Gå til innhold

Barnebidrag og frivillig reduksjon av inntekt hos mottaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar og jeg har slet bosted og 50/50 ordning med barna (3 stykker). Siden jeg har høyere inntekt, så betaler jeg likevel bidrag. 
Barnefar har aldri gjort ferdig vgs. Men sier til meg at han vil ta vgs neste år og da ta frivillig og ulønnet permisjon fra sin fulltidsjobb. Han sier samtidig at jeg da må betale mer bidrag. Men kan det stemme? Må jeg virkelig betale mer når han selv bestemmer å ta seg ulønnet permisjon fra en fast 100% stilling? Økonomien min er stram nok fra før, så enda høyere bidrag vil virkelig gjøre hverdagen vanskelig! 

Anonymkode: 9e54e...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har forsørgerplikt, og denne veier tyngre enn rett til utdanning. Men det kan være han får rett til mer bidrag. Vanligvis så er det kun Lånekassen han får penger fra når man er under utdanning. Det vil ikke være så høyt. Så hvordan tenker han å finansiere resten? 

Anonymkode: 099a7...20a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har forsørgerplikt, og denne veier tyngre enn rett til utdanning. Men det kan være han får rett til mer bidrag. Vanligvis så er det kun Lånekassen han får penger fra når man er under utdanning. Det vil ikke være så høyt. Så hvordan tenker han å finansiere resten? 

Anonymkode: 099a7...20a

Jeg har ikke spurt detaljert om hvordan han tenker å finansiere studiene, men det virker som han regner med at en vesentlig sum vil komme fra meg 🙈

Skrevet

Min eks valgte å gå ned i lønn og krevde mindre bidrag. Dette ble gjort med viten og vilje.

Jeg påklaget hans søknad. Det endte opp med større bidrag og han hadde opparbeidet seg tusenvis i bidragsgjeld. NAV var enig med meg om at han skulle betale ut fra lønnen han hadde før han valgte en dårligere betalt jobb.

• Liker 4
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 minutter siden):

Min eks valgte å gå ned i lønn og krevde mindre bidrag. Dette ble gjort med viten og vilje.

Jeg påklaget hans søknad. Det endte opp med større bidrag og han hadde opparbeidet seg tusenvis i bidragsgjeld. NAV var enig med meg om at han skulle betale ut fra lønnen han hadde før han valgte en dårligere betalt jobb.

Takk! Håper det gjelder motsatt vei også. For jeg har ikke økonomi til å betale for at han skal ta utdannelse og frivillig gå masse ned i inntekt! 

Skrevet

For en lurendreier. Nei, så enkelt er det ikke.

Om han frivillig slutter i jobb eller går ned i stilling vil det likevel beregnes utfra hva han ville hatt i inntekt i 100 % jobb.

Ikke noen forskjell der på om en er mottaker eller betaler av barnebidrag.

Anonymkode: 2ac8a...716

• Liker 4
Skrevet

Så slemme dere er. Går det ikke ann å gjøre en privat avtale? Dere må prate med de dere har valgt å få barn med istedenfor å snakke med fremmede på KG. 

Og spesielt en kommentar her der mannen valgte en dårligere betalt jobb og du saboterte det. Kan det være at han ikke trivdes i den bedre betalte jobben? Makan

Mange kvinner som liker å kunne true med bidragspenger og fortsatt ha en slags kontroll over mannen.. 

Anonymkode: 23b6b...7e6

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For en lurendreier. Nei, så enkelt er det ikke.

Om han frivillig slutter i jobb eller går ned i stilling vil det likevel beregnes utfra hva han ville hatt i inntekt i 100 % jobb.

Ikke noen forskjell der på om en er mottaker eller betaler av barnebidrag.

Takk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så slemme dere er. Går det ikke ann å gjøre en privat avtale? Dere må prate med de dere har valgt å få barn med istedenfor å snakke med fremmede på KG. 

Og spesielt en kommentar her der mannen valgte en dårligere betalt jobb og du saboterte det. Kan det være at han ikke trivdes i den bedre betalte jobben? Makan

Mange kvinner som liker å kunne true med bidragspenger og fortsatt ha en slags kontroll over mannen.. 

Har du faktisk lest innlegget mitt? 
Ts

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal det gå utover barna at far velger mindre inntekt? Han forsøkte alt han kunne for å slippe bidrag. Klaget på at han ikke ville betale for barn han aldri så, noe som var hans eget valg.

Selvfølgelig skal han skjønnsliknes når han går til dette skrittet. 

Endret av Eva-Lena
  • Liker 5
Skrevet

Siden du er dame så kan du gjøre hva du vil ;) Samboeren min gikk ned 300 000 i lønn og måtte betale samme høye bidrag fordi han hadde hatt «evne til det».. Når eksen hans gikk fra 90 000 til 560 000 i inntekt ble hun fortsatt bare beregnet ut fra 90 000 til tross for at samboeren min skulle betalt MYE mindre fordi hun tjente mer. 

Anonymkode: 6734b...7a2

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Siden du er dame så kan du gjøre hva du vil ;) Samboeren min gikk ned 300 000 i lønn og måtte betale samme høye bidrag fordi han hadde hatt «evne til det».. Når eksen hans gikk fra 90 000 til 560 000 i inntekt ble hun fortsatt bare beregnet ut fra 90 000 til tross for at samboeren min skulle betalt MYE mindre fordi hun tjente mer. 

Anonymkode: 6734b...7a2

Utrolig nok så er det noe i dette her. Da mor til mine to valgte å slutte i en helt fin og grei jobb for å ta utdanning til barnehagelærer, så var noe av det første hun gjorde etter at hun hadde gått ned i lønn (sluttet), å be NAV om ny utregning.

Og det gjorde de, uten å stille det minste tvil ved endringen i inntekt. Det ble noen tusen dyrere for min del. Da hun var ferdig utdannet ville hun ikke jobbe med det likevel. Og der var faktisk NAV litt fine. Etter hun hadde "lett etter jobb" i to år (hun søkte jobb et par ganger på den nærmeste barnehagen og aldri noe mer enn det), så sa NAV at de ikke så noen grunn til at hun ikke skulle være i jobb.

Dermed ble hennes inntekt fra det punktet skjønnsberegnet til 80% av snittlønnen i yrket hun har utdanning i, i området her.

Det var i hvert fall noe! Men så gikk det et halvt år, og damen som aldri har jobbet en dag i sitt liv var uheldigvis blitt syk og over på AAP - ny utregning med andre ord.

Hun er 40 år, med en bachelorgrad og mer til, men har levd på NAV og barnebidrag fra fedre hele livet. Uten å være syk (før nå da, tydeligvis). Nå får hun ikke mer utdanning, ikke flere barn, og dårlig med støtte ellers, så da var det jo hell i uhell at hun ble syk og fikk AAP!

Anonymkode: 66bb8...d5c

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Utrolig nok så er det noe i dette her. Da mor til mine to valgte å slutte i en helt fin og grei jobb for å ta utdanning til barnehagelærer, så var noe av det første hun gjorde etter at hun hadde gått ned i lønn (sluttet), å be NAV om ny utregning.

Og det gjorde de, uten å stille det minste tvil ved endringen i inntekt. Det ble noen tusen dyrere for min del.

Anonymkode: 66bb8...d5c

Ja det er jo ikke NAV sin oppgave å "ta" henne på dette - det er du som må kreve at hun skjønnsberegnes, og at inntekten hun hadde (da hun hadde en bra jobb) legges til grunn. Så får det eventuelt være opp til  henne å protestere på at hun ikke lenger hadde evne til å holde på den  inntekten.

Og det blir jo rådet å gi til TS også - krev at NAV beregner utifra inntektsevnen hans. Jobber han fulltid nå så har han faktisk ingen god grunn til å slutte i jobben, spesielt ikke for å ta videregående utdanning - for det kan han ta på kveldstid de ukene han ikke har barna.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Barnefar og jeg har slet bosted og 50/50 ordning med barna (3 stykker). Siden jeg har høyere inntekt, så betaler jeg likevel bidrag. 
Barnefar har aldri gjort ferdig vgs. Men sier til meg at han vil ta vgs neste år og da ta frivillig og ulønnet permisjon fra sin fulltidsjobb. Han sier samtidig at jeg da må betale mer bidrag. Men kan det stemme? Må jeg virkelig betale mer når han selv bestemmer å ta seg ulønnet permisjon fra en fast 100% stilling? Økonomien min er stram nok fra før, så enda høyere bidrag vil virkelig gjøre hverdagen vanskelig! 

Vel, hva om du tenker litt lenger frem i tid.  At han tar mer utdanning vil jo mest sannsynlig bety at han på sikt får en bedre betalt jobb, som er til fordel for både barna og deg.  Du kan jo ende opp med at han må betale bidrag til deg istedenfor slik det er i dag. Nå er det vel fullt mulig å ta fag fra VGS som privatist på deltid, men jeg synes du burde støtte heller enn å motarbeide han i dette.  Det blir til fordel for deg og barna på sikt.

Forøvrig finnes det regler i forhold til reduksjon i arbeidstid og bidrag, og han vil kanskje ha rett på studielån/stipend.

Anonymkode: b9a4d...d18

Skrevet
Eva-Lena skrev (13 timer siden):

Så hvis en bidragsyter jobber i Nordsjøen og tjener godt, men velger å ta jobb på land pga. helse osv, så blir denne bidragsyteren straffet med å måtte fortsette å betale høyt bidrag? 

Anonymkode: 789d9...5d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er enig med deg. Har dessverre sett for mye av dette.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis en bidragsyter jobber i Nordsjøen og tjener godt, men velger å ta jobb på land pga. helse osv, så blir denne bidragsyteren straffet med å måtte fortsette å betale høyt bidrag? 

Akkurat det vet jeg ikke. Mulig en legeerklæring kan være med å avgjøre om årsak til bytte av jobb.

Min eks byttet bare for å være jævlig. Min eks skrev jo selv til NAV at han ikke aktet å betale for egne barn så lenge han ikke hadde noe kontakt med de. Barna mine var store nok til å bekrefte at far nektet de å ta kontakt med han. Det hjalp nok mye på barnas egne uttalelser når jeg påklaget hans brev. Han hadde ingenting å stille opp med.

Det hadde nok vært annerledes om han virkelig MÅTTE bytte jobb pga helse.

Min eks satt og betalte bidrag til eldste var 24 pga høy bidragsgjeld. 10000.- i mnd i flere år for å betale fastsatt bidrag samt betale ned på gjeld. Kun han selv som var årsaken til dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tror det finnes unntak fra regelen i slike tilfeller.

Anonymkode: b9a4d...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pga helse er jo en gyldig grunn.

Ikke de tilfellene det er snakk om. Men folk som velger å gå ned i stilling eller ta den dårligst betalte jobben de kan finne for å ikke betale for ungene sine. Mange sånne smartinger, som heller vil leve på eksistensminimum enn at eksen skal få ei krone av de til å betale bleier med.

Sånt blir det heldigvis i større grad slått ned på.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...