Gå til innhold

Utdannet innen sexologi, jobber med seksualitet, men ikke særlig opptatt av sex privat.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AprilLudgate skrev (28 minutter siden):

Seksuell helse er jo langt mer enn puling da? 😅🤷‍♀️

Folk trenger sexolog fordi utfordringer med samspill i parforholdet, tillit, ulike forventinger.

Eller funksjonsnedsettelse, ta tilbake eierskap til egen kropp osv.

Det handler jo egentlig veldig lite om selve handlingen.

Om jeg hadde tatt den utdannelsen hadde jeg vært veldig lite interessert i å lære bort deepthroat liksom. Man er fagperson, ikke sexinstruktør. 

Nettop. Knallbra formulert 😊👍🏻

Anonymkode: 4f519...35d

• Nyttig 1
Skrevet

Sex forbindes jo med engasjement, liksom. En desperasjon på en måte. 

Og så sitter det noen der tørrere enn hybelkaniner. Sex er jo liksom noe som får folk til å bli halvveis maniac, så forstår det. Man har ikke matematikkens rasjonalitet over seg, akkurat. 

LOLZZZZ

Anonymkode: afd83...164

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville hatt større tillit til en sexolog som ikke er så opptatt av sex privat, enn en som jeg fryktet ville bli kåt av å høre om andres sexproblemer. 

Men samtidig, så ville jeg forventet at personer som studerer sexologi er mer opptatt av sex enn folk flest. 

Anonymkode: d7528...e3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er utdannet innen sexologi ved UIA, og har flere fordypninger innen sexologi fra Oslo-met. Stor del av jobben min er også innenfor feltet. Jeg syntes altså seksualitet er veldig spennende og morsomt, rent faglig.

Rent personlig er jeg ikke særlig opptatt av sex. Ja, jeg har prøvd det som er å prøve og utforsket på lik linje som svært mange andre igjennom ungdommen og som ung voksen. Men når alt kommer til alt, så er jeg altså ikke særlig opptatt av sex. 

Jeg kan fint gå et år uten sex i forhold jeg er i. Jeg kan like lett ha sex 5 ganger i uken, men det spiller altså ingen rolle for meg. Jeg har det like fint i et forhold helt uavhengig av frekvens på sex.

Jeg tar svært sjelden initiativ til sex, da det er svært langt ned på prioriteringslisten min. 
Når jeg har sex, så er jeg helt såkalt «vanilje». Jeg har ingen spesielle fetisjer. Jeg har ikke noe behov for variasjon. Selve samleie/penetrasjon gir meg lite nytelse, og kan rett og slett være litt kjedelig.

Det jeg syntes er litt komisk, er at noen jeg prater med syntes dette er veldig, veldig rart. De har en forventning om at jeg skal være veldig opptatt av sex «på hjemmebane», siden jeg har seksualitet som utdannelse og som jobb. 

Jeg kjenner ingen barnevernsansatte som bruker fritiden sin på barnevernssaker. Jeg kjenner ingen sykepleiere som driver med venefloner og sårstell hjemme. Jeg kjenner ingen regnskapsførere som bruker fritiden sin på å føre regnskap, jeg kjenner ingen ansatte i forsvaret som driver å kriger på fritiden osv osv.

Er det så utrolig merkverdig at jeg som utdannet og yrkesutøvende innen seksualitet er så opptatt av sex privat?

Må være rart å være sexolog og skal hjelpe andre om du ikke kan sitte deg inn i deres situasjon feks! Sex er jo det de søker hjelp for. Om du ikke har det, eller stort behov for det , hvordan skal du da hjelpe andre? Har gått til mange psykologer men en nyutdannet uten noe sårt bak hjelper ikke. Du kan lese og pugge så mye du vil men det vil aldri bli bra nok. Du må utforske , du må ha kjent på traumer selv for å faktisk sette deg inn i det og for å kunne hjelpe og forstå! De er best!

Anonymkode: 8dbab...fb3

• Liker 1
Skrevet

kanskje de som er mest opptatt av at du bør være opptatt av sex er de som har behov for en sexolog? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Om ting er oppe til diskusjon, så klarer jeg ikke å holde munnen😅. Jeg er absolutt engasjert.

Om jeg skulle oppleve noen utfordringer av seksuell karakter i forholdet, så har jeg helt klart «faget mitt» med meg ja. Og ville nok raskt ha masse tanker og ideer om ulike strategier og potensielle løsninger. Må understreke at jeg ikke er parterapeut eller familierådgiver.

Da blir det vel litt som en ingeniør som ikke kan snekre, men vet hvordan det gjøres for å bli solid.

Så synes jeg at et år uten sex burde få fram sexologen?

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (1 time siden):

Så synes jeg at et år uten sex burde få fram sexologen?

Haha skjønner hva du mener😆

Hadde vi opplevd det som problematisk eller «uønsket», så hadde jeg nok «tatt tak».

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er utdannet innen

Er det så utrolig merkverdig at jeg som utdannet og yrkesutøvende innen seksualitet er så opptatt av sex privat?

Å ta med seg jobben hjem eller å ha jobben som hobby passer ikke for alle, men jeg kjenner en psykiater som konstant blir sammen med spinn gale menn. De gale er vel ikke kjedelige?

Skrevet

Jeg tviler ikke på at du har en faglig kompetanse som kanskje i de fleste tilfeller er nok for å utøve yrket ditt adekvat. Men jeg tror allikevel det kreves en viss innlevelsesevne/forestillingsevne for å kunne møte alle typer pasienter på best mulig måte. Om du ikke nødvendigvis praktiserer sprelsk og fantasifull sex, så tror jeg det er en fordel og iallfall ha en fantasi og innlevelsesevne som gjør at du er i stand til å forstå dine pasienter på et seksuelt emosjonelt plan. 

Jeg har lest mange innlegg her på KG av såkalte fagpersoner innenfor forskjellige fag som demonstrerer en overraskende liten innsikt i menneskers psyke eller hvordan ting faktisk fungerer.

Anonymkode: 48939...259

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det er det minste rart at noen kan ha en faglig-teoretisk interesse for en type praksis eller samhandling uten å være særlig tent på å delta i praksisen selv/personlig. En fysiker eller ingeniør som studerer det aerodynamiske ved skihopping behøver ikke å ha noen særlig interesse for selv å hoppe på ski. 

Anonymkode: a50ad...627

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg tror allikevel det kreves en viss innlevelsesevne/forestillingsevne for å kunne møte alle typer pasienter på best mulig måte.

så tror jeg det er en fordel og iallfall ha en fantasi og innlevelsesevne som gjør at du er i stand til å forstå dine pasienter på et seksuelt emosjonelt plan. 

Anonymkode: 48939...259

Var det noe spesielt med innlegget mitt som fikk deg til å tenke at jeg ikke har innlevelsesevne og fantasi?😊

Forøvrig enig i at om ikke en forutsetning, så i hvert fall en stor fordel å ha evnen til innlevelse og fantasi for best mulig å forstå andre sine utfordringer.

Skrevet

Jeg synes det er rart om folk synes det er rart. Jeg har aldri tenkt at sexologer sikkert har dritmye og spennende og eksperimentell sex - det er jo bare et yrke..

Jeg jobber i it-bransjen, og har fint lite interesse av å bruke fritiden min på enda mer it-ting enn jeg gjør på jobb. 

Anonymkode: 1cc04...dca

• Nyttig 2
Skrevet

Bakerens barn får ikke brød....

Anonymkode: f3f9e...b48

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Var det noe spesielt med innlegget mitt som fikk deg til å tenke at jeg ikke har innlevelsesevne og fantasi?😊

Forøvrig enig i at om ikke en forutsetning, så i hvert fall en stor fordel å ha evnen til innlevelse og fantasi for best mulig å forstå andre sine utfordringer.

Hele innlegget gjør at jeg stiller spørmål ved din evne til innlevelse hos de som har stort sexbehov. Du er ikke diskvalifisert, men du starter med et handicap. Det er lettere å forstå ting man har erfaring med selv. Det er som å undervise i komposisjon uten å like musikk, eller gi kokkekurs uten å like mat.

Da mangler man et verktøy for å vite om man gir gode eller dårlige råd. Man kan lese seg opp, men man vil aldri egentlig forstå. Man vil alltid være en marsboer som prøver å gi samlivsråd til jordboere.

"Hør her unge dame: Jeg har faktisk doktorgrad i menneskelig anatomi!" Romvesenet Dr Zoidberg til hr. Philip Fry - Futurama.

PS: Jeg jobber med teknologi og er like skeptisk til ingeniører som ikke er interessert i faget på fritiden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Snakk om å knuse drømmene ang sprengkåte, ville og utforskende sexologer da🤣

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Det jeg reagerer på er generelle mangelen på lyst! Hadde min partner uttrykt en slik likegyldighet til sex hadde det vært drepen for min sexlyst. Jeg vil ikke ha sex med noen fordi "jeg får lov" eller partner "gir" meg adgang! Da måtte jeg virkelig gått noen runder med meg selv og vurdert om dødt sexliv var noe for meg. Ville kanskje dratt med meg partner til parterapi.

Ellers jobber jeg med livredning. Og klart, hvis jeg ikke har betalt for det så...

Anonymkode: 9d548...3fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vil ikke ha sex med noen fordi "jeg får lov" eller partner "gir" meg adgang!

Ville kanskje dratt med meg partner til parterapi.

Anonymkode: 9d548...3fa

Kan understreke at vi har sex fordi vi har lyst. Ingen av oss «gir lov» eller «gir adgang».  Vi har akkurat passe lyst oss i mellom. Hadde en av oss opplevd at man ikke var fornøyd med hvor ofte eller sjelden vi har sex, så er det den enkleste ting i verden å ta opp.

Vi har veldig mange ting som forbinder oss, gir tilknytning, samhold, omsorg og kjærlighet. Men akkurat sex er ikke en viktig komponent for oss i dette. For mange er det svært viktig, og om det var det for en av oss, så hadde vi hatt en stor utfordring vi med nytte kunne ha brukt en parterapeut eller sexologifaget til å veilede på. 

Hadde vi hatt et opplevd behov for parterapi, så hadde vi mer en gjerne gjort det 😊. Jeg kjenner jo flere som jobber som parterapeuter, familieveiledere osv. 

Skrevet
On 12/11/2022 at 11:55 PM, AnonymBruker said:

Jeg er utdannet innen sexologi ved UIA, og har flere fordypninger innen sexologi fra Oslo-met. Stor del av jobben min er også innenfor feltet. Jeg syntes altså seksualitet er veldig spennende og morsomt, rent faglig.

Rent personlig er jeg ikke særlig opptatt av sex. Ja, jeg har prøvd det som er å prøve og utforsket på lik linje som svært mange andre igjennom ungdommen og som ung voksen. Men når alt kommer til alt, så er jeg altså ikke særlig opptatt av sex. 

Jeg kan fint gå et år uten sex i forhold jeg er i. Jeg kan like lett ha sex 5 ganger i uken, men det spiller altså ingen rolle for meg. Jeg har det like fint i et forhold helt uavhengig av frekvens på sex.

Jeg tar svært sjelden initiativ til sex, da det er svært langt ned på prioriteringslisten min. 
Når jeg har sex, så er jeg helt såkalt «vanilje». Jeg har ingen spesielle fetisjer. Jeg har ikke noe behov for variasjon. Selve samleie/penetrasjon gir meg lite nytelse, og kan rett og slett være litt kjedelig.

Det jeg syntes er litt komisk, er at noen jeg prater med syntes dette er veldig, veldig rart. De har en forventning om at jeg skal være veldig opptatt av sex «på hjemmebane», siden jeg har seksualitet som utdannelse og som jobb. 

Jeg kjenner ingen barnevernsansatte som bruker fritiden sin på barnevernssaker. Jeg kjenner ingen sykepleiere som driver med venefloner og sårstell hjemme. Jeg kjenner ingen regnskapsførere som bruker fritiden sin på å føre regnskap, jeg kjenner ingen ansatte i forsvaret som driver å kriger på fritiden osv osv.

Hei hvilken boka anbefaler du for meg lese om sexologi så jeg kan lære noe av det? 🙏🙏🙏 Hilsen

Anonymkode: a3f1b...baa

Skrevet

Jeg opplevde det samme. Skrev master om et tema innenfor sexologi og ble møtt av at da var nok jeg opphengt i sex. Så enormt med sånne kommentarer. Og gubbanoa så mange som plutselig skulle dele om seksualiteten sin på privaten. Det var både ubehagelig, og fortalte meg at dette er det snakket om for lite om i samfunnet. Men nei, pappa, jeg trenger ikke å høre om din undertrykte seksualitet, men jeg skulle ønske det hadde vært rom for det på et eller annet tidspunkt gjennom livet ditt med helsepersonell du har møtt. 

Jeg mener det er et underkommunisert felt innenfor helse- og sosialfeltet, og kan være viktig for den overordna helsa. Men det er ikke sånn at jeg personlig er veldig utforskende og eksperimentell. Jeg er veldig åpen, men har ikke noe behov selv for å krysse av alt på lista. 

Anonymkode: f2b2f...f5d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei hvilken boka anbefaler du for meg lese om sexologi så jeg kan lære noe av det? 🙏🙏🙏 Hilsen

Anonymkode: a3f1b...baa

Ville kanskje begynt med «seksualitetens betydning for utvikling», av Vildalen.

og «Sexologi i praksis» av Almås/Benestad.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...