Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Hva feiler det dere som kjører på dyr, men unnlater å melde ifra? Alle kan være uheldige og kjøre på et dyr, men det er faktisk straffbart å ikke melde ifra. Det er ikke sikkert man finner det påkjørte dyret, men da setter man opp et merke og melder ifra til veterinær eller politi. Man lar ikke bare dyret ligge alene. Hvem er dere og hvorfor tar dere ikke ansvar? Skjønner dere ikke at dere faktisk kan bidra med å redde dyret hvis dere melder ifra i tide? Og at det sitter barn og familier i sorg over å ikke finne dyret sitt? Blir så sint! 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Påkjørsler meldes ganske ofte inn til veitrafikksetralen. Veidrift henter døde dyr langs veien. Anonymkode: a5401...3e6 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Jeg fikk litt panikk og kjørte videre en gang jeg kjørte på en katt. Anonymkode: 1e46b...33d 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 Kanskje fordi de får panikk, og ikke vet hvordan de egentlig burde håndtere en sånn situasjon? Og så håper de på at noen andre kanskje skal dukke opp, og fikse situasjonen... Anonymkode: 89ccc...75a 1
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Påkjørsler meldes ganske ofte inn til veitrafikksetralen. Veidrift henter døde dyr langs veien. Anonymkode: a5401...3e6 Her var det en privatperson som fant katten min, angivelig flere dager etter påkjørsel, og det hadde rukket å gå stor infeksjon i såret/skaden. Hadde de som kjørte på den meldt ifra med det samme, så kunne man forhindret infeksjonen. Men pga. en person bare kjørte forbi, så måtte katten lide, mens jeg lette og lette uten å finne den. Det er faktisk utrolig viktig å melde ifra, både for kattens del, men også for eiers del. 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 Folk kan faktisk kjøre på et dyr uten å merke det… Sånn før du dømmer alle nedenom og hjem Men for all del, folk som bevisst kjører videre håper jeg drukner i sin egen dårlige samvittighet! Anonymkode: 4e524...b85 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #7 Skrevet 11. desember 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Her var det en privatperson som fant katten min, angivelig flere dager etter påkjørsel, og det hadde rukket å gå stor infeksjon i såret/skaden. Hadde de som kjørte på den meldt ifra med det samme, så kunne man forhindret infeksjonen. Men pga. en person bare kjørte forbi, så måtte katten lide, mens jeg lette og lette uten å finne den. Det er faktisk utrolig viktig å melde ifra, både for kattens del, men også for eiers del. Vet du om vedkommende vet at de har kjørt på katten din?? Anonymkode: 4e524...b85 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #8 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk kan faktisk kjøre på et dyr uten å merke det… Sånn før du dømmer alle nedenom og hjem Men for all del, folk som bevisst kjører videre håper jeg drukner i sin egen dårlige samvittighet! Anonymkode: 4e524...b85 Jeg har gjort det. Håper det gikk bra med katten. Likevel sp trøster jeg meg med at det var bare en katt og den var nok død så den ikke led. Anonymkode: 1e46b...33d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #9 Skrevet 11. desember 2022 Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Her var det en privatperson som fant katten min, angivelig flere dager etter påkjørsel, og det hadde rukket å gå stor infeksjon i såret/skaden. Hadde de som kjørte på den meldt ifra med det samme, så kunne man forhindret infeksjonen. Men pga. en person bare kjørte forbi, så måtte katten lide, mens jeg lette og lette uten å finne den. Det er faktisk utrolig viktig å melde ifra, både for kattens del, men også for eiers del. Om man kjører på en katt og den løper og gjemmer seg, som er typisk katt når den er skadet, så hjelper det ikke å melde i fra om ingen finner den. Hvor gammel var katten? Anonymkode: 0cc6d...19a
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om man kjører på en katt og den løper og gjemmer seg, som er typisk katt når den er skadet, så hjelper det ikke å melde i fra om ingen finner den. Hvor gammel var katten? Anonymkode: 0cc6d...19a 1,5 år. Jeg er helt knust. Det var meg og katten alene hjemme. Nå er den død. En snill, tilfeldig forbipasserende, fant den og brakte den til veterinær, men livet stod ikke til å redde. Endret 11. desember 2022 av Tvillingsjel 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #11 Skrevet 11. desember 2022 Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): 1,5 år. Jeg er helt knust. Det var meg og katten alene hjemme. Nå er den død. En snill, tilfeldig forbipasserende, fant den og brakte den til veterinær, men livet stod ikke til å redde. Forferdelig trist, vet alt om det Men fremdeles - vet du om vedkommende du anklager vet at han/hun har kjørt på den? Anonymkode: 4e524...b85 1
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #12 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forferdelig trist, vet alt om det Men fremdeles - vet du om vedkommende du anklager vet at han/hun har kjørt på den? Anonymkode: 4e524...b85 Takk for forståelse ❤️ Nei, jeg vet ingenting, vet ikke hvem som kjørte på den heller.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #13 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg fikk litt panikk og kjørte videre en gang jeg kjørte på en katt. Anonymkode: 1e46b...33d Siden panikken ikke varer for evig kjørte du vel tilbake? Eller ga du faen? Anonymkode: 5e146...515
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #14 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har gjort det. Håper det gikk bra med katten. Likevel sp trøster jeg meg med at det var bare en katt og den var nok død så den ikke led. Anonymkode: 1e46b...33d Kan du fortelle meg hvordan du kan kjøre på en katt uten å merke det, men samtidig være klar over at det er gjort da? Óg er du like kald, følelsesløs og samvittighetsløs når du kommer til andre ting hele livet? Anonymkode: 5e146...515
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #15 Skrevet 11. desember 2022 Tvillingsjel skrev (14 minutter siden): 1,5 år. Jeg er helt knust. Det var meg og katten alene hjemme. Nå er den død. En snill, tilfeldig forbipasserende, fant den og brakte den til veterinær, men livet stod ikke til å redde. Det er jo desverre slik at vi alle må leve med usikkerheten om hvor langt et liv blir, eller hvordan det avsluttes. Om man ikke takler det som dyreeiere så må man sikkre at dyret hverfall er inne og trygt, men selv det er aldri sikkert. Du anklager noen for hjelpeløs påkjørsel, og det er ikke umulig, men så slapp du og ut katten... Alt har en konsekvens. Enten vi liker det eller ikke. Livet er skjørt uansett. Anonymkode: 0cc6d...19a 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #16 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har heldigvis ikke kjørt på noe annet enn fugler som plutselig skal fly rett foran bilen. For noen år siden kom en bekjent av meg over noen som hadde kjørt på ett rådyr. Tydelig svært skadet, men i live. De som hadde kjørt på dyret hadde ringt politiet og varslet. Politiet hadde ikke tid til å komme ennå. Min bekjente hadde våpen i bilen og hadde våpentillatelse. Han ringte og hørte med politiet om han kunne få tillatelse til å avlive rådyret og fikk blankt nei. Han bodde like i nærheten så han valgte å holde seg utendørs og observere dyret. Politiet kom 5-6 timer senere for å avlive rådyret. Årsaken til hvorfor de kom så sent var fordi politiet hadde «gå sakte» aksjon. Min bekjent hadde mest lyst til å avlive, men ville da blitt anmeldt og fratatt våpenlissensen. Helt forkastelig av politiet. Anonymkode: 136c7...3b9
Eva-Lena Skrevet 11. desember 2022 #17 Skrevet 11. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har gjort det. Håper det gikk bra med katten. Likevel sp trøster jeg meg med at det var bare en katt og den var nok død så den ikke led. Anonymkode: 1e46b...33d Hva vet du om den led eller ikke når du ikke gikk ut for å sjekke? For andre enn deg var den ikke bare en katt, men ett kjæledyr. Jeg har vært vitne til at en katt overlevde å bli overkjørt av 2 biler på rappen. Den vred seg i smerter. Jeg gråt som en lekk sil mens eksen min gikk ut og avlivet den . Å være vitne til det var helt forferdelig og attpåtil kjørte de bare videre ❤️. Endret 12. desember 2022 av Eva-Lena 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #18 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo desverre slik at vi alle må leve med usikkerheten om hvor langt et liv blir, eller hvordan det avsluttes. Om man ikke takler det som dyreeiere så må man sikkre at dyret hverfall er inne og trygt, men selv det er aldri sikkert. Du anklager noen for hjelpeløs påkjørsel, og det er ikke umulig, men så slapp du og ut katten... Alt har en konsekvens. Enten vi liker det eller ikke. Livet er skjørt uansett. Anonymkode: 0cc6d...19a Og dette skriver du til noen som er knust over å ha mistet katten sin. Er du klar over hvor vanskelig det kan være å holde en katt inne? Helt riktig at livet er skjørt, men det forsvarer ikke at enkelte folk bare kjører videre etter å ha kjørt på et dyr. Og det er ikke mulig og ikke merke at man kjører på en katt som enkelte her har nevnt som en mulig årsak. Anonymkode: 74831...45d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg fikk litt panikk og kjørte videre en gang jeg kjørte på en katt. Anonymkode: 1e46b...33d Hadde du gjort det samme hvis det var et menneske du kjørte på? Anonymkode: 74831...45d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #20 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Og dette skriver du til noen som er knust over å ha mistet katten sin. Er du klar over hvor vanskelig det kan være å holde en katt inne? Helt riktig at livet er skjørt, men det forsvarer ikke at enkelte folk bare kjører videre etter å ha kjørt på et dyr. Og det er ikke mulig og ikke merke at man kjører på en katt som enkelte her har nevnt som en mulig årsak. Anonymkode: 74831...45d Jeg har flere innekatter, og slle fosterkattene er bare inne. Flere av de har naturligvis levd ute i flere mnd før de endte opp hit. Synes ikke det er vanskelig i det hele tatt og det gjør ikke de heller. Anonymkode: f06c6...c7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå