Gå til innhold

Når følte du skikkelig tilknytning/morsfølelse for babyen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsmamma i midten av 30-årene og har en baby på 2,5 mnd. 
Selv om jeg mer og mer blir vant til hverdag med baby kjenner jeg fortsatt det er uvant at jeg er mamma og at jeg har ansvar for et menneske. Jeg har fra dag 1 følt omsorg for babyen min og dekker alle hennes behov men jeg kan kjenne på at jeg skulle ønske jeg følte mer for henne selv om jeg vet jeg elsker henne og at hun er helt nydelig! Nå i det siste har hun begynt å smile litt og da kjenner jeg at jeg blir glad, men hun er fortsatt så liten at hverdagen går mest i amming, trilletur, bleieskift, litt uro pga mage og litt leking på babygymmet, at jeg mest kjenner på omsorg for henne.

Er det flere her som har følt det samme? Når begynte dere å føle skikkelig tilknytning og morsfølelsen for baby?

Anonymkode: d71be...578

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er 5 måneder og jeg føler enda ikke på morfølelsen/tilknytningen. Føler et enormt ansvar og beskyttelsesinnstinkt, men den der "han er det beste som har hendt meg og jeg elsker ham over alt på jord" er jeg ikke i nærheten av å føle på. Tvert i mot er han det tyngste som har skjedd meg og jeg synes det er skikkelig krevende. Har hatt en tung star med kolikk og mye uro.

Håper virkelig den følelsen kommer snart, sånn det er nå kjenner jeg at han like gjerne kunne vært noen andres barn.

Anonymkode: c9552...59b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

En dag  etter jeg våknet opp fra mørket , døde nesten for 14 år siden av revnet livmor og gled inn i mørket! Barnet mitt overlevde følte en varm glede når jeg så min mor sitte med vesla i armene og vugge henne . Var lenge svak og trett men klarte å pumpe meg så mannen min fikk foret babyen med flaske

Endret av Anciol
Skrevet

Umiddelbart. Med alle fem.

Skrevet

Så og si med en gang med dem alle tre ❤️

Anonymkode: a42da...df1

Skrevet

Morsfølelsen kom inder øyeblikk jeg fikk se barnet for første gang. Da var hun 2 timer og den følelsen var som en eksplosjon i brystet. Det er den beste følelsen jeg har hatt i livet. Kan ikke forklares, må bare oppleves.

Skrevet

Da han var 6 måneder.

Anonymkode: e6a33...7fd

Skrevet

Det har enda ikke dukket opp, 4 mnd etter at babyen er født :) Var ikke i nærheten av å føle annet enn sykt sterk beskyttelse og omsorg når den kom til verden. Kanskje 3 mnd ut begynte jeg å bli glad i dette lille mennesket. Sånn kjenne at jeg kunne klemme hardt og bli veldig glad inni meg på ekte. Og jeg syns ikke det er så rart heller. Trengte tid på å bli kjent med denne fremmede. Litt etter litt, så føles det mer og mer ut som kjærlighet. Jeg er hvertfall en person som bruker tid, så bekymrer meg ikke noe. Hva er morsfølelse enn beskyttelse og omsorg? Må det beskrives som så mye mer? Jeg tenker man kan være en kjempegod mor selv om man ikke føler «dette er det beste som har skjedd meg» eller «elsker over alt på jord» som det snakkes mest om. 

Anonymkode: 34af0...c59

• Liker 1
Skrevet

8 mnd kanskje, eller jobber fortsatt med saken...

Anonymkode: e4afb...bbe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Selv om det ikke er det du trenger å høre sikkert så følte jeg det med begge to fra første stund. 

Anonymkode: 54fdf...531

Skrevet

3 år og jeg venter enda.

Anonymkode: 0f6c4...2e0

• Hjerte 4
Skrevet

Med første tok d 2 timer. 
med nr 2 tok d 6 måneder..

Anonymkode: 490d5...a0e

Skrevet

6 måneder, venter enda

Anonymkode: 2e777...1d9

Skrevet

Ansvarsfølelsen kom jo fort. Men hadde minimalt med varme følelser før det hadde gått sikkert 6mnd og det gikk over 1 år før jeg kjente at jeg var  glad i barnet. Og enda litt før jeg var mer glad i barnet enn i bikkja... Var deprimert hele første året.

Nå er barnet snart 2 år og endelig føler jeg slik jeg tror man skal. 

Anonymkode: 6a91d...13b

• Hjerte 2
Skrevet

Min er 2 mnd og venter enda på den overveldende kjærligheten og morsfølelsen. Håper det kommer når hun blir litt eldre og jeg ser mer av personligheten hennes. 

Anonymkode: c45d0...aa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

3 år og jeg venter enda.

Anonymkode: 0f6c4...2e0

4 år og jeg venter fortsatt her. 

Anonymkode: 03223...5a9

• Hjerte 2
Skrevet

Med første tok det noen uker, husker ikke nøyaktig hvor mange, 3-6 et sted tror jeg.

Med nummer 2 kom det umiddelbart.

med nummer 3 var det lenge usikkert om barnet kom til å overleve, så da var jeg rimelig nummen i følelsene lenge. 

Anonymkode: 0047a...699

Skrevet

Det kan ikke finnes en fasit på hvordan morsfølelsen skal være, for vi er alle forskjellige. Ikke alle går den store altoppslukende forelskelsen. Jeg har i 26 år levd i den villfarelsen å tro at det var å føle beskyttelsestrang og omsorg og å være glad i som var morsfølelsen, lærte på KG at om du ikke bobler over av stormende forelskelse helst med det samme du blir gravid har du i beste fall fødselsdepresjon eller så er du bare en dårlig mor. ( ja, det var satt litt på spissen da )

Anonymkode: df548...9b7

• Liker 4
Skrevet

Her kom den med en gang med alle tre. Men før jeg fikk første drev «alle» å forberedte meg på at det var veldig vanlig å ikke føle noe morsfølelse med en gang, og at jeg måtte ikke bli skuffa eller redd dersom det tok tid. Ser her i tråden at det nok stemmer, og at det er stor variasjon!:)

Jeg forstår forresten godt det kan ta tid, for det å bli mor er så overveldende på så mange områder at det nok kan overskygge mye av det gode. Man kan nesten ikke forvente at ALLE skal føle seg overstrømmet av kjærlighet når man bokstavelig talt over natta må overgi seg selv fullstendig til et annet menneske. Det kan være beintøft, selv om det ikke er noe «galt» i form av depresjon og lignende. 

Anonymkode: 11099...d10

Skrevet

Kjente det vel rundt året tror jeg? Alltid hatt sterkt beskyttelsesinstinkt og gråt daglig første halvannet året fordi jeg var redd for at hun skulle dø (kun angst, hun har vært frisk hele veien), men jeg fikk ikke denne varme eksplosive følelsen i kroppen.

Anonymkode: c5ca5...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...