AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #41 Skrevet 11. desember 2022 Skal selvfølgelig være forsiktig med hva man sier som helsepersonell, men humor kan være et fint virkemiddel i møte med pasienter, og så lenge du ser an pasienter synes jeg det er greit. Tenker du var helt innafor med kommentaren ut ifra settingen du beskriver. Regner med du aldri ville ha sagt noe slik om det ikke var for at pasienten først spøkte om din vekt. Anonymkode: 3d876...3ef 2
PITTY Skrevet 11. desember 2022 #42 Skrevet 11. desember 2022 (endret) Ikke hør på deler av dette liksom-proffe panelet her. Du ser pasienten der vedkommende er. Antenner.. Det er det mange som ikke har. Historien din er innsiktsfull og du vil få med mange på laget. Du har dessverre blitt offer for en kollega som påberoper seg facit. Du bryter ingen etikk og moral ved å spille ball på en pasients egen humor. Men selvsagt bør du være rimelig sikker når du stikker ut tungen slik.. Personlig håper jeg at jeg møter på deg hvis jeg blir innlagt. Endret 11. desember 2022 av PITTY 3 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. desember 2022 #43 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker det er lurt å holde litt igjen når du er i rollen som sykepleier og han pasient. Du er autoriteten og han er den pleietrengende. Dere stiller ikke likt her. La han vitse og le med. Si den var god du! osv.. men ville ikke svart med lik humor tilbake. Ikke gå på person. Ikke på jobb. Det er faktisk uprofesjonelt selv om flere her sier det er innenfor. Anonymkode: 2d7d4...30f Enig i dette. Le med pasienten når pasienten lager vitser, men ikke finn på vitser på pasientens bekostning, det synes jeg høres veldig uprofesjonelt ut. Det er sånn man gjør med venner og familie, ikke pasienter/kunder etc. i arbeidslivet.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #44 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg jobber som sykepleier. Jeg har alltid blitt beskrevet som en humørfylt/morsomt person/sykepleier. Folk sier at jeg er flink til å flytte pasientens fokus litt bort fra sykdom/utfordringer på en god måte der det går an og trengs. Bruker jo så klart!! skjønn da og man gjør alltid noen vurderinger før man bruker litt humor. Hadde en humørfylt pasient her om dagen som jeg skulle veie. Jeg selv er en ganske tynn og liten dame og pasienten er en ganske stor mann. Pasienten starter. «Haha, hadde du stått på den vekta, så hadde den sagt «vennligst stå på vekta». vi begge ler høyt og leeenge. så sier jeg «stå på vekta du, så ser vi hva den sier». Han står på vekta. Smiler og spør hva den sier (Han kunne ikke se ned). Så sier jeg «Den sier vennligst en om gangen». Han lo så han måtte sette seg ned og vi måtte starte oppdraget på nytt. Han sa han ikke hadde ledd så mye på så lenge. Han hadde fortalt om dette til en av mine kollegaer og faktisk sagt «Takk xxx for den gode latteren». Min kollega tok meg til side i gå og sier at hun mener at dette er en veldig drøy og uprofesjonell kommentar å komme med til en pasient. Hun kunne ikke skjønne hvordan jeg kunne finne på å si noe sånt til en så sykt menneske. Jeg forklarte at jeg kjenner pasienten godt og at jeg vet at vedkommende setter pris på humor da vedkommende selv er en person med mye humor og at vi har snakket om dette før. Hun kunne fortsatt ikke skjønne og mente at slikt kan «ødelegge» en persons dag uten at jeg merker det. «Du er ung og er ny i gamet, så bare vær obs», sa hun. jeg har ikke dårlig selvtillit, men har tenkt mye på dette. Aldri, aldri opplevd noe lignende. Jeg er IKKE uprofesjonell, men er opptatt av å se mennesket bak diagnosen, personligheten til vedkommende, interesser, hva som lyser opp en pasientens dag, hva de setter pris på at vi gjør UTENOM det sykepleiefaglige. Jeg liker å gjøre det lille ekstra for våre pasienter, om det er å analysere en fotballkamp jeg ikke er interessert i eller noe annet. Dette hindrer meg ikke å gi GOOOOD sykepleie til våre pasienter, men måten min kollega tok dette opp med meg har gjort noe med meg. Hva sier dere?? Må legge til at min kollega er en veldig seriøs person. Dyktig sykepleier, men veldig seriøs. Kjenner jeg gruer meg litt til å se hva dere sier! kvinne, 25 år. Anonymkode: 63a7c...e1c AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ts her. Jeg er faktisk ganske profesjonell av meg selv om det ikke høres sånn ut nå. Det er riktig at man ikke skal ha lik humor og at det kan slå feil noen ganger, men som jeg skrev i innlegget, jeg gjør veldig, veldig gode vurderinger. Vedkommen var ikke svært overvektig. Som sagt, prøver å bruke skjønn…. Her visste jeg at jeg kunne si noe slikt, men jeg skal være obs fremover. Vedkommende bor hjemme hos seg selv og det er litt annerledes enn sykehus der pasienter kan reise etter kort tid. Når de er hjemmeboende og man er så ofte der, blir man bedre kjent med de og man kjenner grensene. Men jeg skal absolutt ta det med meg videre! Anonymkode: 63a7c...e1c Her takket pasienten deg for en god latter. Så denne gikk bra. Jeg lo godt av begge kommentarene. Og jeg har vært både radmager og overvektig. Men det er ikke alle som tåler slike, så jeg vil si: vær forsiktig med slike. Det er mange overfølsomme personer. Jeg forstår din kollega også. Anonymkode: 1b116...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #45 Skrevet 11. desember 2022 Jeg tenker at man generelt sett bør la være å vitse med vekta til folk, men her åpnet jo pasienten for det selv, og hadde tydeligvis ikke noe problem med det du sa. Jeg ville ikke ligget våken og tenkt på dette om natta, men latt være å si sånne ting i fremtiden. Anonymkode: bff9f...412 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #46 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her takket pasienten deg for en god latter. Så denne gikk bra. Jeg lo godt av begge kommentarene. Og jeg har vært både radmager og overvektig. Men det er ikke alle som tåler slike, så jeg vil si: vær forsiktig med slike. Det er mange overfølsomme personer. Jeg forstår din kollega også. Anonymkode: 1b116...fc2 Nb: jeg har masse selvironi. Anonymkode: 1b116...fc2
Eva-Lena Skrevet 11. desember 2022 #47 Skrevet 11. desember 2022 Jeg synes ikke det var galt. Han var jo tydeligvis glad i humor selv. 2
Mt3 Skrevet 11. desember 2022 #48 Skrevet 11. desember 2022 Når en kjenner pasienten godt og vet at dette er humor som slår an så er det absolutt ikke noe galt i å dra en spøk på størrelse, sykdom... alt må jo bare tilpasses etter humoren til pasienten. Blir jo veldig tungt for pasienten om absolutt alle rundt skal trå på eggeskall og ikke bli med på en god spøk pasienten selv la opp til. 4
Vera Skrevet 11. desember 2022 #49 Skrevet 11. desember 2022 Ta det for det det er; Misunnelse over dine evner til å se mennesket bak pasienten. 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #50 Skrevet 11. desember 2022 Vera skrev (6 minutter siden): Ta det for det det er; Misunnelse over dine evner til å se mennesket bak pasienten. Gratulerer med dagens minst logiske slutning. All kritikk bunner ikke i misunnelse. Kritikk kan ha mange årsaker, og noen ganger, som her, bunner den i berettiget behov for å ta opp at kollegaen har uproff oppførsel. Anonymkode: 59a4c...b8a 8 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #51 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere som mener det ikke var greit; han la jo selv opp til det ved å slenge ut første kommentaren. Dette var hundre prosent innafor. Anonymkode: 8910b...833 At pasienten gjorde et nummer ut av TS sin petite figur betyr ikke automatisk at han la opp til å tulle med egen vekt. Det var mest sannsynlig et forsøk på å dekke over egen dårlige selvfølelse/selvtillit og ta vekk fokuset fra den store kroppen sin. Tykke mennesker tuller mye med egen kropp, og noen slenger også kommentarer om andres kropp for å flytte fokus bort fra egen kropp. Dette er en selvforsvarsstrategi, ikke et initiativ til å få kommentarer tilbake og spøke om kroppen sin. TS er på jobb og kan derfor ikke unnskylde det med at "han la jo opp til det". Det er litt samme som at selv om en kunde i en butikk slenger en stygg kommentar eller dårlig spøk, er det faktisk ikke greit å svare tilbake når man er på jobb i butikken, uansett hvor mye vedkommende enn la opp til det. Hva man gjør som privatperson og hva man gjør på jobb er to forskjellige ting. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Husk at du er kun en pasient, andre pasienter er annerledes. Også stor forskjell på hvorfor folk trenger helsehjelp, man spøker ikke på samme måte med en som er alvorlig kreftsyk og en som har brukket foten i en kiteulykke. Ei heller drar man samme type humor med Markus på 19 og Gunvor på 72. Anonymkode: b454f...890 Nettopp fordi pasienter er forskjellige skal man være føre var og trå veldig forsiktig når man drar en spøk. Det er fullt mulig å holde en lett og spøkefull tone uten å tulle med personlige ting. Legen/sykepleieren kan godt være selvironiske for å lette på stemninga, og noen uskyldige spøker om ting og tang kan gjøre selv den mest ubehagelige undersøkelse lettere for nervøse pasienter, men å spøke om pasientens utseende/vekt har veldig lett for å slå feil. Og veldig ofte kan man ikke se det på pasienten der og da at spøken slo feil, da de fleste er programmert til å le med og late som ingenting. Jeg tror nok at denne pasienten til TS faktisk var med på spøken, så akkurat i denne situasjonen tror jeg det gikk helt fint. Men man vet aldri, selv om folk ler. Jeg tenker at det er bedre å slå av en vits for lite enn en for mye. Man ødelegger ikke en pasients dag fullstendig ved å spøke for lite, men én feilslått spøk kan faktisk i verste fall ødelegge i lang tid fremover for en pasient. Det finnes uansett nyanser, så det er mulig å holde en lett og humørfylt tone med pasienten uten å dra på med fatjokes eller lignende humor som går på kropp og utseende, eller sykdommen deres. Som noen var inne på, om en nervøs dame ligger i gynekologstolen og prøver å løse på stemninga (og egen nervøsitet) ved å spøke med at "håper du ikke kjenner fiskelukt" e.l., så er det faktisk ikke fripass for gynekologen til å følge opp med en festlig kommentar. En profesjonell lege smiler og blåser det bort med en avvæpnende kommentar, uansett om det så stinker råtten fjære på hele kontoret. Og uansett om pasienten vanligvis har rå humor og ler av alt mulig. Som pasient er man i en sårbar situasjon der man trenger trygghet og forståelse. Trygg humor går på andre ting enn kropp/vekt/utseende. Anonymkode: c7dfc...9ca 5 3
Daria Skrevet 11. desember 2022 #52 Skrevet 11. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres da absolutt ut til å være en mann som tåler den type humor, og som også la opp til det selv. Når det er som du sier, at du kjenner han såpass godt så er det bare moro. Noen her setter fingeren på at han kan reagere på det på en dårlig dag, men det kan faktisk også være noe som får han i bedre humør på en dårlig dag, ved å tenke tilbake på noe han lo av. Takk til sånne som deg, det er sånne sykepleiere jeg vil ha Anonymkode: 45aa2...0d4 Problemet er at det vet du ikke før det er for sent, og da har skaden skjedd. Jeg gråt en gang en hel kveld over det som var en helt uskyldig kommentar fra en nær venn - jeg visste at det ikke på noen måte var vondt ment, jeg visste at jeg overreagerte og de fleste andre dager ville jeg knapt leet på øyet, men akkurat den dagen hadde jeg en dårligere dag enn jeg selv var klar over før det rant over. Venner har generelt mer å gå på i sånne situasjoner - hadde en sykepleier eller annet helsepersonell tråkket feil på samme måte, kunne det blitt med meg lenge. Jeg ler og fleiper mye med helsepersonell, ikke minst har jeg til min store glede en psykolog med humor - han kan le både med meg og av meg når selvironien blomster, ikke minst fordi vi har snakket om det. Men han ville aldri tatt initiativ til en spøk på min bekostning. Endret 11. desember 2022 av Daria 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #53 Skrevet 11. desember 2022 Vera skrev (4 minutter siden): Ta det for det det er; Misunnelse over dine evner til å se mennesket bak pasienten. Enig i den. Og når jeg leser «ekspertkommentarene» her, er jeg glad for at jeg for øyeblikket har flest pasienter med demens. I eldreomsorgen er humor et viktig hjelpemiddel, faktisk helt nødvendig for å overleve både vi og pasientene. Bra at ikke kollegaen til ts var til stede da jeg satt vaksine på en eldre kar med tatovering; MANILA. «Det er praktisk at man har tatoveringer som forteller om hvor du har vært .. når hukommelsen svikter» Alt går så lenge man ler med og ikke av pasientene. Anonymkode: 872e8...324 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #54 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva med å bare IKKE spøke med pasienters utseende? Det er faktisk den eneste måten å være «brennsikker» på. Fo an kan aldri vite. Selv om folk kan spøke med sin egen vekt og utseende, så kan det oppleves veldig krenkende at andre (og spesielt profesjonelle gjør det). Anonymkode: c5688...de8 Jeg er faktisk helt enig. Jeg var nok litt for diplomatisk i svaret mitt der. Jeg er overvektig (ikke fedme) og selv om jeg kan spøke med egen vekt hadde jeg blitt lei meg om en lege eller sykepleier hadde slått en spøk om vekta og kroppen min under en undersøkelse. Jeg vil gjerne ha humor og spøk for å lette på stemninga hos lege/sykepleier, men ikke sånn som går på bekostning av utseendet og vekta mi. Se forøvrig svaret mitt til annen bruker over her. Anonymkode: c7dfc...9ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #55 Skrevet 11. desember 2022 Om man også tar bort det åpenbare at man kan risikere å såre pasienter selv om man tror man har lest situasjonen riktig, så løper man også en utrolig stor risiko som helsepersonell ved å komme med sånne kommentarer, i tilfelle "feil" person får høre om dette og setter himmel og helvete i bevegelse fordi de fikk høre om kommentaren, men ikke var situasjonen selv og mangler helt kontekst. TS, du skal være glad at denne personen sa det videre til din kollega, og ikke et pårørende som overhodet ikke synest var morsomt, og som hadde funnet på å klage deg inn. Er det virkelig verdt å risikere jobben sin (satt på spissen) for en vits? Anonymkode: 69865...60a 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #56 Skrevet 11. desember 2022 Nå er dette din versjon av saken, ikke pasienten sin. Det er en del såre pasienthistorier knytt til spesielt vekt, der pasienter beskriver det som du gjorde som svært sårende. Hvorfor de ler med? De er blottlagt og prøver å håndtere og glatte over det som er så nedverdigende. Det er ikke alt en skal vitse om, og en skal aldri tro at en kjenner en pasient SÅ godt. Anonymkode: f5c14...ff6 3 4
Vera Skrevet 11. desember 2022 #57 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Gratulerer med dagens minst logiske slutning. All kritikk bunner ikke i misunnelse. Kritikk kan ha mange årsaker, og noen ganger, som her, bunner den i berettiget behov for å ta opp at kollegaen har uproff oppførsel. Anonymkode: 59a4c...b8a Hvor har jeg skrevet at all kritikk bunner i misunnelse? Totalt uenig i resten av kommentaren din - Ts hadde ikke en uproff oppførsel. Råder deg til å løfte blikket ditt opp fra din teoretiske kunnskap - og faktisk behandle pasientene som mennesker. De er ofte i sin mest sårbare posisjon; hvor de føler redsel, angst, usikkerhet og maktesløshet - å møte på en sykepleier som løfter blikket og bruker tid på å føre en samtale og finne frem litt galgenhumor er gull verdt - og gjør en vanskelig dag litt lettere å håndtere. Ts fremstår som trygg og sikker i sin posisjon. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #58 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Enig i den. Og når jeg leser «ekspertkommentarene» her, er jeg glad for at jeg for øyeblikket har flest pasienter med demens. I eldreomsorgen er humor et viktig hjelpemiddel, faktisk helt nødvendig for å overleve både vi og pasientene. Anonymkode: 872e8...324 Men det er da fullt mulig å ha både humor og god tone uten å slå en spøk om pasientens utseende eller sykdom. Man kan f.eks. la pasienten selv lede an og bare le hjertelig med når han/hun kommer med selvironiske vitser og kommentarer. Det er også mulig å komme med egen selvironiske vitser og spøker, eller tøyse med mer uskyldige ting som ikke handler om pasienten personlig. Jeg har truffet leger og sykepleiere som har vært utrolig trivelige, og som har fått meg til å slappe av med humor og tull, men de har aldri noen sinne slått spøker om meg personlig. Det er fullt mulig å holde en humoristisk tone uten å spøke om pasientens kropp. Jeg kom forresten til å tenke på noe jeg opplevde nylig. Jeg var til ultralyd av skjoldbruskkjertelen, noe som ikke en gang var en spesielt sårbar situasjon for meg, og opplevde det jeg følte var feilslått humor fra en sykepleier. Da jeg skulle legge meg på benken, ba sykepleieren meg om å legge et sammenrullet håndkle under nakken. Jeg gjorde så godt jeg kunne og trodde jeg lå riktig. Da fikk jeg klar beskjed fra sykepleieren om at "nånei, jeg trodde nok sikkert at det var meningen at jeg skulle ligge komfortabelt, men der tok jeg skammelig feil. Det måtte jeg altså ikke tro, for her skulle jeg ligge skikkelig vondt!". Jeg flyttet på meg så godt jeg kunne, men skjønte ikke helt hvordan han ville ha meg plassert, og han fortsatte å kommentere at "du vil jo bare absolutt ligge komfortabelt, men det kan du ikke!". Altså i utgangspunktet en ganske uskyldig spøk, sikkert for å løse på stemninga, men jeg syntes faktisk det ble ubehagelig. Sykepleieren fikk meg rett og slett til å føle meg skikkelig dum og skamfull over at jeg ikke skjønte hva han mente og ikke gjorde riktig. Jeg oppfattet ham mer som spydig og nedlatende enn humoristisk, og han lettet overhodet ikke på stemninga (noe jeg heller ikke hadde behov for i denne settinga). Selv om dette ikke var så forferdelig ille, og jeg heller ikke ble traumatisert og mistet nattesøvnen av det, så gjorde det en i utgangspunktet enkel og grei undersøkelse ganske ubehagelig for meg. Jeg ble bare flau og irritert. Men der og da smilte jeg og kunne sikkert oppfattes som om jeg var med på spøken hans. Anonymkode: c7dfc...9ca 2 1 3
Pipaluk Skrevet 11. desember 2022 #59 Skrevet 11. desember 2022 (endret) Ut fra det du skriver så kan jeg ikke fatte at du har opptrått uprofesjonelt. Han la opp til det, du kom med en generell vits. Han var stor men ikke veldig overvektig. Han lo av det hele. Menn er jo tøffere enn kvinner. Kanskje du ikke hadde gjort det med en dame. Men hadde dette vært på regionalt avdeling for spiseforstyrrelser RASP, så hadde det vært katastrofalt. Da hadde de sikkert fått sonde etter en slik kommentar. Jeg tenker at kollegaen din kanskje er en kontrollfreak eller har opplevd noe selv, som gjør at hun har behov for å " ta" andre på slike ting. Hun vil advare andre mot at det kan føre feil av sted om man har en uproff tilnærming til pasienten. Men hun var vel ikke i situasjonen selv. Hvis hun bare fikk den referert så mangler hun kontekst, og da kan det en del viktig informasjon bli borte underveis. Tenk bare på at hun var overbeskyttende og vil at du skal være obs på at noen situasjoner kan gå skeis om man ikke følger et etisk kompass Endret 11. desember 2022 av Pipaluk 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #60 Skrevet 11. desember 2022 Nei. Fastlegen min er humoristisk og har alltid en artig kommentar på lur. Elsker det Anonymkode: 5e45e...454 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå