Gå til innhold

Hva slags hjelp kan man egentlig få når livet er tungt og man ikke vet hvordan man skal klare og snu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver igjen, det forrige innlegget mitt ble stengt. Forstår jeg kanskje var litt dramatisk her, det er altså ikke sånn at jeg går med noen selvmordstanker nå eller har vurdert noe sånt i det hele tatt..!!

Ja.. Hva skal man si, jeg har "alt".. Bortsett fra å ha det godt med meg selv. Har masse folk rundt meg som bryr seg om meg, men  jeg har ingenting å gi. Skjønner ikke at mannen min holder ut med meg fordi han får liksom all dritten fra meg. Han er verdens snilleste og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bli et bedre menneske mot han.

Alt er slitsomt , jeg må fungere på mange plan og har ansvar for både barn og mange dyr. Økonomien begynner og bli dårlig. Jeg er så sliten og lei. Liker ikke og klage. Ble henvist til psykolog en gang for 2-3 år siden. Var da i samtale kanskje 10 ganger. Dette var psykolog innenfor noe som heter norsk arbeidshelse. Kom ingenting godt ut av det. Føler ikke vi kom til noen konklusjon eller kom til bunns i problemene i det hele tatt. Ingenting ble bedre. Så hva gjør man da ?? Alt er bare så vanskelig nå. Bare å få spørsmål om jeg kan gå ut med søpla føles nesten uoverkommelig... 

vet at legen er superopptatt og med lang ventetid. Jeg føler problemene mine er så små i forhold til mange som har det skikkelig ille og har opplevd store traumatiske ting. Føler på at jeg skal ta deres plass ..

Jeg har ikke egentlig økonomi til og betale en psykolog selv. Er det sånn at de private er flinkere eller mer engasjert enn de offentlige? Er det verdt og bare ta seg råd til å gjøre dette privat selv om man egentlig ikke har rom for det ? Og hvordan kan det egentlig bli bedre av og gå til psykolog.? Jeg har veldig liten tro på at jeg kan klare og forandre meg på noen måte 😥

Anonymkode: 91681...77a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gått til Norsk Arbeidshelse jeg også og det var et dårlig tilbud. Fikk ingenting ut av det. Du kan gå til en privat psykolog og betale alt selv. Vet ikke om de er bedre, men det kan jo godt være Du kan også gå til en privat psykolog med offentlig refusjonsavtale. Da blir det bare egenandelen du må betale (sjekk det på Helfo, men tror det er 3000 pr. år). Det med at legen er så opptatt og at problemene dine er så små må du legge helt vekk. Du kan gå til fastlegen og be om å få liste over private psykologer med offentlig refusjonsavtale og kontakte disse. De har lang ventetid, så det er jo litt dumt. Det er også noe tilbud for psykisk helsehjelp i kommunen, og det kan du få informasjon om hos fastlegen. For meg høres det ut som du er veldig sliten og kanskje på vei til å bli utbrent? Da bør du kanskje først skaffe deg en sykmelding hos fastlegen, og forklare hvordan du føler deg. Det er hjelp å få, men den er ikke så tilgjengelig som i det fysiske helsevesenet dessverre. 

Anonymkode: 1a41d...5cf

Skrevet

Prøv en privat med driftsavtale, jeg har hatt mest hell med dem. Da betaler du bare egenandelen og får frikort etter hvert. 

Det er typisk at man tror ingenting hjelper, men det kan fort gjøre det. Kan hende du trenger medisiner også, jeg hadde ikke vært i live uten mine. 

Be om hastetime. Jeg fikk komme til fastlegen min og prate mens jeg ventet på psykolog, det hjalp litt. 

Anonymkode: 1e4f8...4f1

Skrevet

Min erfaring fra livet , er nå 49 år, er at man må finne ut en måte å hjelpe seg selv på . 
Men jeg mener at noe av det første du burde gjøre , er å få en legetime og be om at de skjekker deg for hva du mangler av vitaminer og mineraler , og om du kan ha en hormonell ubalanse . 

Les litt om symptomer på vitaminmangel og se om du kjenner deg igjen i noe av det
Når man er lav på f.eks B12, magnesium, jod, sink og D vitamin så blir man trøtt, enerigløs, deprimert og motløs. Det er ikke bare i hodet slik at man trenger psykolog, men reelle fysiske problemer fordi kroppen ikke har nok "drivstoff" og ikke lenger klarer å kompensere for manglene.

Jeg syns egentlig at du burde snakke med mannen din og fortelle hvordan du har det og høre om han har noen forslag til endringer i familielivet dere kan gjøre slik at ting blir litt mer overkommelig for deg .
I et parforhold skal man jo være hverandres beste venner og hjelpe hverandre når livet butter i mot .

Anonymkode: f10fa...228

• Liker 2
Skrevet

Du har aldri hørt om rask psykisk helsehjelp i kommunen? Gratis, trenger ikke henvisning. Men mulig det er ventetid.

Anonymkode: 75599...3ff

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alt er slitsomt , jeg må fungere på mange plan og har ansvar for både barn og mange dyr. Økonomien begynner og bli dårlig. Jeg er så sliten og lei.

Er det dyr du jobber med? I så fall kan du ta en titt her: https://godtbondevett.no/

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Prøv en privat med driftsavtale, jeg har hatt mest hell med dem. Da betaler du bare egenandelen og får frikort etter hvert. 

Det er typisk at man tror ingenting hjelper, men det kan fort gjøre det. Kan hende du trenger medisiner også, jeg hadde ikke vært i live uten mine. 

Be om hastetime. Jeg fikk komme til fastlegen min og prate mens jeg ventet på psykolog, det hjalp litt. 

Må man henvises dit da hvis man bare skal betale egenandel?? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må man henvises dit da hvis man bare skal betale egenandel?? 

Ja, det må man. Men om fastlegen ikke vil, kan du kanskje prøve privat lege?

Skrevet

Jeg fikk hjelp av kommunal psykisk helsetjeneste ved to anledninger. Den ene gangen hjalp de meg videre til DPS, den andre gangen behøvde jeg bare litt støtte og veiledning for å komme inn på rett spor igjen. Fikk time i løpet av en uke. De kan også hjelpe til med litt praktiske ting og er godt kjent med andre tilbud i kommunen. Kjempeflinke folk her jeg bor i alle fall, kan virkelig anbefales.

Anonymkode: fcd0d...9e3

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for alle svar fra dere.. har ennå ikke fått gjort noe med dette men vurderer og ringe og be om en time til fastlegen.  Bare er så usikker på hva jeg skal si og be om på en måte. Jeg aner ikke hva jeg trenger eller hvordan ting kan bli bedre u

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle svar fra dere.. har ennå ikke fått gjort noe med dette men vurderer og ringe og be om en time til fastlegen.  Bare er så usikker på hva jeg skal si og be om på en måte. Jeg aner ikke hva jeg trenger eller hvordan ting kan bli bedre u

Bestill time hos fastlege NÅ!

Du kan si akkurat det du beskriver her i denne tråden, sånn cirka som dette: Jeg vet ikke helt hva jeg trenger, men alt er slitsomt , jeg må fungere på mange plan og har ansvar for både barn og mange dyr. Økonomien begynner og bli dårlig. Jeg er så sliten og lei. Liker ikke og klage.

Anonymkode: 29d0e...e7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...