Gå til innhold

Mistenker mitt snart 14 år gamle barn har "noe"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor store må plagene være for å få utredning?

-Sliter med følelsesregulering, blir fort fastlåst, irritabel og rigid. Hele barneskolen: Gråt mye og jeg ble oppringt av skolen ofte. Flere ganger i uka. Har blitt omtalt som "sensitiv" av lærere. 

-Monotont ansiktsuttrykk, som om h'n er kronisk deprimert😟 

-Krangler mye med yngre søsken. Vil ikke sitte sammen med søsken om de tar buss hjem sammen feks, går fra søskenet om de går sammen til skolen som et annet eksempel. Ingen ansvarsfølelse/empati ovenfor sitt yngre søsken har jeg inntrykk av. 

- Vil sjelden være sosial og har få venner (men kanskje ikke unaturlig?). Aldri vært i vennegjenger, men er sammen med 1 og 1.

-Glemmer ting ofte. SVÆRT ofte. Har mistet ting hele barneskolen (uteklær, utstyr, ødelagt klærne sine/sko). 

-Legger seg tidlig hver dag, rundt kl 20. Utkjørt. Ligger ofte i senga etter skolen og orker lite. 

-Må ha HELT konkrete beskjeder, ellers forstår h'n ikke hva h'n skal gjøre. Om h'n får en sms: "henter deg i 14-tiden" forstår h'n ikke hva det betyr. Mao, opphengt i detaljer. 

-Problemer med å sette ord på følelsene (Har vært en utfordring siden h'n var liten).

Dette er hva jeg ser mest i hverdagen som gjør at jeg tenker, er dette normalt?! Eller overdriver jeg? 

Føler jeg har en ganske bra relasjon til barnet og har mye alenetid med h'n. Mistenker ikke depresjon egentlig. Ingen lærere/evt bgh har noen ganger utrykket bekymring. Har gode karakterer på skolen. 

Anonymkode: aa9fd...6ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du overdriver her.

Jeg hadde krevd utredning via BUP.

Orke lite/vanskelig med følelsesregister/1-1 sosial kan være i spekter/adhd eller liknende kategori.

• Liker 2
Skrevet

Mye av dette høres normalt ut, samtidig som dette med følelser kan være noe å utrede videre på. Men ønsker 14-åringen å utredes selv?

Anonymkode: fef99...65e

• Liker 2
Skrevet

Virker jo som barnet har noen emosjonelle og sosiale avvik - det kan være personligheten, eller det kan være «noe». 

Jobber selv som spesialpedagog, men kan umulig uttale meg på bakgrunn av dette - det jeg kan råde deg til er å ta kontakt med lærer, spør om en vurdering av dine bekymringer. 
Ta deretter kontakt med fastlege som eventuelt kan vurdere behovet for henvisning til BUP. 

Det er mange grunner til at barn er ulike, og det behøver ikke være «noe» av den grunn. Men noen gode observasjoner eller synspunkter skader aldri.

Anonymkode: 8c171...663

• Liker 2
Skrevet

Adhd/add? Hvis dette er en jente, tenker jeg dette kan være greit å iallefall vurdere for symptomene er annerledes hos jenter enn hos gutter. Vansker med følelsesregulering er et av de vanligste vanskene med adhd. Også det med å "få med seg" beskjeder, håndtering av tid, og å føle seg utmattet fordi hjernen hele tiden er i høygir

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Orke lite/vanskelig med følelsesregister/1-1 sosial kan være i spekter/adhd eller liknende kategori.

Ja, har mistenkt autisme eller ADHD. Faktisk i noen år. Men er det ikke et "krav" at det feks går utover skolen? Mest autisme har jeg tenkt egentlig...og mannen min er enig (ikke barnets far). 

Kan jeg gå via rask psykisk helsehjelp for barn, i kommunen for å be om henvise til utredning? Og hvordan forklarer jeg barnet at jeg mistenker at dette bør taes videre og hvorfor? Så mange spm... 

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Hadde det bare vært så enkelt at man kan kreve utredning via BUP, så kunne ts sikkert gjort det. Nå er det imidlertid ikke så enkelt. 

Ts: gå til fastlegen, men for at fastlegen skal kunne skrive en god henvisning så må du gi fastlegen mest mulig konkrete bekymringer som hn kan ta med. BUP vil ofte gjerne at man har forsøkt et lavterskeltilbud først også, så om barnet har pratet med helsesøster eller andre innen feks psykisk helsehjelp i kommunen, så få med et skriv fra dem også. 

Også bør jo 14-åringen være motivert for utredning og hjelp, om det skal ha noe nytte.

Anonymkode: fef99...65e

• Liker 1
Skrevet

Har et barn med autisme i tidlig ungdomsalder, og høres veldig likt ut.

Anonymkode: ded1a...c32

• Liker 4
Skrevet

Hvordan er matteferdighetene?  Kan være non-verbale vansker også. Eller en kombinasjon av NVV og ADD. 

Anonymkode: cf65d...f69

• Liker 1
Skrevet

Jeg som skrev over. 
gå til fastlege, hør med skolen om de ser de samme tingene (kan hjelpe ift å komme inn på BUP). Skriv med alt du kommer på, spør gjerne andre som kjenner ungdommen godt (vi fikk mange «aha» opplevelser der som vi ikke tenkte over, men som de la merke til).

Anonymkode: ded1a...c32

• Liker 1
Skrevet
Lill3My skrev (2 minutter siden):

Adhd/add? Hvis dette er en jente, tenker jeg dette kan være greit å iallefall vurdere for symptomene er annerledes hos jenter enn hos gutter. Vansker med følelsesregulering er et av de vanligste vanskene med adhd. Også det med å "få med seg" beskjeder, håndtering av tid, og å føle seg utmattet fordi hjernen hele tiden er i høygir

Ja, er jente. Ville anonymisere barnet egentlig.

Er ofte for sen ut døra. Omtrent daglig. Til trening eller skole. Må "mases" ut døra. Typ 'nå MÅ du gå, om 5 minutter'. Hjelper sjeldent! Men aner ikke om dette bare er personlighet.. 

Vil at ungen min skal få hjelp om det er noe meg bak alt dette.. 

Har mistenkt ADHD hos meg selv, men er ikke utredet.. 

Kontakte lærer var lurt, takk for tips. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har mistenkt autisme eller ADHD. Faktisk i noen år. Men er det ikke et "krav" at det feks går utover skolen? Mest autisme har jeg tenkt egentlig...og mannen min er enig (ikke barnets far). 

Kan jeg gå via rask psykisk helsehjelp for barn, i kommunen for å be om henvise til utredning? Og hvordan forklarer jeg barnet at jeg mistenker at dette bør taes videre og hvorfor? Så mange spm... 

TS

Man kan ha autisme trekk. Det er et spektrum. Noen kan ha litt, spesielt de som har ADHD.

Og ofte er disse folka de mest omtenksomme empatiske folka. Folk som ikke spiller spill med følelser og er utspekulerte. 

Synes forøvrig du har rett i at hun kan ha noe. Ja. 

Anonymkode: 89afe...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ha autisme trekk. Det er et spektrum. Noen kan ha litt, spesielt de som har ADHD.

Og ofte er disse folka de mest omtenksomme empatiske folka. Folk som ikke spiller spill med følelser og er utspekulerte. 

Synes forøvrig du har rett i at hun kan ha noe. Ja. 

Anonymkode: 89afe...181

Dette vet jeg, jobber med målgruppen. 

Ja, jeg tror absolutt noe ligger bak.

Skrevet

Jeg tenker at han kanskje kan ha Asperger og muligens ADHD ut fra din beskrivelse. Ta kontakt med fastlege og få han utredet. 

Anonymkode: dce8d...c00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS

Først må man være klar over at særlig mindre fagmiljø ikke alltid er like dyktige på dette, og noen landsdeler er kjent for å underdiagnostisere.

Men - man starter med å snakke med skole og fastlege. 

Det må foreligge en grundig begrunnet henvisning. 

Synes det er veldig rart han ikke har blitt fanget opp mye tidligere, derav kommentaren min om «lite kompetente fagmiljø» lokalt.

Det får du nok litt magefølelse på.

Jeg personlig hadde vurdert muligheten for å betale utredning privat dersom det blir vanskelig der dere bor.

Problemer på skole trenger ikke være negativ utagering osv eller dårlige karakterer.

Det kan være sensoriske utfordringer, at han faktisk blir utmattet som du forklarer, at han strever med sosiale situasjoner på andre måter enn «snittet».

Alt du forklarer her mener jeg tilsier utfordringer i hjemme og skolesituasjon.

Målsettingen med utredningen må jo være at han og dere kan lære teknikker og måter å håndtere ting på - særlig for å unngå «burnout» som endel får av å måtte maskere så mye/ikke få noen tilrettelegging.

Det blir gjerne ekstra utfordrende i tidlige voksenår når kravene økes. 

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Først må man være klar over at særlig mindre fagmiljø ikke alltid er like dyktige på dette, og noen landsdeler er kjent for å underdiagnostisere.

Men - man starter med å snakke med skole og fastlege. 

Det må foreligge en grundig begrunnet henvisning. 

Synes det er veldig rart han ikke har blitt fanget opp mye tidligere, derav kommentaren min om «lite kompetente fagmiljø» lokalt.

Det får du nok litt magefølelse på.

Jeg personlig hadde vurdert muligheten for å betale utredning privat dersom det blir vanskelig der dere bor.

Problemer på skole trenger ikke være negativ utagering osv eller dårlige karakterer.

Det kan være sensoriske utfordringer, at han faktisk blir utmattet som du forklarer, at han strever med sosiale situasjoner på andre måter enn «snittet».

Alt du forklarer her mener jeg tilsier utfordringer i hjemme og skolesituasjon.

Målsettingen med utredningen må jo være at han og dere kan lære teknikker og måter å håndtere ting på - særlig for å unngå «burnout» som endel får av å måtte maskere så mye/ikke få noen tilrettelegging.

Det blir gjerne ekstra utfordrende i tidlige voksenår når kravene økes. 

Tusen takk for svar❤ Absolutt enig. Har et barn til som har mange trekk likt som sitt eldre søsken, også her ser jeg muligens behovet for utredning. 

Elsker ungene mine. Vil at de skal ha en god fremtid ..

• Hjerte 1
Skrevet

Dette høres svært likt min egen datter på samme alder. Alt stemmer med det du sier. Hun har adhd.

Var selv redd det var autisme, men det var det ikke. Hun sliter med å ta plassen sin fordi hun er redd for å si eller gjøre noe galt. Sosial angst i tillegg som en del av adhd. Hun har sinne, men ikke veldig utpreget. Og skjør, men viser sjelden tårer. Tar lang tid å nå igjennom for å åpne å prate ut. 

Anonymkode: 29ab3...94f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres svært likt min egen datter på samme alder. Alt stemmer med det du sier. Hun har adhd.

Var selv redd det var autisme, men det var det ikke. Hun sliter med å ta plassen sin fordi hun er redd for å si eller gjøre noe galt. Sosial angst i tillegg som en del av adhd. Hun har sinne, men ikke veldig utpreget. Og skjør, men viser sjelden tårer. Tar lang tid å nå igjennom for å åpne å prate ut. 

Anonymkode: 29ab3...94f

Det du sier nederst er likt mitt barn på snart 14. Mye sosial angst..Tør ikke fremføre i klassen om de har en presentasjon feks. Overtenker alt, alltid. 

Mitt yngre barn havner ofte i konflikter med jevnaldrende og har lærevansker i flere fag (8 år). Søsteren hennes er stikk motsatt der, veldig lik meg selv. 

Skal se om jeg får kontaktet psykisk helsehjelp for barn imorgen, for å få ballen til å rulle. 

Godt å høre jeg ikke høres ut som en "hypokonder" ovenfor ungen🥺 

Takk for at du deler :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan er matteferdighetene?  Kan være non-verbale vansker også. Eller en kombinasjon av NVV og ADD. 

Anonymkode: cf65d...f69

Alltid klart matte bra. Men, jeg ser at hun ikke gidder å lese mye, spesielt i andre fag. Prøver hun har gjort tidligere og fått feil på har vært pga slurvefeil (hoppet over oppgaver fordi hun glemte dem osv). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar❤ Absolutt enig. Har et barn til som har mange trekk likt som sitt eldre søsken, også her ser jeg muligens behovet for utredning. 

Elsker ungene mine. Vil at de skal ha en god fremtid ..

❤️ 
Hva enn som er utfordringen så tenker jeg de er i svært høytfungerende skala. 

Med særlig autismespekter så er tidligst mulig utredning viktig, men det ser jo ut som han klarer ha relasjoner. Det er bra :) 

Anbefaler å følge en konto på IG som heter «autistic flair», den drives av en ung voksen som selv har autisme - og der får man lese mye nyttige perspektiver fra en ung voksens sted. 
Endel der har også adhd, så man får liksom et innblikk.

En annen ting er at det under utredning gjerne kan komme frem at en/begge foreldre har samme diagnose som barnet.

Særlig om begge søsken kan ha en eller begge deler. 

Ellers er det en podcast »forhold under utredning», hvor Julie og Espen som har fått barn sammen snakker om hans utredning som voksen. Har ikke hørt den selv, men tror den er veldig bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...