Lea Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Hvordan komme over traumer og flashbacks hver eneste dag fra dårlige erfaringer i livet? Alt trigger og jeg blir påminnet det gang på gang. Har gått i terapi, vært innlagt og prøvd medisiner. Jeg blir så sliten av disse tankene som kverner i hodet mitt. Angsten og depresjonen blir bare forsterka av alle traumene opp gjennom livet. Jo eldre jeg blir, jo flere traumer for jeg fordi jeg får flere dårlige erfaringer i livet. Er jeg helt rar?
Gjest SVK Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Har ingen råd, men sender deg en klem.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har aldri opplevd lindring med vanlig terapi fra det offentlige, dessverre. Medisiner gjorde egentlig vondt verre (ikke så uvanlig har jeg skjønt, men kan være viktig for mange for det). Alle erfaringer setter seg dypt fast i kroppen, så for meg å sitte å prate med en terapeut ga ingen positive resultater. Nå forstår jeg at du nok har hatt det verre enn meg (for jeg har aldri vært innlagt), men jeg har hatt det ille nok. Det eneste som har fungert for meg, er "body work". Altså behandlingsformer hvor terapeuten trykker på diverse punkter på kroppen o.l , slik at kroppen begynner å gi slipp. Alt fra soneterapi til psykomotorisk til andre ting. Det er undervurdert, og burde annerkjennes og brukes mer i det offentlige helsevesenet. Høres veldig lettvint og enkelt ut, og det er det langt i fra. Tvert i mot er det ganske tøft, fordi man kan få en del reaksjoner. Men for meg så var det det som var game changer, sammen med å lære meg å være "her og nå" Pusteøvelser, meditasjon, hele tiden jobbe med å fokusere på "nå". Dette har vært utrolig bra for å stilne tankekaoset. Jeg har brukt lang tid på dette, og man må være konsekvent og tålmodig. Men det har gitt meg et mye bedre liv, uten tvil. Anonymkode: 0e582...5df 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 Lea skrev (7 timer siden): Hvordan komme over traumer og flashbacks hver eneste dag fra dårlige erfaringer i livet? Alt trigger og jeg blir påminnet det gang på gang. Har gått i terapi, vært innlagt og prøvd medisiner. Jeg blir så sliten av disse tankene som kverner i hodet mitt. Angsten og depresjonen blir bare forsterka av alle traumene opp gjennom livet. Jo eldre jeg blir, jo flere traumer for jeg fordi jeg får flere dårlige erfaringer i livet. Er jeg helt rar? Nei, du er ikke rar ❤ Men har du snakket med psykologen om hvorfor du ikke blir bedre? Å bli friskere fra dette er helt klart mulig. Hva gjør at du havner i nye traumer? Er det noe du kan gjøre for å unngå dette? Eller mennesker du bør unngå? For ofte så gjør man ting for å få bekreftelse på at man har det vondt, og graver seg enda lengre ned. Hva slags behandling har du fått? Det er vondt å ha det slik, men for å komme ut av denne onde spiralen/offerrollen så må man nesten bestemme seg for å ta tak i det og være sjefen over sitt eget liv. Dvs ta kontroll der du kan med den hjelpen du trenger. Anonymkode: 54e5c...75c
Gjest supernova_87 Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Du er IKKE helt rar. ❤️ Det er ikke sånn det skal være at man bare får flere og flere traumer. Det er jo dessverre ofte sånn at hvis man har vokst opp med traumer at man ikke blir så god på grensesetting og ikke greier å beskytte seg fra nye traumer. Det er vanlig, og ikke fordi du spesifikt er svak, men fordi vi er skadet og sliter mer i relasjoner osv. Har du fått faseorientert traumebehandling? Eller vet du hvilken behandling du har fått? Min erfaring var at traumebehandling hos avtalespesialist hjelper meg mye mer enn den behandlingen jeg hadde tidligeree for angst og depresjon, som egentlig bare var følgediagnoser til traumelidelsen. Heier på deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå