Gå til innhold

Foreldelses frist på faktura

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en faktura forfalt i 2013, men ikke ble sendt til namsmannen før 2021 - er den da foreldet? Jeg leser om foreldelsesfrister, så må bare høre om jeg har forstått dette riktig? 

Anonymkode: 45ee1...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står 3 år 🤷‍♀️ Da er den vel foreldret, da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om en faktura forfalt i 2013, men ikke ble sendt til namsmannen før 2021 - er den da foreldet? Jeg leser om foreldelsesfrister, så må bare høre om jeg har forstått dette riktig? 

Hvorfor har du ikke betalt den fakturaen? Siden den er sendt til namsmann så er den nok gyldig ennå. Betal den asap så slipper arbeidsgiver å få vite om det. Du har også betalingsanmerkninger pga dette frem til den er betalt. Du får ikke engang kjøpt mobiltlf pga dette.

Anonymkode: e6480...8e2

Skrevet

Det kommer an på om de du skylder penger har vedlikeholdt kravet oppigjennom årene, kan jo alltids prøve å bestride kravet siden det er mer enn 3 år gammelt.

Anonymkode: 245cc...853

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du ikke betalt den fakturaen? Siden den er sendt til namsmann så er den nok gyldig ennå. Betal den asap så slipper arbeidsgiver å få vite om det. Du har også betalingsanmerkninger pga dette frem til den er betalt. Du får ikke engang kjøpt mobiltlf pga dette.

Selvfølgelig skal jeg betale den, men ikke om den er foreldet vel? Ja jeg vet jeg har vært teit, men retter opp i det nå

Skrevet
Nie skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig skal jeg betale den, men ikke om den er foreldet vel? Ja jeg vet jeg har vært teit, men retter opp i det nå

Det er den ikke så lenge den er sendt til namsmannen. Du bør ringe namsmann i morra og be om å få gjøre opp med en gang. Så usjarmerende når folk ikke styrer økonomien sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er den ikke så lenge den er sendt til namsmannen. Du bør ringe namsmann i morra og be om å få gjøre opp med en gang. Så usjarmerende når folk ikke styrer økonomien sin.

Du kan spare deg sånn usjarmerende kommentarer også - og huske på at det finnes sikkert hundrevis av årsaker til at man kan havne i dette!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Den er foreldet, hvis du ikke har fått purringer, inkassovarsel eller inkassokrav. Men det er veldig uvanlig at faktura går til namsmannen uten å ha gått de andre rettslige stegene.

Anonymkode: b6c44...d42

Skrevet

Hvis et krav er foreldet, betyr det at den du skylder penger (kreditor) ikke lenger har rett til å kreve betaling. Kravet faller altså bort på grunn av sin alder. Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år. Det betyr at kreditoren må få kravet betalt innen 3 år eller få fristavbrudd innen samme periode. 

klipp og lim dette :) 

Skrevet
Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Hvis et krav er foreldet, betyr det at den du skylder penger (kreditor) ikke lenger har rett til å kreve betaling. Kravet faller altså bort på grunn av sin alder. Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år. Det betyr at kreditoren må få kravet betalt innen 3 år eller få fristavbrudd innen samme periode. 

klipp og lim dette :) 

Ja, denne fakturaen er fra 2013 og sendt til namsmannen i 2021 - derfor tror jeg at denne kan ha blitt sendt etter at den var foreldet.. 

Skrevet

Har den vært his forliksrådet eller namsmannen tidligere? Hvert rettslige skritt bryter foreldelsen med 10 år. Dersom du ikke har hatt kjent adresse de siste årene og kreditoren derfor har fått brev i retur, forlenger dette også foreldelsen. 

Anonymkode: fb145...1d9

Skrevet

Ei jeg kjenner har med dim fått vedtatt at en person skal betale henne flere tusen kroner. Dette skjedde vis forliksrådet og er nå oversendt til namsmannen. Hun fikk beskjed om at dette kan hun ta opp igjen hvert 3 år for å holde saken oppe. Dermed gjelder ikke 10 års regelen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har den vært his forliksrådet eller namsmannen tidligere? Hvert rettslige skritt bryter foreldelsen med 10 år. Dersom du ikke har hatt kjent adresse de siste årene og kreditoren derfor har fått brev i retur, forlenger dette også foreldelsen. 

Anonymkode: fb145...1d9

Nei ikke sendt til namsmann en før 2021. Når jeg «følger» den så var den først hos ett selskap frem til 2018, avsluttet hos de og sendt videre til et annet inkasso selskap i 2018 - og fra de til namsmannen i 2021. Når jeg sjekker gjeldsregisteret er den ikke der, men om jeg tar kreditt vurdering av meg selv så dukker den opp - det var sånn jeg fant den

Skrevet
Nie skrev (1 minutt siden):

Nei ikke sendt til namsmann en før 2021. Når jeg «følger» den så var den først hos ett selskap frem til 2018, avsluttet hos de og sendt videre til et annet inkasso selskap i 2018 - og fra de til namsmannen i 2021. Når jeg sjekker gjeldsregisteret er den ikke der, men om jeg tar kreditt vurdering av meg selv så dukker den opp - det var sånn jeg fant den

Og du har ikke fått ett eneste brev om det mellom 2013 og 2018? Ingen inkassovarsel eller inkassokrav? Ingen purringer?

• Liker 1
Skrevet

Hva gjelder fakturaen?

Skrevet
Nie skrev (1 time siden):

Er det ikke uansett viktig å gjøre opp for seg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og du har ikke fått ett eneste brev om det mellom 2013 og 2018? Ingen inkassovarsel eller inkassokrav? Ingen purringer?

Nei og i historikken fra første selskap står det bare registrerings dato og avslutnings dato

Skrevet
Nie skrev (12 minutter siden):

Nei og i historikken fra første selskap står det bare registrerings dato og avslutnings dato

Om det ikke er tatt rettslige steg i løpet av de årene, så er det en sjanse for at det er foreldet. Men da kontakter du bare namnmannen å sier du bestrider kravet på grunn av det. Og så kan du melde inn firmaet, for dem har ikke lov til å sende det til inkasso uten inkassovarsel først.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg hadde selvsagt betalt uansett om fakturaen var foreldet hvis det var noe jeg hadde kjøpt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...