Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2002 #1 Skrevet 25. oktober 2002 Min samboer og jeg har lenge snakket om dette med å få barn, men hver gang det blir tatt opp kjenner jeg at det vrenger seg i meg. Jeg skal være den første til å innrømme det: Jeg er livredd for å legge på meg (er oppunder 90 kg fra før, men kraftig av vekst, ikke feit) og ikke minst får jeg gysninger bare jeg tenker på fødselen. Jeg vet at kvinner har født barn i uendelige tider, men smertene...... Jeg har lav smerteterskel, og en fødsel er helt utenkelig (selv om jeg vet at alle sier man glemmer det når man får nurket på magen). I det siste har det vært fokusert en del på dette i media så jeg er åpenbart ikke alene med disse problemene. Kan man velge keisersnitt fritt på første ungen? Har hørt at det bare er mulig på de neste man skulle få. Keisersnitt virker litt mer beroligende. Håper jeg kommer over dette slik at jeg får småtroll i huset for de er jo så nydelige da. Lykke til alle dere andre som er gravide eller forsøker å bli det.
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2002 #2 Skrevet 25. oktober 2002 Flere jeg kjenner som både har født på vanlig måte og tatt keisersnitt, anbefaler vanlig fødsel. Dette fordi smertene etter keisersnittet sitter lengre i enn smertene etter en vanlig fødsel.
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2002 #3 Skrevet 25. oktober 2002 I dag finnes det så utrolig mye hjelpemidler og smertebehandling under fødsel. Da jeg fødte mine 2 barn fikk jeg epidural, og fødte nesten uten smerter. Jeg hadde selvfølgelig vondt under åpningstiden, men ikke slike smerter som jeg ikke skal klare å gjennomgå flere ganger. Dette er jo selvfølgelig forskjellig fra kvinne til kvinne. Jeg har ingen redsel for å føde igjen, ettersom resultatet av å gjennomgå en fødsel er så utrolig hærlig. Jordmor hjelper med glede under svangerskapet, slik at du skal få det best mulig for deg. Hun kan også hjelpe deg med å finne ut hva som passer best for deg under fødsel. Keisersnitt behøver ikke å være noe bedre alternativt, da risikoen for at noe kan gå galt er større. Med dagens hjelpemidler, kan en fødsel faktisk bli en flott og innholdsrik opplevelse. Her er noen linker for de med fødselsangst: http://www.helsenytt.no/artikler/foedselspsyk.htm http://www.svanger.no/Angst_og_depresjon/index.shtml Lykket til med valget! Håper du får et lite nurk snart, jeg lover deg at det er den beste gaven du noen gang kan få. Klem
Ann Forup Skrevet 26. oktober 2002 #4 Skrevet 26. oktober 2002 hei jeg forstår dig så godt, men det med ekstra kg skal du ikke være nervøs for fleste som er lidt store fra før går faktisk ned i vegt, havede en veninde som sagde at det var den bedste slankekur hun havede været med på hun tabte over 10 kg i svangerskabet og nogle kg da hun ammede så hun var så glad så. Det med rædsel for at føde og smerte er helt naturligt, men hvis man kan bevise at du har forbi så kan du få kejsersnit men ikke at anbefale det gør jo mye mere ondt bagefter da det er et oprativt indgreb, så jeg ville ha snakket med en læge eller jordmor om at få epudral har selv fået den ved fødsel nr 2 fordi jeg var ved at dø af skræk og jeg var totalt lammet fra maven og ned så jeg lå og koste mig hørt musik og sang med på danske sange på radion, epudural blokaden bliver også brugt under hvisse oprative indgreb, så den kan blive lagt så man er total lam ( uden føleser) i underkroppen. lykke til håber du får snakket ud med læge eller en jordmor, synd hvis skræk for smerte skal holde dig fra at få børn især hvis du gerne vil ha.
Gjest motorrypa Skrevet 26. oktober 2002 #5 Skrevet 26. oktober 2002 jepp du treng ikke være redd for at du skal legge så mye på deg i svangerskapet ettersom du er stor fra før av. det skal bare være sagt at jeg syntes også at tanken på at man skulle legge på seg kanskje så mye som tyve kilo i svangerskapet på en kropp som i utgangspunktet veier tett opp under 100 kilo. er nesten syv måneder på vei nå med den lille mirakelbabyen min. å har bare lagt på meg fire kilo totalt fra start til nå. å alle kommenterer at det ser ut som jeg faktisk har tatt av meg på selve kroppen. å det er faktisk ikke tull heller. men det eneste som har vokst på meg er magen å puppene så jeg trives med meg sjøl, å har ingen problemer med å trives som gravid. når det gjelder smerter så tror jeg ikke du trenger å være nervøs i det hele tatt. i dag trenger man ikke å ha det vondt i fødselen i det hele tatt hvis man ikke vil. finnes så mye fine smertestillende å få jeg for min del ser frem til en fødsel uten innblanding av smertestillende
lille_ my Skrevet 29. oktober 2002 #6 Skrevet 29. oktober 2002 Hei! Jeg har to barn,hvor min første kom på normal måte,klart det er jo vondt,har selv lav smerteteskel.og gruet meg forferdelig,men for og være ærlig så var det ikke såå vondt.. mitt andre barn kom med keisersnitt,og jeg må si det,at jeg skjønner ikke at noen vil velge det fremfor en normal fødsel?! synes det var forferdelig vont i forhold. Og du får en del smerte lindrene om du ønsker det da,så dette greier du nok fint skal du se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå