SuperNova Skrevet 11. desember 2022 #1 Del Skrevet 11. desember 2022 Jeg får besøk av en vegetarianer på julaften og tenkte å lage nøttestek for første gang. I tillegg til tradisjonell ribbe-middag. Har noen tips til en enkel og god oppskrift som kan lages dagen før? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Del Skrevet 11. desember 2022 SuperNova skrev (2 minutter siden): Jeg får besøk av en vegetarianer på julaften og tenkte å lage nøttestek for første gang. I tillegg til tradisjonell ribbe-middag. Har noen tips til en enkel og god oppskrift som kan lages dagen før? https://vegetarentusiast.no/nottestek/ Hanne-Lene sin nøttestek er min favorittnøttestek Selve "fyllet" kan vel lages opptil 3 dager (om ikke mer) i forveien og bare oppbevares i kjøleskapet. Du former "fyllet" som du vil, kler det med butterdeigplatene alt ettersom hvor artistisk du er, og. steker den. Jeg pleier å få en del rester, så jeg kutter nøttesteken i tykke skiver (som jeg f.eks. fryser ned) og steker dem på stekepannen i noen minutter til de er varme igjen. Dersom du for presentasjonens skyld vil servere en hel nøttestek så kan du jo lage den en del mindre, f.ekks. i porsjonsstørrelser, og varme dem opp i ovnen før servering (gjerne mens ribben står og hviler). Om du har overskudd til det så kan du jo faktisk også bare forhåndslage fyllet og montere og steke selve nøttesteken mens ribben hviler. Anonymkode: 22175...e62 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Del Skrevet 11. desember 2022 Nøttestek er litt for spesielt interesserte. Hadde heller gått for veganmisjonen sine vegisterkaker. Anonymkode: 4c21e...e52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 11. desember 2022 #4 Del Skrevet 11. desember 2022 (endret) Jeg synes alt for mange oppskrifter på nøttestek har en søtlig krydderprofil, noe som ikke er etter min smak. Denne er smaksrik, mild og noe alle kan like: https://bodilslilleblogg.com/2016/12/21/nottestek-med-steinsopp-og-cashewnotter/ Jeg har pleid å bytte brødrasp med raspet tørr loff, og smaksatt med litt soyasaus i tillegg til det som er i oppskriften. Denne har vi hvert år, og det meste av tilbehør passer fint til. Den kan fryses, og deles i skiver frossen for å ta med i besøk, men da smuler den gjerne en del. Jeg har ikke forsøkt å lage den i porsjonsstørrelse eller butterdeig men tipper det hadde gått helt fint. Endret 11. desember 2022 av Elle Melle 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #5 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nøttestek er litt for spesielt interesserte. Hadde heller gått for veganmisjonen sine vegisterkaker. Anonymkode: 4c21e...e52 Helt uenig. Anonymkode: c0b48...17e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nøttestek er litt for spesielt interesserte. Hadde heller gått for veganmisjonen sine vegisterkaker. Anonymkode: 4c21e...e52 For spesielt interesserte? 😂 Hvorfor i alle dager tror du det? Jeg lagde forøvrig Hanne Lene sin i tillegg til ribbe forrige julaften, og man skulle trodd alle rundt bordet plutselig var blitt vegetarianere😄 Den ble spist opp rett og slett! Det er helt nydelig godt ☺️ Anonymkode: 15d81...b12 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 11. desember 2022 #7 Del Skrevet 11. desember 2022 (endret) Jeg har elsket en fra Veganerliv som var superenkel. Siden er nå borte. Finnes så mange varianter av nøttestek, og min erfaring er at de fleste er gode. Viktig med litt umami i den da, det er vel det eneste. Ser også veldig fint ut med butterdeig rundt og både Rema sin og Findus er veganske. Jeg liker bedre nøttestek enn vegisterkaker, men en kan f.eks supplere med kjøpte vegisterkaker, og/eller vegansk julepølse til om en ønsker det. Det er ikke nødvendig da, bare så det er sagt. Så utrolig fint du vil stelle i stand 😊👏🏼 Endret 11. desember 2022 av Daisy-love 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #8 Del Skrevet 11. desember 2022 Du kan servere kokt kål 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #9 Del Skrevet 11. desember 2022 Maskinfører skrev (1 time siden): Du kan servere kokt kål Modent…🙄 Anonymkode: c0b48...17e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #10 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Modent…🙄 Anonymkode: c0b48...17e Kokt kål er a godt ? spiste mye det sammen med pappa men da i kombinasjon med potet og kotelett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #11 Del Skrevet 11. desember 2022 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Kokt kål er a godt ? spiste mye det sammen med pappa men da i kombinasjon med potet og kotelett Svarer du i feil tråd? Her er det snakk om middag på julaften. Anonymkode: 7764b...483 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #12 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svarer du i feil tråd? Her er det snakk om middag på julaften. Anonymkode: 7764b...483 Du skulle jo ha besøk av vegetarianer på juleaften eter ikke vedkommende ribbe så går det jo an å servere tilbehør ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #13 Del Skrevet 11. desember 2022 Med mindre man virkelig elsker å bruke mye tid på matlaging hadde jeg gått for vegisterkaker som kan serveres med alt tilbehør til ribbe 🤷♀️ Nøttestek er mye jobb. Er ikke veganer/vegetarianer selv, men har veldig lyst på nøttestek 🌟 Det bare virker litt vel tidkrevende for kun meg liksom. Anonymkode: cef30...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 11. desember 2022 #14 Del Skrevet 11. desember 2022 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Du skulle jo ha besøk av vegetarianer på juleaften eter ikke vedkommende ribbe så går det jo an å servere tilbehør ? Nå er du bare barnslig! De fleste som inviterer gjester vil gjerne servere noe gjestene både liker og ønsker å spise. Om jeg inviterer en vegetarianer på middag så serverer jeg vegetarisk mat, gjerne til alle. På julaften ville jeg laget en vegartarrett i tillegg til den maten som serveres kjøtteterne blant oss. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #15 Del Skrevet 11. desember 2022 Maskinfører skrev (11 minutter siden): Kokt kål er a godt ? spiste mye det sammen med pappa men da i kombinasjon med potet og kotelett Maskinfører skrev (6 minutter siden): Du skulle jo ha besøk av vegetarianer på juleaften eter ikke vedkommende ribbe så går det jo an å servere tilbehør ? Og jeg som trodde at kg ikke var for 3 åringer Anonymkode: c0b48...17e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #16 Del Skrevet 11. desember 2022 Maskinfører skrev (7 minutter siden): Du skulle jo ha besøk av vegetarianer på juleaften eter ikke vedkommende ribbe så går det jo an å servere tilbehør ? Har du kokt kål og bare det til ribba du da? Anonymkode: 7764b...483 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #17 Del Skrevet 11. desember 2022 Denne https://www.vegetarbloggen.no/2020/12/22/nottestek-fra-bellies/?fbclid=IwAR18G_eP18EnJkDqgYd8-OtBFzKz2Ht8RQ9b2oB-xM-8y4XD4WyXwn_4Pig Anonymkode: c0b48...17e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #18 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du kokt kål og bare det til ribba du da? Anonymkode: 7764b...483 Ja da koker jeg kål til kålstuinga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #19 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og jeg som trodde at kg ikke var for 3 åringer Anonymkode: c0b48...17e Til og med 31 år over det du sier der vettu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #20 Del Skrevet 11. desember 2022 Både nøttestek og vegisterkaker er namnam, så jeg sier kjør på. Og som noen her over sier; husk umami for å få god smak, da ingrediensene typisk er litt nøytrale i seg selv. Sopp er et eksempel på umami, så bruk gjerne en oppskrift med sopp i. Ellers er dette en superrenkel og rask oppskrift som smaker overraskende godt (og julemiddagsaktig) og funker sammen med tilbehøret til enten ribbe eller pinnekjøtt (dette er oppskrift til ca 2 porsjoner): "Vegansk pinnekjøtt" 1 pk oumph the chunk 2 ss (vegansk) smør 4 ss soyasaus 3 dråper liquid smoke (eller bruk en dæsj røkt paprikapulver) 1 ts løkpulver Forvarm ovnen til 180 °C. Ha smør i en varm panne og fres soyakjøttet sammen med soyasaus, liquid smoke, løkpulver og salt. Stek til soyasausen nesten har fordampet. Ha blandingen over i en ildfast form og legg på klatter med smør. Dekk med alluminiumsfolie og sett inn i ovnen i ca. 20 minutter. Sjekk med jevne mellomrom at det ikke blir for tørt, da tilsettes litt vann, eventuelt mer soyasaus eller smør. Jeg vil understreke at det er viktig å følge med på at det ikke stekes for lenge og blir tørt. Jeg lagde denne oppskrifta ifjor, og den smakte helt nydelig, men ble litt for tørr og seig (for mye motstand i tygginga) da jeg hadde stekt den litt for lenge. Selv de mest ihuga kjøtteterne i familien (inkludert bestemor på 92) syntes det smakte kjempegodt. Anonymkode: db64e...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå