hvorfor poengtere at personen har dårlig råd eller at du tror de er dårlig med penger, er du en av de som jevnlig legger ut disse innleggene med at du er så irritert på fattige her inne? Og så skal du gni det inn også "DeT gjØr iKke JeG ". Wow gratulerer. Du gjør det så bra at du må sitte og rakke ned på de som må spare på strøm. 11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 Snok1 skrev (39 minutter siden): Nei. Å spare strøm er en solidarisk handling. Den strømmen jeg IKKE bruker gir lavere strømpris for deg. Til syvende og sist gir vår sparing lavere energipriser for Ukraina og lavere energiinntekter for Russland. Din sedvanlige sløsing har motsatt effekt. Så du mener, i fullt alvor, at nordmenn skal fryse i sine egne hjem, i vårt harde klima, slik at de skal få lavere energipriser i andre land med varmere klima ? Anonymkode: 98575...a69 18 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 For et ovenfra og ned innlegg! Jeg har alltid spart og i alle år fått kommentarer på hvor kaldt der er hos meg og at gjester alltid må kle seg ekstra når de kommer hit. Jeg gjør ALT av sparetiltak, og har virkelig ikke mer å gå på. så kom gjerne med noe NYTT av sparetiltak, for alt du og alle andre nevner gjør jeg allerede! Jeg klager ikke på strømmen uten å ha gjort absolutt alt for å få regningen ned! Her er det 10-12 grader i huset når vi våkner om morgenen. Ikke spesielt morsomt for et barn å stå opp til. Å være fattig i Norge er virkelig ikke enkelt. Takk Gud for vedovn og gratis ved. Uten den hadde vi ikke klart oss gjennom vinteren! Anonymkode: 3e067...d9d 5 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 Vi gjør de fleste tiltakene for å spare strøm. Og vi klager! Aller mest på at regjeringen er veldig fraværende. De gjemmer seg på kontoret. Anonymkode: 86aa9...375 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 Redusert og migrert forbruk til billigere tider i døgnet: Elvarme på kun nattestid, lade elbil, vvb, klesvask, oppvask kun om natta. Skifter klær sjeldnere og vasker opp sjeldnere. Jeg dusjer ikke lengre, bare bader ute. 2/3-deler av huset er i praksis avstengt og holder under 10 grader nå. Kolossal økning i vedfyring; vi brukte tilsvarende 2,5 vintre i fjor, og ser ut til å bruke mer i år. Anonymkode: dd3a8...f14 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 Men seriøst, i Norge skal vi ikke trenge å spare strøm. Tenke på når man vasker....ikke kunne ha 20g inne. Dette er for dumt, men folket godtar jo hva som helst. Så det er vi forbrukere som burde reagert. Anonymkode: e6742...5ab 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mange her som klager over strømprisene og som sliter. Men lurer på hva slags tiltak dere tar? Kler dere dere godt inne? Da mener jeg ikke en ullgenser, men forede tøfler, ull under klærne osv. Jeg er klar over at ull kan være dyrt og at det ikke er alle som har ulltøy. Vi går alltid i ullsokker inne, sover med ullteppe over dynen, lukker konsekvent dører i rom som ikke blir brukt, jeg bruker varmeflaske om jeg fryser i sofaen osv. En bruker her inne satt igang med trening eller husarbeid når hun frøs, synes det var lurt. Føler bare at så mange er opptatt av å klage uten å gjøre noe med det.. Så da tenker jeg heller en klagetråd- har noen flere råd og gode tips å komme med for oss som er frysne? Anonymkode: a0e48...f55 Men hvis de ikke har brød, hvorfor ikke spise kake? Og de fattige, hvorfor investerer de ikke arven sin i gode fond? Det er faktisk forskjell på hvor godt man tåler kulde. Og varme. Jeg tåler varme mye bedre enn de fleste jeg kjenner, veldig mange syter bare det passerer 25 grader her i Norge, og blir røde i ansiktet, svette, slappe og ubekvemme. Mange syter om det er 30 grader innendørs (mange syter faktisk allerede på 25 grader inne). Jeg synes det er helt uproblematisk, faktisk helt nydelig! Men kulde liker jeg ikke. Jeg fyrer med ved, vi går med ull eller silkeull fra topp til tå, har raggsokker og saueskinnstøfler, ullpledd og alpakkaskinnfeller, men uansett hvor godt jeg kler meg er det jo mer ubehagelig å sitte i et kaldt rom med mye klær, enn å sitte i et varmt rom med lite klær. Det er vanekeligere å bevege seg med mye klær, jeg fryser på nesa og fingrene, jeg får knuter i skuldrene og hodepine, alle leddene verker mer enn ellers, og til dere som trener når dere fryser - jeg klarer ikke å trene i kulde, musklene blir stive og kalde, og jeg er i kronisk dvalemodus når det er så kaldt. Så varierer det også hva vi anser som kaldt. 21 grader innendørs hjemme er kaldt nok til at jeg nå sitter med strikket ullbukse, to par raggsokker, en strikket kjole, et angoraull-pannebånd og et ullteppe, med hunden som varmeflaske, nær vedovnen. Andre synes kanskje dette er t-skjorte temperatur, men det hjelper ikke meg. Vedfyring er forøvrig jævla stress, man kan jo knapt gjøre annet enn å sitte vakt foran ovnen for plutselig har veden brent opp og det slokner. Jeg skjønner at de brukte slaver og tjenere i gamle dager til å passe ilden. Hvis jeg vil sette meg å sy litt eller tegne/male kan jeg ikke synke inn i konsentrasjonen, for må hele tiden holde et halvt øye på vedovnen, og legge fra meg det jeg holder på med for å gå og legge på mer ved. Dere som har det varmt og godt med å fyre med ved, uten noen annen form for oppvarming, hva anser dere som godt og varmt? Jeg synes ikke det er godt og varmt sånn at jeg slapper av og er komfortabel før det er minst 25 grader i oppholdsrom, helst minst 27 på bad. Soverommet derimot kan fint være bare 5 pluss, der skal jeg jo faktisk bare ligge stille under en dyne og være i semi-dvale, slik kroppen ønsker i lav temperatur. Har aldri hatt på varme på soverom, selv før med normale strømpriser. Men jeg har faktisk bestemt meg for å gjøre noe med det. Jeg skal skru opp varmen, det er LETT verdt noen tusenlapper i måneden å slippe å fryse sånn, jeg vil heller sulte. Og jeg skal stemme Rødt, som tydeligvis er det eneste partiet som bryr seg om andre nordmenn enn de som uansett kan ha på jacuzzien på hytta og varmekablene i oppkjørselen selv om strømmen skulle koste 10-20-40 kroner per kwt. 7,96 per kwt her akkurat nå by the way. Råtne korrupte norske politikere, håper de eller noen de er glade i fryser seg syke de også. Snok1 skrev (55 minutter siden): Nei. Å spare strøm er en solidarisk handling. Den strømmen jeg IKKE bruker gir lavere strømpris for deg. Til syvende og sist gir vår sparing lavere energipriser for Ukraina og lavere energiinntekter for Russland. Din sedvanlige sløsing har motsatt effekt. 🤮 Anonymkode: dd5b1...d91 3 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #20 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men seriøst, i Norge skal vi ikke trenge å spare strøm. Tenke på når man vasker....ikke kunne ha 20g inne. Dette er for dumt, men folket godtar jo hva som helst. Så det er vi forbrukere som burde reagert. Anonymkode: e6742...5ab Sant. Helt sykt at vi sitter som en flokk dumme sauer og finner oss i dette. Nordmenn hadde vel ikke gjort annet enn å syte litt på nett om myndighetene begynte å skyte folk i gatene heller. Anonymkode: dd5b1...d91 4 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå