Gå til innhold

Tesla med gratis lading. Er det trygt å kjøpe en slik bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tesla har en modell som gir gratis lading. Høres ut som en god deal i disse tider, men er det en god deal? Noen som har erfaring med disse? 

Anonymkode: 35441...137

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare Tesla som er eldre enn 2018 som har denne lengre, Tesla prøve å fjerne dette selvfølgelig har vært noen rettsaker om dette. Tror de tok 75000 NOK for dette, som er relativt dyrt med mindre man kjøper mye og bor nær Superchargers

Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Det er vel bare Tesla som er eldre enn 2018 som har denne lengre, Tesla prøve å fjerne dette selvfølgelig har vært noen rettsaker om dette. Tror de tok 75000 NOK for dette, som er relativt dyrt med mindre man kjøper mye og bor nær Superchargers

Litt usikker på hva du mener med at tesla tok 75000 kr for det. Må man betale en engangsum til tesla? 

Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være trygt? Og det er forresten en sinnsykt god deal. Vi har en Tesla med gratis lading og sparer tusenvis i måneden.

Men sjekk dette nøye hvis du kjøper. Det er kun biler registrert før mai 2017 som har det. Noen i overgangen etter hadde det men hos første eier. Etter det er det ingen med gratis lading.

Anonymkode: 1a59d...abf

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det en god deal. Men du kan ikke kun, eller nesten bare, lade med supercharger (noe AB over meg gir uttrykk for å gjøre) fordi da slites/forringes batteriet mye fortere enn det ville gjort hvis du ladet med AC lading.

Anonymkode: d4620...e4c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skulle det ikke være trygt? Og det er forresten en sinnsykt god deal. Vi har en Tesla med gratis lading og sparer tusenvis i måneden.

Men sjekk dette nøye hvis du kjøper. Det er kun biler registrert før mai 2017 som har det. Noen i overgangen etter hadde det men hos første eier. Etter det er det ingen med gratis lading.

Så må kjøpe en bil registrert før mai 2017. Hvordan er det med deler til bilen hvis noe skulle ryke? Batteripakken foreks? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Selvsagt er det en god deal. Men du kan ikke kun, eller nesten bare, lade med supercharger (noe AB over meg gir uttrykk for å gjøre) fordi da slites/forringes batteriet mye fortere enn det ville gjort hvis du ladet med AC lading.

Vi lader kun på superchargers. Kjører forbi en til jobb og fyller opp hver andre/tredje dag.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så må kjøpe en bil registrert før mai 2017. Hvordan er det med deler til bilen hvis noe skulle ryke? Batteripakken foreks? 

Ja ingen etter dette har gratis superlading.

Deler på eldre biler er ingen problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi lader kun på superchargers. Kjører forbi en til jobb og fyller opp hver andre/tredje dag.

Ikke bra. Det du sparer i strømutgifter nå taper du med renter når batteriet må repareres eller du selger bilen mye billigere enn tilsvarende bil fordi rekkevidden er mye dårligere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke bra. Det du sparer i strømutgifter nå taper du med renter når batteriet må repareres eller du selger bilen mye billigere enn tilsvarende bil fordi rekkevidden er mye dårligere.

Jeg har hørt at det finnes en forsikring som dekker bytte av batteri hvis det trengs. 

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hørt at det finnes en forsikring som dekker bytte av batteri hvis det trengs. 

Tar du den med forsikringselskapet når bilen ikke går og det står "HOVEDBATTERI FEIL" i displayet? 

Mange forsikringsselskap tilbyr maskinskadeforsikring som også dekker elbilbatteri, men det er ikke ubegrenset dekning. Dersom batteriet er kun ladet på hurtiglader og er utslitt vil ikke forsikringen dekke det. Det er også en grense på maks 8 år på maskinsskadeforsikring, og teslaer med gratis lading begynner å passere 8 år nå.

Jeg kjører selv en gammel model s med gratis lading og som er utenfor garanti. Det føles ikke bra, men jeg har hatt bilen og batteriet til kontroll og alt er bra. Rett før garantiutløp i sommer  byttet tesla noen biter på kjølesystemet i batteriet og fikk dermed en god kikk inne i batteripakka og alt så bra ut. 

Jeg bruker supercharger kun på langturer som blir kun en håndfull ganger i løpet av året, det er ikke mange kronene jeg sparer på å ha denne løsningen. Hele poenget med å ha elbil er at jeg kan lade den i garasjen om natta og slippe og tenke på det. Om jeg måtte dra et sted for å lade, eller stoppe på vei til eller fra jobb flere ganger i uka for å lade underveis ville jeg heller kjørt bensin.

Disse gamle bilene er kunstig høyt priset, min bil har knapt sunket i pris de 4 årene jeg har hatt den. Det er ikke noe å spare på å kjøpe en gammel tesla. De pengene jeg har brukt på å bytte utslitte lenkearmer og bremser ville gitt meg mange kwh ved en supercharger.

Anonymkode: 9e5db...f10

Skrevet

Vi har Tesla fra 2016, men jeg trodde ikke den gratisladingen fulgte med til ny eier? Jeg ville ellers ikke vært betenkelig med å kjøpe eldre Tesla. 

Anonymkode: cb3b2...683

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 23.24):

😂

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...