Gå til innhold

IVF Erfaring: Vet dere om det er mulig å få første positive test først på testdag??

Ellie87

Anbefalte innlegg

Sykehuset skriver første test tidligst på dag 14. men ifølge "alle" på forumet får man positiv på dag 5-8 om man er gravid. Testet negativt dagen før test dag og nå regner jeg med det betyr det ikke gikk.. er det noen som vet noe jeg ikke vet.. hvorfor skal man vente 14 dager om alle blir gravide så tidlig...?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for å unngå at man melder inn en kjemisk graviditet. Da brukes det ressurser til å sette opp avtale om tul osv. Ved å vente til fks 19 dpo vil klinikkene bare få meldt inn graviditet som har en reell sjanse for å bli barn. Dette med hcg nivå på en gitt dag er godt dokumentert, altså at hcg må være et visst nivå 14 dpo for at det statistisk sett skal kunne bli baby.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har ferskforsøk eller frys? Men det sies at ved fryseforsøk ænsker klinikkene at man tester 14 dager etter innsett pga egget kan gå i dvale før det fester seg, og da vil de med sikkerhet ha det rette svaret på dag 14.

Anonymkode: 5dd45...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg vet ikke om du har ferskforsøk eller frys? Men det sies at ved fryseforsøk ænsker klinikkene at man tester 14 dager etter innsett pga egget kan gå i dvale før det fester seg, og da vil de med sikkerhet ha det rette svaret på dag 14.

Gi meg en pålitelig kilde på det der da! Det er virkelig ikke bra å dele slik regelrett feil informasjon på nettet. Det er ingen bevis at et embryo "kan gå i dvale" hos koen pattedyr som helst! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (29 minutter siden):

Gi meg en pålitelig kilde på det der da! Det er virkelig ikke bra å dele slik regelrett feil informasjon på nettet. Det er ingen bevis at et embryo "kan gå i dvale" hos koen pattedyr som helst! 

Dette er beskjed jeg fikk fra klinikken vi holder til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette er beskjed jeg fikk fra klinikken vi holder til. 

Hvilken klinikk er dette? De kan neppe være basert på empirisk forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embryo implantation after frozen blastocyst transfers (FET) can be slightly delayed compared to that seen with fresh blastocyst transfer. This is sometimes referred to as “late implantation”, or delayed implantation.

However, the embryo implantation process is not different enough to warrant changing the timing of the blood pregnancy test. Frozen blastocyst transfers should have hatching and the beginning of implantation by about 1-3 days after the FET.

Early pregnancy detection following blastocyst transfer is possible with a sensitive blood assay for HCG hormone by about 9 days after a fresh or frozen blastocyst transfer.

A urine HPT (home pregnancy test) can be done by 10 to 12 days after blastocyst transfer (fresh or frozen), if it is a sensitive, high quality test kit.

Fra : https://advancedfertility.com/fertility-treatment/ivf/fet-cycle/

9 dager etter innsett skal det vises en svak strek på tidligtester iallefall. det er 14 DPO. Hvor HCG nivået skal ligge mellom 29-170

er det under er det stor sannsynlighet at det ikke funker jf:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7580002/

Alikevel finnes det noen wildcards ut fra internett. Men om man skal stole på blogger folk sin egen tolkning av eggløsning er en annen sak.

Et embryo fra fryseinnsett får ikke i dvale. Da dær det. Det må være aktivt i celledeling for å overleve. Det er i dvale når det er fryst. Men det kan være bittelitt treigere en ferske. Men det er snakk om så liten tidsforskjell at man ikke kan dra det ut i det uendelige. Er ikke sikker på dager, men virker som maks 48 timer det er snakk om. 

sen implantasjon er også egentlig ikke bra fordi utering lining følger på en måte eggløsning. Er usikker hvordan dette er i kjemisk styrt syklus. Dette går også ann å google men er langt over nerdenivå for oss vanlige folk som bare lurer. 

er det hele blank negativt 16 dpo dvs 11 dager etter innsett av 5 dagers ville jeg tolket forsøket som negativt. Om ikke testen er dårlig.  indikatorer som kan være problem med hjemmestest er 

Testene kan være dårlige.

Har du tatt flere fra ulike batcher?
Ikke konsentrert nok urin?
Hvilket tidspunkt tok du testen?

Det er ulikt opptak av HCG i urin blant kvinner

Blodprøve er det sikreste.

Dessuten er det kanskje bedre å få en hvit test enn å oppdagen en kjemisk som man ofte gjør ved tidlig testing.  Ohg som ble nevnt av en annen her at det er ikke visst å melde inn kjemisk graviditet. Noen tester plukker opp nivåer på 5 hcg og gir derfor falske forhåpninger når testen tas sent. 

Pluss en annen grunn er bruk av medisiner som ovitrelle som kan gi falske positive tester iallefall opp til ti dager etter den er tatt,

Endret av Spunkys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (23 timer siden):

Hvilken klinikk er dette? De kan neppe være basert på empirisk forskning.

Spiren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...