Gå til innhold

Dere som har bodd i et annet land, hva savner dere med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eksempel jeg har bodd i Sverige, savner det store utvalget i matbutikkene, spesialiteter som salt agurk i løsvekt, lunsj med dessert og drikke på resturant for 70 kroner, og mest av alt; varm skolemat til barna, fra barnehagen og opp. 

Haha ser nå at alt jeg savner mest handler om mat 😅

Hvilket land og hva savner dere som har bodd utendlands?

Anonymkode: 14cfc...1f6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Linny111
Skrevet

Jeg bor utenlands nå, så får heller si det jeg savner med Norge. Snø, skog og noe mat. F.eks. god laks og lakris.

Skrevet

Har bodd i St. Petersburg, Russland. Savner å spise skikkelige gode pelmeni først og fremst, men også alle de gode kakene fra ulike bakerier og kafeer. Savner palasser, museer, klassiske konserter og ballettforestillinger. Kan vandre i palassene i flere år uten å bli lei 😅 Er mye derfra jeg savner, krysser fingrene for at det en dag blir mulig å bo og jobbe der igjen. Mannen min har heldigvis lyst til å prøve å bo der han og, så vi får se hva som skjer i fremtiden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har bodd i Spania i ett år. Savner at fint vær var regelen istedenfor unntaket. Savner de varme menneskene og utvalget i butikkene som var annerledes. Ikke alle butikker var kjeder, som de er i Norge. 

Anonymkode: 2fbdd...fc9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Grønnsakene. Fravær av mørketid og sprengkulde. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke bodd i utlandet, men har vært i Danmark noen uker, for et par år siden. Savner maten. Og det at jeg kunne finne så mye større utvalg der. Her i Norge er det stappet med tilsetningsstoffer som ikke brukes der, som jeg reagerer allergisk på. 

I sverige så smaker grønnsakene bedre også. Man trenger bare komme seg over grensa, så er maten bedre. Og utvalget større.

Norge er et U-land når det gjelder mat.

Savner mat så mye at det gjør vondt. Er ufør, så kan ikke bare dra. Jeg er fanget her pga økonomi/helse. Jeg forlater Norge på dagen hvis jeg finner en mulighet. Tar gjerne imot tips, hvis noen vet om en løsning for hvordan det ev kunne la seg gjøre😅

Ellers så er jeg glad for mangelen på insekter her, egentlig. Selv om det er kaldt. Det er vel en fordel med å bo her. 

Anonymkode: 1615a...422

• Liker 3
Skrevet

Er selvfølgelig glad for at jeg får trygd også, ikke misforstå. Når ting først er galt, så er jeg veldig takknemlig for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke bodd i utlandet, men har vært i Danmark noen uker, for et par år siden. Savner maten. Og det at jeg kunne finne så mye større utvalg der. Her i Norge er det stappet med tilsetningsstoffer som ikke brukes der, som jeg reagerer allergisk på. 

I sverige så smaker grønnsakene bedre også. Man trenger bare komme seg over grensa, så er maten bedre. Og utvalget større.

Norge er et U-land når det gjelder mat.

Savner mat så mye at det gjør vondt. Er ufør, så kan ikke bare dra. Jeg er fanget her pga økonomi/helse. Jeg forlater Norge på dagen hvis jeg finner en mulighet. Tar gjerne imot tips, hvis noen vet om en løsning for hvordan det ev kunne la seg gjøre😅

Ellers så er jeg glad for mangelen på insekter her, egentlig. Selv om det er kaldt. Det er vel en fordel med å bo her. 

Nå vet ikke jeg hvorfor du er ufør, men det er endel uføre som flytter til Spania pga helse og økonomi.

• Liker 2
Skrevet

Savner varmen,  kulturen, billige maten, vennlige sosiale folk. Savner å ligge på stranda og høre på bølgene. Mitt favorittland og favorittby har alt - fra sjø og strand til høye fjell. Jeg har aldri bodd der,  men tilbringet mye tid der likevel. Lengter tilbake og gleder meg til jeg får reist tilbake dit. Jeg føler meg mer hjemme i dette landet enn i Norge 🥰

• Liker 1
Skrevet
always skrev (2 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvorfor du er ufør, men det er endel uføre som flytter til Spania pga helse og økonomi.

Må tilbake hit da, er regler om at en ikke får være borte mer enn X-antall mnd i året. 

Det blir så komplisert. Og vanskelig å følge. Pga livssituasjon min. Ja, vet at noen gjør det, men det stopper seg selv for meg pr dato. 

always skrev (1 minutt siden):

Savner varmen,  kulturen, billige maten, vennlige sosiale folk. Savner å ligge på stranda og høre på bølgene. Mitt favorittland og favorittby har alt - fra sjø og strand til høye fjell. Jeg har aldri bodd der,  men tilbringet mye tid der likevel. Lengter tilbake og gleder meg til jeg får reist tilbake dit. Jeg føler meg mer hjemme i dette landet enn i Norge 🥰

Hvor er det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må tilbake hit da, er regler om at en ikke får være borte mer enn X-antall mnd i året. 

Det blir så komplisert. Og vanskelig å følge. Pga livssituasjon min. Ja, vet at noen gjør det, men det stopper seg selv for meg pr dato. 

Hvor er det? 

Man kan ta med seg trygden til utlandet hvis man velger å flytte permanent. Ellers så er regelen at man kan bo max 6 måneder hvert kalenderår i utlandet.  Dvs at du i praksis kan bo 1 år i Spania og 1 år i Norge annet hvert år.

Jeg skulle gjerne fortalt deg hvor det er,  men i fare for å bli gjenkjent så kan jeg ikke røpe mer enn at det er et av landene langs Middelhavet (ikke Spania).

Skrevet
always skrev (10 minutter siden):

Man kan ta med seg trygden til utlandet hvis man velger å flytte permanent. Ellers så er regelen at man kan bo max 6 måneder hvert kalenderår i utlandet.  Dvs at du i praksis kan bo 1 år i Spania og 1 år i Norge annet hvert år.

Jeg skulle gjerne fortalt deg hvor det er,  men i fare for å bli gjenkjent så kan jeg ikke røpe mer enn at det er et av landene langs Middelhavet (ikke Spania).

Ok. Takk for innspill. 

Det høres nydelig ut. Og forstår det. Du er heldig. Nyt litt ekstra for meg når du er der neste gang. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Takk for innspill. 

Det høres nydelig ut. Og forstår det. Du er heldig. Nyt litt ekstra for meg når du er der neste gang. 

Det skal jeg gjøre 💖

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har bodd i Japan og savner pålitelig offentlig transport, en del god mat, at så mye er åpent døgnet rundt og at det alltid er noe morsomt å finne på. Tryggheten. Og å snakke Japansk. 

Nå bor jeg i UK og savner spesielt (fra Norge) godt grovbrød, bedre isolerte hus, mindre mennesker og mer natur. Og ordentlig snø om vinteren, om vi får noe som helst her jeg bor så er det bare sørpesnø. 

Anonymkode: 0f874...f06

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har bodd i Japan og savner pålitelig offentlig transport, en del god mat, at så mye er åpent døgnet rundt og at det alltid er noe morsomt å finne på. Tryggheten. Og å snakke Japansk. 

Nå bor jeg i UK og savner spesielt (fra Norge) godt grovbrød, bedre isolerte hus, mindre mennesker og mer natur. Og ordentlig snø om vinteren, om vi får noe som helst her jeg bor så er det bare sørpesnø. 

Anonymkode: 0f874...f06

De menneskene i UK er jo lavere enn nordmenn da.

Anonymkode: 955ab...44f

• Nyttig 3
Skrevet

Vi pendler mellom Norge og Marokko. Savner varme, at alt er så lett tilgjengelig og svigermor når vi er i Norge. Savner ungene og venner når vi er i Marokko. Jeg sprer opphold på 6 mnd i Marokko over året, etter at jeg ble ufør. Mannen kan ikke være så mye i Marokko som meg, så savner også ham når jeg er alene der, selv om det også er deilig med alenetid. 

Anonymkode: fb902...e4f

Skrevet

Rimlig, raskt og pålitelig offentlig transport. 

Varme og sosiale mennesker, uteliv, streetfood

Varm og sunn skolemat for barn

Sterk mat, kimchi, rimelig og god sjømat, 

Ingen statusjag når det gjelder bolig, de fleste bor veldig likt enten man leier eller eier

Trygghet, lav kriminalitet

Markeder med masse forskjellige grønnsaker og frukt

Det er mulig å bli kjent med andre selv i voksen alder

En ordentlig drikke-og matkulttur, ikke bare helgefylla 

,,endte med at jeg flyttet tilbake etter å ha vært i Norge i ca. 2 år. 

• Liker 5
Skrevet
Linny111 skrev (22 timer siden):

Jeg bor utenlands nå, så får heller si det jeg savner med Norge. Snø, skog og noe mat. F.eks. god laks og lakris.

Laksen er full av lus og bare oppdrett. Bedre lakris får du på Island. 

Anonymkode: 622d6...e6f

• Liker 2
Skrevet

Bodd noen år i USA. Blir litt vanskelig å liste opp alt jeg savner. Savner nok aller mest vennene mine.

Anonymkode: 823dd...823

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Laksen er full av lus og bare oppdrett. Bedre lakris får du på Island. 

Anonymkode: 622d6...e6f

Ja, det er lett å si når man bor i Norge, men nå er det jo de tingene jeg savner da. Det trenger ikke gi mening. Jeg synes Norge har bedre lakris enn Island.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...