Banebrytende Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Ideen er at når man blir født, påvirker hvem man er, det går mer på intelligens kan man si, mer jordnære mennesker lager gjerne unger i april, og så videre, så ungen vil jo være at høyere intelligens også og blir mer jordnær, så horoskopet for en tyr for eksempel vil jo stemme med det da, og så videre, sier ikke at noen ikke er intelligent, var bare et eksempel, men det stemmer faktisk med årstidene og stjernetegnet og beskrivelsen av barnet som blir født i den spesifikke måneden, et barn som blir født på vinteren er litt annerledes igjen enn de som blir født på våren og høsten, og de er forskjellige igjen, det går på foreldra når de føler for å lage unger basert på den de er selv, disse spåkonene har tenkt på det
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Hva med de som blir uplanlagt gravide da? Hvor får du det fra at de som får barn i april er mer jordnære? Horoskop er også mye mer enn soltegnet (som er hva man typisk mener når man sier 'stjernetegn'). Anonymkode: e2d47...a53
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Banebrytende skrev (31 minutter siden): Ideen er at når man blir født, påvirker hvem man er, det går mer på intelligens kan man si, mer jordnære mennesker lager gjerne unger i april, og så videre, så ungen vil jo være at høyere intelligens også og blir mer jordnær, så horoskopet for en tyr for eksempel vil jo stemme med det da, og så videre, sier ikke at noen ikke er intelligent, var bare et eksempel, men det stemmer faktisk med årstidene og stjernetegnet og beskrivelsen av barnet som blir født i den spesifikke måneden, et barn som blir født på vinteren er litt annerledes igjen enn de som blir født på våren og høsten, og de er forskjellige igjen, det går på foreldra når de føler for å lage unger basert på den de er selv, disse spåkonene har tenkt på det Jeg er selv tilhenger av astrologi og har satt opp mange personlige kart for folk, men tenker logikken din her ikke helt henger på greip. «Mer jordnære folk lager gjerne barn i april».. nei, tror ikke det. Veldig mange sliter med å bli gravide i dag fordi de venter for lenge. Noen prøver måned etter måned og lykkes til slutt, andre blir gravid med IVF. Og det er neppe foreldrenes intelligens som avgjør når legen får befruktet egget. Atter andre igjen blir uplanlagt gravide. Har ikke tall på hvor mange jeg har møtt, og ikke bare førstegangsfødende som sier «det var ikke planlagt, da».. Det er det som er det fascinerende med astrologi- det stemmer med barnets fødselstidspunkt uansett hva som var veien inn i graviditet eller hva som ellers skjedde under svangerskapet. Da jeg ble gravid med mitt barn skulle hen etter planen bli født i samme tegn som meg. Men barnet ble født prematurt og endte opp i et annet tegn. Barnet er veldig typisk sitt tegn, jeg er typisk mitt. Og det med årstider er heller ingen indikasjon. En skytt et f.eks totalt ulik en steinbukk eller vannmann i disposisjon og evner, selv om alle er født på vinteren. De er henholdsvis ild-, jord- og lufttegn, noen fixed og andre ikke, og disse tingene påvirker personligheten. Som en over skriver er det også veldig mange andre innflytelser i et kart som påvirker hvem personen blir. Ascendanten spesielt, men også hvilket tegn man har månen og andre planeter i. Astrologi virker for øvrig som en tullete greie rent *logisk, den eneste måten man vet at det er hold i det er ved erfaring. Og jeg har såpass mye erfaring nå at jeg kan si at det er noe i dette, selv om jeg har et ganske så vitenskapelig yrke Anonymkode: 6424c...22b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 Astrologi er ikke vitenskap. Det er dokumentert grundig at horoskop ikke stemmer. Anonymkode: 605f4...8fb 3
Capitan Fracassa Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Astrologi virker for øvrig som en tullete greie rent *logisk, Helt enig. Sitat den eneste måten man vet at det er hold i det er ved erfaring. Nei, den eneste måten man kan finne ut om det er hold i det, er ved objektive, vitenskapelige forsøk, ikke ved at de som allerede tror, leter etter ting som bekrefter deres tro og ignorerer alt som ikke gjør det. Sitat Og jeg har såpass mye erfaring nå at jeg kan si at det er noe i dette, selv om jeg har et ganske så vitenskapelig yrke På hvilken måte har du verifisert at din erfaring er noe annet enn kognitiv bias: https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias Endret 11. desember 2022 av Capitan Fracassa 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 Det var en veeeeeeldig lang setning!! Anonymkode: 53ed1...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Capitan Fracassa skrev (13 timer siden): Helt enig. Nei, den eneste måten man kan finne ut om det er hold i det, er ved objektive, vitenskapelige forsøk, ikke ved at de som allerede tror, leter etter ting som bekrefter deres tro og ignorerer alt som ikke gjør det. På hvilken måte har du verifisert at din erfaring er noe annet enn kognitiv bias: https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias Ved å sette opp personlige horoskoper for en lang rekke mennesker over flere tiår som har forbløffende sammenfall med personlighet og ulike livsutfordringer, samt lesing av mye litteratur på feltet. Har også mye erfaring med å sjekke transitter i personlige horoskoper som sammenfaller med vanskelige faser i livet til ulike mennesker. som et eks kan jeg nevne Uranus-transitter. Hver gang Uranus krysser en akse i en persons fødselskart vil det skje noe uforutsett i livet til vedkommende som endrer hverdagslivet for en periode. Siden Uranus representerer endring eller dusruptions, vil det da skje noe uforutsett som vil påvirke livet på en eller annen måte i denne fasen. Det kan være brudd, fødsel, flytting, jobbskifte etc. Jeg har ettergått dette i kartet til alle jeg har satt opp personlige kart for, og det stemmer uten unntak. Jeg ble obs på dette for mange år siden da en astrolog stilte meg spm om det skjedde noe spesielt i livet mitt i april -juli 2000 (bare som en sjekk om mitt fødselstidspunkt var eksakt). I akkurat denne perioden fikk jeg mitt første barn OG flyttet- og det var altså sist gang Uranus krysset en akse i mitt kart. Siden har jeg sett at dette alltid er tilfellet.. Og så er jeg selvsagt klar over kognitiv bias og mulighetene det medfører for fortolkningsfeil. Hører også andre si at horoskoper gjerne er så generiske at «alle kjenner seg igjen». Det kan nok gjelde avishoroskoper, men bøker på emnet som går mer i dybden i f.eks beskrivelsen av et tegn er langt mer spesifikke, og tar høyde for også innflytelsen fra f.eks ascendant. Har nettopp lest en ny slik bok med beskrivelse av soltegnet, og ikke noe av det som står om f.eks min manns eller min fars eller mors tegn stemmer på meg, og motsatt. det et det jeg mener med at den eneste måten man kan begynne å tro på dette er via erfaring. Jeg tenker også at rent logisk er det ingen vitenskapelig basis i dette som kan overbevise mennesker som ikke tror på det om å gjøre det. Og det er helt greit for meg, du må gjerne ikke tro! det spiller ingen rolle for meg, men jeg har iaf funnet mye forklaring og også trøst i astrologien. Den gir meg en slags innsikt i både gode og særlig tyngre faser, i mine egne styrker og svakheter og hva jeg er ment å lære av dem, og ikke minst en antydning om varighet av utfordrende perioder . Men vi kan agree to disagree. Jeg kommer ikke til å slutte å få glede og innsikt av dette og du kommer sikkert ikke til å begynne med det Anonymkode: 6424c...22b 1
Capitan Fracassa Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved å sette opp personlige horoskoper for en lang rekke mennesker over flere tiår som har forbløffende sammenfall med personlighet og ulike livsutfordringer, samt lesing av mye litteratur på feltet. Har også mye erfaring med å sjekke transitter i personlige horoskoper som sammenfaller med vanskelige faser i livet til ulike mennesker. Det du beskriver her er jo skole-eksempel på hvordan man blir lurt av kognitivt bias. Det er en grunn til at vitenskapen regner slike tester som verdiløse, og krever kontrollerte blind-tester for å kunne konkludere noe som helst. Sitat som et eks kan jeg nevne Uranus-transitter. Hver gang Uranus krysser en akse i en persons fødselskart vil det skje noe uforutsett i livet til vedkommende som endrer hverdagslivet for en periode. Siden Uranus representerer endring eller dusruptions, vil det da skje noe uforutsett som vil påvirke livet på en eller annen måte i denne fasen. Det kan være brudd, fødsel, flytting, jobbskifte etc. Jeg har ettergått dette i kartet til alle jeg har satt opp personlige kart for, og det stemmer uten unntak. Dette er jo også skole-eksempel på hvordan kognitiv bias vil slå inn. Hvis du skulle funnet ut om det er noe reellt her, så måtte du gå andre veien i testene: Få livshistorien til en rekke personer, og så ut fra det spesifisere nøyaktig når Uranus har krysset deres akse - og så se at treffprosenten din ligger langt over det gjetting vil tilsi. Sitat Og så er jeg selvsagt klar over kognitiv bias og mulighetene det medfører for fortolkningsfeil. ...men allikevel ser det altså ut som om du bare tror du er hevet over det, og har ikke gjort noen forsøk som vil sikre deg mot det. 🤔 Sitat Men vi kan agree to disagree. Jeg kommer ikke til å slutte å få glede og innsikt av dette og du kommer sikkert ikke til å begynne med det Vi ser da ut til å være enige i at kognitiv bias er en reell ting, og at du ikke har gjort noe for å sikre deg mot det. Men du har jo rett i at vi er jo uenige i om det betyr at innsikten din er til å stole på eller ikke. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå