Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å jobbe i VTA-bedrift når man er 100% ufør? Hvordan er lønna? Er det bra arbeidsmiljø? 

Anonymkode: 6ca5b...ed8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som har erfaring med å jobbe i VTA-bedrift når man er 100% ufør? Hvordan er lønna? Er det bra arbeidsmiljø? 

Stort sett dårlig på alle områder, gikk over til ufør selv. MYE bedre liv.

Anonymkode: eb623...edb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså jeg får jo uføretrygd av NAV nå, men har ingen jobb eller lignende. Derfor tenkte jeg å starte i VTA for å få noen kroner ekstra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså jeg får jo uføretrygd av NAV nå, men har ingen jobb eller lignende. Derfor tenkte jeg å starte i VTA for å få noen kroner ekstra. 

Det vil ikke lønne seg for deg, gjør heller noe frivillig arbeid. Litt lavt i terrenget, evt tjen noe svarte penger på siden.

Hold deg langt unna alt som har med arbeids å gjøre om du er heldig å har 100% ufør. Trygg inntekt.

Skrevet

VTA er varig tilrettelagt arbeid for de som har en uføretrygd i bunnen. Når man deltar i VTA har man forhøyet inntektsgrense og kan tjene 1 G før trygda blir redusert. 
Vanlig timelønn på VTA ligger som regel mellom 30 og 45,- pr time. Det er altså ikke veldig lukrativt, men med tanke på at man har hele trygda ved siden av så vil det jo selvsagt alltid lønne seg. 
Arbeidsmiljø vil vel være like ulikt der som i alle andre bedrifter, men jeg vet fra de stedene jeg kjenner til, at de jobber mye med at folk skal ha det bra på jobb og miljøet der er veldig bra.

• Liker 1
Skrevet
Angelheart2 skrev (1 minutt siden):

VTA er varig tilrettelagt arbeid for de som har en uføretrygd i bunnen. Når man deltar i VTA har man forhøyet inntektsgrense og kan tjene 1 G før trygda blir redusert. 
Vanlig timelønn på VTA ligger som regel mellom 30 og 45,- pr time. Det er altså ikke veldig lukrativt, men med tanke på at man har hele trygda ved siden av så vil det jo selvsagt alltid lønne seg. 
Arbeidsmiljø vil vel være like ulikt der som i alle andre bedrifter, men jeg vet fra de stedene jeg kjenner til, at de jobber mye med at folk skal ha det bra på jobb og miljøet der er veldig bra.

Spørs jo hva man skal bruke tiden sin på også da, er krevende å jobbe. Transport frem og tilbake også.

Mitt poeng er at slike ting som VTA ikke bør eksistere, fordi det er jo tilskudd hele greia. Unødig kaste bort penger på slike ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor svarer du når du helt tydelig ikke aner noe om det som blir spurt om? 
Man MÅ være ufør og ha uføretrygd for å få plass på en VTA-bedrift, så det du skriver henger ikke på greip. 
For mange så kan det være veldig bra å ha en tilrettelagt jobb der de kan gjøre noe. Det å ha noe å gå til, bidra i samfunnet og ha kollegaer har ofte veldig stor betydning. VTA er for alle med trygd, ikke bare de med psykiske lidelser (mange tror feilaktig at det kun er folk med Downs syndrom, eller lignende, som er på VTA-arbeidsplasser), også de som har fysiske plager som gjør at de ikke kan fungere på en ordinær arbeidsplass. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Angelheart2 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor svarer du når du helt tydelig ikke aner noe om det som blir spurt om? 
Man MÅ være ufør og ha uføretrygd for å få plass på en VTA-bedrift, så det du skriver henger ikke på greip. 
For mange så kan det være veldig bra å ha en tilrettelagt jobb der de kan gjøre noe. Det å ha noe å gå til, bidra i samfunnet og ha kollegaer har ofte veldig stor betydning. VTA er for alle med trygd, ikke bare de med psykiske lidelser (mange tror feilaktig at det kun er folk med Downs syndrom, eller lignende, som er på VTA-arbeidsplasser), også de som har fysiske plager som gjør at de ikke kan fungere på en ordinær arbeidsplass. 

Jeg er ufør, vært igjennom VTA selv. Stoppet det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er ufør, vært igjennom VTA selv. Stoppet det.

Altså, det er en del rare VTA-arbeidsplasser. Men det er det også blant ordinære arbeidsplasser, spesielt de som driver med rovdrift på sine ansatte.

Men nå spurte trådstarter om erfaringer innen VTA. 

Det man kan si, som en annen har vært inne på, er at man kan jobbe i en VTA-bedrift som ufør. Det er faktisk poenget, å ha ufør i bunn. Og da forhøyes også den frie inntektsgrensa fra 0,4 G til 1 G.  

Minuset er selvsagt at timelønna er svært lav. Men for de som ikke har en sjanse til å finne noe deltid eller vikar / tilkallingsvakt i det ordinære arbeidsmarkedet, så vil en VTA-inntekt være gull. 

Meningen er egentlig at man skal prøve å "oppgradere" seg selv til en biintekt, altså ekstra inntekt i det ordinære arbeidsmarkedet via VTA-løpet. Men for en del deltagere ender det nok opp med at de blir i VTA-bedriften til de eventuelt blir pensjonister. 

Så til trådstarter: Lønna er svært dårlig, ja, og arbeidsmiljøet kan ikke vi her i tråden vite noe om på forhånd. Helt avhengig av bedriftskulturen og kollegaene du kommer til å ha. 

Anonymkode: bcc41...4e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...