Gå til innhold

Holder man seg hjemme om man får covid igjen og jobber tett på mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om formen er grei?

Anonymkode: 51c5c...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men lever som normalt. Men jobber du i helsevesenet og er tett på alvorlig syke mennesker, så kan det være at dere har egne regler i sånn situasjon. Men alle som ønsket å vaksinere seg er vel vaksinerte nå, så da skal den vel beskytte? 

Anonymkode: 68142...de8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, men lever som normalt. Men jobber du i helsevesenet og er tett på alvorlig syke mennesker, så kan det være at dere har egne regler i sånn situasjon. Men alle som ønsket å vaksinere seg er vel vaksinerte nå, så da skal den vel beskytte? 

Man får jo korona selv om man er vaksinert, du vet det sant?

Anonymkode: fabaa...fb6

• Liker 8
Skrevet

Er blitt såpass dårlig av det at det ikke går an å jobbe da🤪

Anonymkode: 06017...34f

• Hjerte 1
Skrevet

«Reglene» er jo forøvrig, hold deg hjemme om du er syk/har symptomer på sykdom. Så..

Anonymkode: 06017...34f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Man har lov til å bruke de små grå og fornuft og ikke utsette andre mennesker for sin smitte uansett om det er en saftig forkjølelse eller covid

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Er man smitta så bruker man sunn fornuft og holder seg hjemme hvertfall tre fire dager. Driter i hva anbefalinger og regler sier, jeg følger min samvittighet og den med at "det du vil at folk skal gjøre mot deg, det skal du og gjøre mot dem" Jeg ønskeer ikke at folk skal smitte meg. 

Anonymkode: bebb2...3d0

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen min fikk positiv test i dag og har mest sannsynlig hatt det siden torsdag. (han er småforkjøla hele vinteren så vanskelig å skille)   Jeg er foreløpig negativ men regner med jeg får det i løpet av et par dager.  Jeg jobber med utviklingshemmede og og vi hadde begge korona i mai.  Vi har dårlig med folk på jobb så lurer på hva sjefen min sier til uka om jeg får det.  Ble så slapp sist så tviler på at jeg orker å jobbe uansett. 

Anonymkode: 4b3a4...247

• Liker 1
Skrevet

Håper ikke du jobber i helsevesenet eller med sårbare personer. Jeg er kronisk syk og har nedsatt immunforsvar, og forventer at de som kommer hit ikke er syke. Selv om jeg er fullvaksinert kan jeg bli veldig syk. Vær grei å ta hensyn til de av oss som faktisk enda skjermer oss og må fortsette å være forsiktige. 

Anonymkode: 0d9a3...cb8

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Vanlig folkeskikk gjelder- hold deg hjemme når du er syk, vær feberfri minst 24 timer før du kommer på jobb igjen, uansett om det er korona, influensa osv. 

Anonymkode: 82932...6b0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man får jo korona selv om man er vaksinert, du vet det sant?

Vaksiner beskytter mot alvorlig sykdom, du vet, det ikke sant? 

Så poenget mitt er at så lenge alle som skal være vaksinert er vaksinert, så er det vel ingen grunn til å holde seg hjemme (bortsett fra hva det jeg påpekte). Det har vi jo fått beskjed om av helsevesenet også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så poenget mitt er at så lenge alle som skal være vaksinert er vaksinert, så er det vel ingen grunn til å holde seg hjemme (bortsett fra hva det jeg påpekte). Det har vi jo fått beskjed om av helsevesenet også. 

Det varierer fordi immunforsvaret og nervesystemet til oss mennesker er veldig forskjellige og vi kommer ikke med en oppskrift.

Hva er alvorlig sykdom? Død, koma?

Jeg er vaksinert, ikke i risikogruppe, røyker ikke, er slank og trente da jeg fikk korona i januar.

Har endt opp med long covid=fatigue og kognitiv svikt.

Hele 2022 har gått med til å ligge i senga eller sofaen før det meste.

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Naivt å tenke sånn.

5 millioner registerte bare i Europa er ute av funksjon pga long covid, og de var i utgangspunktet friske mennesker som var vaksinerte og som ikke har blitt friske etter covid.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det varierer fordi immunforsvaret og nervesystemet til oss mennesker er veldig forskjellige og vi kommer ikke med en oppskrift.

Hva er alvorlig sykdom? Død, koma?

Jeg er vaksinert, ikke i risikogruppe, røyker ikke, er slank og trente da jeg fikk korona i januar.

Har endt opp med long covid=fatigue og kognitiv svikt.

Hele 2022 har gått med til å ligge i senga eller sofaen før det meste.

Jeg er ikke vaksinert, dårlige lunger pga kronisk og alvorlig sykdom gjennom mange år, og ante likevel ikke at jeg hadde covid da jeg hadde det (mao ikke syk). Familien min som smittet meg var vaksinerte, ble kjempesyke, og har ingen underliggende sykdommer. Så joda, jeg vet at det er forskjeller. 

Poenget mitt var likevel at det generelt ikke lenger er anbefalt å holde seg hjemme ved smitte, men hvis man jobber i helsevesenet så kan det være annerledes. Jeg hadde ikke gått på jobb med covid hvis jeg jobbet på sykehus. Og det er det tråden omandler. Det er helt umulig å beskytte seg mot covid i det lange løp. Både fordi mange er symptomfrie, og fordi hjemmetester har vist seg å ikke være 100% pålitelie. 

Jeg er helt enig i at man kan holde seg hjemme hvis man jobber med sårbare grupper, mitt svar var på et generelt grunnlag. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg jobber på intensivavdeling. Vi kan dra på jobb så lenge formen er fin og vi ikke har feber. Det er likevel krav om å gå med munnbind i 5 dager etter positiv test. Munnbindet skal kun tas av når vi skal drikke eller spise. Det er også nøye med håndhygiene.
Dette er selvfølgelig bestemt av personell som jobber med smittevern. Etter denne «regelen» kom, har vi aldri opplevd covid-smitte som har oppstått under innleggelse, eller smitte mellom ansatte. 

Anonymkode: 72704...65f

• Liker 3
Skrevet

Dette er utdrag fra en Mail alle ansatte fikk fra teamleder og kommunelegen i min kommune. I prinsippet kan vi jobbe med forkjølelse og covid så lenge vi beskytter oss tilstrekkelig og formen er bra.  "

• Ansatte med lette luftveissymptomer og god allmenntilstand kan gå på jobb, men bør bruke munnbind ved nærkontakt med andre. Er man for syk til å gå på jobb, skal man holde seg hjemme."
  • Liker 1
Skrevet

Man skal holde seg hjemme om man er syk, så dårlig gjort og ødelegge julen for andre. Holde seg hjemme fra julebord og juleselskap slik at smitter færrest mulig er anbefalingen nå. 

Anonymkode: 1ba78...268

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke vaksinert, dårlige lunger pga kronisk og alvorlig sykdom gjennom mange år, og ante likevel ikke at jeg hadde covid da jeg hadde det (mao ikke syk). Familien min som smittet meg var vaksinerte, ble kjempesyke, og har ingen underliggende sykdommer. Så joda, jeg vet at det er forskjeller. 

Poenget mitt var likevel at det generelt ikke lenger er anbefalt å holde seg hjemme ved smitte, men hvis man jobber i helsevesenet så kan det være annerledes. Jeg hadde ikke gått på jobb med covid hvis jeg jobbet på sykehus. Og det er det tråden omandler. Det er helt umulig å beskytte seg mot covid i det lange løp. Både fordi mange er symptomfrie, og fordi hjemmetester har vist seg å ikke være 100% pålitelie. 

Jeg er helt enig i at man kan holde seg hjemme hvis man jobber med sårbare grupper, mitt svar var på et generelt grunnlag. 

Det er anbefalt å holde seg hjemme hvis man er syk altså har symptomer selv om de er lette. Er man smittet uten symptomer vet man jo ikke det og er mest sannsynlig ikke like smittsom som visst man hoster og harker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er anbefalt å holde seg hjemme hvis man er syk altså har symptomer selv om de er lette. Er man smittet uten symptomer vet man jo ikke det og er mest sannsynlig ikke like smittsom som visst man hoster og harker. 

Man kan være smittet med SARS-CoV-2 uten å utvikle sykdom (asymptomatisk), og likevel smitte videre. Personer som ikke utvikler symptomer, smitter trolig i noe mindre grad andre enn de som får symptomer.

I " noe mindre grad". Les forøvrig innlegg i tråden her fra ansatt på intensinavdeling. Nå sier også TS at h*n ikke er syk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan være smittet med SARS-CoV-2 uten å utvikle sykdom (asymptomatisk), og likevel smitte videre. Personer som ikke utvikler symptomer, smitter trolig i noe mindre grad andre enn de som får symptomer.

I " noe mindre grad". Les forøvrig innlegg i tråden her fra ansatt på intensinavdeling. Nå sier også TS at h*n ikke er syk. 

Ja, men man kan jo ikke teste seg om man er symptomfri. Er andre i husstanden smittet er det jo greit å være obs på at man selv kan være smittsom og prøve holde litt avstand og ikke dra på besøk til bestemor eller andre risikogrupper. 
Vet man at man er smittet bør man jo ta hensyn og prøve og unngå å smitte flere det burde gjelde særlig nå før jul så ikke ødelegger julen for andre. Ingen kan vite hvor syke de blir selv om er vaksinert har vært smittet før. Risikoen for long covid øker hver gang man smittes. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...