AprilLudgate Skrevet 11. desember 2022 #21 Skrevet 11. desember 2022 Det der må du ikke finne på å si igjen. Du kan godt le av pasientens vitser - men IKKE, og da mener jeg aldri slå en vits på vedkommendes bekostning/helse. Det er uprofesjonelt, og du risikerer å bomme veldig stygt. Han lo, neste person kan le sammen med deg og dra innom toalettet etterpå for å kaste opp frokosten. Fatjokes er ikke innafor i det hele tatt, særlig siden man vet mange tjukke diskrimineres i helsevesenet og ikke får nødvendig helsehjelp. Bare tenk at det gikk fint denne gangen, men seriøst: aldri gjør det igjen. Det finnes tusen måter å gi positive glimt i folks hverdag uten å dra vitser om utseende/kropp/helse/personlig økonomi osv. 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #22 Skrevet 11. desember 2022 Man skal selvsagt være forsiktig med hva man sier til pasienter og man skal alltid se an hva som passer seg å si til ulike personer. For denne pasienten ut i fra det du beskriver går det fint. Mens for en annen pasient ville vært helt feil. Men da funker kanskje en annen type humor. Alt trenger ikke å være så gravalvorlig på et sykehus hele tiden. Mens andre ganger må man være strenge med pasientene (i en del tilfeller på sykehus så gjør pasientene seg selv sykere enn det de faktisk er , noen pasienter blir sånn bare). Anonymkode: 08ae0...989
Gjest ti10 Skrevet 11. desember 2022 #23 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts her. Jeg er faktisk ganske profesjonell av meg selv om det ikke høres sånn ut nå. Det er riktig at man ikke skal ha lik humor og at det kan slå feil noen ganger, men som jeg skrev i innlegget, jeg gjør veldig, veldig gode vurderinger. Vedkommen var ikke svært overvektig. Som sagt, prøver å bruke skjønn…. Her visste jeg at jeg kunne si noe slikt, men jeg skal være obs fremover. Vedkommende bor hjemme hos seg selv og det er litt annerledes enn sykehus der pasienter kan reise etter kort tid. Når de er hjemmeboende og man er så ofte der, blir man bedre kjent med de og man kjenner grensene. Men jeg skal absolutt ta det med meg videre! Anonymkode: 63a7c...e1c Jeg sier ikke at det ikke er tilfelle, men vi har bare ditt ord for at du gjør "veldig, veldig gode vurderinger". Din eldre og mer erfarne kollega synes tydeligvis ikke det. Så jeg synes at den var på kanten av hva som er greit å si. Og vær oppmerksom på at det som kan kjennes greit å si en dag, ikke nødvendigvis tas like godt imot en annen dag.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #24 Skrevet 11. desember 2022 Dere som mener det ikke var greit; han la jo selv opp til det ved å slenge ut første kommentaren. Dette var hundre prosent innafor. Anonymkode: 8910b...833 6 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #25 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du høres veldig reflektert ut. Det er det som er så bra i yrket vårt, vi lærer hele tiden og ser hvor ulike kollegaer kan være. Anonymkode: 8219a...728 Riktig<3 når man går til hjemmeboende og kan være hos de opptil flere timer (forskjellige prosedyrer samme dag), da blir det mye prating under det nefrostomistellet, vap-stellet, sårstellet++ Da blir man godt kjent, profesjonelt og du ser hvor grensene går og hva de er komfortabel med. På skolen lærte vi om «bruke seg selv terapeutisk» og jeg sier at akkurat dette går under det, men jeg tenker at det er viktig at vi sykepleiere/helsepersonell bruker oss selv terapeutiske i møte med pasienter. Anonymkode: 63a7c...e1c 3
AprilLudgate Skrevet 11. desember 2022 #26 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere som mener det ikke var greit; han la jo selv opp til det ved å slenge ut første kommentaren. Dette var hundre prosent innafor. Anonymkode: 8910b...833 Nei, man skal aldri gjøre humor på bekostning av pasienter. Helt tusen prosent ikke innafor. Men le gjerne sammen av annet. Jeg har vitset mye på bekostning av meg selv i møte med helsepersonell, og aldri opplevd at de tar videre vitsen. De smiler med meg, ler kanskje av at jeg er morsom - men de vitser aldri videre av mine helseutfordringer eller utseende. Det er fordi man er på jobb som helsepersonell. Og det er ufint generelt. 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #27 Skrevet 11. desember 2022 Humor er viktig og kan være et godt hjelpemiddel i yrket, men man skal være ekstremt forsiktig med å spøke med noens vekt. Jeg er overvektig og ler alltid høflig av andres vektvitser, men ofte har det svidd godt, selv om jeg vet det ikke er slik ment. Hos denne pasienten hørtes det ut som dere var på bølgelengde, men det kunne gått skikkelig skeis. Jeg er også sykepleier og har hatt mange pasienter gjennom årene som er flau over vekten sin, og syns det er grusomt å måtte innrømme hva de veier eller bli veid for å få rett medisindose. Mange sier "uff, dette blir pinlig, hva vil du tro om meg nå?" når de stiger på vekten, noen har også begynt å gråte. Da slår jeg meg av og til på magen (jeg har flere bilringer og er åpenbart for stor) og sier at "jeg dømmer ingen, tenkt så kjedelig om alle var like!". Absolutt alle letter litt når jeg gjør det, for vi som veier for mye er så vant til å bli dømt av helsevesenet. Noen takker meg også etterpå for at de er tatt på alvor og sett som et menneske. Mine slanke kolleger kunne ikke sagt det samme og fått lik respons. Man må se folk an, spøk er ofte bra, men det er ikke alltid det egner seg. Anonymkode: b454f...890 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #28 Skrevet 11. desember 2022 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Nei, man skal aldri gjøre humor på bekostning av pasienter. Helt tusen prosent ikke innafor. Men le gjerne sammen av annet. Jeg har vitset mye på bekostning av meg selv i møte med helsepersonell, og aldri opplevd at de tar videre vitsen. De smiler med meg, ler kanskje av at jeg er morsom - men de vitser aldri videre av mine helseutfordringer eller utseende. Det er fordi man er på jobb som helsepersonell. Og det er ufint generelt. Husk at du er kun en pasient, andre pasienter er annerledes. Også stor forskjell på hvorfor folk trenger helsehjelp, man spøker ikke på samme måte med en som er alvorlig kreftsyk og en som har brukket foten i en kiteulykke. Ei heller drar man samme type humor med Markus på 19 og Gunvor på 72. Anonymkode: b454f...890 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #29 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Humor er viktig og kan være et godt hjelpemiddel i yrket, men man skal være ekstremt forsiktig med å spøke med noens vekt. Jeg er overvektig og ler alltid høflig av andres vektvitser, men ofte har det svidd godt, selv om jeg vet det ikke er slik ment. Hos denne pasienten hørtes det ut som dere var på bølgelengde, men det kunne gått skikkelig skeis. Jeg er også sykepleier og har hatt mange pasienter gjennom årene som er flau over vekten sin, og syns det er grusomt å måtte innrømme hva de veier eller bli veid for å få rett medisindose. Mange sier "uff, dette blir pinlig, hva vil du tro om meg nå?" når de stiger på vekten, noen har også begynt å gråte. Da slår jeg meg av og til på magen (jeg har flere bilringer og er åpenbart for stor) og sier at "jeg dømmer ingen, tenkt så kjedelig om alle var like!". Absolutt alle letter litt når jeg gjør det, for vi som veier for mye er så vant til å bli dømt av helsevesenet. Noen takker meg også etterpå for at de er tatt på alvor og sett som et menneske. Mine slanke kolleger kunne ikke sagt det samme og fått lik respons. Man må se folk an, spøk er ofte bra, men det er ikke alltid det egner seg. Anonymkode: b454f...890 Det er jo som TS sier, spøken er ikke passelig for alle. Jeg leste det som at denne pas tålte det. Anonymkode: 8219a...728 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #30 Skrevet 11. desember 2022 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Nei, man skal aldri gjøre humor på bekostning av pasienter. Helt tusen prosent ikke innafor. Men le gjerne sammen av annet. Jeg har vitset mye på bekostning av meg selv i møte med helsepersonell, og aldri opplevd at de tar videre vitsen. De smiler med meg, ler kanskje av at jeg er morsom - men de vitser aldri videre av mine helseutfordringer eller utseende. Det er fordi man er på jobb som helsepersonell. Og det er ufint generelt. Du innser det at her var det pasienten som vitset på bekostning av ts? Anonymkode: 8910b...833 2
AprilLudgate Skrevet 11. desember 2022 #31 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husk at du er kun en pasient, andre pasienter er annerledes. Også stor forskjell på hvorfor folk trenger helsehjelp, man spøker ikke på samme måte med en som er alvorlig kreftsyk og en som har brukket foten i en kiteulykke. Ei heller drar man samme type humor med Markus på 19 og Gunvor på 72. Anonymkode: b454f...890 Poenget er: Pasient er pasient. Sykepleier er betalt profesjonell. Og skal følge etiske retningslinjer. En slik retningslinje, som rent spesifikt jobbes med om dagen nettopp fordi problemet er utbredt er: Holdninger til tjukke i helsevesen. Ikke lag fatjokes, eller i det hele tatt humor på bekostning av kropp/helse/utseende osv. En gynekolog kommenterer jo ikke «hehe, neida du trenger ikke være nervøs. Det underlivet ditt/kvinners underliv er så stygt at der ser jeg ikke uansett hehe. Jaja, det var ingen kjønnssykdommer - men stinker fisk! Hoho! Neida». 9 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #32 Skrevet 11. desember 2022 Det var absolutt uproft. Ikke egentlig fordi det handler om vekt: det kunne handlet om nær sagt hvilke som helst (negative) helsemessige egenskaper ved pasienten. Selv om stemningen var god og denne pasienten tåler det, hjelper det ikke at pasienten "la opp til det" eller at "det var pasienten som startet". Her må helsepersonellet være svært bevisst på sin egen rolle. Pasienten og sykepleieren har HELT ulike roller og helt forskjellig styrkeforhold i denne situasjonen, og dermed gjelder også totalt forskjellige regler for hva man kan si og gjøre. Humor har absolutt en plass i helsevesenet, men grensene er strenge og hvis man ikke mestrer det bør man heller la være. Spøker skal aldri være rettet mot pasienten, selv om det er spontant, godt ment og at det er sagt under hyggelig stemning. Sånne ting hører privatsfæren til. Anonymkode: 59a4c...b8a 9 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #33 Skrevet 11. desember 2022 Dette er vanskelig, og jeg hadde nok ikke turdt å si det samme til en person, uansett hvor sikker jeg følte meg på at det kom til å bli tatt med godt humør. Akkurat i dette tilfellet gikk det jo fint, du tolket pasienten helt rett og han fikk seg en god latter. Jeg har ingen tro på at han skjulte noen sårede følelser bak latteren, så denne gangen gjorde du ikke noe galt. Kanskje heller tvert imot, du gjorde dagen hans bedre. Det jeg derimot er litt enig med kollegaen din i, er at uansett hvor godt man føler man kjenner andre mennesker, bør man være veldig forsiktig med å kommentere sånne ting. Som sykepleier må man være ekstra obs, og kanskje la de mest personlige kommentarene om utseende/vekt o.l. ligge. Det kan være nok at de har en litt dårlig dag der nervene er litt tynne (kan skjules bak smil og spøk), så treffer plutselig en humoristisk kommentar helt feil og hele dagen deres er ødelagt. For mennesker med sykelig overvekt kan dette forverre problemet deres, og da har man jo gjort det tvert motsatte av det som er jobben sin. Jeg tenker at du bør fortsette med å være den humørfylte sykepleieren som gjerne slår av en spøk med pasientene (jeg liker sånne sykepleiere og leger, det gjør meg tryggere og mer avslappet), men at du også må være brennsikker før du slår en spøk om utseendet til pasienter. Og da mener jeg virkelig brennsikker. Er du det minste i tvil, så la være og spøk heller om noe mindre personlig. Anonymkode: c7dfc...9ca 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #34 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere som mener det ikke var greit; han la jo selv opp til det ved å slenge ut første kommentaren. Dette var hundre prosent innafor. Anonymkode: 8910b...833 Nei, det var ikke innafor. Han var pasient, hun var på jobb. Da kan man bare ikke komme med «det var han som begynte». Jeg er sjokkert over hvor mange som mener at det var bare gøy å spøke med vekta til en pasient. Det er det ALDRI. Man vet virkelig lite om menneskers psyke hvis man tror at latter er et tegn på at noen ikke blir såret. Anonymkode: c5688...de8 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #35 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at du bør fortsette med å være den humørfylte sykepleieren som gjerne slår av en spøk med pasientene (jeg liker sånne sykepleiere og leger, det gjør meg tryggere og mer avslappet), men at du også må være brennsikker før du slår en spøk om utseendet til pasienter. Og da mener jeg virkelig brennsikker. Er du det minste i tvil, så la være og spøk heller om noe mindre personlig. Anonymkode: c7dfc...9ca Hva med å bare IKKE spøke med pasienters utseende? Det er faktisk den eneste måten å være «brennsikker» på. Fo an kan aldri vite. Selv om folk kan spøke med sin egen vekt og utseende, så kan det oppleves veldig krenkende at andre (og spesielt profesjonelle gjør det). Anonymkode: c5688...de8 5 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #36 Skrevet 11. desember 2022 Jeg syns det er uprofesjonelt. Jeg ville aldri latt meg rive med på den måten. Selv om han lo der og da, så vet du ikke hvordan hans følelser rundt vekt er. Du risikerer å bomme stygt. Anonymkode: 36dab...8bb 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #37 Skrevet 11. desember 2022 Høres ut som du jobber i hjemmesykepleien. Da blir men svært godt kjent med pasientene. Jeg er også sykepleier i samme sektor; og kunne fint dratt samme type spøk til noen av mine pasienter. Anonymkode: c14cf...15b 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #38 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har selv jobbet som pleier og er nå mye på sykehus og generelt har mange timer rundt forbi. Akkurat den kommentaren hadde vært vondt for meg, men det er med mitt utgangspunkt. Jeg er liten av meg, men har spiseforstyrrelser. Jeg har til tider kullsvart humor, og setter så stor pris på når sykepleiere og leger møter meg der jeg er, og det virker som du gjorde akkurat det med den pasienten. Fastlegen fikk ny vekt for noen år siden. En kjempestor en. Jeg kaller den for Beistet. Hatt en del humor med den vekten, selv om det ikke går på min vekt. Det er lov å se an pasienten. Jeg synes du virker reflektert. Sikkert ikke lurt med hauger av sånne kommentarer eller at en drar det lengre enn det der, men det virker som du skjønner det er forskjell på folk, kjenner ihvertfall denne pasienten godt, og tilpasser. Det er så godt å bli behandlet som noe mer enn «hvilken som helst pasient». Anonymkode: 3f2a7...d53 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #39 Skrevet 11. desember 2022 Hehe, det er risky. Men jeg syns du virker oppegående og i stand til å tolke situasjonen. Han likte spøken, så syns kollegaen din kan ta seg en bolle. Syns du høres ut som en flott sykepleier jeg😊 Og jeg er feit sjæl, bare hvis noen har lyst til å kverulere. Anonymkode: a0c1c...e87 4
missmcbeal Skrevet 11. desember 2022 #40 Skrevet 11. desember 2022 (endret) Det gikk nok bra denne gangen, og du traff godt med kommentaren, så ingen skade skjedd her og nå. Men, selv om du nok er god på å lese situasjoner, så kan det hende du bommer neste gang, selv om du tror du leste pasienten riktig. Det skal ikke mer en liten feilvurdering til. Denne risikoen i seg selv er grunn nok til å trå varsomt, og jeg synest det er bra kollegaen din tok deg til side og forklarte at det er uprofesjonelt. Hun kan ha reddet deg fra å gå på en skikkelig blemme en gang, og treffer du helt feil folk så kan det hende det blir stor sak av det. Se for deg en gang at du vitser og har god tone med en eldre mann som får seg en god latter, så forteller han det videre til kona fordi han synest det var så morsomt, men kona reagerer på det og synest det er skikkelig uprofesjonelt, og bestemmer seg å melde fra til ledelsen. Når hun melder inn saken, så fremstår det kanskje som mye verre enn det er, fordi konteksten til situasjonen mangler. Kontekst er utrolig viktig i humor, og som helsepersonell så kan det som var uskyldig i utgangspunktet fremstå helt feil. Det er ikke verdt å risikere noe sånt, bare for en god latter. Det er ikke din jobb å være komiker ovenfor pasientene. Det er bra du er humørfylt, og fortsett gjerne å le med pasienten, men jeg må si meg enig i at du ikke bør svare på ting som går på person. Selv om pasienten "begynte", så egner det seg ikke med å komme med et motsvar, som flere sier - så er maktforholdet skeivt her, Jeg tenker du får ta lærdom av dette, og tenke nøye igjennom neste gang hvordan du kan fortsette å være morsom, uten at det potensielt kan tolkes feil. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke sagt noe jeg ikke visste om alle pasienter hadde tålt å høre. Endret 11. desember 2022 av missmcbeal 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå