AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #61 Skrevet 11. desember 2022 Syns det var innafor i den konteksten du forklarer, og det virker som du har gode sosiale antenner. Syns det var ufint av kollegaen din å kaste en slik konklusjon på deg, som om hun vet hva denne pasienten føler og tenker. Men hun har et poeng i at man bør trå varsomt med humor på andres bekostning,noen har veldig dårlig språkforståelse og forstår rett og slett ikke humor og ironi, muligens kanskje kollegaen din? Anonymkode: 23cd0...80f 1
AprilLudgate Skrevet 11. desember 2022 #62 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun kollegaen din høres artig ut på fest... Anonymkode: c9bfd...fa1 Hun er ikke på fest. Hun får betalt for å yte faglige helsetjenester. 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #63 Skrevet 11. desember 2022 Det er nok ingen som er uenige i at helsepersonell - og alle andre på jobb i en eller annen sektor - skal være profesjonelle. Men gudbedre så trist om vi skal bli et samfunn hvor all menneskelig kontakt i profesjonelle settinger skal være kald, klinisk og robotaktig. En slik spøk kan absolutt slå feil, men det er veldig trist at vi er på vei dit at «vet du hva, beklager, det var dumt av meg» ikke er nok. Enkelte legger jo nærmest opp til at dette burde vært en personalsak. Samfunnet blir kaldere og kaldere, og vi mister mye på et menneskelig plan hvis alle skal være redde for å åpne kjeften. Anonymkode: 2e245...425 1
Erd Skrevet 11. desember 2022 #64 Skrevet 11. desember 2022 Etter å ha vært kreftsyk med en del følgeskader har jeg tilbrakt mye tid på sykehus de siste 6 årene, Din kommentar var fantastisk; jeg har savnet din type humor, og har forgudet de som fikk jeg til å le godt midt oppe i elendgheten. Kjør på, vær deg selv, og om noen ikke skjønner din humor er det pasientens problem. Uansett kan du ikke gjøre alle til lags, men jeg hyller mennesker som sprer latter og glede, og som gjør det med et godt hjerte. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #65 Skrevet 11. desember 2022 Det hadde jeg ikke sagt, jeg er også sykepleier. Selv om han lo med, så kan det være han fikk en dårlig følelse og det er en kommentar han husker. Jeg fleiper ihvertfall ikke med vekta til folk. Anonymkode: a5a7f...398 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #66 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Syns det var innafor i den konteksten du forklarer, og det virker som du har gode sosiale antenner. Syns det var ufint av kollegaen din å kaste en slik konklusjon på deg, som om hun vet hva denne pasienten føler og tenker. Men hun har et poeng i at man bør trå varsomt med humor på andres bekostning,noen har veldig dårlig språkforståelse og forstår rett og slett ikke humor og ironi, muligens kanskje kollegaen din? Anonymkode: 23cd0...80f Det er forståelig at kollegaen reagerte, fordi hun var ikke i situasjonen og kunne sette seg inn i konteksten det ble sagt. Hun baserte seg nok mest på kommentaren alene, som nok låter verre enn det var når det ble gjenfortalt fra pasienten. Kanskje nevnte ikke pasienten en gang at det var han som startet spøken. Derfor må man trå varsomt. Neste gang er det ikke kollegaen han forteller det til, men et pårørende. Et pårørende kan reagere mye verre enn det kollegaen gjorde. Når man bruker humor, så kan det lett feiltolkes når det fortelles videre og derfor bør man være varsom på hvordan man formulerer seg som helsepersonell eller andre profesjonsyrker. Anonymkode: 69865...60a 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #67 Skrevet 11. desember 2022 I konteksten du beskriver høres det ut til å være innenfor, men det er klart man ikke skal si sånt til alle. Men det høres ut som at du er veldig klar over det selv. Ville ikke stresset noe mer med det😊 Anonymkode: 2eec9...f15
Daria Skrevet 11. desember 2022 #68 Skrevet 11. desember 2022 Erd skrev (6 minutter siden): Etter å ha vært kreftsyk med en del følgeskader har jeg tilbrakt mye tid på sykehus de siste 6 årene, Din kommentar var fantastisk; jeg har savnet din type humor, og har forgudet de som fikk jeg til å le godt midt oppe i elendgheten. Kjør på, vær deg selv, og om noen ikke skjønner din humor er det pasientens problem. Uansett kan du ikke gjøre alle til lags, men jeg hyller mennesker som sprer latter og glede, og som gjør det med et godt hjerte. Nei. I en pleier/pasient-relasjon har pleieren hovedansvaret for at pasienten blir ivaretatt på alle måter. Det er ikke en jevnbyrdig, sosial setting hvor det er rom for å tråkke i salaten på den andres bekostning, det er en setting hvor en profesjonell er i en autoritetsposisjon ovenfor et potensielt svært sårbart menneske. 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #69 Skrevet 11. desember 2022 Har jobbet som vernepleier i flere år. Når du kjenner pasienten så er dette helt innafor! Jeg har sagt ting som også ikke er greit å si til alle, men er du trygg på humoren til den andre og kjenner de godt er det jo helt riktig! Dette gjør deg til en god sykepleier ❤️ Anonymkode: fed34...330 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #70 Skrevet 11. desember 2022 Jeg så det veldig for meg hele settingen og måtte le litt her jeg sitter og synes den kommentaren din var herlig morsom. Å jobbe med mennesker handler i stor grad om å speile den andre og å gjøre hverdagen litt lettere og lystigere for dem. Det virker det som du gjør med glans her. For meg virker det som at du har gode sosiale antenner, er reflektert og ikke minst opptatt av å ransake deg selv/bli den beste utgaven av deg selv som sykepleier (som nå når du spør etter innspill her). Tror ikke du skal straffe deg selv så hardt pga den kommentaren. Jeg vil heller rose deg for at du evnet å møte pasienten på den måten du gjorde det. Det hadde nok gjort dagen til pasienten 100 ganger kjedeligere om han aldri ble møtt med humor, og ikke minst: en med samme type humor. Kred til deg for at du tør å være helt i møte med pasientene og responderer på deres måte å være "helt menneske" på. Som legen til min mann skrev etter at min mann ville fornye resepten på sovemedisin og la ut om situasjonen hjemme med kolikkbarn, søvnløse netter og dryge arbeidsdager: " Jaja, jeg ordner. Ikke misforstå, men billedlig og morsom presentasjon». Humor er god medisin det og, noe flere i omsorgsyrker burde praktisere👌🤩 Anonymkode: 57a8c...a79
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #71 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Husk at du er kun en pasient, andre pasienter er annerledes. Også stor forskjell på hvorfor folk trenger helsehjelp, man spøker ikke på samme måte med en som er alvorlig kreftsyk og en som har brukket foten i en kiteulykke. Ei heller drar man samme type humor med Markus på 19 og Gunvor på 72. Anonymkode: b454f...890 Dette🙌 Anonymkode: ca137...516 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #72 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Jeg er faktisk ganske profesjonell av meg selv om det ikke høres sånn ut nå. Det er riktig at man ikke skal ha lik humor og at det kan slå feil noen ganger, men som jeg skrev i innlegget, jeg gjør veldig, veldig gode vurderinger. Vedkommen var ikke svært overvektig. Som sagt, prøver å bruke skjønn…. Her visste jeg at jeg kunne si noe slikt, men jeg skal være obs fremover. Vedkommende bor hjemme hos seg selv og det er litt annerledes enn sykehus der pasienter kan reise etter kort tid. Når de er hjemmeboende og man er så ofte der, blir man bedre kjent med de og man kjenner grensene. Men jeg skal absolutt ta det med meg videre! Anonymkode: 63a7c...e1c Her mener jeg du ikke gjør en god vurdering. Det at du vektlegger at han ikke var veldig overvektig som argument for at du kunne komme med en sånn kommentar, synest jeg er skummelt. Uavhengig av hvordan folk ser ut eller veier, kan de ha problem med eget kroppsbilde og vekt, og en kommentar som dette kan treffe hardt. Bare for å snu på det, en anorektiker har forvrengt speilbilde av seg selv, og hadde du sagt den samme kommentaren så kunne vedkommende tatt det veldig personlig, og faktisk trodd du mente at den veide for mye, selv om vedkommende åpenbart er undervektig, som sagt, de har et forvrengt speilbilde. På samme måte finnes det overvektige som har spiseforstyrrelser, det bare ikke like synlig. Så alltid, trå varsomt med kommentarer og vitser om vekt og kropp. Jeg har selv opplevd å få en kommentar om kroppen som har såret veldig, selv om det egentlig sikkert skulle være positivt ment, og som kom som et motsvar på noe jeg fortalte. Jeg sa jeg likte å trene, men mente bare sånn generelt kondisjonstrening. Da svarte vedkommende noe lignende som "ja det ser jeg, du har så brede skuldre", vedkommende antok da at jeg trente styrketrening og at skuldrene mine var et resultat av dette. Det som da skulle være en positiv kommentar på at jeg da sikkert så trent ut, endte opp med å gjøre meg veldig lei meg. Jeg trente ikke skuldre og har alltid hatt kompleks med at skuldrene mine er så brede, og ble veldig lei meg av den kommentaren, fordi jeg oppriktig trodde at dette med skuldrene var noe jeg innbilte mest for meg selv. Når jeg da innså at skuldrene mine så unaturlig brede ut, så traff dette veldig. Jeg visste eller sa ikke noe som antydet at jeg ble lei meg, så vedkommende tror nok den dagen i dag at han gav meg en positiv kommentar, når han i stedet gjorde meg enda mer usikker på et kompleks jeg har. Anonymkode: 69865...60a 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #73 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Jeg er faktisk ganske profesjonell av meg selv om det ikke høres sånn ut nå. Det er riktig at man ikke skal ha lik humor og at det kan slå feil noen ganger, men som jeg skrev i innlegget, jeg gjør veldig, veldig gode vurderinger. Vedkommen var ikke svært overvektig. Som sagt, prøver å bruke skjønn…. Her visste jeg at jeg kunne si noe slikt, men jeg skal være obs fremover. Vedkommende bor hjemme hos seg selv og det er litt annerledes enn sykehus der pasienter kan reise etter kort tid. Når de er hjemmeboende og man er så ofte der, blir man bedre kjent med de og man kjenner grensene. Men jeg skal absolutt ta det med meg videre! Anonymkode: 63a7c...e1c Du slår meg som ung og meget arrogant. Du kan fortsette som du gjør nå og få deg en skikkelig smekk til slutt. Eller så kan du ta lærdom fra andre yrkesprofesjonelle - vokse opp litt og oppføre deg profesjonelt i rollen din som sykepleier. Du er ikke assistent, du er universitetsutdannet og skal gå foran som et forbilde. Og i disse situasjonene er du en autoritet for sårbare pasienter. Du er i deres hjem som du skriver.. så vis litt respekt. Du kan spøke om alt mulig, men ikke personlig på bekostning av pasienten eller deres pårørende. Det skjønner vel du og selv om du bare er 25år? Anonymkode: 2d7d4...30f 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #74 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere som mener det ikke var greit; han la jo selv opp til det ved å slenge ut første kommentaren. Dette var hundre prosent innafor. Anonymkode: 8910b...833 Dette kan ha vært en forsvarsmekanisme i en sårbar situasjon. Også få det svaret det slengt i trynet? Uprofesjonelt. Anonymkode: 2d7d4...30f 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #75 Skrevet 12. desember 2022 Daria skrev (2 timer siden): Nei. I en pleier/pasient-relasjon har pleieren hovedansvaret for at pasienten blir ivaretatt på alle måter. Det er ikke en jevnbyrdig, sosial setting hvor det er rom for å tråkke i salaten på den andres bekostning, det er en setting hvor en profesjonell er i en autoritetsposisjon ovenfor et potensielt svært sårbart menneske. Så vi som jobber med eldre og kanskje samme pasienten som ikke får noe besøk og ikke har familie i kanskje 10-15 år skal ikke kunne ha en relasjon med pasienten? Fir et forferdelig trist liv for dem om vi ikke kan bli kjent og snakke åpent. En pasient der jeg jobber har bodd der i 17 år. Alke kjenner han godt og vi vitser mye. Også på hverandres bekostning. Anonymkode: 5cf7a...c1e
~ Ada ~ Skrevet 12. desember 2022 #76 Skrevet 12. desember 2022 Helt greit i den konteksten, men du har vel ikke lov til å legge det ut her? Du har taushetsplikt 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #77 Skrevet 12. desember 2022 ~ Ada ~ skrev (7 timer siden): Helt greit i den konteksten, men du har vel ikke lov til å legge det ut her? Du har taushetsplikt Pasienten eller den ansatte kan ikke identifiseres it i fra de opplysningene som er gitt, og dermed er det heller ikke brudd på taushetsplikt. Anonymkode: ea5d2...a71 3
Gjest takinova Skrevet 12. desember 2022 #78 Skrevet 12. desember 2022 Problemet oppstår når historien fortelles utenfor kontekst. Og det kan denne historien fort gjøre. Da blir det klager og sutring.
Daria Skrevet 12. desember 2022 #79 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så vi som jobber med eldre og kanskje samme pasienten som ikke får noe besøk og ikke har familie i kanskje 10-15 år skal ikke kunne ha en relasjon med pasienten? Fir et forferdelig trist liv for dem om vi ikke kan bli kjent og snakke åpent. En pasient der jeg jobber har bodd der i 17 år. Alke kjenner han godt og vi vitser mye. Også på hverandres bekostning. Anonymkode: 5cf7a...c1e Jeg sier da ikke at du ikke kan ha en relasjon med pasienten? Men uansett hvor godt kjent dere blir og hvor åpent forholdet er, har dere fortsatt en pasient/pleier-relasjon, ikke et gjensidig vennskap, og det stiller andre krav og forventinger til din oppførsel og dømmekraft. Jeg trodde ærlig talt dette var ganske selvfølgelig? 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #80 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ts her. Jeg er faktisk ganske profesjonell av meg selv om det ikke høres sånn ut nå. Det er riktig at man ikke skal ha lik humor og at det kan slå feil noen ganger, men som jeg skrev i innlegget, jeg gjør veldig, veldig gode vurderinger. Vedkommen var ikke svært overvektig. Som sagt, prøver å bruke skjønn…. Her visste jeg at jeg kunne si noe slikt, men jeg skal være obs fremover. Vedkommende bor hjemme hos seg selv og det er litt annerledes enn sykehus der pasienter kan reise etter kort tid. Når de er hjemmeboende og man er så ofte der, blir man bedre kjent med de og man kjenner grensene. Men jeg skal absolutt ta det med meg videre! Anonymkode: 63a7c...e1c Jeg tipper du er helt super i jobben din, og at du har gjort dagen bra for mange pasienter. Den type humoristiske bemerkninger bør du allikevel ikke komme med i jobbsammenheng. Det er så lett at det slår feil, at det treffer en sår streng selv om det overhodet ikke synes på pasienten. Jeg vet, for jeg får veldig lett et godt forhold til folk i helsevesenet og er «drømmepasienten» med selvironi, refleksjon og humor. Og da slapper de veldig lett av, og tenker kanskje ikke alltid på at man ofte er i en veldig sårbar situasjon, selv om man kanskje ikke viser det. Ellers gir jeg deg tommel opp for å se på pasienten som et helt menneske, som deg virker som du gjør. Fortsett for all del med det! Men jeg ville unngått kommentarer som går direkte på ting som vekt etc. Det er SÅ lett å treffe feil, selv om det ikke var intensjonen. Men du, fortsett å få pasienter til å le. Det gjør underverker❤️ Anonymkode: 5d9f3...b0f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå