AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Jeg jobber som vikar på bakken på en av landets største flyplasser. Kom tilbake ved påsketider, etter to år uten oppdrag pga pandemien og lite reiseaktivitet. Da jeg kom tilbake gikk jeg raskt inn i fast 100% turnus og har fortsatt den samme turnusen. Avtalen med sjefen er at jeg har turnusen ut året og hva som skjer etter nyttår er per nå uavklart. Det er rolig for oss i årets første måneder, så sjefen vet ikke om jeg kan fortsette med turnus de månedene, om jeg må få en annen turnus som innebærer mer helgejobbing (helgene er travlest) eller i verste fall ikke få en turnus i det hele tatt, så jeg bare får tildelt vaker fra uke til uke. De siste tre ukene har jeg vært sykemeldt. Ryggen min har slått seg vrang og siden jobben min er ganske fysisk krevende, innebærer bl.a. en del løfting, er det bortimot uutholdelig å være på jobb med vond rygg. Forrige mandag følte jeg meg såpass bra at jeg prøvde å gå på jobb. Jeg holdt ut halve vakta, så måtte jeg gå hjem for smertene ble for intense. Var hos legen igjen tirsdag og ble sykemeldt ut denne uka. I morgen skal jeg etter planen på jobb igjen, men ryggen er absolutt ikke god og jeg er langt fra sikker på at jeg vil klare å komme meg gjennom en arbeidsdag, men jeg føler at jeg må tvinge meg på jobb igjen for å ikke ødelegge sjansene mine for å få turnus etter nyttår. Hva ville dere gjort? Spist smertestillende og truet dere gjennom arbeidsdagene? Eller kontakte legen igjen og be om videre sykemelding? Anonymkode: a29e7...4a0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Finne en mindre belastende jobb, virker jo som kroppen din sier fra. Evt. så må du finne bedre teknikker som ikke går utover ryggen Anonymkode: 4b1bf...58d 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Jeg hadde hørt på kroppen og funnet en annen jobb. Det er jo fult forstålig hvis du ikke får forlengelse. Anonymkode: 02097...9dc
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Finne en mindre belastende jobb, virker jo som kroppen din sier fra. Evt. så må du finne bedre teknikker som ikke går utover ryggen Anonymkode: 4b1bf...58d AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg hadde hørt på kroppen og funnet en annen jobb. Det er jo fult forstålig hvis du ikke får forlengelse. Anonymkode: 02097...9dc Takk for svar, begge to. Å finne ny jobb er ikke bare-bare. Tro meg, jeg har prøvd, men uten høyere utdanning er det lettere sagt enn gjort. Er såpass "gammel" at å sette seg på skolebenken igjen ikke er aktuelt, jeg har rett og slett ikke råd til å leve av studiestøtte. Jeg er ansatt direkte hos arbeidsgiver, ikke via byrå, og er den vikaren som har lengst ansiennitet og er lovet (muntlig) 100% turnus fra mars(når høysesongen starter) og fast ansettelse fra sommeren. Sjefen har også lovet å sørge for at jeg får mest mulig jobb i de rolige månedene, men som jeg skrev i HI er det usikkert på hvilken måte det blir. ts Anonymkode: a29e7...4a0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Takk for svar, begge to. Å finne ny jobb er ikke bare-bare. Tro meg, jeg har prøvd, men uten høyere utdanning er det lettere sagt enn gjort. Er såpass "gammel" at å sette seg på skolebenken igjen ikke er aktuelt, jeg har rett og slett ikke råd til å leve av studiestøtte. Jeg er ansatt direkte hos arbeidsgiver, ikke via byrå, og er den vikaren som har lengst ansiennitet og er lovet (muntlig) 100% turnus fra mars(når høysesongen starter) og fast ansettelse fra sommeren. Sjefen har også lovet å sørge for at jeg får mest mulig jobb i de rolige månedene, men som jeg skrev i HI er det usikkert på hvilken måte det blir. ts Anonymkode: a29e7...4a0 (ingen av de siterer er meg) Jeg ville bedt om videre sykmelding, og kontaktet NAV først som sist. Kanskje finner NAV løsninger som du selv ikke ser eller vet om. Å bytte jobb høres jo lurt ut, og om du foreløpig kun har vært sykmeldt i noen få uker, har du tid til å se deg om etter noe annet. Det er selvsagt legen din - i samråd med deg - som vurderer videre sykmelding, men slik du beskriver situasjonen, høres videre sykmelding riktig ut. Anonymkode: c842d...b65
missmcbeal Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 Tenk først og fremst på helsen din, ikke på hva som skjer med turnusen din etter jul. Jeg tenker at det at du presser deg tilbake på jobb igjen før ryggen er helt bra igjen, nettopp gjør til at det tar lenger tid før ryggen blir helt bra. Det er da også veldig lite konstruktivt for arbeidsgiveren din at du presser deg på jobb før du bør og dermed blir lenger syk. Her kjenner du allerede før du har vært på jobb at du sannsynligvis ikke kommer til å holde ut en dag, og da er det helt tullete å utsette seg for den risikoen og sette deg selv tilbake når du egentlig er på bedringens vei. Høres ut som du er stuer, og det må være ganske tungt for ryggen din. Du burde nok gå til fysio og begynne å trene opp ryggen igjen for å få styrket musklaturen, også kanskje snakke om teknikker for løfting. Men det er mulig du også bør forberede deg på at du kanskje må bytte beite, og dette er noe NAV vil kunne hjelpe deg med om du skal over på AAP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå