Gå til innhold

Engelske bokklubber, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille_*
Skrevet

Jeg er veldig glad i å lese bøker, men foretrekker de på engelsk da jeg ikk alltid er glad i de norske oversettelsene. Er det noen som vet om noen bokklubber som sender ut bøker på engelsk på lik linje med de for eksempel boksamleren?

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Jeg har vært medlem av English Library. Ok utvalg av bøker, men dumt at man måtte bestille en bok fra hvert medlemsblad.

Finner ikke noen nettside på dem, men jeg kan jo lete litt.

Hva er det som gjør at du ikke liker de norske oversettelsene?

Endret av LoisLane
Gjest Gjest_lille_*
Skrevet

Det at jeg ikke liker de norske oversettelsene er vel bare jeg som er litt sær på det. Føler at bøkene mange ganger mister viktige deler. Så da har jeg endt opp med å holde meg tel de engelske bøkene.

Skrevet
Det at jeg ikke liker de norske oversettelsene er vel bare jeg som er litt sær på det.

Det er nok ikke bare deg. Så langt det lar seg gjøre leser jeg bøkene på originalspråket, og ellers bare på engelsk. Det er kun norske bøker jeg leser på norsk. Norske oversettelser lyser oversettelse lang vei, det blir ikke et naturlig språk. Og i tillegg synes jeg engelsk er et mye finere og rikere språk, så da blir valget lett. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med en engelsk bokklubb, men jeg er flittig bruker av Amazon.co.uk. Og da kan man selv velge hvilke bøker man vil ha. ;)

Gjest LoisLane
Skrevet
Norske oversettelser lyser oversettelse lang vei, det blir ikke et naturlig språk. Og i tillegg synes jeg engelsk er et mye finere og rikere språk, så da blir valget lett. 

Flinke oversettere klarer å lage naturlig språk uten at det "lyser lang vei". Se f.eks. på Merete Lie Hoel. Enig i at dårlig oversettelse er irriterende!

Jeg er veldig glad i engelsk, og det har jo et enormt ordtilfang. Men å si at det er finere enn norsk, blir rart for meg.

Fant dessverre ikke noen nettside på English Library. Lenge siden jeg har hørt fra dem også... Støtter Arkanas forslag om å handle på Amazon.

Skrevet
Jeg er veldig glad i engelsk, og det har jo et enormt ordtilfang. Men å si at det er finere enn norsk, blir rart for meg.

Akkurat det er nok bare smak og behag. Jeg synes engelsk er et finere og rikere språk enn norsk, og foretrekker derfor å lese bøker på engelsk.

Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Foretrekker du å snakke engelsk også?

Endret av LoisLane
Skrevet
Foretrekker du å snakke engelsk også?

Ja, absolutt. Koste meg skikkelig de årene jeg bodde i England. Dessverre er det sjelden noen naturlige sjanser til å snakke engelsk i Norge, bortsett fra innenfor familien da. Er vant til en blanding av tre språk hjemme (norsk, engelsk og fransk) siden Mamma er fransk og foreldrene mine har bodd mange år i England og snakker engelsk flytende også. Det har vel kanskje også hatt sitt å si for min oppfatning av det språket.

Skrevet
Hos play betaler du ikke frakt.

Vel, jeg søkte på noen tilfeldige bøker hos både play.com og Amazon, alle disse var dyrere hos play.com. Så du kan jo si at frakten var innbakt i prisen.

Skrevet

Jeg leser masse engelske bøker også... foretrekker definitivt engelsk fremfor norsk, så lenge orginalutgivelsen er på engelsk. Jeg kjøper det meste på mao.no - Det er av og til litt lang ventetid - men det gjør ikkke noe for meg :)

Gratis frakt og billige bøker er et stort pluss!!

A.

Skrevet

Jeg har ikke noe tips om bokklubber, men jeg bruker biblioteket flittig til engelske bøker. Har de ikke inne, skaffer de nesten alltid det jeg vil ha. Ellers har den lokale bokhandelen godt utvalg i engelske bøker, gjerne i paperback-utgaver.

Foretrekker også engelske bøker, spesielt når det er originalspråket. Leste et par av Harry Potter-bøkene på norsk, og det var helt klart en skuffende opplevelse i forhold til de engelske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...