Gå til innhold

Deleie, leie til eie. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer sterkt noen av disse. Har grei lønn MEN har ikke så høy egenkapital, av ulike årsaker, vanskelig oppvekst med lite støtte fra foreldre og lignende. Slitt en del pga det psykisk men har endelig fått meg ovenpå med utdanning og jobb. Vil ta en del år å spare opp til nok egenkapital om jeg skulle kjøpt helt selv. Virker mye mer oppnåelig å spare 200 000 til del-eie feks, eller leie til eie. Men lurer litt på erfaringer rundt disse to måtene å kjøpe på 

1. Leie til eie, hvor mye må man spare i tillegg mens man bor der? For verdiøkning blir en del av egenkapitalen, men det blir vel ikke nok i seg selv? Og kan man fortsette å bo der om man ikke har nok etter feks 5 år, kan man da bo der litt lengre og kjøpe da. Eller hvordan fungerer det? Akkurat nå med et tamt boligmarked kan jo og leiligheten falle i verdi.

2. Del-eie, man har kjøpt feks 50%, hva blir veien videre? Fortsette å spare opp for å kjøpe resterende regner jeg med, men hvor oppnåelig er det? Og hvem står ansvarlig for leiligheten, mtp oppussing, reparasjon. Blir det veldig dyrt ift å leie, men så eier man bare halvparten på en måte? Det høres isåfall litt dumt ut. Hvis det blir så dyrt at man ikke får spart mens man bor der mener jeg.

Anonymkode: 31805...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har forstått det så virker det som en dårlig deal. 

OBOS krever markedspris av den andre halparten om du prisen går opp, samtidig som de krever nåværende pris om markedet faller. Så kjøperen tar 100% av risikoen, men eier 50%.

Anonymkode: 08eca...ef2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik jeg har forstått det så virker det som en dårlig deal. 

OBOS krever markedspris av den andre halparten om du prisen går opp, samtidig som de krever nåværende pris om markedet faller. Så kjøperen tar 100% av risikoen, men eier 50%.

Det høres litt shady ut ja. Hva med leie til eie? Det virker ikke så annerledes enn et vanlig leieforhold om det ikke går helt den veien man håpet(feks boligen stiger ikke i verdi). Liten risiko med andre ord, i verste fall har man bare leid et sted i 5 år greit og stabilt liksom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres litt shady ut ja. Hva med leie til eie? Det virker ikke så annerledes enn et vanlig leieforhold om det ikke går helt den veien man håpet(feks boligen stiger ikke i verdi). Liten risiko med andre ord, i verste fall har man bare leid et sted i 5 år greit og stabilt liksom.

Jeg er usikker. 

Både leie til eie og deleie fremstår for meg som et symptom på at utviklerne har priset seg selv ut av markedet.

Hva om man må flytte 8 år inn i et slikt "leie til eie" prosjekt?

Jeg er ganske konservariv og kynisk når det kommer til penger. Til syvende og sist så er det nok noen andre enn deg selv som tjener penger på en slik ordning. Du er kunden, ikke investoren i denne transaksjonen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er usikker. 

Både leie til eie og deleie fremstår for meg som et symptom på at utviklerne har priset seg selv ut av markedet.

Hva om man må flytte 8 år inn i et slikt "leie til eie" prosjekt?

Jeg er ganske konservariv og kynisk når det kommer til penger. Til syvende og sist så er det nok noen andre enn deg selv som tjener penger på en slik ordning. Du er kunden, ikke investoren i denne transaksjonen. 

I leie til eie tjener de jo penger slik en utleier ville gjort og tjener penger ved salg. Leieperioden er vel 5 år, men er sikkert lurt å sjekke oppsigelsestid ja. Jeg leter igrunn etter noe å bo i over lengre tid så jeg er mer interessert i hva som skjer om man ikke har nådd egenkapital kravet etter 5 år, kastes man ut eller kan man fornye liksom. 

Men absolutt et symptom på elleville priser i et skadet marked..

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I leie til eie tjener de jo penger slik en utleier ville gjort og tjener penger ved salg. Leieperioden er vel 5 år, men er sikkert lurt å sjekke oppsigelsestid ja. Jeg leter igrunn etter noe å bo i over lengre tid så jeg er mer interessert i hva som skjer om man ikke har nådd egenkapital kravet etter 5 år, kastes man ut eller kan man fornye liksom. 

Men absolutt et symptom på elleville priser i et skadet marked..

OBOS har 10 år før de kan oppløse sameiet, men uten at det er noen automatikk I at sameiet skal oppløses.

Anonymkode: 97f0e...a8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

OBOS har 10 år før de kan oppløse sameiet, men uten at det er noen automatikk I at sameiet skal oppløses.

Anonymkode: 97f0e...a8d

Mener du i forhold til leie til eie nå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...