AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Vil gjerne ha råd fra noen som har fått hjelp med/overvunnet sin bulimi. Jeg har nå såpass store plager med fordøyelse og tannhelse etter ca 20 år med (hemmeligholdt) bulemi, at jeg er nødt til å ha hjelp. Jeg aner ikke hva jeg skal si til fastlegen - eller jeg skjønner jo at jeg må si "jeg har overspist og kastet opp mange ganger per uke i 20 år", men jeg vet ikke hvordan jeg skal KLARE å gjøre det. Noen råd? Jeg må til tannlege nå, og jeg vet at tannlegen vil forstå at skadene på tennene mine kommer av etsing/mavesyre. Noen som har blitt "fersket" av tannlegen sin? Hva skjedde i situasjonen? Hva sa tannlegen? Hvordan taklet dere skammen? Dere som har hatt bulemi, men er friske nå: klarte noen av dere det uten hjelp? Hva var nøkkelen til suksess? Anonymkode: 69c05...9b4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Det hørtes tøft ut TS ❤️ Jeg har aldri hatt bulimi, men våger meg på et innspill likevel. For om jeg ikke har erfaring med akkurat det, så har jeg erfaring med å måtte ta opp noe skamfullt med fastlegen. Nå var jeg der jevnlig av en annen grunn, men bare utsatte og utsatte å nevne dette andre. Skamma meg sånn at jeg ikke klarte det rett og slett. Det som ble løsningen min var jeg at klarte å si ja når han helt på slutten spurte om det var noe mer jeg hadde tenkt på. Da hadde jeg sagt A. Klarte ikke si det likevel, men det jeg derimot klarte var å si nettopp det (at jeg ikke klarte å si det) og spørre om det var greit at jeg skrev heller. Så da sa han selvsagt, forklarte hvordan det var enklest og sa jeg kunne skrive så mye jeg bare ville. For meg er det lettere å skrive et fiktivt brev som ingen skal lese, men så sender jeg det likevel 😛 da står jeg friere mens jeg skriver på en måte? Anonymkode: 0cc6e...4f3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Jobbet med meg selv psykologisk i årevis, syns ikke noe ble bedre av det men viste seg at all jobbingen med å finne meg selv gav uttelling over tid. Samt det å få i seg nok mat. Jeg spiste for lite hele tiden. Endel av trangen til å kaste i seg mat ble borte når jeg spiste nok. Antidep medesinen Fontex hjalp også. Bulimi 15 år. Anonymkode: bb949...247
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 Valgte med å fortelle helsevesenet ble her gjort for meg da jeg var så ung da det startet. Så ikke erfaring der. Men har tatt opp annet jeg følte skam over. Og da startet jeg med en lenger tale nesten om hvor skamfylt jeg følte meg. Var fælt men gikk bra. Anonymkode: bb949...247
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 Og du... det er ikke noe å skamme seg over. det er en sykdom. En skammer seg ikke over å nyse når en er forkjølet. Anonymkode: bb949...247
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Hatt bulimi i 22 år. Har vært i behandling 3 ganger på ulike tidspunkt i livet. Både hos psykolog, gruppeterapi og ved bruk av SSRI som skal endte impulsiv adferd og overspising. Ingenting og har hjulpet. Maten er min trøst og glede. Bruker mat som rusmiddel og selvmedisinering for å døyve indre uro og følelser. Jeg er der at jeg har gitt opp og har siste 10 årene vært åpne med leger og tannleger. De ble ikke overrasket for å si det slik. Men blir aldri dømt eller ‘kjeftet på. Skammen har heller blitt mindre ved å dele med helsespparatet. Men ja det er alltid litt pinlig hos tannlegen. Får tegninger på 2-3 tusen hvert år og han snakker om krone på gjete tenner som da blir på 10-20 tusen. Får kun dekket fra helfo i svært sjeldne tilfeller. Om feks tennene er helt ødelagte. De har blitt veldig mye strengere der pga sykt økt forekomst av spiseforstyrrelser siste 20 årene. Så jeg sparer nå til nye tenner😌 En ting som er litt spesielt er at jeg fortsatt holder det skjult for samboer og familie forøvrig. Holder det nemlig noenlunde i sjakk og spiser normalt sammen med dem🌸 Anonymkode: a4231...9da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå